קיה פורטה דיזל – מבחן דרכים

קיה פורטה דיזל רק נחתה בארץ וכבר נבחרה לרכב הבא של אלופי המשנה בצה"ל. יחד עם זאת, המשפחתית החדשה של קיה לא מיועדת רק לצה"ל ולמוניות, אלא עבור כל מי שמחפש חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק.

ששי כהן 15 באוג, 2016
קיה פורטה דיזל החדשה

האם למשפחתית דיזל יש מקום כיום בשוק הרכב הישראלי? עיון בדוחות מסירות הרכב בישראל חושף נתון מעניין: מתוך מספר לא מבוטל של 2,480 מכוניות מדגמי רנו פלואנס שעלו לכביש בשבעת החודשים הראשונים של 2016, רק 128 מהן היו מדגמי הבנזין. במחיר הגבוה רק ב-3,000 ש"ח מגרסת הבנזין, מציעה רנו פלואנס דיזל חלופה חסכונית בדלק לגרסת הבנזין, נתון שמעניק במציאות העדפה ברורה לגרסת הדיזל שרכשה לעצמה אלפי לקוחות בשנים האחרונות. יחד עם זאת, למרות ההצלחה והמספרים הנאים, אף יבואן לא הצליח להעמיד לה תחרות עד כה בשוק במחיר תחרותי.




האם כל זה עומד עתה להשתנות? בחודש החולף הושקה בארץ קיה פורטה דיזל החדשה, שנכנסת בדיוק לאותה משבצת של משפחתיות סדאן חסכוניות במיוחד בדלק ובמחיר של 133,900 ש"ח הגבוה גם הוא רק ב-5,000 ש"ח ממחיר גרסת הבנזין. כמו במקרה של הפלואנס, גם הפורטה דיזל איננה מיועדת בעיקר לשוק המוניות, אלא לא פחות גם לשוק ציי הרכב, חברות ולקוחות פרטיים המבצעים ק"מ רב, המבקשים ברכב חסכוני שיחסוך להם כסף רב בתחנות הדלק. במקרה של הפורטה דיזל, מדובר גם ברכב של יצרן מוערך יותר בשוק הישראלי, מה שעשוי להביא לו לקוחות רבים שמוכנים לעשות את המעבר לרכבי דיזל, אך חששו עד כה מהשם "רנו" שמתלווה לדגם הפלואנס.
קיה פורטה דיזל - מתיחת הפנים מתרכזת בחזית מחודשת לרכב קיה פורטה דיזל – מתיחת הפנים מתרכזת בחזית מחודשת לרכב
3 וחצי שנים לאחר שנחת כאן הדור השני של קיה פורטה, זוכה גרסת הדיזל גם למתיחת הפנים הראשונה של הדגם, האמורה להזריק לו רעננות מול המתחרות החדשות. במסגרת מתיחת הפנים, קיבלה הפורטה חזית מחודשת הכוללת גריל רחב יותר, יחידות תאורה חדשות המשובצות בתאורת LED ליום, ומכסה מנוע ופגוש חדשים המעניקים לה מראה אלגנטי המזכיר מעט את האופטימה הגדולה יותר. עוד נרשם עדכון קל בחלקה האחורי של המכונית עם יחידות תאורה מעט שונות.
קיה פורטה דיזל - עדכון קל גם מאחור קיה פורטה דיזל – עדכון קל גם מאחור
תא נוסעים, אבזור
בתוך תא הנוסעים שומרת הפורטה המעודכנת על אותו מראה מוכר ופונקציונלי, הכולל שינויים קלים, לרבות גלגל הגה בעיצוב חדש ומערכת מולטימדיה בעלת מערכת הפעלה אנדרואיד, הכוללת גם מצלמת רוורס. הפורטה דיזל משווקת בארץ ברמת הגימור הבסיסית "LX" הכוללת מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית נשלטת מההגה עם יציאות USB ו-AUX ואפשרות לאינטרנט על בסיס ה- Hotspot של הסמארטפון האישי שלכם, או עם SIM הדורש גם חבילת גלישה בתשלום נוסף. בנוסף תמצאו שם גם דיבורית BT, בקרת שיוט, פתחי מיזוג ליושבים מאחור, הגה וידית הילוכים מצופים עור, 6 כריות אוויר ועוד, אך האבזור הבטיחותי לוקה בחסר ביחס למקובל כיום ואיננו כולל מערכות בטיחות מתקדמות ואף לא את מערכת המובילאיי מתוצרת מקומית וחבל. מעבר לכך, מדובר באותה מכונית משפחתית מוכרת, המציעה מרווח נאה לחמישה נוסעים, בין השאר הודות לבסיס גלגלים של 270 ס"מ, לצד נפח תא מטען ממוצע לקטגוריה העומד על 482 ליטר.
קיה פורטה דיזל - תא נוסעים מרווח ושימושי. האבזור אינו נדיב קיה פורטה דיזל – תא נוסעים מרווח ושימושי. האבזור אינו נדיב
מנוע דיזל ותיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים
החדשה העיקרית בדגם נמצאת כמובן מתחת למכסה המנוע, שם שוכן מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר המפיק 136 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. למרות תוספת צנועה בהספק של 6 כ"ס לעומת גרסת הבנזין, הודות למומנט נדיב של 30 קג"מ, הכמעט כפול מזה של גרסת הבנזין (16 קג"מ), מציעה הפורטה דיזל קצב תנועה מהיר, שאיננו נמדד רק בתאוצה מהירה יותר ל-100 קמ"ש (10.8 שניות), אלא בעיקר גם בביצוע עקיפות מהירות ובטוחות יותר, ותחושה שהכל נעשה תחת הרבה פחות מאמץ. תיבת ההילוכים הרובוטית כפולת המצמדים מתגלה כפנינה אמיתית, עם פעולה חלקה וזריזה ושיתוף פעולה מוצלח במיוחד עם המנוע, כאשר נקודות תורפה האופייניות לתיבות רובוטיות לא נצפו כלל במהלך המבחן. מעבר לכך, מדובר במנוע שכמעט נטול לחלוטין ויברציות המאפיינות לעיתים את מנועי הדיזל ואף שקט יחסית. ברוב סוגי הדרך, הפגינה הפורטה דיזל גם נוחות נסיעה טובה, הודות לכיול מתלים שונה מגרסת הבנזין עקב משקל גבוה יותר של חזית המכונית.
קיה פורטה דיזל וברקע הסינרמה ביום התחלת הריסת המבנה הנוסטלגי קיה פורטה דיזל וברקע הסינרמה ביום התחלת הריסת המבנה הנוסטלגי
חסכונית וידידותית לסביבה
עד כמה היא חסכונית גם בדלק? במהלך חלקו הראשון של המבחן בוצעו בעיקר נסיעות בין עירוניות בהם הציגה המכונית קרוב ל-17 ק"מ לליטר. בהמשך המבחן, עם ריבוי נסיעות עירוניות ושלל פקקי תנועה, נרשמה בסופו של דבר בתצרוכת דלק נאה של 14.6 ק"מ לליטר בממוצע, נתון הטוב משמעותית מגרסת הבנזין. מעבר לכך, מדובר במכונית מאוד ידידותית לסביבה עם דרגת זיהום 4 מרשימה, המסייעת גם להטבות במס ולתמחור תחרותי יותר.
חסכונית בדלק: 14.6 ק"מ לליטר במבחן חסכונית בדלק: 14.6 ק"מ לליטר במבחן
המכונית החדשה של אלופי המשנה בצה"ל
קיה פורטה דיזל זכתה לפתיחה מוצלחת בשוק המקומי, כאשר פחות מחודש לאחר שנחתה בארץ זכתה במכרז משרד הביטחון לשמש כרכב הבא של קצינים בדרגת אלוף משנה בצה"ל. במחיר של 133,900 ש"ח הגבוה רק ב-5,000 ש"ח מגרסת הבנזין, מציעה קיה פורטה דיזל משפחתית מרווחת ונעימה לנהיגה, הנהנית מביצועים נאים ותצרוכת דלק מצוינת, העשויים להביא לה לקוחות רבים הן בשוק המוניות, הן בשוק המוסדי והן בקרב לקוחות פרטיים המבצעים ק"מ שנתי רב ומעוניינים בחיסכון בדלק. בסיכומו של מבחן, לא נתפלא אם נראה בחודשים הקרובים שינוי בתמהיל המכירות של הפורטה והשתלטות של גרסת הדיזל על מכירות הדגם.