גרסת הספורט של ספינת הדגל המלכותית ריינג' רובר, נחתה בארץ בסוף 2022 ובינתיים כבר הספיקה לעבור מתיחת פנים קלה. הדגם משווק בארץ בגרסאות דיזל ופלאג-אין הייבריד לבחירה, ואנחנו יצאנו למבחן היכרות עם גרסת הדיזל "הבסיסית" של הדגם, שמחירה אמנם מתחיל ב-757,200 שקל, אך ביחס לאח היקר יותר ריינג' רובר שמחירו מתחיל ב-1.3 מיליון שקל, מדובר כמעט בחצי המחיר…
24 שעות בלבד לאחר שהשיקה חברת המזרח היבואנית את הדור השלישי של הדגם בארץ, הוציאה החברה הודעה על פתיחת לא פחות מ-100 הזמנות לדגם, של לקוחות שחיכו לדור החדש שהחליף את הדור היוצא ששווק בארץ מאז 2014 וממנו נמכרו בישראל כ-981 מכוניות. כידוע, היבואנים אוהבים לעגל מספרים, אבל את שנת השיווק הראשונה של הדור החדש, סיים הדגם עם 147 מסירות, נתון מרשים בהחלט לרכב במחיר התחלתי לא ממש ידידותי. במחצית הראשונה של 2024 כבר עלו לכביש כ-113 מדגמי הספורט, המעידים אפילו על צמיחה במכירות. בשעה את אחיו היקר יותר רוכשים בעיקר אנשי "הכסף הישן", בעלים של מפעלים, חברות גדולות ועוד, את גרסת הספורט רוכשים לטענת היבואנית אנשי "הכסף החדש", מתעשרי הייטק וקהל שנחשב לרוב צעיר יותר בגילו.
הריינג' רובר ספורט פותח על פלטפורמת MLA-Flex שהוצגה לראשונה עם הריינג' רובר החדש, הכוללת שלדת אלומיניום קלת משקל התומכת בשלל סוגי הנעה – בנזין/דיזל, הייבריד וגרסה חשמלית מלאה שתיחשף במהלך השנה הנוכחית. העיצוב אתלטי יותר ומשדר עוצמה ואלגנטיות והממדים החיצוניים גדולים עם מרכב באורך 4.94 מטר, רוחב של 2.04 מטר וגובה של 1.82 מטר. נפח תא המטען נדיב ועומד על 784 ליטר והמושבים האחוריים המתקפלים ונפתחים חשמלית מגדילים את תא המטען עד ל-1,761 ליטר. האבזור החיצוני נדיב כסטנדרט וכולל פנסי דיגיטל לד עם 1.3 מיליון פיקסלים בכל פנס המבטיחים תאורה בהירה לטווח עד 500 מטר בשעות הלילה, לצד היכולת לנסוע על אור גבוה מבלי לסנוור את המשתמשים בכביש, חישוקים גלגלים "20, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות 360 מעלות, ידיות דלתות נשלפות וגג זכוכית פנורמי חשמלי. חבל רק שסגירת ואקום רכה לדלתות נעדרת מגרסת הכניסה שמוצעת במחיר גבוה למדי.
בתא הנוסעים תפגשו את אותו עיצוב של האח היקר יותר, למעט הגה בעיצוב שונה, ריפודים ודיפונים מעט פשוטים יותר, אך עדיין מדובר בכורסאות עור מפנקות ומחוממות המתכווננות ל-20 מצבים שונים, כולל אפילו כוונון חשמלי למשענות הראש. המושבים האחוריים כוללים כוונון חשמלי למשענת וחימום, ועם בסיס גלגלים של 300 ס"מ המרווח מצוין, ואפילו תעלת ההינע נמוכה יחסית ולא תופסת המון מקום לרגלי היושב האמצעי בספסל האחורי. עיצוב סביבת הנהג נקי ונטול מתגים, ובמסגרת מתיחת הפנים הקלילה שעבר הדגם, לצערנו וויתר היצרן על פאנל השליטה הנפרד של בקרת האקלים, אך במקומו מציע לפחות הרכב עוד תא אחסון הכולל גם משטח טעינה אלחוטי לנייד. אל אלו מצטרפים לוח שעונים דיגיטלי "13.1 הניתן להתאמה אישית, מולטימדיה מהדור החדש של היצרן, הכוללת מסך "13.7 השולט על מרבית מערכות הרכב, מערכת שמע יוקרתית של מרידיאן, תאורת אווירה בשלל צבעים ועוד, אך בסעיף השלילה, בקרת בקרת אקלים עם 4 אזורים, אוורור למושבים הקדמיים ותצוגה עלית של נתונים על השמשה הקדמית מגיעים רק ברמת הגימור הגבוהה יותר.
הריינג' רובר ספורט משווק בארץ ב-2 גרסאות פלאג-אין הייבריד חסכוניות וידידותיות לסביבה, המעניקות ביצועים נמרצים לצד טעימה מהעידן החשמלי, עם נסיעה חשמלית מלאה לטווח עד 110 ק"מ, ו-3 דגמי טורבו-דיזל בהספקים של 250-350 כ"ס. הגרסה הנבחנת כאן הינה גרסת הכניסה, ה-D250 המצוידת במנוע טורבו-דיזל 6 צילינדרים בטור המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית בעלת 8 הילוכים והנעה כפולה כסטנדרט, אך ללא הילוך כח.
על הכביש מדובר מצד אחד בריינג' רובר הכי דינמית, שמבטיחה יותר הנאה מהנהיגה לנהג חובב ההגה, אך עדיין מדובר ברכב ששם דגם משמעותי יותר על נוחות נסיעה גבוהה על-חשבון הביצועים, שזה לטענת היצרן (וגם לדעתי) יותר מתאים לטעמם של הלקוחות. אז מצד אחד, אין כאן רכב שנותן פייט בביצועים לדגמים המתחרים של פורשה וב.מ.וו, אך מצד שני, עם מערכת מתלי אוויר מדובר במכונית נוחה מאוד, ואף שקטה למדי ביחס לקטגוריה, אך אל תצפו לתא נוסעים שקט בסגנון רכבים חשמליים. מצד שני, צליל מנוע ה-6 צילינדרים תחת עומס, בהחלט היה לי נעים לאוזן…
הביצועים כאן סבירים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8 שניות ומהירות מרבית של 206 קמ"ש, אך עם מומנט נדיב של 57 קג"מ, מדובר ברכב שמרגיש חזק כמעט בכל מצב, וכל עוד אתם לא חובבים של תאוצות היסטריות, כנראה שהביצועים יספקו אתכם ולרגע לא תחשבו שמדובר ברכב עצל. הדגם מצויד בכל מערכות הבטיחות המתקדמות הפופולריות כיום בקטגוריה ולרכב ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. יחד עם משקל בסיסי של כמעט 2.4 טון, למרות שדרוג המנוע ביחידה היברידית קלה 48V, דרגת הזיהום שלו עדיין אינה מרשימה ועומדת על 15, אולם מדובר ברכב חסכוני יחסית בדלק עם צריכת דלק של 10 ק"מ לליטר בממוצע בימי המבחן, שכללו לרוב נסיעות שגרתיות ולא מאומצות.
כיאה לריינג' רובר, הדגם לא מבייש את מוניטין היצרן ולמרות השימוש במילה "ספורט", מדובר ברכב אידיאלי לטיולים מהנים גם בשטח, וכל עוד ולא תגזימו ותיקחו אותו לשטח טכני במיוחד, נדמה שתפיקו ממנו הרבה הנאה בזמנכם הפנוי, למרות היעדר הילוך כח, אך בזכות שפע של אלקטרוניקה שתסייע לכם בנהיגת שטח שהיא הרבה מעבר לשבילים, אפילו עם יכולת חציית מכשול מים בעומק עד 81 ס"מ ואפליקציה של "מכסה מנוע שקוף" המצלמת את השטח שמתחת למכסה המנוע ומסייעת לכם בחציית שטחים מאתגרים במהירויות נמוכות.
במחיר החל מ-757,200 שקל לגרסת הכניסה, או 884,200 שקל לגרסת ה-D300 החזקה ומאובזרת יותר, אין טעם לחפש כאן היגיון כלכלי לרכישת הרכב הזה, משום שברור לכם שחווית נהיגה דומה תוכלו לקבל גם ברכבים שעולים מחצית. הסיבה לרכישת רכב מהסוג הזה, נובעת מהיותו סמל סטטוס, מהסוג של המכוניות שהלקוחות שלהם רוצים שידעו שהם נוהגים על רכב יקר, רכב ייחודי שמציע נסיעה מלכותית עם אפשרות לצאת מדי פעם גם לנהיגת שטח חווייתית, ועם מפרט בטיחות מושלם. בדומה לעולם היוקרה, כמו שאין היגיון כלכלי לרכישת שעון יד בעשרות אלפי שקלים ואף יותר, או תיקים של מותגי על בעשרות אלפי שקלים, גם כאן אם אתם מחפשים הצדקה, כנראה שאתם לא לקוחות פוטנציאליים של הרכב. לאחרונה גם שדרגה היבואנית את האחריות לכל דגמי היצרן, שעומדת מעתה על עד 5 שנים או 150,000 ק"מ, מה שאמור להוסיף לשקט הנפשי. בשורה התחתונה, נתוני המכירות הנאים של הדגם, מוכיחים שיש בארץ מספיק לקוחות שיודעים להעריך יוקרה.