חצי שנה עם טסלה מודל 3: מה אהבנו ומה פחות

טסלה מודל 3 חוגגת כבר חצי שנה בישראל, מתעדכנת בתמיכה בעברית והגיע הזמן לסכם תקופה ראשונה: מה אהבנו, מה פחות והאם גם אחרי מספר עליות מחירים עדיין מדובר באחת העסקאות הטובות בשוק הרכב הישראלי?

ששי כהן 20 בספט, 2021
טסלה מודל 3

טסלה מודל 3 חוגגת כבר חצי שנה בארץ ובהחלט הגיע הזמן לסכם תקופה ראשונה. אז נכון ל-1 בספטמבר עם 4,468 מכוניות שעלו לכביש, היא לא רק החשמלית הנמכרת ביותר בארץ, אלא גם המותג שכבש את שוק היוקרה (ויהיו שיתווכחו איתי אם מדובר במותג יוקרה או לא…). בדרך היו גם מספר עדכוני תוכנה מהאוויר (OTA), כאשר האחרון שבהם הוסיף סוף סוף גם תמיכה בעברית. גם מחלקת השירות של היבואן התפתחה דרמטית (ועדיין סובלת פה ושם מקטילות), נפתחו כמות גדולה מהצפוי של אתרי "סופרצ'רג'ר" הכוללים עמדות טעינה אולטרה מהירות, המזגן אכזב חלק מהלקוחות בשיא החום של הקיץ, והרבה לקוחות עדיין לא מצליחים להבין מדוע טווח הנסיעה שלהם קטן משמעותית מהצהרת היצרן. אז חצי שנה זה מספיק זמן כבר לתאר איך החיים בחברת טסלה (הזמן טס כשנהנים) ואם כולם מרוצים אז מדוע יש כרגע 90 מודעות למכירה?

חדש: תמיכה בעברית בטסלה

טסלה הוא לא סתם רכב אלא גם מוצר הייטק עם טכנולוגית קצה בשוק הרכב, והמסך של הרכב השולט על כל מערכות הרכב דובר אנגלית (ושפות נוספות) ובשבוע האחרון זכה גם סוף סוף לראשונה לתמיכה בעברית, דרך עדכון תוכנה מהאוויר (OTA). אז האם נפתרה הבעיה של אלו שחוששים מתפעול המסך דובר האנגלית? לא בדיוק. כל התפריט עדיין דובר אנגלית, והתמיכה העברית כוללת רק מקלדת עברית בה תוכלו להזין כתובת במערכת הניווט וזאת בהחלט תוספת מבורכת (מי שניסה עד כה להזין כתובות ישראליות באנגלית הבין עד כמה זה כמעט בלתי אפשרי), ובנוסף, גם הצגת השירים מהטלפון שלכם מופיעה במסך הרכב בעברית תקינה ולא ג'יבריש, ניתן לחפש סרטונים בעברית ביוטיוב ועוד. בגדול, עבור רוב האנשים זה בהחלט אמור להספיק, ואל תשכחו שכמעט כל הרכבים החדשים שמשווקים בארץ, הם אינם כוללים את תפעול הרכב בשפה העברית. במסגרת עדכוני ה-OTA שזכינו כבר לעשות אותם מספר פעמים, היצרן דואג על בסיס קבוע לשדרג לכם את הרכב, וכך קיבלנו לאורך התקופה אבזור משופר, עדכונים למולטימדיה, לחבילת הבטיחות, לגרפיקה במסך ועוד.

טסלה מודל 3

אמינות

אז נכון שמוקדם עדיין לדבר על אמינות של רכב חדש, שמרבית לקוחותיו הספיקו לעשות כמה אלפי ק"מ בסה"כ, אבל בשיחות שערכנו עם מספר בעלים של טסלה  שכולם כבר עברו את ה-10,000 ק"מ בזמן קצר במיוחד (חלקם קיבלו את הרכב רק ביוני), מתגלה שביעות רצון גבוהה מאוד מהרכב. אז נכון ש-10,000 ק"מ זה לא ק"מ שאמור לייצר בעיות, אולם כאשר הרשת התמלאה לקוחות שאוהבים להתלונן על בעיות אמינות ושירות (חלקם לקוחות אמיתיים ורובם כנראה לא), אז חשוב לציין שככל הנראה הרוב המוחץ של הלקוחות לא חווה תקלות שדרשו השבתת הרכב ורובם די מרוצים עד כה מהרכב. גם בסקרי אמינות שמגיעים מחו"ל הכוללים מידע על מכוניות שחצו את רף ה-100,000 ק"מ, נרשמת רמת אמינות גבוהה לרכב. יחד עם זאת, אין ספק שאי אפשר להתעלם מבעיית המזגן שליוותה כמות לא קטנה של לקוחות בדיוק בשיאו של הקיץ ותפסה את טסלה ללא מלאי זמין של חלפים בארץ. נכון לעכשיו התקלה נתפרה ולזכותה של מחלקת השירות של החברה, נוסיף שהם יוזמים ריקול ומגיעים עד בית הלקוח כדי למנוע אפשרות לתקלה עתידית. מעבר לכך, בתקופה שחלפה טסלה הקימה מערך שירות נייד שמגיע עד בית הלקוח וברוב המקרים יודע לפתור תקלות בלי שהרכב יצטרך להגיע למוסך, וניכר שעובדי השירות מתאמצים לספק רמת שירות גבוהה ביותר. יחד עם זאת, לחברה רק מוסך אחד בפתח תקווה, ועבור לקוחות מצפון הארץ או דרומה שיצטרכו להגיע למוסך, מדובר בתיזוז רציני.

סביב 9 א"ג עלות נסיעה לק"מ נסיעה ולמה הטווח במציאות נמוך משמעותית מהצהרות היצרן?

אחת התלונות הנפוצות שנשמעו עד כה אודות המודל 3 נוגעת לטווח הנסיעה בפועל שלעתים רחוק למדי מהצהרת היצרן המרשימה. הסיבה לכך היא פשוטה ומורכבת משתי תשובות: הראשונה- טווח הנסיעה שמסופק ע"י יצרן הרכב נבדק בתנאי מעבדה וכמו אצל כל יצרני הרכב האחרים בעולם תמיד יהיה פער בינו לבין הנתונים במציאות. הסיבה השניה שהיא משמעותית יותר נובעת מאופי הנהיגה. כמו בדיוק בכל רכב בנזין/דיזל, לנהג יש חשיבות עצומה בקביעת נתוני צריכת הדלק במציאות וככל שתנהגו בצורה ספורטיבית יותר ובלתי מחושבת, כך תגיעו לטווח נסיעה רחוק יותר מנתוני היצרן, עם נתונים שיכולים לגרום לפער של עשרות אחוזים בצריכת החשמל במציאות בין נהגים שקולים לנהגים שאוהבים "לחיצות", והטסלה כרכב ספורטיבי בהחלט מפתה את הנהגים "ללחוץ". מכאן גם הפער שמופיע לכם בטווח הנסיעה שכאשר הטעינו את הסוללה ל-100% מהפער שמצהיר היצרן. אין לכם בעיה בסוללה, אלא בעיה בהתנהגות… מחשב הדרך עושה חישוב של אופי הנהיגה שלכם ומציג לכם טווח נסיעה משוער בלבד. מי שמרבית נסיעותיו מתבצע אגב בעיר במהירויות נמוכות יחסית (רכב חשמלי אוהב מהירויות נמוכות) ונוהג בצורה שקולה, צפוי להגיע במציאות לעלות נסיעה לק"מ שנעה סביב ה-9 א"ג לק"מ. מדהים.

עמדות טעינה ציבוריות

באופן כללי, אני עדיין חושב שמי שאין לו חניה פרטית ואופציה להתקין עמדת טעינה ביתית, או לפחות בעבודה, הסתמכות רק על עמדות טעינה ציבוריות בימינו עדיין די מעיקה ובמיוחד אם הק"מ היומי שלכם גבוה. מצד אחד, טסלה הצהירה עם תחילת השיווק בישראל שתקים 4 תחנות טעינה אולטרה מהירות (סופרצ'רג'ר) ברחבי הארץ, ובפועל היא עובדת על פתיחה של לא פחות מ-12 תחנות כבר עתה (6 מהן כבר פעילות), והשימוש בהם עד כה מתבצע בחינם! כחלק מהחדרת המותג לארץ. מצד שני, פריסת עמדות טעינה ציבוריות של חברות אחרות אמנם העלתה כמה הילוכים מתחילת השנה, אולם הפריסה שלהן עדיין דלה יחסית ומי שבונה רק על טעינה ציבורית, ימצא את עצמו מבזבז זמן רב על נסיעה והמתנה בעמדות כאלו, מה שלא מתאים לכל אחד.

החיים עם טסלה מודל 3 באופן כללי

במילה אחת: חלום. מכונית שקטה לחלוטין, מהנה מאוד לנהיגה עם ביצועים ספורטיביים כבר מגרסת הבסיס, עם תאוצה ל-100 קמ"ש בדגם הבסיסי ב-5.6 שניות הזהה לקופרה לאון לדוגמה, רק באופן חלק, נינוח ושקט יותר. נוחות הנסיעה טובה אם כי לא רכה עקב כיול ספורטיבי למתלים ואל אלו מצטרפים אבזור עשיר ותחושה הייטקית שמלווה את הנהיגה (לא כולם יתחברו לזה). תוסיפו לזה עלויות אחזקה מצחיקות (מחיר נסיעה לק"מ, היעדר טיפולים שוטפים, אגרת רישוי של 530 שקל לשנה ומחירי ביטוחים נמוכים למדי) וקיבלתם מכונית שגם תחסוך לכם המון כסף בהוצאות האחזקה השנתיות.

מדוע יש כבר הרבה למכירה?

גם כאן התשובה מתחלקת ל-2: בראש ובראשונה מדובר בשלל סוחרים שזיהו את הביקוש העצום לרכב בארץ, בעיות המלאי וזמני האספקה הארוכים והחליט להזמין כמה מכוניות, כאשר את חלקן הם עדיין לא קיבלו וכבר הם מציעים אותם למכירה במחיר הגבוה בעשרות אלפי שקלים ממחיר המחירון של הרכב. לחלקם הטריק הזה הצליח, לחלקם הגדול ממש לא בטוח. החלש השני הוא לקוחות שאכן התאכזבו מהרכב. כמו בכל מוצר, גם כאן תמצאו לקוחות שסבלו מאמינות (בעיית המזגן), או שמאוכזבים מטווח הנסיעה הנמוך ביחס להצהרת היצרן או שהסתמכו על עמדת טעינה ציבורית וגילו שמדובר בטרדה שמבזבזת זמן ואף מעלה עצבים לעיתים בשימוש קבוע, ואין להם אפשרות לעמדת טעינה ביתית. בשורה התחתונה, רוב המודעות הן של לקוחות שמנסים להרוויח כסף מהמכירה.

עדיין עסקה טובה? 

מחירי טסלה מודל 3 התייקרו כבר מספר פעמים מאז שהחל שיווק הדגם בארץ בחודש מרץ ולוו כל פעם בחגיגה תקשורתית שנהגה להשמיץ את היצרן. מצד שני, חשוב לזכור שהתקופה הנוכחית מאתגרת את שוק הרכב בעולם עם בעיות מלאי, זמני אספקת רכב ארוכים, מחסור בשבבים וקורונה שמעיקה כל הזמן ברקע, מה שתורם לעליית מחירים אגרסיבית בשוק הרכב, כאשר מרבית מותגי הרכב בארץ התייקרו כמעט בשקט בשנה הנוכחית וכמעט לא זכו להתייחסות התקשורת מכיוון שלא קוראים להם טסלה. יחד עם זאת, במחיר הנוכחי לגרסת הכניסה של מודל 3 שעומד כיום על 192,459 ₪ על הכביש כולל הרישוי (וללא צורך בשום מיגון מצד חברות הביטוח), עדיין מדובר ללא ספק באחת המכוניות עם התמורה הטובה ביותר כיום לכסף בשוק הרכב המקומי.

עוד ממבחני דרכים