קיה ספורטאז' אורבן מבחן דרכים

קיה ספורטאז' 2014 זכה למתיחת פנים קלה שרק חדי עין יבחינו בה, אולם כניסתה של גרסת " אורבן " מוזלת ומאובזרת למדי, עשויה להזניק משמעותית את מכירות הדגם.

ששי כהן 01 במאי, 2014
קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

השגשוג חסר התקדים במכירות רכבי הפנאי בשנים האחרונות, פגע מעט במכירות קיה ספורטאז' שהובילה את השוק לפני כשלוש שנים, אך הדרדרה למקום הרביעי במכירות רכבי הפנאי במימדים בינוניים אשתקד, עת מסרה כ- 1,975 עותקים. המתרות החדשות יותר מאזדה CX-5 ומיצובישי אאוטלנדר, הצליחו לדחוק אותה מעט לאחור, יחד עם האחות יונדאי IX35. כעת, נראה שהספורטאז' עומד בפני צמיחה מחודשת במכירות, שכנראה לא תיוחס למתיחת הפנים הקלה שעבר לאחרונה ועתה נחתה בארץ, אלא לגרסת האורבן ( Urban ) המוזלת, אך מאובזרת שמוצעת כעת במחיר של 149,900 ש"ח ועשויה לגזול לקוחות לא רק מהמתחרות הטבעיות בפלח ( אאוטלנדר, CX-5 ו- IX35 ), אלא גם מקטגוריית הג'יפונים הקטנים שאמורים להציע חלופה זולה אך קטנה יותר בממדים, אך מצד שני, קרובים כעת במחירם ( בגרסותיהן המאובזרות ) יותר מדי לספורטאז' המוזל וסובלים במידה מסוימת מתמורה מעט בעייתית לכסף, כמו במקרה של שברולט טראקס טורבו שמחירו 143 אלף שקל, אופל מוקה ב- 145 אלף שקל ורנו קפצ'ור המאובזרת ב- 140 אלף שקל.


קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )


3 וחצי שנים חלפו מאז שנחת הדור הנוכחי של קיה ספורטאז' בארץ. למרות הזמן שחלף, נותר הספורטאז' עדיין אחד מרכבי הפנאי הנאים ביותר בארץ, הודות לעיצוב מוצלח במיוחד, בניצוחו של מעצב העל פיטר שראייר, שמצליח להיראות מודרני ומפתה גם 4 שנים לאחר הצגת הדגם. בקיה שמודעים לעיצוב המוצלח, לא מיהרו לשנות יותר מדי במסגרת מתיחת הפנים, והסתפקו בליטושים קלים בעיקר בחזית הרכב, שרק חדי עין ישימו לב. גרסת האורבן המוזלת שנבחנת כאן, מוותרת על חישוקי ה- "17 הקלים ומסתפקת בחישוקי "16 קלים מעט פשוטים יותר למראה,ומוותרת גם על מסילות הגג ותאורת ה- LED שמעטרת את יחידות התאורה הקדמיות בדגמים המאובזרים יותר, אך בסה"כ מציעה את אותה נוכחות מרשימה של שאר דגמי המשפחה.
קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )


בתוך תא הנוסעים, נותר העיצוב הכללי זהה לדגם היוצא, אך כולל מספר עדכונים וביניהם : שיפור בידוד הרכב מרעשים, שדרוג איכות החומרים ונגיעות קוסמטיות שונות כולל ריפודי מושבים חדשים וגלגל הגה בעיצוב חדש וספורטיבי יותר. אבזור הרכב עשיר למדי כבר בדגם הבסיס וכולל כסטנדרט: מערכת מולטימדיה עם מצלמת רוורס, דיבורית BT, בקרת שיוט, 6 כריות אוויר, מערכת סיוע לירידה במדרון, מחשב דרך, משענת יד קדמית ואחורית, יציאות לנגנים, הגה וידית הילוכים בציפוי עור ועוד. תמורת 16,000 ש"ח נוספים, תוכלו לקבל את דגם ה- LX המאובזר בנוסף בגג זכוכית פנורמי עם פתיחה חשמלית, חישוקי "17, בקרת אקלים דיגיטלית,תאורת LED קדמית וחיישני נסיעה לאחור. מעבר לכך, מדובר בתא נוסעים מרווח למדי עבור חמישה נוסעים, תנוחת הישיבה גבוהה, המושבים נוחים ותומכים, יש שלל תאי אחסון הפזורים ברכב והאווירה הכללית מאוד נעימה. נפח תא המטען מכובד ועומד על 564 ליטר, הצומחים עד 1,353 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים.
קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )


על הכביש, הספורטאז' הוא כלי נעים וקל לנהיגה. בחזיתו של הרכב שוכן מנוע בנזין 2.0 ליטר ששודרג קלות לעומת המנוע הקודם ומפיק 166 כ"ס ומומנט מרבי של 20.9 קג"מ , ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים. למרות ההספק הגבוה יחסית, הזינוק מהמקום אינו מלווה בתחושה זריזה, ההרגשה מעט כבדה, אך הביצועים בהחלט ממוצעים לקטגוריה גם אם לא ממש מרגשים. לצד אלה, מספק הספורטאז' יכולת תנועה בכבישים הרריים ומפותלים בקצב מהיר מהמצופה, המרכב שומר על ריסון מרשים ואחיזת הכביש גבוהה למדי ומספקת הרגשה בטוחה. גם את ההבטחה לנוחות נסיעה משופרת ושקטה יותר בדגם המחודש, סיפק הרכב שהתמודד יפה עם שיבושים שונים הן בעיר והן מחוצה לה, ותא הנוסעים נותר שקט למדי ברוב תנאי הדרך.
קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )


על ירידה לשטח, וויתרנו במבחן הנוכחי, אך אנו בטוחים שנהיגת שבילים מחושבת וזהירה מתאפשרת בו ללא כל בעיה, ואפילו הוא מצויד במערכת לסיוע בירידה במורד, האמורה לספק יכולות מעט טובות יותר בשטח ממקביליו לקטגוריה. ומה לגבי צריכת הדלק? במהלך ימי המבחן עמדה צריכת הדלק על 10.9 ק"מ לליטר בממוצע, בתנאים שכללו הרבה שיוט בין עירוני וקצת פחות דרכים עירוניות פקוקות, ועם אופי נהיגה לא ממש חסכוני.
קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )

קיה ספורטאז' אורבן ( wheel )


למרות מתיחת פנים קלה שעבר הדגם ושרק חדי עין יבחינו בה, מצליח קיה ספורטאז' החדש להציע התקדמות גדולה מאוד שכנראה תתרום משמעותית למכירותיו בתקופה הקרובה. איך הוא עושה זאת בשעה שהשוק עמוס במתחרים טובים יותר או פחות? בזכות גרסת האורבן החדשה שהצטרפה להיצע ועונדת תג מחיר של 149,900 ש"ח בלבד, המהווה צניחה של 13,500 ש"ח לעומת הדגם הבסיסי עד כה. אך בעוד שדגמי הבסיס של המתחרים סובלים בד"כ מאבזור מביש, מציעה קיה ספורטאז' אורבן תא נוסעים מאובזר בנדיבות ונעים מאוד לנסיעה בגרסתו המחודשת. מעבר לכך, הוא נותר אותו רכב פנאי משפחתי מוצלח שעושה הכל באמת בסדר ולא נכשל בשום סעיף בצורה משמעותית. בשורה התחתונה, מדובר באחת העסקאות הטובות ביותר כיום בענף רכבי הפנאי התחרותי.