שנות ה-90 של המאה הקודמת סימלו את שובן של מכוניות הרודסטר לאופנה. החלוצה בדור החדש היתה כמובן מאזדה MX-5 שביקשה לחקות את האופי הספורטיבי והמהנה לנהיגה של מכוניות הרודסטר הבריטיות האגדיות, רק הוכיחה שניתן לייצר אותה שתהיה גם עמידה ואמינה ואפילו זולה יחסית לרכישה. הצלחת הדגם בעולם זרזה את הגעתן של המתחרות. בזה אחר זה הושקו במהלך שנות ה-90 גם אלפא ספיידר, פיאט ברקטה, רובר MGF, מרצדס SLK, פורשה בוקסטר, אופל ספידסטר ואאודי TT. הפעם נתמקד בב.מ.וו Z3 שהגיעה לשוק ב-1996.
הב.מ.וו הראשונה שיוצרה רק בארה"ב
ה-Z3 היתה המכונית השניה בסדרת ה-Z של היצרן והחליפה למעשה באיחור של שנים את ה-Z1 שהוצגה בעולם ב-1989 בסמוך למאזדה MX-5, אך בניגוד אליה, יוצרה במשך שנתיים בלבד בהיקף של 8,000 רכבים בלבד וסבלה מתג מחיר גבוה במיוחד. ה-Z3 סימלה חזרה של ב.מ.וו לשוק הרודסטר עם מכונית פחות מתוחכמתו נגישה יותר במחיר (באופן יחסי), וכחלק מהמאמץ להציע אותה במחיר תחרותי בשוק האידיאלי שלה בארה"ב, יוצרה המכונית במפעל החדש של ב.מ.וו בדרום קרוליינה בארה"ב, לצידה של סדרה 3 שיוצרה שם עבור השוק האמריקאי, אך במקרה של ה-Z3 מדובר היה במפעל הייצור היחיד של הדגם בעולם. חשוב לציין שה-Z1 וה-Z3 לא היו חלוצות דגמי הרודסטר (דו-מושביות פתוחות בעלות מראה ואופי ספורטיבי) ב-BMW, והקדימו אותן לא מעט כאלו בעבר, ביניהן כמה מפורסמות כמו ה-507, ה-319 וה-328 מילה מילייה.
עיצוב מוצלח שנותר מרשים עד היום. צילום: יובל לוי
פותחה על בסיס הב.מ.וו קומפקט
כחלק מהמאמץ לחסוך בעלויות הפיתוח במטרה להציע מכונית נגישה יחסית במחיר, פותחה ה-Z3 על פלטפורמה מקוצרת של הדור השלישי של סדרה 3 (E36), ולמעשה אותה שלדה ששרתה גם את דגם הקומפקט שהוצגה ב-1994. יחד עם זאת, המרכב הקצר לא אפשר התקנת מערכת המתלים האחורית של סדרה 3 באותה עת, והיצרן אולץ להתקין מערכת מתלים פשוטה יותר מסוג זרועות חצי נגררות ששימשה את הדור הקודם של סדרה 3 משנות ה-80 (E30). הפיתוח של ה-Z3 החל בשנת 1991 אך רק ביוני 1995 הוציאה ב.מ.וו אמריקה הודעה לעיתונות על הדגם החדש. הייצור החל רק בספטמבר 1995 והעיצוב שילב בין קלאסיות למראה כוחני ומודרני, שמצד אחד כלל חזית שהזכירה את שאר דגמי BMW מאותם שנים בעיצוב הפנסים והגריל הקדמי, אך מצד שני, מכסה מנוע ארוך יחסית, כנפיים תפוחות, חרירים בסגנון כריש בצידי מכסה המנוע ומגוון חישוקי גלגלים בעיצוב מחמיא, סיפקו לדעת רבים את המכונית היפה והמפתה ביותר של ב.מ.וו בשנות ה-90, שהיתה נראה מעולה הן כפתוחה והן כאשר גג הבד היה סגור.
יפהפיה גם כאשר הגג סגור. צילום: רז מלמד
השקה עולמית בארה"ב
כבר בנובמבר 1995 הוזמנו קומץ עיתונאי רכב ישראלים להשקת הדגם העולמית בהרי הצ'ירוקי בצפון קרוליינה בארה"ב. בלוח הזמנים המצומצם שהוקצה לאירוע, היו אמורים העיתונאים להספיק להכיר את הרכב ולנהוג בו, לבקר במפעל האמריקאי החדש ולהתרשם ממופע נוסטלגי של דגמי הרודסטר מהעבר של היצרן, וכל זה תחת "ג'ט לג" והצורך לחזור מהר הביתה. אבל מיד לאחר הטיסה הארוכה החליטו פקידי משטרת הגבולות האמריקנית לעכב בטפסים ובבירוקרטיה את האורחים מישראל ולבחון את סבלנותם של המארחים מב.מ.וו אמריקה שחיכו להם בשדה כשעתיים נוספות, ומאז פחות או יותר כל דבר השתבש בהשקה כאשר רק ה-Z3 החדשה לא אכזבה. כחלק מאירוע ההשקה הוצגו לאורחים גם 5 דגמי רודסטר וותיקים של BMW, החל מדגם ה-328 משנת 1936 ועד ל-Z1 מ-1989. את נסיעת ההתרשמות מה-Z3 סיכמו במגזין במכונית שמוצאת את שביל הזהב בין הזרמים ומציעה מכונית מהנה אך לא מתוחכמת, יפהפיה אך לא מצועצעת ואפילו נוחה, שימושית, איכותית ומרווחת ביחס למקובל. ביחס ל-MX-5 המלכה, היא היתה קצת פחות מרגשת אך יותר בטוחה, סלחנית ונעימה בחיי היום יום.
8,000 יורו באירופה והיפהפיה הזו שלכם. הבעיה היא שניתן יהיה לייבא לארץ Z3 רק מ-2026. (למכירה באתר Autoscout24)
היצע הדגמים בישראל
ה-Z3 נחתה בישראל במחצית הראשונה של 1996 עם צמד המנועים שהוצגו עם השקתה בעולם. הדגם כלל הנעה אחורית וגרסת הכניסה צוידה במנוע בנזין 1.8 ליטר 8 שסתומים שהפיק 115 כ"ס בלבד ויחד עם גיר ידני סיפק תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות ומהירות מרבית של 194 קמ"ש. מעליה הוצעה גרסת ה-1.9 ליטר 16 שסתומים, שהפיקה 140 כ"ס וסיפקה גם היא יחד עם גיר ידני תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות ומהירות מרבית של 205 קמ"ש. בשנת 1998 הגיעה לארץ גם גרסת ה-2.8 ליטר החדשה, שכללה מנוע בנזין 6 צילינדרים בטור בנפח 2,793 סמ"ק, שהפיק 192 כ"ס ו-28 קג"מ והוצע גם הוא עם תיבה ידנית 5 הילוכים. הפעם מדובר היה יותר בב.מ.וו אמיתית לנהיגה, שהציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.1 שניות ומהירות מרבית של 218 קמ"ש, ומ-"סתם" ספורטיבית יפהפיה הפכה גם לאחת שיודעת לבצע. בשנת 2001 הגיעו לכאן כמה מכוניות בודדות אוטומטיות 2.2 ליטר 170 כ"ס (7.9 שניות ל-100 קמ"ש). בשנת 2001 הוחלפה גרסת ה-2.8 ליטר החזקה בגרסת 3.0 ליטר חזקה עוד יותר, שהפיקה 231 כ"ס ו-30.6 קג"מ והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות לצד מהירות מרבית של 240 קמ"ש. גרסאות ה-M השריריות ביותר לא הגיעו לארץ.
תמונה מתוך מכירה פומבית Cars&Classic
תא נוסעים מאכזב?
לצד כל שירי ההלל שנכתבו על יופיה של המכונית, התנהגות הכביש שלה וחוויית הנהיגה, נרשמה תלונה אחת ועיקרית לדגם והיא עיצוב תא הנוסעים שבגד באופי של ב.מ.וו שהתמחתה לעצב סביבת נהג שפונה לנהג, ובמקום זה סיפקה תא נוסעים שקלע לטעמם של הלקוחות האמריקאיים. כך למשל ההגה לא היה מתכוונן (בשל תקנות אמריקאיות בשימוש בכרית אוויר) וכלל גלגל הגה גדול ודק מהרצוי. גם המתגים פוזרו ברשלנות בסביבת הנהג ולא כמצופה מהיצרן, ואפילו השעוניםצופו במסגרת כרום והמושבים הוצעו בצבע בורדו טיפוסי אמריקאי. אבל לאירופה ולארץ הגיעה המכונית במפרט אירופאי טיפוסי יותר, עם פחות עור ועץ ואפילו שלל אפשרויות לבחירת עיצוב ההגה שריככו את התלונות. רשימת האבזור היתה צנועה בארץ וכללה מושבי עור, מזגן מכאני, הגה כח, חישוקי גלגלים קלים, חלונות, נעילה ומראות חשמליים, בקרת משיכה וצמד כריות אוויר.
המכונית של ג'יימס בונד
ה-Z3 תיזכר גם כאחת המכוניות המפורסמות בסרטי ג'יימס בונד. את הופעת הבכורה העולמית שלה אגב, היא עשתה בסרט "גולדן איי", סרט קולנוע בריטי-אמריקאי וה-17 בסדרת סרטי ג'יימס בונד, והראשון בכיכובו של פירס ברוסנן. הסרט יצא לאקרנים בשנת 1995 וה-Z3 היתה המכונית הפעלולים החדשה של בונד. זאת היתה גם הפעם הראשונה בה השתתפה BMW בסרטי הפעלולים הבריטיים, במהלך שגרר הרבה זעם מצד חובבי סדרת הסרטים שלא אהבו את נטישת המכוניות הבריטיות. בעקבות הסרט, נרשם ביקוש גבוה לגרסת "Z3 בונד" שכללה צבע Atlantic blue וגג ב'ז ותופעה באותם שנם של רוכשים רבים שרכשו את הדגם והעלו צילומים שלהם ובנות זוגם כג'יימס בונד ונערתו. בשנים שלאחר מכן השתתפה BMW עוד פעמיים בסדרת הסרטים, עם דגמי ה-750i וה-Z8.
ג'יימס בונד, נערת ג'יימס בונד וה-Z3 בצילומי הסרט "גולדן איי" ב-1995.
המכונית המעוקלת של העו"ד הישראלי המפורסם
בין לקוחות הדגם בארץ היה גם עו"ד הצמרת יורם שפטל, חובב הרודסטרים שהחזיק לצידה של ה-Z3 גם פורשה בוקסטר. למרות שהיה מעורכי הדין הבולטים בישראל בתחום החוקתי והפלילי, בשנת 2009 לאחר שצבר חוב של כ-15 אלף שקל בגין למעלה מ-10 תיקי תעבורה (קנסות שנגזרו עליו בבתי המשפט לתעבורה ודו"חות תנועה שקיבל מהמשטרה), הגיעו המעקלים לביתו של שפטל בקיסריה ולאחר שלא היה בבית בשעת לילה מאוחרת, הועמסה ה-Z3 על הגרר והועברה למחסני ההוצל"פ. יחד איתה עוקלה גם הפורשה אך לא נגררה.
מתוך כלכליסט – 26.10.09
תשרוד לאספנות?
ב.מ.וו Z3 שווקה בעולם בשנים 1996-2002 וממנה נמכרו כ-297,087 מכוניות. בארץ היא זכתה ל-101 לקוחות ביבוא רשמי + כמה בודדות שהגיעו ביבוא אישי. הגרסה הפופולרית בארץ היתה ה-1.9 ליטר הידנית, ממנה נמכרו כאן 48 רכבים. אחריה גרסת ה-1.8 ליטר עם 37 מסירות. 8 יחידות הגיעו מגרסת ה-2.8 ליטר מהן 2 אוטומטיות, ועוד 3 יחידות מגרסת ה-3.0 ליטר הבכירה. 5 יחידות נוספות היו מדגמי ה-2.0 ו-2.2 ליטר אוט'. נכון להיום הפכה ה-Z3 למחזה נדיר למדי על כבישי ישראל, אך לפי נתוני משרד הרישוי שרדו לא פחות מ-55 מכוניות שעדיין נוסעות על הכביש עם רישוי בתוקף. פרט מפתיע אחר הוא שלמרות שהדגם יוצר בארה"ב, ברשיונות הרכבים שנרשמו בארץ מופיע "במוו גרמניה". נתון מפתיע נוסף הוא שרק מעטות מאלו שירדו מהכביש אכן בוטלו סופית במשרד הרישוי, מה שמעיד על כך שחלקן מוחזקות בקרב אספני רכב ועתידות לחזור לחיים בעתיד. האם ה-Z3 תזכה לרישוי אספנות בישראל? ללא ספק כן, וכנראה שגם כמות לא מבוטלת של מכוניות. נכון להיום מוצעות 4 מכוניות למכירה בלוח יד 2, במחירים שנעים בין 60,000 שקל ל-145,000 שקל. באירופה למשל, ניתן למצוא מכוניות שמורות מ-4,000 יורו ומעלה, רק שאת הראשונות שבן ניתן יהיה לייבא לארץ רק בעוד קצת יותר משנה (החל מ-2026).
- תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים בכתיבת הכתבה