נוסטלגיה לשבת: אלפא רומיאו 147 – מכוונת לחושים

היא היתה מכונית השנה באירופה 2001, נחשבה לקומפקטית היחידה של היצרן מאז דגם הסוד שהיתה ראויה לסמל הצלב נחש, הבטיחה חווית נהיגה מהנה ולזמן קצר גם היתה האלפא היחידה שיכולתם לקבל בליסינג ממקום העבודה. סיפורה של אלפא 147 !

ששי כהן 02 באפר, 2021
אלפא רומיאו 147

מכונית השנה באירופה 2001

בסוף שנות ה-90 ותחילת המילניום הנוכחי, עברה על אלפא רומיאו תקופה טובה. החברה השיקה דגמים חדשים ומרשימים, שנהנו לא רק מעיצוב חושני ומפתה, אלא גם מיכולות נהיגה נאות, שהחזירו את החשק לנהוג בדגמי המותג והצדיקו את סמל הצלב-נחש שהתנוסס על לוגו היצרן. יחד עם ההצלחה, זכתה אלפא גם לאהדת עיתונאי הרכב באירופה, שהכתירו בשנת 1998 את אלפא 156 כמכונית השנה באירופה. זאת היתה הפעם הראשונה בתולדות אלפא רומיאו שהמותג זכה בפרס "מכונית השנה באירופה", מאז שהחלה התחרות ב-1964. 3 שנים בלבד לאחר מכן, נבחרה גם ה-147 למכונית השנה באירופה 2001.  מאז ועד היום, לא הצליח אף דגם חדש של אלפא לזכות שוב בתואר הנכסף.


2001 -אלפא 147 מגיעה לישראל

אלפא 147 היתה המשפחתית הקומפקטית של היצרן, שהחליפה את דגמי ה-145/146 של שנות ה-90, וישרה קו עם העידן החדש של דגמי אלפא רומיאו שכלל את המשפחתית הגדולה ה-156 ומכונית הסאלון ה-166. באירופה היא תוכננה להתחרות בטובות שבקומפקטיות כמו פולקסווגן גולף ופורד פוקוס, ולזכותה היה את העיצוב הכי יפהפה ומפתה שיכולתם למצוא בקטגוריית הקומפקטיות, עם מרכב בסגנון הוט האץ' 3 דלתות ספורטיבי, או 5 דלתות שימושי יותר למשפחה, שהפגין גם הוא עיצוב נועז יחסית דמוי קופה עם ידיות פתיחת דלתות אחוריות נסתרות. הדגם פותח על שלדה מקוצרת של ה-156 אך הציע תא נוסעים צפוף יחסית עם בסיס גלגלים של 254 ס"מ בלבד המאפיין יותר מכוניות סופר-מיני, וכך גם מידות חיצוניות לא ממש משפחתיות עם 4.17 מטר לאורך, 1.73 מטר לרוחב ו-1.44 מטר גובה. לקינוח, גם תא המטען הציע נפח מוגבל של 280 ליטר בלבד.

אלפא רומיאו 147 2002

פרסומת אלפא רומיאו 147 2002

היצע הדגמים בישראל

השיווק בישראל החל במחצית השנה של 2001 (כמודל 2002) והחל עם גרסת הבסיס שצוידה במנוע בנזין 1.6 ליטר (ניצוץ כפול) שהפיק 105 כ"ס בלבד ויחד עם תיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים הפיק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.3 שניות ומהירות מרבית של 185 קמ"ש. מעליה הוצעה גרסת ה-1.6 ליטר מחוזקת (שכללה גם תזמון שסתומים משתנה) שהציעה הספק של 120 כ"ס ושדרגה את הביצועים ל-10.6 שניות ל-100 קמ"ש ו-195 קמ"ש מרביים. הגרסה החזקה במשפחה היתה ה-2.0 ליטר, שהפיקה 150 כ"ס והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.3 שניות, לצד מהירות מרבית של 208 קמ"ש, והיתה היחידה שהוצעה בגרסה אוטומטית "סלספיד" שצוידה בתיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית, מהסוג שפחות אהוד על הנהגים בישראל ובטח שבטח על חובבי הנהיגה בהם. יחד עם זאת, למרות נתוני ביצועים לא ממש מרשימים על הנייר בכל הגרסאות, בכל מבחן דרכים שנעשה לדגם, זכתה ה-147 לשלל שבחים מעיתונאי הרכב, ששיבחו את יכולות השלדה, התנהגות הכביש, התקשורת עם הנהג, נוחות הנסיעה וכמובן המראה החושני של הרכב שגרם לאנשים לרייר רק במבט על המכונית. העיתונאי טל שביט ז"ל סיכם במגזין "אוטו" את המבחן שנעשה לרכב עם הגעתו לארץ ב-" מזמן לא זכורה לי מקהלה כזאת של גניחות הנאה ואנחות תענוג"… ובמגזין "הגה" תיארו את המכונית ב- "האלפא תצליח לרגש את מי שכבר מזמן שכחו איך אלפא או כל מכונית אחרת צריכה להתנהג"… ביחס לדגמי אלפא, היא גם היתה שקטה יחסית, אך צליל ספורטיבי היה בוקע מהאגזוזים שלה בסל"ד גבוה, שם היא גם בעיקר סיפקה את ההנאה הנדרשת מהנהיגה. במבחנים השוואתיים שנעשו לה בארץ, היא ניצחה באופן קבוע, ביניהן את יונדאי קופה, מיני קופר ואאודי A3.

אלפא 147

2002: אלפא 147 נגד יונדאי קופה. צילום של גולן מקס מתוך מגזין "הגה"

והיתה גם אלפא 147 GTA !!!

בשנת 2003 החל גם השיווק בארץ של ה-147 GTA, גרסת הספורט הקיצונית והיקרה במשפחת הדגמים, אשר צוידה במנוע V6 בנפח 3.2 ליטר שהפיק 250 כ"ס ומומנט מרבי של 30.6 קג"מ, שיחד עם תיבת הילוכים ידנית 6 הילוכים הציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות, מהירות מרבית של 246 קמ"ש וחווית נהיגה ספורטיבית סוחפת חושים ומענגת בצלילים, לצד הופעה קרבית עוד יותר. לא פחות מ-300,000 שקל דרש עבורה היבואן, מה שגרם ליבוא של כמה מכוניות בודדות בלבד לארץ. רגע לאחר שהתייצבה מכונית מבחן אצל סמל"ת היבואנית, עבר אחד מעיתונאי הרכב תאונה שגרמה לעצירת נסיעות המבחן לעיתונאים, ומאוחר יותר גם הקשחת התנאים לקבלת הרכב למבחן. לפחות אחת כזאת שרדה עד היום בארץ ומוחזקת ע"י אספנית רכב חובבת נהיגה ומכוניות איטלקיות בפרט !

אלפא 147 GTA

אלפא 147 GTA

איטלקית מפנקת עם אופציה לעור וגג שמש

האלפא 147 היתה גם מאובזרת יחסית החל מרמת הגימור הבסיסית (1.6 ליטר 105 כ"ס ידנית, 3 דלתות), שכללה 6 כריות אוויר, מזגן עם פתח מיזוג גם ליושבים מאחור, רדיו טייפ מתוצרת בלאופונקט עם 4 רמקולים, חלונות קדמיים חשמליים, נעילה מרכזית ומראות חשמל, מושבים מרופדים קטיפה עם תמיכה ספורטיבית, משענת יד מרכזית, הגה מתכוונן לכל הכיוונים ועוד, שהתלוו לעיצוב תא נוסעים מקורי ונאה שסיפק הרגשה מאוד נעימה לנוסעים, גם אם צפופה ליושבים מאחור. גרסת ה-120 כ"ס הוצעה ברמת גימור "אלגנט" שכללה בנוסף: רדיו דיסק במקום טייפ עם 8 רמקולים, בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי מגנזיום "15, בקרת שיוט ובקרת משיכה. גרסאות ה-2.0 ליטר זכו גם לבקרת יציבות ומערכת שמע משודרגת יותר, וכאופציה הוצעו בכל הדגמים גג שמש חשמלי נפתח וריפודי עור, כאשר לא מעט מהמכוניות עלו לכביש כאן עם עור איטלקי מהפנט בצבע אדום. יחד עם זאת, איכות ההרכבה והגימור היו טובים יחסית עבור אלפא, אך רחוקים מאוד ממכוניות כמו גולף ופוקוס. בסעיף הגימיקים, היו לה 4 חלונות חשמל בגרסאות הבכירות, אך בדלת הנהג היו רק 2 מתגים לפתיחת החלונות הקדמיים + מתג נוסף שהפך את צמד המתגים למפעילי חלונות אחוריים.

אלפא רומיאו 147

 

האלפא היחידה שהוצעה כאופציה כמכונית ליסינג ממקום העבודה !

בימים ההם בהם אלפא רומיאו עוד לא נחשבה למותג יוקרה, עם התחלת השיווק בארץ נהנתה ה-147 מתמחור בסיסי אגרסיבי, כאשר גרסת הבסיס עלתה 99,000 שקל בלבד (לגרסת 3 או 5 דלתות במחיר זהה), אשר מיקם אותה באופן כמעט דמיוני כמתחרה בקטגוריית המשפחתיות העממיות שהוצעו ללקוחות הליסינג (מאזדה לנטיס ופורד פוקוס הוצעו גם הן מ-99,000 שקל). תחשבו על זה שקצין הרכב שלכם בעבודה שולח לכם רשימת מכוניות לבחירה: מאזדה לנטיס, פורד פוקוס, דייהו נובירה או אלפא 147… בדרך הייתם צריכים כמובן לוותר על תיבה אוטומטית ולהתפשר על רכב קטן יותר, ועבור מקום העבודה שלכם היא תומחרה גבוה יותר בתשלום החודשי, בשל הוצאות אחזקה גבוהות יותר והנחות קטנות יותר שהוענקו לליסינג. זה לא מנע מכמה עשרות צעיריי הייטק מלבחור את המכונית.

עבור גרסת ה-1.6 ליטר 120 כ"ס המאובזרת יותר הצטרכתם להיפרד כבר מ-120,000 שקל ושם נדרשה גם תוספת של 5,000 שקל למרכב 5 דלתות. מחיר גרסת ה-2.0 ליטר סלספיד כבר החל מ-135,500 שקלים, שהיו גבוהים כבר ממחירי מכוניות המנהלים בזמנו (מחיר ממוצע של 125,000 שקל).

אלפא רומיאו 147 2002

פרסומת אלפא רומיאו 147 2002

החלום והתנפצותו

החלום להגדיל משמעותית את מכירות אלפא רומיאו בישראל הגיע אל קיצו במהירות שיא. אמנם את שנת 2001 סיימה אלפא רומיאו עם זינוק במכירות ומסירה של 331 מכוניות (יותר מפי 2 משנת 2000 בה נמסרו 153 מכוניות בלבד), אך השתוללות של המטבעות הזרים בשנת 2002 גרמה להתייקרות חדה של מחירי המכוניות החדשות בישראל, מה שהקפיץ את מחירה של ה-147 הבסיסית מ-99,000 שקל לקרוב ל-118,000 שקל, מה שהפך אותה ללא רלוונטית יותר בשוק הליסינג והרבה פחות כדאית גם ללקוחות פרטיים כאשר מחיר גרסת ה-2.0 ליטר סלספיד זינק ל-175,000 שקל יקרים להחריד. באותה שנה נחתכו מכירות אלפא בישראל ל-174 מסירות בלבד וב-2003 המותג כמעט ונכחד משוק הרכב הישראלי עם 59 מסירות בלבד מכל דגמי היצרן בארץ !

בשנת 2005 הגיעה לארץ מתיחת הפנים של הדגם, שכללה בעיקר חזית מחודשת שפגעה קלות במראה היפהפה המקורי. באותה תקופה אלפא כבר הידרדרה ומסרה במחצית הראשונה של 2005 רק 20 מכוניות. ה-147 המחודשת ששווקה בגרסת 2.0 ליטר רובוטית התייקרה עוד יותר ל-205,000 שקל מנותקים מהמציאות. היבואן תירץ את זה שהיא לא קומפקטית עממית אלא מתחרה טבעית באאודי A3 וב.מ.וו סדרה 1, מה שלא עזר לה להימכר במספרים משמעותיים.

תשרוד לאספנות?

מרביתם של דגמי אלפא 147 כבר ירדו מהכביש עד כה, חלקם בשל תאונות וחלקם בשל בעיות יקרות לתיקון שהובילו את בעלי הרכב להורדתם מהכביש. עם השנים התגלו אגב דווקא דגמי ה-1.6 ליטר הידניים הבסיסיים כדגמים האמינים במשפחת הדגם, כאשר רכבים שתוחזקו לפי הספר במוסכי אלפא הפגינו אמינות גבוהה משמעותית מאלו שזכו לחיפוף. גם תא הנוסעים של הרכב הפגין עמידות בינונית בלבד בשמש הישראלית ותיבת הסלספיד היתה יקרה מאוד בתיקון. הדגם שווק בארץ עד שנת 2008 והוחלף מאוחר יותר ע"י האלפא ג'ולייטה. נכון ליום פרסום הכתבה נצפו 4 מכוניות למכירה בלוח יד 2, מהן 3 ידניות ואחת רובוטית במחירים מבוקשים של 8,900-24,000 שקל. לפני נתוני משרד הרישוי, כ-56 מדגמי ה-147 עדיין נעים על הכביש נכון להיום. הסיכוי לראות אותם שורדים לאספנות (עוד 10 שנים) נמוך ביותר, למעט אם מדובר ב-GTA בעלת השם העולמי.




שיתופים

עוד מנוסטלגיה