רכב אספנות וביטוח רכב – כל מה שאתם צריכים לדעת

בשנים האחרונות חלה עליה מרשימה בכמות רכבי האספנות שעולים לכביש בישראל, אך מאפייניו הייחודיים של רכב אספנות מחייבים התאמה גם בפוליסת הביטוח. קבלו כמה עצות לביטוח רכב אספנות.

ששי כהן 26 בדצמ, 2013

רכב אספנות מוגדר על ידי משרד התחבורה בתור כלי רכב שמלאו 30 שנים משנת ייצורו. על כלי הרכב להירשם כ"רכב אספנות" במשרד התחבורה וההגדרה תקפה רק לגבי מכונית, אופנוע, אוטובוס או משאית שמשקלה אינו עולה על 12 טון. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר רכבי האספנות על כבישי ישראל, ולכן כדאי לדעת מה המשמעות של ביטוח רכב עבורם. אפשר לזהות את הרכבים הללו על פי הסיומת 55 וכיתוב "רכב אספנות" על לוחית הרישוי.

ראשית, יש לציין כי בעלי רכבי אספנות זוכים למספר הטבות. על הרכב לבצע מבחן רישוי שנתי פעם אחת בשנה במקום פעמיים כפי שהיה נהוג בעבר, כאשר במקום הטסט הנוסף מחויב בעל הרכב בבדיקת חורף במוסך מורשה. מעבר לכך, רכב אספנות נהנה מהקלות בתשלום אגרת רישוי והנחות בביטוח חובה וביטוח צד ג'.

שנית, ישנה הגבלה על שעות הנסיעה של רכב אספנות: הוא אינו יכול לנוע על הכביש בין השעות 07:00-09:00 בבוקר של ימי חול והרישיון לגביו תקף רק לחצי שנה.

<

התאמת הפוליסה לרכב אספנות

מאפייניו הייחודיים של רכב אספנות מחייבים התאמה גם בפוליסת הביטוח. פוליסת ביטוח רכב של רכב אספנות צריכה להיות מקיפה, רחבה ומגוונת יותר מפוליסות אחרות. ההמלצה היא לבחור בפוליסת ביטוח מקיף שתכסה כל נזק הצפוי להיגרם לרכב. רכבי אספנות הם מן הסתם מיושנים וחלק מהותי באחזקתם כולל גיחות למוסכים. פוליסת ביטוח לרכב אפסנות צריכה לכסות תקלות ונזקים בין אם כתוצאה מתאונה או עקב שחיקה. עוד נדרשת התייחסות בפוליסה אל חלקי החילוף הנדירים של דגמים קלאסיים. חלקים אלו אינם נמצאים בישראל בכמויות מסחריות ולכן עלותם גבוהה.

ביטוח מקיף מכסה מקרי גניבה הנפוצים מאוד ברכבי אספנות. זהו יתרון גדול של פוליסת ביטוח מקיף על פני ביטוח חובה בלבד, בעיקר כאשר מדובר על רכב אספנות בעל ערך כלכלי וסנטימנטלי. ביטוח איכותי ימנע את עוגמת הנפש ויאפשר לבעל הרכב לעמוד בנטל ההוצאות והטיפולים.

עלות הביטוח

העלות של ביטוח עבור רכבי אספנות נמוכה יותר מאשר בביטוח לדגמי רכבים חדשים. חברות הביטוח נותנות הנחות לנהגים העומדים בתנאים מסוימים, כגון השתייכות למועדון הרכבים הקלאסיים והאספנות. במידה והרכב עומד חסר שימוש פטור הנהג מתשלומי אגרת רישוי וכך מתבצע חיסכון נוסף. יחד עם זאת, מחיר ההשתתפות העצמית במחיר ביטוח רכב אספנות גבוה פי כמה מאשר בביטוחים אחרים וזאת בשל הנטייה לממש אותה. חישוב של מחיר הפוליסה מתייחס אל שוויו של הרכב בלבד ומתעלם מפרמטרים מסורתיים כגון החברה המייצרת, נפח המנוע וכדומה.

לסיכום, רכישת ביטוח היא חלק בלתי נפרד מטיפול ותחזוקה ברכב אספנות. הדבר החשוב הוא לבחור את הפוליסה המתאימה, לבדוק מה היא מכסה ולברר בעיקר לגבי דמי ההשתתפות.


עוד מנוסטלגיה