טסלה מודל 3 – מבחן דרכים ראשון בישראל (דגם SR+)

המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם נחתה סוף סוף בישראל, עם תג מחיר שובר שוק שהצליח להלחיץ את יבואני הרכב ומפרט מרשים כבר מגרסת הכניסה. מה יש לה להציע מעבר? יצאנו למבחן בגרסת הכניסה של טסלה מודל 3.

ששי כהן 26 במרץ, 2021
טסלה מודל 3 בישראל

באז תקשורתי מטורף

מעטות הן המכוניות שנוחתות בארץ עם שיטת שיווק חשאית בסגנון פעולה של המוסד, המצליחה לעורר את השוק ולהפוך לחדשה המרעישה ביותר בעולם הרכב, מבלי שהיבואן השקיע אפילו שקל אחד בפרסום. כזאת היא גם טסלה מודל 3, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בעולם, ששיווקה הרשמי בישראל החל ב-2/2/21, כאשר נפתחה לראשונה האפשרות להזמין את דגמי היצרן היוקרתי בישראל, ולא פחות חשוב מכך, במחירים שוברי שוק הנמוכים דרמטית מההערכות המוקדמות. רק שבוע לפני התחלת השיווק, "חשף" אתר "כלכליסט"  את מחירי המודל 3 בישראל, שיחלו לדבריו ב-295,000 שקל… שבוע לאחר מכן, התבשרנו שהמחיר הבסיסי יחל מ-180 אלף שקל בלבד, מחיר שגרם לרעידת אדמה בשוק הרכב הישראלי ומכירת כל המלאי הראשוני שהוקצה לישראל בתוך שעות. מאז אותו יום, הפכה טסלה לנושא הלוהט ביותר בשוק הרכב המקומי, עם לא מעט פרגון מצד אחד, אך גם לא פחות ביקורת שהופנתה ליצרן (טסלה משווקת ישירות את דגמיה בישראל ולא נעזרת ביבואן מקומי), בשל החשאיות המלווה את שיווק הדגמים, חוסר התקשורת המופגן עם העיתונות, תלונות של לקוחות שפתחו הזמנה ואין להם עם מי לדבר בטלפון, דחייה של תאריכי אספקה, העלאת מחירים זריזה ועוד. ברוכים הבאים לעידן השיווק הדיגיטלי האמיתי. טסלה משדרת חדשנות לא רק בדגמים שלה, אלא גם בשיטות השיווק אשר לא מתאימות לכולם. עכשיו היא מגיעה אלינו גם למבחן ראשון בישראל !

עושה חשק

מפגש במציאות עם המודל 3 (בגרסת הכניסה Standard Range Plus) חושף מכונית סדאן 5 דלתות ספורטיבית למראה, עם חזית נמוכה, רחבה וקרבית למראה (יהיו כאלה שיראו דמיון לפורשה), מרכב אוירודינמי מעוצב, חישוק סגסוגת "18 מעוצבים, תאורת LED היקפית, וידיות פתיחת דלתות נשלפות, המקנים לרכב הופעה חלקלקה, מודרנית ומפתה שיצרה המון עניין על הכביש. עם 4.69 מטר לאורך, 1.85 מטר לרוחב ו- 1.44 מטר גובה, מדובר במידות המקובלות לקטגוריית מכוניות המנהלים היוקרתיות, והודות לתכנון חכם, מיקום של הסוללות ברצפת הרכב ובסיס גלגלים של 287 ס"מ, מדובר במכונית מרווחת מאוד לחמישה נוסעים, ואף שימושית עם תא מטען נדיב בנפח 425 ליטר (כולל תא מטען אחד קומפקטי בחזית).


תא נוסעים עמוס טכנולוגיה

תשכחו את כל מה שהכרתם בעיצוב תא נוסעים ואבזור: הטסלה פותחה מתוך מחשבה אחרת ושונה מהמקובל בתעשיית הרכב, אין מפתח או שלט לכניסה לרכב, את זה תצטרכו לעשות דרך אפליקציה ייעודית בטלפון שפותחת ונועלת את הרכב (ועושה המון דברים נוספים), או דרך כרטיס חכם בסגנון כרטיס אשראי אותו תצטרכו להצמיד לקורת הדלת של הנהג (אפשרי להצמיד גם כאשר הוא בתוך הארנק…). בתוך תא הנוסעים, מדובר בעיצוב הנקי ביותר ועם הכי פחות מתגים אותו פגשנו עד כה בתעשיית הרכב, הכל מנוהל ע"י צג המגע של מסך המולטימדיה "15, המשמש גם כלוח השעונים של הרכב, כמערכת בידור מושלמת ועתירת אפליקציות, וכמובן בתפעול "טאץ' " של כל מערכות הרכב, כולל פתיחה של תא הכפפות, כיוונון פתחי המיזוג החשמליים וכל דבר אחר שנחוץ לכם להפעיל את הרכב. האווירה מכובדת ויוקרתית, עם תא נוסעים נעים מאוד לשהייה, ואבזור הדגם עשיר כסטנדרט וכולל בן השאר: גג זכוכית פנורמי כהה עם סינון קרינת השמש (אין וילון), דלת תא מטען חשמלית, תאורת LED מלאה חיצונית ובתא הנוסעים, חישוקי גלגלים "18, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, צמד מקומות לטעינה אלחוטית ל-2 סמארטפונים, ריפודי עור (מלאכותי), מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים, מערכת שמע מתקדמת, שלל יציאות USB הפרוסות בחלל הנוסעים, תפעול קולי לחלק גדול ממערכות הרכב (כולל למגבים, למיזוג ועוד) והמון המון פטנטים שידרשו ממכם זמן כדי ללמוד את הרכב.

טסלה מודל 3 בישראל

בטיחותית עם חבילת Autopilot אופציונלית

המודל 3 מגיעה גם עם מפרט בטיחות מרשים הכולל כסטנדרט: התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, התרעה של שטח מת במראות הצד, מצלמת רוורס, חיישני חניה היקפיים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת ערנות הנהג, מצלמות היקפיות ועוד, כאשר חבילת ה-Autopilot הסטנדרטית מציעה זיהוי מלא של הולכי רגל, דו-גלגלי, רמזורים, תמרורי מהירות, נתיבים ואפילו פחי אשפה שעומדים בצידי הדרך, ומציגה את כל הנתונים על מסך הרכב בשידור חי, המאפשרים לנהג הנכנס לצמתים לדוגמה להבחין גם בהולכי רגל שמסתובבים אפילו בין המכוניות. בנוסף, הרכב זכה לציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי וקיבל את אחד מציוני הבטיחות הגבוהים ביותר שהעניק עד כה הארגון. כאופציה, מוצעת מערכת ה-Autopilot המלאה של היצרן (במחיר של 37,000 שקל), המעניקה יכולות אוטונומיות מורחבות, כאשר מצב הנהיגה האוטומטי מאפשר למכוניתך לנתב, להאיץ ולבלום באופן אוטומטי במסלולה, לעלות לכביש המהיר באופן אוטומטי, לצאת לעקיפות ולרדת חזרה לכביש בין עירוני (בהתאם ליעד במערכת הניווט המקורית), לבצע חניות אוטומטיות בניצב ובמקביל ובקרוב גם לקבל את הרכב שלכם באופן אוטומטי מהחניה ! . תוספת חבילת הבטיחות הנ"ל מתאפשרת אגב גם לאחר הרכישה בעדכון תוכנה שנעשה מרחוק וללא צורך להגעה למרכז שירות.

טסלה מודל 3 בישראל

ביצועים ספורטיביים

גרסת הכניסה שנבחנת כאן, הינה "החלשה" מבין משפחת המודל 3 ומצוידת במנוע חשמלי בודד המפיק 275 כ"ס, ויחד עם הנעה אחורית מציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות בלבד, מהירות מרבית של 225 קמ"ש וטווח נסיעה של 448 ק"מ לפי תקן ה-WLTP המחמיר. במציאות אגב, כנראה תגיעו לקצת פחות מ-400 ק"מ בנהיגה רגועה. כשרוצים לצאת לדרך, קודם כל צריך להתרגל לזה שאין כפתור התנעה, אלא ברגע שאתם נכנסים לרכב והוא מזהה את האפליקציה הטלפונית שלכם או את הכרטיס החכם, ניתן פשוט ללחוץ על דוושת הבלם, לשלב לדרייב ולהתחיל לנסוע. על הכביש מדובר מן הסתם במכונית מהירה מאוד ושקטה ביותר, המפגינה גם אחיזת כביש גבוהה ביותר והגה מתקשר יחסית (במבצע נהיגה "ספורט") המאפשרים גם חוויית נהיגה ספורטיבית, לצד נוחות נסיעה גבוהה. מי שחושק בביצועי על יצטרך לבחור באחת מרמות הגימור הגבוהות יותר, המציעות 4.4 שניות ל-100 קמ"ש או אפילו 3.1 שניות בגרסת הפרפורמנס הבכירה, המציעה תאוצות בסגנון של פרארי בשמינית המחיר. הרכב מסופק עם 2 כבלים של טעינה, הראשון איטי במיוחד ומתחבר לכל שקע חשמל ביתי רגיל (15 ק"מ טעינה בשעה), והשני הוא כבל המתחבר לכל עמדת טעינה ציבורית רגילה/ עמדת טעינה ביתית, המאפשרים טעינה מלאה של הרכב בלילה שלם. בימים אלה מתחילה טסלה בפריסת עמדות הסופרצ'ארג'ר האולטרה מהירות שלהם ב-4 אתרים בישראל בתחילת הדרך, אשר יחד עם עמדות טעינה מהירות של ספקי אנרגיה אחרים אמורות להסיר מכם את מגבלת הטווח בנסיעה בארץ, עם טעינת טווח נסיעה של כ-120 ק”מ ב- 5 דקות בלבד.

טסלה מודל 3 בישראל

עלויות אחזקה מצחיקות 

עבור כל מי שהתרגל באחזקת רכב יוקרה, מסתבר שאחזקה של טסלה נמוכה דרמטית ועשויה להביא לחיסכון של אלפי עד עשרות אלפי שקלים בשנה. עלות הנסיעה של ק"מ נסיעה, זולה בערך בחמישית מעלות נסיעה במנוע בנזין, אגרת הרישוי לרכב חשמלי עומדת כיום על 549 שקל בלבד לשנה (לעומת אלפי שקלים בדגמי יוקרה), הרכבים של טסלה לא נזקקים לטיפולים שגרתיים (חיסכון נוסף של אלפי שקלים) וביטוח של הרכב דרך תכנית מיוחדת שנתפרה עם חברת הפניקס, מתגלה כזול מאוד ביחס לרכב יוקרה (כ-3,400 שקל לחובה ומקיף ביחד במקרה של רכב המבחן), וללא הצורך בהתקנה של איתוראן או מערכת איתור מקבילה. הדגם משווק היום בארץ עם אחריות ל-4 שנים או 80,000 ק"מ, כאשר האחריות לסוללה ויחידת ההנעה עומדת על 8 שנים או 160,000 ק"מ.

שווה את הכסף?

במחיר הנוכחי שמתחיל ב-186,722 שקל (על הכביש כולל רישוי) לגרסת הכניסה הנבחנת כאן, טסלה מודל 3 היא לא פחות ממציאה בשוק הרכב המקומי ותמורה מעולה לכסף, ובוודאי ביחס לדגמי מכוניות סדאן ספורט-אלגנט יוקרתיות, היקרות משמעותית ממנה ומציעות הרבה פחות תמורה לכסף. בסעיף החובה, איכות ההרכבה והחומרים שלה עדיין לא מיישרים קו עם הטובות שבמותגי היוקרה, אולם גם כאן סביר להניח שמהר מאוד טסלה יישרו קו עימם גם בתחום הזה. נקודת תורפה נוספת: המודל 3 היא מכונית סדאן ולא ג'יפון, ובעידן הנוכחי שרובכם התחלתם לחבב ג'יפונים באופן מוגזם, תצטרכו להתרגל לשבת נמוך יותר. זה בהחלט אפשרי אגב, חלק גדול מלקוחות הדגם עד כה בארץ נטשו רכב פנאי לטובתה. בסופו של מבחן, למרות שבטסלה לא מספקים לעת עתה נתוני מכירות אודות הדגם, רשימת ההמתנה הארוכה שיש לדגם בארץ, מוכיחה שיש כאן קהל גדול שמעריץ את הרכב, ואם יורשה לי להמר, אני מניח שבסוף השנה היא תיבחר כרכב השנה 2021 בישראל. עד כמה היא תעשה מהפכה בארץ ותסייע לירידת מחירים? ימים יגידו, אבל בשורה התחתונה מדובר בעסקה מעולה בשוק הרכב המקומי.




עוד ממבחני דרכים