באמצע שנות ה-90 ביקשה אאודי להעביר הילוך באסטרטגיית היצרן להפוך ליצרן יוקרה לגיטימי ומתחרה טבעי למיטב התוצרת של דגמי מרצדס וב.מ.וו. כחלק מהמהלך החדש, החלה לעבור בשנת 1994 גם לשיטת השמות בסדרת "A". אאודי 80 הפכה ל-אאודי A4 ואאודי 100 הפכה ל-אאודי A6 ובמקביל הושקה לראשונה גם אאודי A8 – התשובה של היצרן למכוניות כמו מרצדס S קלאס ו-ב.מ.וו סדרה 7, כחלק מהתוכנית לקבע את המותג בליגה של הגדולים.
אאודי A8 נחשפה רשמית בעולם בפברואר 1993 בתערוכת הרכב של ז'נבה ומדובר היה בדגם חדש לגמרי ולא כהמשך של דגם קיים (למרות שחלק רואים בה יורשת לאאודי V8). מדובר היה בכניסה ראשונה של היצרן לסגמנט מכוניות הפאר, כחלק מהמאמץ לחזק את מעמדו של המותג כמותג יוקרה לגיטימי ושווה ערך למתחרות היוקרתיות מגרמניה, מהלך שבו מותג אאודי הפך גם למוביל החדשנות והקדמה בקונצרן פולקסווגן. עם ה-A4 החדשה התחרתה היצרנית בכבוד מול ב.מ.וו סדרה 3 ומרצדס C קלאס ועם ה-A6 (לשעבר אאודי 100) התחרתה בב.מ.וו סדרה 5 ומרצדס E קלאס. ה-A8 החדשה הציעה עיצוב מתקדם ברוח שפת העיצוב של אאודי, מה שסיפק הופעה אלגנטית ומכובדת עם מראה מהודר, אך יחד עם זאת, גם לא נועז מדי, מסוג העיצובים השמרניים יחסית שאינם צעקניים על הכביש, אך בהחלט מספקים את התדמית היוקרתית הנחשקת. כחלק מהמאמץ לספק ערך מוסף, צוידה המכונית במרכב אלומיניום ראשון מסוגו בעולם בייצור המוני, שתרם מצד אחד להפחתת משקל משמעותית מול המתחרות, ומצד שני גם לרכב חזק יותר ובעל התנהגות דינמית ומהנה יותר. לראשונה בקטגוריית הפאר, הוצעה גם אופציה להנעת קוואטרו (כפולה) לצד גרסת ההנעה הקדמית. למעשה, בשל השימוש במרכב האלומיניום הקל, גם בגרסת הקוואטרו כפולת ההנעה, סיפקה המכונית משקל נמוך יותר מגרסאות ההנעה האחוריות של המתחרות.

מכוניות ראשונות נחתו בארץ כבר בינואר 1996. צילום:מגזין אוטו
בתא הנוסעים סיפקה המכונית סביבת נהג ונוסעים שאפיינה מכוניות פאר, עם שימוש נרחב בעור ובעץ בחלל הנוסעים, איכות חומרים והרכבה מעולים והנדסת אנוש טובה מאוד. זאת היתה גם המכונית הראשונה שצוידה בכריות אוויר צדיות גם במושבים האחוריים וגם המכונית הראשונה בייצור סדרתי שכללה בקרת יציבות להנעה כפולה. רשימת האבזור כללה גם חישוקי גלגלים קלים, גג שמש חשמלי, חימום מושבים קדמיים, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, מערכת שמע יוקרתית מתוצרת Bose עם 14 רמקולים, בקרת אקלים כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים ועוד. עם ממדים חיצוניים נדיבים (אך מקובלים לסגמנט), יחד עם בסיס גלגלים של 288 ס"מ, מדובר היה במכונית מרווחת מאוד. ב-1999 עברה המכונית מתיחת פנים, בה הצטרפו להיצע גם כריות אוויר מסוג וילון, ערכת עזרה ראשונה מקורית ואופציה לגג שמש סולרי שאגר חשמל והפעיל את האוורור ברכב במידה ותא הנוסעים התחמם.
עם אופציה לגיר מתוצרת פורשה
דגמים ראשונים של ה-A8 נחתו בארץ כבר בינואר 1996 לצורך תקינה ורישוי, אך השיווק הרשמי החל רק לקראת 1997. היצע הדגמים כלל בארץ מנוע בנזין V6 בנפח 2.8 ליטר שהפיק 174 כ״ס שהוצע בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים והנעה קדמית. התאוצה מעמידה ל-100 קמ״ש ארכה 10.2 שניות והמהירות המרבית עמדה על 225 קמ״ש. מעליו הוצעה גרסת ה-V8 עם מנוע 3.7 ליטר שהפיק 230 כ״ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית 5 הילוכים שפותחה ע״י פורשה ו-ZF והציעה תפעול טיפטרוניק שכלל אפשרות להעברת הילוכים ידנית, לצד ההנעה הכפולה היחידה בקטגוריית הפאר. התאוצה מעמידה ל-100 קמ״ש ארכה במקרה הזה 8.3 שניות והמהירות המרבית עמדה על 236 קמ״ש. בשנת 2000 הצטרפה גרסת ה-V8 הבכירה, שצוידה במנוע 4.2 ליטר 310 כ״ס ו-43 קג״מ, תיבת 5 הילוכים אוט׳ והנעה כפולה, שסיפקה תאוצה ל-100 קמ״ש ב-6.9 שניות ומהירות מרבית של 236 קמ״ש. במאי 1999 נחתה בארץ גם ה-A8 TDI, שהיתה גם מכונית הפאר הראשונה בארץ שצוידה במנוע דיזל. מדובר היה באותו מנוע 2.5 ליטר טורבו-דיזל מוכר של ה-A6, מנוע V6 שהפיק 150 כ״ס בלבד ו-21 קג״מ, ששודך אף הוא לתיבת 5 ההילוכים המתקדמת וסיפק תאוצה ל-100 קמ״ש ב-10.9 שניות ומהירות מרבית של 214 קמ״ש. אל אלו הצטרפו אבזור נדיב, צריכת דלק מרשימה ותג מחיר נגיש יחסית לקטגוריה שהחל מ-369,400 שקל.

אאודי A8 דור 1 בכתבת השקת הדגם בחו״ל במגזין ״אוטו״. צילום: יואל פלרמן
המכונית של ראש השב״כ לשעבר
בהשקת גרסת ה-V8 קוואטרו 4.2 ליטר הבכירה בארץ, הוזמנו קומץ עיתונאי רכב לנהיגת היכרות בדגם החדש במסלול נהיגה מת״א לרמת הגולן, שם נחשפו ליכולות הדינמיות המופלאות של המכונית שנחשבה למהנה לנהיגה מהמתחרות, אך מנגד גם מעט פחות נוחה בשל כיול המתלים המעט קשיח יותר והחיבור המוצלח יותר לכביש. יחד עם זאת, בשעה שבאאודי העולמית התגאו בקהל לקוחות צעיר יחסית בגילאי 40-50 שרכש את מכונית הפאר באירופה, עם תג מחיר של 550,000 שקל לגרסה הבכירה בארץ, הגיל הממוצע של הרוכשים היה הרבה יותר מבוגר. בין לקוחות ה-A8 בארץ היו בעלי תפקידי מפתח במשק הישראלי, בעלי ממון רב וגם יעקב פרי, ראש השב״כ לשעבר, שלאחר פרישתו מהשירות הציבורי התמנה למנכ״ל הראשון של סלקום, ולאחר שהביא את החברה להישגים מצויינים, החברה רכשה עבורו את המכונית. בשנת 2002 כשעזב את סלקום ומונה ליו״ר בנק מזרחי, עברה איתו גם האאודי למקום העבודה החדש שרכש את המכונית המשומשת מסלקום.

מאי 1999: מגיעה גרסת הדיזל הראשונה בקטגוריה.
שרדה לאספנות ?
הדור הראשון של ה-A8 שווק בישראל בשנים 1996-2001 וממנו עלו לכבישים בסה״כ כ 80 מכוניות לאורך שנות שיווקו בארץ, לרוב הוא לא הצליח לדגדג את מכירות צמד הגרמניות המתחרות מבית מרצדס וב.מ.וו או אפילו את קדילאק, אך כן מכר יותר מיגואר XJ ולקסוס LS המתחרות. בשנת 1999 למשל, עלו לכביש 27 מדגמי ה-A8 לעומת 181 מדגמי מרצדס S קלאס. למעשה, ה-A8 זכתה בעיקר להצלחה בקרב בעלי ממון מקומיים שחיפשו מכונית יוקרה אמיתית, אך כזו שלא הפגינה את העושר בצורה מוחצנת כפי שעשו זאת המתחרות מבית מרצדס, ב.מ.וו ויגואר. את הקפיצה האמיתית שלה בשוק הרכב הישראלי, השיגה ה-A8 רק בדורות הבאים שלה שהפכו גם למכונית השרד של ראש הממשלה ובכירים נוספים בממשלה, אך למרות שהמכירות טיפסו, גם הם טרם מצליחים להימכר במספרים שעושים מרצדס S קלאס וב.מ.וו סדרה 7 בארץ. נכון להיום שרדו לפי נתוני משרד הרישוי 6 מכוניות בלבד מהדור הראשון, מהן גם זו הראשונה שהגיעה לארץ וככל הנראה תוכל להירשם בשנה הבאה כ-A8 האספנות הראשונה בישראל.
* תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה.