קיה סטוניק 1.0 ליטר טורבו במבחן דרכים

כוכב נולד: לקיה סטוניק החדש שמצטרף עתה לקטגוריית הג'יפונים הקומפקטיים, יש את כל הכלים להפוך ללהיט החדש של הסגמנט, הודות לשילוב מוצלח של עיצוב, ביצועים, בטיחות ומוניטין.

ששי כהן 31 ביול, 2018

שוק הקרוסאוברים הקטנים (B-SUV) עושה המון רעש בשנתיים האחרונות ומדי כמה חודשים מצטרף שחקן חדש לקטגוריה הלוהטת והצומחת באירופה.  בישראל המצב קצת שונה: למרות שלל שחקנים הפעילים בסגמנט, מכירות הג'יפונים המשפחתיים יותר (ספורטאז', טוסון ודומיהם) עדיין גבוהות דרמטית מאחיהם הקטנים ומרבית השחקנים הפעילים בקטגוריית הג'יפונים הקטנים מסתפקים במכירות של כמה מאות מכוניות בשנה. יחד עם זאת, מתחילת השנה נכנסו לשוק 2 שחקנים חדשים (יונדאי קונה וסיאט ארונה) שהשתלטו על הקטגוריה וזוכים למכירות מרשימות. כעת גם לקיה יש מתחרה בפלח ואחד כזה שללא ספק הולך לעשות לצמד המובילים הנוכחי הרבה כאבי ראש.


קיה סטוניק ויונדאי קונה – מהמתחרות העיקריות של הדגם בארץ.

קיה סטוניק שהוצג בעולם כבר לפני שנה, נוחת בארץ באיחור אופנתי עם עיצוב טיפוסי של קרוסאובר מודרני, מרכב שרירי ומנופח במקומות הנכונים, אופציה לשילובי צבעים חיצוניים לטובת התאמה אישית מירבית, ושלל סממני שטח הכוללים קשתות גלגלים בצבע שחור, חישוקי "17 קרביים, "מגיני פלסטיק" לשטח מלפנים ומאחור ועוד. מה חסר? למרות שהוא גבוה ב-6 ס"מ מול הסופר-מיני קיה ריו עליה הוא מבוסס, עם 1.52 מטר גובה, דווקא באחד הסעיפים החשובים ביותר לרוכשי ג'יפונים הוא לא גבוה משמעותית ממשפחתיות קלאסיות. בשאר המימדים: 4.14 מטר אורך, 1.76 מטר רוחב ובסיס גלגלים של 258 ס"מ, הוא מספק נתונים נאים לקטגוריה, ותא נוסעים מרווח מספיק ל-4 מבוגרים או משפחה צעירה עם 3 ילדים קטנים מאחור. נפח תא המטען סביר עם 332 ליטרים, הצומחים עד 1,135 ליטרים עם קיפול המושב האחורי.

תא המטען בנפח 332 ליטרים, הצומח עד 1,135 ליטרים עם קיפול המושב האחורי.

כניסה לתא הנוסעים חושפת את אותה סביבת נהג ונוסעים נאה המוכרת מהריו בעדכונים קוסמטיים קלים. האבזור עשיר כבר מרמת הגימור הבסיסית וכולל: מולטימדיה מקורית ותומכת עברית עם מסך מגע "7 שפועלת נהדר, ובעזרת אפליקציית WebLink Host חינמית שתורידו וכבל USB, תוכלו לשקף את ה-Waze מהטלפון שלכם ישירות במסך המקורי של הרכב, וללא צורך בשיקוף של הטלפון דרך Apple Carplay ו-Google Android בהם היא גם תומכת. אל אלו מצטרפים כסטנדרט גם מצלמת רוורס וחיישני חניה אחוריים, בקרת אקלים דיגיטלית, קיפול מראות חשמלי, בקרת שיוט, הגה, ידית הילוכים ובלם יד בציפוי עור, חיבורי USB ו-AUX, חיישן אורות ושמשות אחוריות מושחרות. דגם הטורבו שנבחן כאן, כלל בנוסף גם: צביעת דו-גוונית למרכב, חיישן גשם וכניסה והנעה ללא מפתח.

תא נוסעים נעים לשהייה. האבזור עשיר כסטנדרט

בכל הנוגע לבטיחות, מצוייד הסטוניק במפרט מרשים כסטנדרט בכל רמות הגימור הכולל: 6 כריות אוויר, התראה על שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, החלפת אורות אוטומטית, התראת עירנות הנהג, בקרת לחץ אוויר בצמיגים ועוד, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק במבחן הריסוק האירופאי.

אין כניסה לדרך הג'יפים

החדשה העיקרית בסטוניק ביחס לריו עליה היא מבוססת, נמצאת מתחת למכסה המנוע, שם לצידה של גרסת הבסיס המצוידת במנוע 1.4 ליטר 100 כ"ס וגיר אוטומטי 6 הילוכים, מוצע לראשונה בקיה גם דגם המצויד במנוע 1.0 ליטר טורבו 3 צילינדרים חזק וחסכוני אותו קיבלנו למבחן. על הכביש מדובר ביחידת כח נעימה וחלקה המספקת ביצועים נאים עם 10.6 שניות ל-100 קמ"ש ואופי זריז, המשנע את הרכב ביעילות ללא כל בעיה גם בכבישים הרריים וגם שהרכב מאוכלס בארבעה נוסעים מבוגרים. בנוסף, מדובר גם במנוע 3 צילינדרים מאוזן למדי שכמעט ואינו רועד בעמידה, ורק כשמניעים את הרכב כשהוא קר, שומעים מבחוץ את קולו המיוחד. תיבת ההילוכים האוטומטית הינה מסוג רובוטי עם מצמד כפול ו-7 הילוכים, ולאורך כל המבחן שיתפה פעולה באופן משביע רצון עם המנוע וללא תלונות מצידנו. מנגד, נוחות הנסיעה מסתפקת בציון בינוני, כאשר בתנועה עירונית בכבישים משובשים, מתקשים המתלים לרכך את השיבושים ונרשמים מעט טלטלות ברכב. כחלק מהיותו ג'יפון, ירדנו איתו לטיול פיקניקים בשבילי כורכר, שם עם מרווח גחון נאה של 18.3 ס"מ, מספק הרכב קצב תנועה מהיר ועם תחושה בטוחה יותר ביחס למשפחתית רגילה שתיסע אחריכם בשבילים עד ליעד. צריכת הדלק של המכונית עמדה במבחן על 13 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים מעט מאומצים.

ג'יפון לטיולי פיקניקים בלבד ושבילי כורכר בעיקר

תמורה גבוהה לכסף
קיה סטוניק מצטרף לשוק הג'יפונים הקומפקטיים עם מפרט מרשים הכולל שילוב מוצלח של עיצוב חיצוני ופנימי, יחידת כח (בדגם הטורבו) חזקה וחסכונית בדלק, אבזור עשיר כסטנדרט ובטיחות מושלמת, ובאופן נדיר גם ללא חסרונות משמעותיים. כשמוסיפים למשוואה גם את המוניטין המוצלח של קיה בארץ, ואת המחירים התחרותיים (החל מ-107,900 שקל לדגם ה-1.4 ליטר ועד ל-118,900 שקל לדגם הטורבו במאובזר ביותר הנבחן כאן) מדובר בחבילה מרשימה ותחרותית מאוד, עימה תתברג הסטוניק כמעט ללא ספק בצמרת הסגמנט.
בעד: עיצוב, מנוע טורבו חזק וחסכוני, אבזור, בטיחות נגד: נוחות נסיעה לא מושלמת לסיכום: תמורה מצוינת לכסף