Euro NCAP חוגגת 20 שנה של הצלת חיים

Euro NCAP, הארגון האירופאי שאחראי לשיפור העצום בבטיחות כלי הרכב כיום, חוגג 20 שנה של ריסוק מכוניות. מי זכתה בציון הגרוע ביותר (רובר 100) ומי הראשונה שזכתה בציון הגבוה (כן, וולוו S40), מובאים כאן.

ששי כהן 02 בפבר, 2017

ארגון הבטיחות האירופאי Euro NCAP, המבצע את מבחני הריסוק של המכוניות, ובין האחראים העיקריים לשיפור העצום בבטיחות כלי הרכב כיום, חוגג 20 שנה ומפרסם מספר נתונים מעניינים אודות פעילותו. לרגל האירוע, מפרסמת גם החברה סרטון מעניין המראה צילום של מבחני ריסוק של הונדה ג'אז החדשה שזכתה לציון מלא של 5 כוכבים בריסוק, לעומת רובר 100 מלפני 20 שנה שזכתה בכוכב בודד, ומדגימה כמה אנשים נותרו חיים בעולם בעקבות השיפור הענק בבטיחות, מאז החלה החברה במבחני הריסוק.




מספר עובדות על Euro NCAP:
במהלך 20 שנות הפעילות, ביצעה החברה כ-630 מבחני ריסוק למכוניות, בהם ריסקה החברה לא פחות מ-1,800 מכוניות, בעלות כוללת של 160 מיליון יורו. לדברי החברה, לא פחות מ- 78,000 אנשים נשארו בחיים כיום הודות לשיפור העצום בבטיחות כלי הרכב.
המבחנים הראשונים שערכה החברה לדגמי משפחתיות פופולריות באירופה, חשפו כשלים מהותיים בתכנון הבטיחות של הדגמים, ואילצו את היצרנים לחשוב מחדש על בטיחות דגמיהם. כיום, 90% מהדגמים הנמכרים באירופה עוברים מבחני ריסוק, ויצרני הרכב משקיעים הון רב בתכנון הדגמים במטרה להשיג את הציון המרבי של 5 כוכבים במבחני הריסוק. אם בתחילת הדרך תוצאות הריסוק המביכות גרמו לזעמם של יצרני הרכב, ארגוני צרכנים ואחרים, כיום כולם מכירים בחשיבות הגבוהה של הארגון.
עד כמה השתפרה הבטיחות כיום? הונדה ג'אז 2017 מול רובר 100 מודל 1997

לדברי Euro NCAP, בחברה גאים להוביל את חוד החנית של בטיחות בדרכים, שסייעו במהלך 20 השנים לאירופה להגיע לשיעור תמותת הכביש הנמוך ביותר בכל העולם.
רובר מאכזבת, וולוו מצטיינת
מבחן הריסוק הראשון שפורסם, כלל 7 מכוניות מקטגוריית הסופר-מיני הפופולרית באירופה. פולקסווגן פולו ופורד פיאסטה זכו לציון של 3 כוכבים מתוך 4 מרביים אז (5 כוכבים כיום), כאשר פיאט פונטו, ניסאן מיקרה, אופל קורסה ורנו קליאו הסתפקו בשני כוכבים. את הציון המביך והגרוע ביותר עד כה, השיגה רובר 100, אחת הפופולריות בסגמנט באירופה לפני 20 שנה,  שזכתה לציון של כוכב בודד.
לאחר פרסום מבחן הריסוק הראשון, תקפו יצרני הרכב את הארגון וטענו שאף מכונית לא מסוגלת להגיע לתוצאה הטובה של 4 כוכבי ריסוק. מספר חודשים לאחר מכן, הוכיחה וולוו עם ה- S40, שניתן בהחלט לזכות בציון מרבי.




אם בתחילת הדרך בדקו מבחני הריסוק את היכולת של כלי רכב להגן על נוסעיהם ועל הולכי רגל, כיום המבחנים מחמירים במיוחד ובודקים גם את יכולותיהם של הרכבים להימנע מהלהגיע למצבי תאונה (היכולות האוטונומיות כיום), לצד הדמיה של שלל מצבים אפשריים לתאונה.
למרות השיפור העצום בבטיחות כלי הרכב כיום (מרבית המכוניות כיום משיגות 5 כוכבים בריסוק), לצערנו חלק קטן מהמכוניות כיום מצליח להשיג ציונים מביכים. תשאלו לדוגמה את פורד מוסטנג החדשה שנבחנה לאחרונה וקיבלה 2 כוכבים בלבד.