מערכת הבטיחות MOVON במבחן

חודשיים לאחר שהושקה בארץ מערכת הבטיחות MOVON המתחרה במובילאיי, אושרה המערכת לשם מתן הנחה בביטוח חובה והתחרות בשיאה. אז איך היא מתפקדת במציאות? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 16 במאי, 2017
מערכת בטיחות MOVON

חודשיים לאחר שהשיקה בארץ חברת  "א.ד.י מערכות לרכב" את מערכת הבטיחות המתקדמת מובאון (MOVON) המתחרה במערכת הפופולרית של מובילאיי, רושמת היבואנית הישגים בחדירה לשוק, אך יחד עם זאת סובלת במקביל גם מתחרות מחריפה, ירידת מחירים ועוד. אז לאחר שנהגנו כבר בעשרות מכוניות מבחן המצוידות במערכת של מובילאיי, יצאנו לבדוק במבחן ארוך טווח את המערכת החדשה של מובאון, עד כמה היא משפרת את הבטיחות, עד כמה היא מצפצפת ומציקה ואילו יתרונות יש לה?




התחרות גוברת
לצד חדירה נאה לשוק עם יותר מ-1,000 מערכות שהותקנו בחודש הראשון לשיווק, אושרה לאחרונה גם המערכת של MOVON ע"י הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשם מתן הנחה בביטוח חובה בכל חברות הביטוח בישראל, לאחר שהוכיחה שהמערכת עומדת בהגדרות מערכות בטיחות למניעת תאונות דרכים עם התראה מפני התנגשות (FCW) וסטיה מנתיב הנסיעה (LDW). עבור הלקוח, מדובר בחיסכון של 7% בערך בעלות השנתית של ביטוח החובה. מנגד, מובילאיי המתחרה הגיעה להסכמים גם עם חברות ביטוח להענקת הנחה גם בביטוח המקיף, ללקוחות שיתקינו את מערכת הבטיחות, וסביר שנראה גם הנחות דומות בהמשך גם ללקוחות MOVON.
הרווח כולו של הצרכן
אם לפני כחודשיים שווקה מערכת הבטיחות של מובילאיי במחיר מחירון של כ-4,500 שקל, וממנו נגזרו הנחות שונות לצרכנים, משווקים וציי רכב, מערכת MOVON המיובאת מדרום קוריאה, זכתה למחיר השקה תחרותי של 2,490 שקל, שהיה נמוך במאות שקלים ממחירי המכירה בפועל של מובילאיי. בשל התחרות הגוברת, מעניקה כיום מובילאיי הנחות גבוהות מבעבר, וברשת מתרוצצות שלל פרסומות למערכת המקורית ב-2,500 שקל כולל התקנה. סביר להניח שגם יבואנית MOVON מגלה גמישות בסגירת עסקה ומציעה עדיין פער כספי לטובת הצרכן.
אז איך מתפקדת המערכת של MOVON במציאות?
בכל הנוגע להתקנה ברכב, מציעה ה-MOVON נראות דומה למדי למערכת של מובילאיי, הכוללת מסך תצוגה בדמות שעון (מרובע במקום עגול), הנמצא בקצה השמאלי של החלון הקדמי ואת המחשב והמצלמה המותקנים מאחורי המראה. המערכת שהותקנה בסניף הראשי של "א.ד.י מערכות" בראשל"צ, הותקנה בצורה מקצועית, בהתקנה שנמשכה קרוב לשעתיים, שלאחר סיום ההתקנה קיבלנו הסבר מקיף ומקצועי אודות יתרונות המערכת.
מערכת הבטיחות של MOVON  מציעה התראות על סכנה מפני התנגשות (FCW) וכן על סטיה מנתיב הנסיעה (LDW). ביחס למובילאיי, מדובר בהיעדר של התראות על סכנת התנגשות בהולך רגל, ואי זיהוי תמרורים, אך בחברה מבטיחים שבמהלך הקיץ תנחת כאן גרסה מעודכנת עם התראות נוספות.  על הכביש, מדובר במערכת קצת יותר ידידותית לנהג הרכב, שמצפצפת קצת פחות ממובילאיי בהתראה על אי שמירת מרחק, ועושה זאת בעיקר אם קיים חשש גובר להתנגשות, ובכל מקרה מספקת מספיק זמן לנהג להגיב ולבלום בזמן. מערכת השמירה על נתיב הנסיעה  (LDW) לרוב מזהה את נתיבי הנסיעה גם כשאיכות הצביעה של השוליים לא במיטבה, ופועלת היטב גם בשעות חשכה.  בסעיף השלילה, בנהיגה ברחובות צרים וצפופים במיוחד, מגלה לפעמים המערכת עודף דאגה לסכנת התנגשות או חיכוך ברכבים חונים ומצפצפת קצת יותר מהרצוי.




מצלמת דרך DVR מובנית
לצד אלה, לזכות ה-MOVON גם מצלמת דרך DVR מובנית באיכות FULL HD, המצלמת את הנסיעה ועשויה לעזור לנהג במקרה של תיעוד תאונת דרכים או אירוע אחר בנסיעה. הקלטת הנסיעה נעשית אוטומטית עם התנעת הרכב, ניתנת לצילום הכולל גם קול אם הנהג יבחר בכך, ואוגרת את צילומי עשרות הנסיעות האחרונות על כרטיס microSD, ופועלת גם לתיעוד תאונת דרכים עם הקלטה אוטומטית של מצבים לפני התאונה ולאחריה. יתרון נוסף של המערכת, מגיע בדמות צפצוף ייחודי המתריע לנהג על תזוזה של הרכב הקדמי (כאשר הרמזור מתחלף לדוגמה לירוק) והנהג לא שם לב לכך. לצד אלה, מעניקה החברה אחריות של 3 שנים למערכת. לצד שירות הפעיל 24/7 ורשת תחנות התקנה בפריסה ארצית.
לסיכום: לאחר כ-3 שבועות בשימוש מאסיבי עם מערכת הבטיחות החדשה של מובאון, מתגלה המערכת החדשה כיעילה למדי, פחות מנדנדת עם צפצופים מעיקים, ועם בונוס של צילום קבוע של הנסיעות, ללא צורך בשימוש בשקע ה-12V( ללא כבל החשמל שמתחבר לשקע המצית). החל מינואר 2018 צפוי השוק לגדול עוד יותר, עקב תקנה חדשה שתחייב את כל כלי הרכב החדשים שיעלו לכביש החל מינואר 2018 בציוד במערכות בטיחות מתקדמות (מהיצרן או בהתקנה מקומית), מה שעשוי להגדיל משמעותית את היקף השוק. בשורה התחתונה: מערכת בטיחות שתקפיץ לכם את בטיחות הרכב במחיר נמוך משמעותית מבעבר.