קיה אופטימה הייבריד – מבחן דרכים

קיה אופטימה הייבריד נכנסת לקטגוריית מכוניות המנהלים הסובלת מירידה במכירות, אך בזכות חבילה כוללת אטרקטיבית, עשויה להיות אחד ממנועי הצמיחה של קיה בשנה הקרובה, עם מכירות חדשות בסגמנט בו לא פעלה בשנים האחרונות.

ששי כהן 18 בנוב, 2017

קצת רקע
את הנסיון הקודם שלה בשוק מכוניות המנהלים עשתה קיה לפני כחמש וחצי שנים, עת הושקה לראשונה בארץ קיה אופטימה, עם עיצוב אטרקטיבי למראה ואבזור נדיב מהמקובל, לרבות גג זכוכית פנוראמי שהיה נדיר באותה עת במכוניות עממיות. לצערה של האופטימה, באותם שנים ביצע השוק הישראלי מפנה עם המעבר המאסיבי לשוק רכבי הפנאי, כאשר מכירות דגמי המנהלים נדחקו הרחק לאחור. בסופו של דבר, בניגוד למרבית דגמי קיה שנמכרים במספרים מרשימים, האופטימה לא הצליחה ונמכרה בשנים האחרונות במספרים לא גבוהים בעיקר בגרסת הדיזל לשוק המוניות.


קיה אופטימה הייבריד ( צילום: רונן טופלברג) 

אופטימה החדשה
בשבוע שעבר הושקה בארץ האופטימה החדשה, הפעם בגרסה היברידית בלבד, עם ניסיון מחודש להיכנס לשוק מכוניות המנהלים (שנמצא שוב בירידה), כשברקע נמצאת היריבה העיקרית יונדאי סונטה, שנחתה בארץ לפני כשנתיים והצליחה להעלות לכביש מספרים יפים בסה"כ, מה שאולי מגביר הפעם את סיכויי קליטתה של האופטימה החדשה. הדגם החדש, שהוצג בעולם למעשה כבר לפני כשנה וחצי, נוחת בישראל עם אותם קווי עיצוב נאים ומוצלחים של הדור הקודם, שיחד עם מתיחת פנים מקיפה מציע עיצוב מודרני עם מראה שמשך לא מעט מבטים על הכביש.
תא נוסעים
כניסה לתא הנוסעים של האופטימה חושף מראה של "מכונית מנהלים אמיתית" כפי שרובכם כבר שכחתם עם המעבר לג'יפון המשפחתי שמהווה כיום עבור את סמל ההצלחה הישראלי הנוכחי. האופטימה ההיברידית החדשה מקדמת את פני הנהג והנוסעים בסביבת מחייה מרווחת מאוד (בסיס גלגלים של 286 ס"מ), עם חומרים איכותיים ונעימים למגע ואבזור עשיר, ודווקא רכב המבחן קילקל מעט כשהגיע עם ריפודי העור והדשבורד השחורים, שגרמו לה להיראות יותר כמו מונית, ובניגוד למרבית הדגמים שהשתתפו בהשקת הדגם והגיעו עם ריפודי עור בהירים שתרמו לאווירה הרבה יותר יוקרתית בתא הנוסעים.

בחירה בגוונים הבהירים בתא הנוסעים מספקת אווירה יוקרתית ( צילום: רונן טופלברג)  

מאובזרת
הדגם החדש משווק בארץ בשתי רמות גימור, כאשר כבר הדגם הבסיסי עשיר למדי וכולל תאורת LED ראשית בחזית ומאחור, חישוקי "17 קלים, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "7, מצלמת רוורס וניווט Waze, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם חניה חשמלי, מושבים משולבי עור, מושב נהג חשמלי עם זיכרון וקיפול מראות חשמלי. בסעיף הבטיחות מרשימה המכונית עם בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סכנת התנגשות עם בלימה אוטונומית, התראה על סטייה מנתיב, החלפת אורות אוטומטית ו-7 כריות אוויר, ולמכונית נרשמים 5 כוכבי בטיחות במבחן הריסוק האירופאי.

הודות לרוחב של 1.86 מטר ובסיס גלגלים של 286 ס"מ, מרווחת מאוד מאחור ( צילום: רונן טופלברג) 

רכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה "premium", כלל בנוסף: ריפודי עור מלאים, מושב נוסע חשמלי, חימום ואיוורור מושבים, גג זכוכית פנורמי ו-2 זכרונות למושב הנהג, ובסעיף הבטיחות תוספת של התרעות על שטח מת במראות ותנועה חוצה מאחור.
על הכביש
האופטימה מצוידת בהנעה היברידית הכוללת מנוע בנזין 2 ליטר GDI ומנוע חשמלי המפיקים הספק משולב של 192 כ"ס ו-37.4 קג"מ, המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים. על הכביש מציעה המכונית נסיעה נינוחה ושקטה מאוד, והנוסעים נהנים ממושבים נוחים, מרווח מכובד ושלל תאי אחסון שימושיים, מחזיקי כוסות ומחברי USB, AUX ו-12V הפזורים בחלל הנוסעים. נפח תא המטען שלה עומד על 425 ליטר שיספיקו כנראה לשינוע 2 מיזוודות בדרך לנתב"ג.

חזקה ונעימה מאוד לנהיגה אבל לא ספורטיבית (צילום: רונן טופלברג) 

אל אלו מצטרפים יחידת כח חזקה, העושה את המוטל עליה ללא כל בעיה, ומספקת ביצועים נאים עם 9.4 שניות ל-100 קמ"ש ויכולות עקיפה מרשימות המלווים באחיזת כביש גבוהה ונוחות נסיעה טובה. נסיונות להוציא אותה משלוותה ולסחוט ממנה ביצועים שאליה לא יועדה המכונית, ייצרו בעיקר רעש והתנהגות לא ספורטיבית. נהגים נורמטיביים, ימצאו בה פרטנרית מעולה המשלבת באופן משביע רצון בין ביצועים, נוחות וצריכת דלק.

בנסיעה איטית כשהסוללות מלאות, ניחן להגיע לצריכת דלק כמעט דמיונית

36 ק"מ לליטר?
בסעיף צריכת הדלק החשוב ביותר ללקוחות המכוניות ההיברידיות, הציגה האופטימה בימי המבחן צריכת דלק נאה של 15.7 ק"מ לליטר בממוצע, במגוון נהיגות שלא תמיד נעשו לפי כללי החיסכון בדלק. באופן משעשע, כשתדלקנו את המכונית במחלף גנות רגע לפני שהחזרנו אותה לידי היבואן, בנסיעה לאורך של 6.7 ק"מ עד אולם התצוגה של קיה ברחוב המסגר, בשעות הבוקר הפקוקות וכשמצברי הרכב היו מלאים, עמדה צריכת הדלק של המכונית על 36 ק"מ לליטר… מה שמבהיר שוב עד כמה חסכונית המכונית הזאת בתנועה עירונית ולמרחקים קצרים יחסית. מעבר לכך, מדובר גם במכונית שתרחיק אתכם מתחנות הדלק, עם טווח של 936 ק"מ למיכל דלק שהצלחנו לראות במחשב הדרך.

לסיכום
שוק מכוניות המנהלים בארץ גלגל בתשעת החודשים הראשונים של השנה כ-8,000 מכוניות, שהם בסה"כ 3.3% מסך המכירות של שוק הרכב החדש. במחיר החל מ-164,900 שקל לדגם הבסיסי, ו-174,900 שקל לדגם המאובזר הנבחן כאן, הכוללים גם 3 שנות אחריות מלאה ו-5 שנות אחריות למערכת ההיברידית, האופטימה לא תהפוך ככל הנראה ללהיט מכירות כפי שעושים זאת לא מעט מדגמי קיה בארץ, אלא תסתפק בחדירה לשוק מכוניות המנהלים בו החברה לא היתה פעילה בשנים האחרונות, עם מתחרה יפה, איכותית, חסכונית ונעימה לנהיגה, שיכולת ההצלחה שלה כנראה תלויה בגובה ההנחות שיוענקו לחברות הליסינג. שם מחכות לה אגב מתחרות חזקות כמו סקודה סופרב ויונדאי סונטה המחודשת שינסו לשמור על חלקן בשוק ויבטיחו שלא תהיה לה חדירה קלה לסגמנט. כך או כך, אם חשקה נפשכם במכונית מנהלים איכותית מפנקת ולא בג'יפון כמו כולם, האופטימה ההיברידית היא מתחרה ראויה. ראויה מאוד אפילו.
בעד: עיצוב, תא נוסעים, חסכונית, בטיחותית,  נגד: יכלה בהחלט להיות זולה יותר לסיכום: מכונית מנהלים מפנקת וחסכונית