מחשבי רכב – סקירה כללית

מחשב רכב זהו רכיב חכם ובעל תפקיד מרכזי ברכב, בייחוד ברכבים החדשים בהם קיימים מספר גדול יותר של מחשבים. ישנם סוגים שונים של מחשבי רכב אשר אחראים על מערכות שונות ברכב, במאמר הזה נציג את המרכזיים שבהם.

מדור שיווקי 03 במרץ, 2021
מחשב רכב מרצדס

מחשב ניהול מנוע (ECU/ECM) זהו רכיב ממוחשב מתקדם הכולל מערכת ניטור, שליטה ובקרה. מחשב ניהול המנוע זהו למעשה "המוח" שמנהל את פעולות המנוע, מזהה תקלות ומתריע על כך ואף מבצע תיקונים לשם שיפור הביצועים.


מחשב גיר – בתיבות הילוכים אוטומטיות ישנו מחשב גיר אשר מהווה את יחידת הבקרה של תיבת ההילוכים אשר תורם למעבר הילוכים חלק ושיפור איכות הנסיעה. (יש להבדיל בינו לבין מוח הגיר – המכונה בית השסתומים שאחראי על הזרמת הנוזל ההידראולי דרך תעלות הגיר).

מחשב כריות אוויר SRS – מחשב זה אחראי על כריות האוויר וחגורות הבטיחות ברכב. הוא מופעל בעת תאונה והוא זה שנותן למעשה את ההוראה לפתיחת כריות האוויר – הוא בוחר אילו כריות אוויר יופעלו ובאיזו עוצמה. תקלה במחשב עלולה לגרום לאי הפעלת של כריות האוויר בזמן אמת או לפתיחה של הכריות שלא לצורך ולכן יש לוודא כי המחשב תקין ולטפלו באופן מידי בעת זיהוי תקלה.

מחשב ABS – זוהי יחידת הבקרה של מערכת נעילת הגלגלים ברכב, מערכת בטיחותית חשובה ומרכזית ברכב. היחידה מקבלת מידע מהחיישנים והיא מעבירה פקודות למשאבה ומונעת נעילת גלגלים. בבטיחות רכב לא מקלים ראש ובמידה וישנה תקלה (לרוב תידלק נורת ה-ABS בלוח השעונים) יש לפנות למוסך בהקדם.

מחשב בודי – גוף (בית פיוזים) – מחשב בודי זוהי יחידת בקרה ממוחשבת אשר שולטת באביזרים הקשורים לגוף ופנים הרכב, כגון: חלונות חשמליים, מראות חשמליות, רדיו ומולטימידיה, אימובילייזר, צופר ועוד. מחשב זה מכונה גם בית פיוזים בגלל שהוא מכיל נתיכים, כמו גם רכיבי תוכנה, הספק, ממסרים ועוד. המחשב משמש גם כמרכזיית תקשורת בין מחשבי הרכב השונים.

מחשב בקרת אקלים – מחשב המנהל את מערכת בקרת האקלים ברכב, הוא מפעיל את מזגן הרכב ואת המאוורר הפנימי במהירויות שונות על פי הויסות והצרכים של נהג הרכב.

מחשב הגה – שולט על מערכת הגה כוח חשמלי, הוא מקבל את המידע מחיישנים אשר מבצעים מדידה של מיקום מוט ההגה ואת ההתנגדות של ההגה לסיבוב. כך שבעת הסיבוב המנוע מסייע בסיבוב ההגה ובכך מפחית את המאמץ הנדרש לסיבוב על ידי הנהג.

תקלות נפוצות ותיקון מחשבי רכב

מחשב רכב זה לא רכיב שמתקלקל חדשות לבקרים, יחד עם זאת ישנן תקלות לא מעטות במחשבים אלה כתוצאה מטיפול לא נכון ברכב על ידי גורמים לא מקצועיים. כלומר, ייתכן כי בעת טיפול הרכב שלכם במוסך ייגרם לכם נזק במחשב, אשר הינו חלק רגיש שהטיפול בו צריך להתבצע אך ורק על ידי מכונאי בעל ידע מקצועי מתאים. כמו כן, במקרים של הצפות מים עלול להיגרם נזק משמעותי למחשב ולרוב נצטרך להחליפו.

טיפול במחשב רכב צריך להתבצע במעבדת רכב מקצועית על ידי צוות מיומן בעל הכשרה מתאימה. המחשבים החכמים דורשים בדיקה ותיקון יסודי הכולל טיפול ברכיבים קטנים ורגישים. חשוב לוודא גם כי השירות מגיע עם אחריות מינימלית של 3 חודשים.



עוד מחדשות רכב