אאודי Q4 מתחדשת ומתחזקת – האם זה מספיק כדי למנוע את בריחת הלקוחות אל הסיניות?

שנתיים וחצי לאחר שהגיעה לארץ, התחדשה אאודי במתיחת פנים של אמצע הדרך הכוללת ביצועים משודרגים משמעותית והבטחה לטווח נסיעה עד 525 ק"מ. לשם שינוי המחיר טיפס רק בגובה עליית המס אך התחרות העולה בקטגוריה והמצטרפות החדשות מסין לא יעשו לה חיים קלים.

ששי כהן 12 במאי, 2024
אאודי Q4 החדשה 2024

בדיוק לפני שנתיים וחצי נחתה בארץ אאודי Q4, החשמלית השניה של אאודי בישראל והדגם השני בארץ במשפחת רכבי הפנאי המשפחתיים וחשמליים של היצרן שכולל גם את סקודה אניאק החלוצה בארץ ופולקסווגן ID.4 שהצטרפה מאוחר יותר. ה-Q4 נחתה בארץ בתחילת גל משבר השבבים העולמי שהגיע בעקבות הקורונה, וסבלה מעיכוב ממושך באספקת הרכבים לארץ וגם כאשר אלו הגיעו, נרשם בתחילת הדרך שלל אבזור שנעדר מתפריט הרכב אשר פגע במכירות. מאז הדברים השתפרו ונכון להיום נעים כבר על כבישי ישראל כ-700 מדגמי ה-Q4, כאשר יותר ממחצית הדגמים הינם מדגמי הספורטבק בעל העיצוב דמוי קופה הספורטיבי ונאה יותר. לאחרונה, נחתה בארץ הגרסה המחודשת ל-2024 (Q4 45 e-tron) שתנסה לשפר את מעמדה של אאודי מול שלל המתחרות שנוספו מאז, וגם לנסות למנוע את בריחת חלק מהלקוחות לעבר סגמנט ה'פרמיום-טק' המתעורר עם שלל דגמים סינים.


עיצוב

בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, השינויים קלילים ומתרכזים בעיקר בנגיעות קוסמטיות קלות, ובסה"כ שומרת ה-Q4 על המראה החינני של הדגם שמציע הופעה אלגנטית בגרסה הרגילה, או ספורטיבית בגרסת הספורטבק. הממדים החיצוניים נדיבים יחסית למתחרים עם מרכב באורך 4.59 מטר, רוחב של 1.86 וגובה של 1.63, כאשר נפח תא המטען מרשים עם 520 ליטר, אך מהרכב נעדר גלגל רזרבי. האבזור החיצוני נדיב כסטנדרט וכולל תאורת היקפית מסוג LED, חישוקי "19 קלים, קיפול מראות חשמלי, חיישני חניה היקפיים, גג זכוכית פנורמי חשמלי עם ווילון, דלת תא מטען חשמלית, שמשות אחוריות מושחרות וכניסה והנעה ללא מפתח.

גם תא הנוסעים שומר על המראה המוכר ומסתפק בעדכונים קוסמטיים קלילים שכמעט ואינם מורגשים, וכיאה לשפת העיצוב הנוכחית של היצרן, הכל נמצא במקום, איכותי ונראה מצוין, כאשר לשמחתנו לא כל תפעול הרכב נעשה דרך מסך המגע וישנם מספיק מתגים פיזיים שהופכים את השימוש ברכב לידידותי גם תוך כדי נהיגה. המושבים עצמם נוחים, הראות טובה לצדדים ועם בסיס גלגלים של 276 ס"מ, יחד עם שלדה ייעודית לדגמים חשמליים הכוללת רצפה שטוחה לחלוטין מאחור, מתקבל תא נוסעים מרווח מאוד. יחד עם זאת, האבזור רחוק מלהיות קמצני כפי שקרה הרבה בעבר הלא רחוק באאודי וכולל לוח מחוונים דיגיטלי "10.25, מולטימדיה עם מסך מגע "10.1 (כולל קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי), בקרת אקלים דיגיטלית עם 3 אזורי אקלים, בלם יד חשמלי, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, ריפודי מושבים משולבים בד ועור מלאכותי ועוד, ובתמורה ל-27,900 שקלים תקבלו גם מצלמות 360 מעלות, תאורת מטריקס LED מתקדמת בחזית, תצוגה עלית חכמה של נתוני הדרך על השמשה הקדמית ומערכת שמע יוקרתית של SONOS עם 10 רמקולים, אולם קצת מטריד שברמת מחיר כזו לא מוצעים עדיין משטח טעינה אלחוטי, חימום ואוורור מושבים קדמיים ויציאות USB גם מאחור.

אאודי Q4 החדשה 2024

ביצועים נמרצים יותר

אחת מנקודות התורפה המרכזיות של ה-Q4 היוצא הגיעה מסעיף הביצועים. אמנם עם 204 כ"ס ו-8.5 שניות ל-100 קמ"ש היא היתה רחוקה מלהיות עצלה או חלשה, אך יחידת הכח שלה היתה זהה לדגמי האחיות "העממיות" שלה מבית פולקסווגן וסקודה, וקצת היה קשה להצדיק תג מחיר גבוה משמעותית עבור המותג היוקרתי שלמעשה סיפק כמעט את אותה המכונית. הגרסה המחודשת של ה-Q4 זוכה למנוע משודרג המפיק 285 כ"ס ו-55.6 קג"מ, ההופך אותו לחיה בועטת יותר. התאוצה ל-100 קמ"ש התקצרה ל-6.7 שניות זריזות במיוחד והמהירות המרבית עומדת על 180 קמ"ש שהם די והותר לדרישות הכביש הישראלי. על הכביש, מדובר במכונית שמרגישה חזקה משמעותית, ולמרות שאין לה יומרות ספורטיביות, יחד עם הנעה אחורית ואחיזת כביש גבוהה, מדובר במכונית שאפילו די מהנה לנהיגה.

אאודי Q4 החדשה 2024

נוחות הנסיעה שלה מעט קשיחה, וחישוקי ה-"19 והצמיגים בחתך נמוך יחסית תורמים גם למצב, אך ככל שהקצב עולה והכביש סלול היטב, מדובר במכונית נוחה ושקטה מאוד. חבל רק שלא ניתן עדיין לנהוג במצב של "דוושה אחת" ללא שימוש כלל בדוושת הבלמים, למרות שהבלימה הרגנרטיבית שלה עובדת בסה"כ טוב, אולם קשה להגיע איתה לעצירה מלאה ללא עזרת הבלמים. את ימי המבחן סיימה ה-Q4 עם טווח נסיעה שנע סביב ה-420 ק"מ, רחוק למדי מהצהרת היצרן (525 ק"מ), אולם עדיין מרשים (סוללה בנפח 77.5 קוט"ש נטו). גם התמיכה בטעינה מהירה השתפרה בדגם החדש. בסעיף הבטיחות, מצוידת המכונית בחבילת אבזור מתקדמת עשירה ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.

אאודי Q4 החדשה 2024

החל מ-320,000 שקל

מחיר אאודי Q4 אי-טרון החדשה מתחיל כיום ב-320,000 שקל (27,900 שקל תוספת לרמת הגימור הגבוהה) ומדובר כיום בתג המחיר הנמוך (יחד עם וולוו XC40 החשמלית) בכניסה לסגמנט היוקרתי הכולל גם את ג'נסיס GV60, מרצדס EQA וב.מ.וו iX1 החדשה. ביחס אליהן, מדובר גם במכונית החזקה כבר מגרסת הכניסה, ואף הארוכה ביותר ועם תא המטען הגדול ביותר, מה שהופך אותה לרכב פנאי משפחתי יעיל במיוחד. את עיקר השינויים מספקת הגרסה המחודשת בסעיף הביצועים שקפצו מדרגה, כאשר מסביב היא נותרה אותה מכונית מרשימה ונעימה לנהיגה, הנהנית גם מעלויות אחזקה נמוכות המאפיינות רכב חשמלי. בסעיף השלילה: טווח הנסיעה שלה יחסית רחוק מהצהרת היצרן ובהחלט היינו רוצים לקבל קצת יותר אבזור, בעידן בו מכוניות היוקרה מאבדות מכירות רבות לטובת דגמי הפרמיום טק המגיעים לארץ מסין. בשורה התחתונה: אחת העסקאות הטובות יותר בקטגוריית היוקרה.

עוד ממבחני דרכים