ב.מ.וו 330e פלאג-אין במבחן דרכים

252 כ"ס, 6.1 שניות ל-100 קמ"ש, הנעה אחורית, צריכת דלק של 47 ק"מ לליטר ולקינוח גם מחיר אטרקטיבי. פלא שהיא הפכה לדגם הנמכר ביותר בארץ של סדרה 3? ב.מ.וו 330e במבחן דרכים.

ששי כהן 23 ביונ, 2017
ב.מ.וו 330e פלאג-אין

מדובר בנוסחת קסם בשוק הישראלי: לוקחים מכונית יוקרה, מציידים אותה בהנעה היברידית פלאג-אין המזכה אותה במס קניה של 20% בלבד, מעמיסים אותה באבזור, נהנים מהיתרונות הברורים של דגמי פלאג-אין המשלבים בין ביצועים חמים לתצרוכת דלק מדהימה, + מחוויית נהיגה של רכב חשמלי ולקינוח גם מחיר הרכישה זול ביחס לתמורה. זמן קצר לאחר התחלת השיווק, משתלטות לרוב גרסאות הפלאג-אין על מכירות הדגם. זה קרה כבר בארץ בדגמי וולוו XC90, במרצדס S קלאס ועכשיו גם בב.מ.וו סדרה 3. מי היה מאמין שהדגם הנמכר ביותר של סדרה 3, המזוהה יותר מכל עם חוויית נהיגה מושלמת, יהיה חשמלי? יצאנו לבדוק איך העסק הזה מתנהג במציאות ועל מה כל המהומה?




ב.מ.וו 330e פלאג-אין (צילום: משה נרקיס) ב.מ.וו 330e פלאג-אין (צילום: משה נרקיס)
BMW i
בסוף 2016 השיקה יבואנית ב.מ.וו בישראל את מותג BMW i – מותג החשמליות של החברה, אשר בעזרת דגמי ה-iPerformance החדשים, מסמל את חזון הניידות העתידית של דגמי החברה, אשר בדומה למה שקורה אצל המתחרים, מעיד על המעבר העתידי למכוניות חשמליות. היצע הדגמים החשמליים של החברה כולל כיום את ה-i3 החשמלית הטהורה, ולצידה 5 דגמי פלאג-אין המשלבים בין מנוע בנזין למנוע חשמלי, כשבראשן ה-i8 הספורטיבית בעלת העיצוב החללי המרהיב. ב.מ.וו 330e פלאג-אין מוביל את המהפכה החשמלית של BMW בארץ, כשהוא לא רק הדגם החשמלי הנמכר ביותר של המותג בארץ לעת עתה, אלא גם הפך להיות הנמכר ביותר במשפחת סדרה 3, עם 114 מסירות בחמשת החודשים הראשונים של השנה, כ-8 יחידות יותר מה-318i שהובילה עד כה את המכירות, כאשר מרבית המכירות מגיע על חשבון דגמי ה- 320i וה-330i שמציעים ביצועים מקבילים או אף פחות, ומחווירים לידו בהיבט של התמורה לכסף.
למרות שמדובר במכונית וותיקה, העיצוב עדיין מרשים ומפתה למרות שמדובר במכונית וותיקה, העיצוב עדיין מרשים ומפתה
חזקה
ה-330e המבוססת על ה-320i, מצוידת במנוע ה-2.0 ליטר, 4 צילינדרים, טורבו בטכנולוגיית ה- TwinPower של החברה, המשודך למנוע חשמלי ומציע הספק משולב של 252 כ"ס ומומנט מירבי של 42.8 קג"מ. תיבת ההילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים וההנעה אחורית כמובן כחלק מהמסורת של החברה. על הכביש מדובר במכונית חזקה למדי: הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש עומד על 6.1 שניות בלבד, קצב צבירת המהירות מרשים, ובשל השילוב של מנוע החשמלי, מומנט נדיב עומד לרשות רגליך כבר מסל"ד 0. לצד המומנט הבשרני, הכל גם נעשה בשקט בשקט וללא דרמות הודות למנוע החשמלי המאפשר נהיגה חשמלית עד למהירות של 120 קמ"ש.
תא נוסעים מזמין, האבזור עשיר כסטנדרט תא נוסעים מזמין, האבזור עשיר כסטנדרט
אך מכיוון שמדובר בב.מ.וו, לא רק תאוצה מהירה נדרשת כאן, אלא גם חווית נהיגה כוללת, ואת זה ה-330e מספקת לרוב בשפע. אחיזת הכביש מעולה, ההגה המתוגבר חשמלית די מתקשר ומספק מידע על הקשר עם האספלט, ובחירה במערכת תוכניות הנהיגה במצב " Sport+" מנתקת את בקרת היציבות, מקשיחה את ההגה, מחדדת את תגובת המנוע והגיר והופכת את הרכב לחיה כמעט סוררת. לא משהו שיאיים על יכולותיהן של ה- M3 או ה-340i, אולם בהחלט יספק את מרבית חובבי הביצועים. למרות הקשיחות היחסית של המתלים, לרוב יהיה מדובר גם במכונית נוחה למדי למרות ציוד הדגם בחישוקי "19 במידות 225/40 מלפנים ו-255/35 מאחור, שלא בדיוק מסייעים לנוחות גבוהה.
פתח טעינה חשמלית, חישוקי "19 כסטנדרט פתח טעינה חשמלית, חישוקי "19 כסטנדרט
חסכונית?
אבל לצד הביצועים החמים, האס הגדול של ה- 330e נמצא דווקא בסעיף החיסכון. יחידת הפלאג-אין ההיברידית הכוללת מנוע חשמלי בהספק של 88 כ"ס והסוללה הממקומת מתחת לתא המטען, מספקים חווית נהיגה חשמלית טהורה לטווח מוצהר של 37 ק"מ על חשמל בלבד ובמהירות עד 120 קמ"ש, המבטיחים לדברי היצרן עד 47 ק"מ לליטר בממוצע. בפועל, לאחר 21 ק"מ בנהיגה רגועה למדי, התרוקנו הסוללות והרכב עבר להנגיה במצב היברידי רגיל. זמן הטעינה שלה הסוללות אגב עומד על כ-3 ורבע שעות, או 80% ב-שעתיים ורבע. עבור מרבית האנשים שמרחק הנסיעה שלהם לעבודה וחזרה עומד עד 20 ק"מ, השימוש בתחנת דלק יהפוך לעניין נדיר למדי. עבור אלו שעושים נהיגה יומית למרחק של 40 ק"מ, תעמוד צריכת הדלק המשולבת על קצת יותר מ-20 ק"מ לליטר בממוצע. כשנהגנו עם הסוללות מרוקנות לחלוטין, עמדה צריכת הדלק סביב ה-11 ק"מ לליטר בממוצע. נתון מרשים בהתחשב בביצועים הטובים.
צפיה ב-TV בשידורים חיים בעת עמידה, או האזנה בלבד בזמן נהיגה. צפיה ב-TV בשידורים חיים בעת עמידה, או האזנה בלבד בזמן נהיגה.
מאובזרת בטלוויזיה 
ב.מ.וו  330e משווקת בארץ ברמת הגימור הגבוהה "Exclusive" הכוללת מולטימדיה מקורית עם מסך "8.8 (במקום "6.5 ), הכוללת גם שידורי TV עם ערוצי עידן + ומאפשרת חווית צפיה בטלוויזיה בעת עמידה בלבד, או האזנה לשידורי הטלוויזיה במהלך נהיגה. המערכת נשלטת ע"י מערכת פיקוד iDrive מהדור האחרון ומגובה ב-9 רמקולים, תקשורת BT ויציאות AUX ו- USB. אל אלו מצטרפים גם גג שמש חשמלי, ריפודי עור, פתיחה והנעה ללא מפתח, קיפול מראות חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים ואפשרות להפעלת מיזוג (קירור או חימום) ע"י השלט לפני הכניסה לרכב, ותאורת אווירה בתא הנוסעים. מבחוץ תמצאו גם חישוקי "19 ספורטיביים עם צמיגי RUNFLAT (אל תקר), פנסי חזית ואחור מסוג LED ועוד. בסעיף השימושיות, למרות אכלוס הסוללות מתחת לתא המטען, בשל וויתור על גלגל רזרבי, נפח תא המטען נדיב ביחס למקובל בקרב מכוניות הפלאג-אין ועומד על 370 ליטר.
תא מטען בנפח 370 ליטר נדיבים יחסית לדגמי פלאג-אין תא מטען בנפח 370 ליטר נדיבים יחסית לדגמי פלאג-אין
בטיחות
בסעיף הבטיחות מציעה המכונית אבזור בטיחותי עשיר כסטנדרט עם מערכת התרעה על שמירת מרחק (כולל זיהוי הולכי רגל) עם בלימה אוטונומית עירונית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על רכב בשטח המת במראות, 6 כריות אוויר, מצלמת רוורס, חיישני רווורס, אורות וגשם, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.
ב.מ.וו 330e פלאג-אין
הכל כלול
במחיר של 290 אלף שקל בו מוצעת כיום ב.מ.וו 330e פלאג-אין, המתאפשר הודות למיסוי הנמוך של דגמי פלאג-אין, מדובר בעסקה המשתלמת ביותר לדעתנו במשפחת ב.מ.וו סדרה 3 כיום בישראל, אשר בשילוב הביצועים והאבזור מציעה מחיר הנמוך בלא פחות מ-85,000 שקל מדגם ה-330i בנזין ברמת האבזור המקבילה, או אף 35,000 שקל פחות מגרסת ה-320i עם רמת אבזור המקבילה. במחיר הנ"ל מציעה סדרה 3 חבילה משפחתית שקטה, נינוחה ומפנקת בחיי היום יום, אשר הופכת לספורטיבית עוצמתית ומרגשת בזמנכם הפנוי, כשברקע הוצאות התדלוק יצנחו דרמטית ועל הדרך תיחשבו גם כשומרים על הסביבה (דרגת זיהום 2).  אין פלא שהדגם הפך להיות הנמכר ביותר במשפחת ה-3 כיום בארץ, וכל עוד משרד האוצר לא יתעצבן ויחליט לשנות את המיסוי (והם כבר מדברים על זה לא מעט זמן), שווה לנצל את הטבת המס וליהנות מהדגם הנבחר במשפחת ה-3.
בעד: עיצוב חיצוני ופנימי, אבזור, ביצועים, צריכת דלק, הנאה מנהיגה, מחיר נגד: רחוק עדיין מהישג ידם של רובנו לסיכום: חווית הנהיגה המושלמת?