וולוו XC60 T8 היברידית – מבחן דרכים

יש לה יותר כ"ס מאאודי RS3, היא בטוחה יותר מטנק מרכבה עם מערכת "מעיל רוח" ובתנאים עירוניים מכונית מיני עשויה להראות בזבזנית לידה. וולוו XC60 T8 רק נחתה בארץ, וכבר זוכה לביקוש גבוה. על מה ולמה?

ששי כהן 12 בינו, 2018

# when the hell did volvo get so cool
מותג היוקרה וולוו סיים את שנת 2017 כשנת שיא במכירות בעולם, עם צמיחה של 7% במסירות ו-571,577 מכוניות שנמכרו ברחבי העולם. בארץ הסתכמו המכירות בעליה צנועה יותר של 2% במכירות ו-1,284 מסירות, שמיקמו אותו רביעי במותגי היוקרה, אחרי שלושת הגרמניות ולפני כל השאר. בשונה מהמצב בארץ בו מובילה את מכירות המותג ה- V40 הקומפקטית, מי שמובילה את מכירות וולוו בעולם היא דווקא ה-XC60, שמכרה אשתקד לא פחות מ-185,000 מכוניות בעולם (רובם מהדור היוצא), ומחזיקה שנים בתואר "רכב הפנאי-שטח יוקרתי בגודל בינוני הנמכר ביותר באירופה", הישג מכובד עוד יותר כשנזכרים שמדובר בדור הקודם ששווק מאז 2009…


וולוו XC60 דור 2
ה-XC60 החדש הושק רשמית בתערוכת ז'נבה במרץ 2017, מציע עיצוב סקנדינבי אתלטי ואלגנטי, המיישר קו עם שפת העיצוב החדשה של המותג אותה ראינו גם ב-XC90 וב-S90 החדשים. הדגם החדש פותח גם הוא על פלטפורמת ה- SPA החדשה של וולוו, ומציע מידות גדולות יותר מהדור היוצא, עם 4.69 מטר באורך, 1.9 מטר רוחב, 1.66 מטר גובה ובסיס גלגלים של 286.5 ס"מ, התורמים לתא נוסעים מרווח משמעותית מהדור היוצא, עם הרבה יותר מקום ליושבים בספסל האחורי, לצד תא מטען בנפח 505 ליטר בדגמי הבנזין והדיזל, ו-468 ליטר בדגם ההיברידי. למרות הממדים הגדולים יחסית של הרכב, יאמר לזכותו שהוא נראה קומפקטי במציאות, קל מאוד לנהיגה וללא תחושה של רכב גדול ומסורבל לתנועה עירונית. מערכת הסיוע לחניה תדאג למצוא לכם גם מקום חניה מתאים ואף תחנה לכם את הרכב באופן כמעט אוטומטי.

גדולה אבל לא מאיימת (צילום: משה נרקיס)

המכונית הכי בטיחותית באירופה ב-2017
השבוע פרסם ארגון הבטיחות האירופאי Euro-Ncap את רשימת המכוניות הבטוחות ביותר לשנת 2017 להן ביצע מבחן ריסוק, והכתיר את וולוו XC60 כמכונית הכי בטיחותית ל-2017, עם התוצאות הטובות ביותר בשלל הקטגוריות הנבחנות. אם פעם היתה וולוו מזוהה בארץ עם טנק הודות למבנה גדול וחזק משמעותית מהמתחרות (אך גם כבד ועצל…), ה-XC60 החדשה מקבילה פחות או יותר לטנק מרכבה סימן 4 המתקדם ביותר, המצויד במערכת "מעיל רוח" – מערכת הגנה אקטיבית שתפקידה לגלות ולזהות בזמן אמת איומים ולנטרל אותם, וכמוהו ידאג להשאיר את הנוסעים ברכב בטוחים הודות לשלל מערכות אקטיביות כסטנדרט (התראת התנגשות ובלימה אוטומטית בפני רכבים, הולכי רגל ורוכבי אופנים, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, בקרת ערנות הנהג, ושלל בקרות וחיישנים נוספים), אליהם הצטרפו בדגם – T8 ההיברידי הנבחן כאן גם מערכת עזר לשמירה על נתיב הנהיגה, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטח מת במראות, התרעת תנועה חוצה מאחור ועוד.

עיצוב יוקרתי, אבזור עשיר כסטנדרט, בחירה בגוונים כהים פוגעת באווירת היוקרה.

תא נוסעים
כניסה לקבינה של ה-XC60 ההיברידי החדש חושפת גם כאן את שפת העיצוב הנוכחית של החברה, עם תא נוסעים המציע סביבת נהג "בעיצוב נקי", אולטרה מודרנית, איכותית ביותר ונעימה מאוד לעין, הכוללת בין השאר לוח שעונים דיגיטלי "12.3, דיפון עץ בקונסולה, מסך תפעול מרכזי אנכי "9, ידית הילוכים מקריסטל ! עיצוב מתגים בסגנון תכשיטים וריפודי עור איכותיים. אבל… רכב המבחן שהגיע עם תא נוסעים, גוונים כהים וריפודי עור בצבע שחור, פגע משמעותית באווירה היוקרתית. זה אולי פרקטי יותר לניקיון, אך נראה הרבה פחות מרשים במציאות. מעבר לכך, האבזור שופר משמעותית בדור החדש וכולל בין השאר כסטנדרט גג זכוכית פנוראמי חשמלי, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, חלונות אחוריים כהים, תאורת LED קדמית ואחורית, חישוקי "18 קלים, מצלמת רוורס ומערכת שמע פרימיום מתוצרת Bowers&Wilkins הכוללת 15 רמקולים, סאב ואיכות שמע יוצאת דופן. מה חסר לנו? משטח הטענה אלחוטי לסמארטפון וניווט Waze שמגיעים ברכבים הרבה יותר עממיים.

הנעה 4X4 ומנוע חזק יעילים בנסיעות שטח קלות. שטח אמיתי נותר מחוץ לתחום הדגם ההיברידי.

407 כ"ס, הנעה 4X4, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות !
בהתאם לדרישות זיהום האוויר ואיכות הסביבה המחמירות באירופה, גם ה-XC60 הבכיר מסתפק ביחידה היברידית חזקה וחסכונית, המהווה תחליף למנועי V6 עם ביצועים של כמעט V8… דגם ה-T8 ההיברידי הנבחן כאן, מצויד במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר המשודך לגלגלים הקדמיים ומפיק 320 כ"ס, כאשר מנוע חשמלי בהספק 87 כ"ס מחובר לגלגלים האחוריים המביאים את הרכב להספק כולל של 407 כ"ס ומומנט מכובד של 41 קג"מ, כבר מ-2,200 סל"ד, לצד הנעה 4X4 ותיבת 8 הילוכים אוטומטית פלנטרית.
על הכביש מדובר ביחידת כח חזקה, חלקה ושקטה מאוד הודות למערכת ההיברידית פלאג-אין המאפשרת נסיעה סביב ה-30 ק"מ על חשמל בלבד. אל אלו מצטרפים ביצועים ספורטיביים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.3 שניות, מומנט נדיב הזמין בכל רגע והנאה גם בכבישים מפותלים הודות לאחיזת כביש גבוהה והנעה כפולה. יחד עם זאת, למרות ההספק המרשים, עם משקל לפני נוסעים של 2.1 טון, זאת עדיין לא מכונית ספורט וגם אינה נהנית מביצועים המקבילים לדגמי SUV ספורטיביים כמו מזראטי לבנטה לדוגמה, אך ללא ספק עדיין עם ביצועים מרשימים שמרבית הלקוחות לא ינצלו בחיי היום יום.

מעבר לכך, מדובר גם במכונית נוחה מאוד, הודות לשימוש במתלי אוויר שיודעים להתאים את עצמם לנהיגה רכה ומפנקת או לקשיחה וספורטיבית יותר בשעת הצורך. בסעיף צריכת הדלק, אם מרבית נסיעותיכם מתרכזות בכרך העירוני, את תחנת הדלק לא תראו כמעט בכלל, ובמקום זאת, תחברו את הרכב לטעינה ביתית/ בעבודה לזמן של עד 5 שעות. נהגים המשלבים תנועה עירונית ובין-עירונית יוכלו להגיע לנתונים סביב ה-20 ק"מ לליטר בממוצע. עבור נהגים המבצעים ק"מ רב (מעל 100 ק"מ ביום), המכונית פחות מתאימה ועדיף שיבחרו בגרסת הדיזל.
החל מ-369,900 שקל
במחיר התחלתי של 329,900 שקל לדגם הבנזין הבסיסי, ועד 369,900 שקל לדגם ה-T8 ההיברידי הנבחן כאן, המצויד באבזור עשיר משמעותית הודות למיסוי הנמוך לרכבי פלאג-אין, מציע וולוו XC60 T8 החדש רכב פנאי יוקרתי משובח, עם חבילה מוצלחת של ביצועים, צריכת דלק ובטיחות, המגובים בעיצוב מפתה, תא נוסעים מעוצב ומפנק ונסיעה שקטה במיוחד. בשלושת החודשים הראשונים לשיווק מדווח היבואן גם על 400 הזמנות שנרשמו לדגם, רובן מהדגם ההיברידי הנבחן כאן שמציע את התמורה הגבוהה לכסף. האם למתחרים בסגמנט יש סיבה לחשוש? בהחלט כן !
בעד: עיצוב חיצוני ופנימי, בטיחות, ביצועים, אבזור נגד: מחיר קרוב מדי למתחרות הגרמניות לסיכום: SUV יוקרתי משובח שעושה חשק