נוסטלגיה לשבת: הונדה S2000 – ביצועים של פורשה במחיר זול בהרבה

היא היתה מכונית הקבריולט היחידה של הונדה ששווקה בישראל באופן סדיר, הציעה שיא הספק-נפח חדש למנוע אטמוספרי, וסיפקה ביצועים וחווית נהיגה ספורטיבית ברמה של הגרמניות, אך כזו שלא היתה סלחנית לנהגים לא מנוסים. כמה שרדו מהמכונית הזאת בארץ? כנראה תופתעו. סיפורה של הונדה S2000

ששי כהן 05 ביול, 2024
הונדה S2000

4 שנים לאחר שהוצגה מכונית הקונספט הספורטיבית הונדה SSM בתערוכת טוקיו, חשפה באפריל 1999 הונדה את גרסת הייצור של מכונית הרודסטר הספורטיבית החדשה של היצרן, שענתה לשם S2000 והיתה סוג של מתנה לחברה לרגל חגיגות היובל של היצרן. עבור הונדה, מדובר היה בחזרה למכוניות הרודסטר של היצרן משנות ה-60, בעלות מנוע קדמי והנעה אחורית (S500, S600 ו-S800) כאשר ה-S סימלה את המילה 'ספורט' והמספר אחריו את נפח המנוע. ה- S2000 החדשה, הבטיחה הפעם גם ביצועים חווית נהיגה של פורשה בוקסטר רק עם מחיר זול יותר.


הונדה S2000 מגיעה לישראל

בסוף 1999 ולקראת המילניום החדש, נערכה חברת מאיר יבואנית הונדה לגל דגמים חדשים שינחתו באולם התצוגה המקומי, ולרגל הרחבת ההיצע נערכה למעבר  לאולם התצוגה החדש והגדול שלה ברחוב יצחק שדה פינת המסגר כמה חודשים לאחר מכן, שם שכנה עד לאחרונה (כיום משרת האולם את דגמי לינק&קו). הראשונות להגיע היו ה-S2000 וגרסת ה-5 דלתות של רכב הפנאי HR-V שהגיעו די במקביל בנובמבר 1999 והקדימו בחודש את האקורד קופה מארה"ב. במקביל תכנן היבואן יבוא גם של האודיסי (המיניוואן מארה"ב שלא הגיע בסוף) שיחליף כאן את דגם השאטל שייצורו פסק, ואלו הצטרפו אל דגמי הסיוויק, אקורד, פרלוד, לג'נד ו-CR-V המוכרים. בקיצור הונדה ישראל היתה בתנופה ועם אולם תצוגה עמוס ברמה שהיום ניתן רק להתגעגע להיצע כזה.

הונדה S2000

אוקטובר 1999: מגזין "אוטו" מבשר על שלל דגמי הונדה שמגיעים לישראל, כולל ה-S2000

הונדה אמיתית שמציתה את הדמיון

ה-S2000 היתה מכונית רודסטר (ספורטיבית דו-מושבית פתוחה), אשר נהנתה מעיצוב ספורטיבי, שרירי, מוחצן ובולט למדי (ובמיוחד בצבע הצהוב), עם חרטום ארוך במיוחד על מרכב באורך של מכונית קומפקטית (4.14 מטר), רוחב של 1.75 מטר וגובה של 1.29 מטר בלבד, שדרש השתחלות אקרובטית למושב הרכב (ויציאה עוד הרבה יותר קשה), עם מושב דקיק שישב כמעט על הכביש, ללא אפשרות של כיוונון המושב וההגה לגובה, אך בכל זאת ממוקם היטב לנהיגה ספורטיבית קיצונית, כוללת שלושת הדוושות. את אלו השלימו חישוקי גלגלים "15 קרביים למראה עם צמיגי 205/55 מלפנים ו-225/50 מאחור ("16 מאוחר יותר). בסיס הגלגלים עמד על 240 ס"מ בלבד ויחד עם מנוע קדמי שמוקם מאחורי הסרן הקדמי והנעה אחורית, הציגה המכונית חלוקת משקל מושלמת של 50:50. יחד עם גג בד מתקפל, עמד משקל המכונית על 1,260 ק"ג.

הונדה S2000

למרות התמחור הגבוה, תא הנוסעים היה רחוק מלהיות יוקרתי או מפנק: מצד אחד, הוא צויד בלוח שעונים דיגיטלי שניסה להקנות למכונית מראה עתידני, התנעה בכפתור (אבל לאחר שסובבתם מפתח…), הגה ספורטיבי מצופה עור וגג בד מתקפל חשמלית , אך מצד שני עם מזגן מכאני רגיל, ללא פינוקים מיוחדים ואיכות חומרים לא ממש מלהיבה. מדובר היה גם במכונית צפופה לחלוטין והכי רחוקה מלהיות שימושית, אפילו ללא תא כפפות, אלא עם תא קטן בין צמד המושבים הקדמיים שהספיק לפלאפון, ארנק ומפתחות פחות או יותר, לצד עוד חלל קטנטן מאחורי המושבים שבקושי מעיל נכנס לשם. תא המטען היה בנפח 152 ליטר שלא נכנסה בו אפילו מזוודה נורמלית בשעת הצורך, אבל לפחות היה גלגל רזרבי. בקיצור מכונית לפאן בלבד. בסעיף הבטיחות: צמד כריות אוויר ו-ABS. מאוחר יותר הצטרפה גם בקרת יציבות וחישוקי הגלגלים הוחלפו ל-"16 וכאופציה נוספו גם ריפודי עור.

הונדה S2000

הפנינה האמיתית: המנוע!

לצד העיצוב המלבב והשלדה הממגנטת, המנוע היה אחד מהיהלומים הנוצצים של הרכב: מנוע בנזין אטמוספרי (ללא מגדש טורבו), 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטר, עם תזמן השסתומים המשתנה המופלא של הונדה ויחס הספק-נפח מדהים לאותה תקופה של 120 כ"ס לליטר, שהניבו הספק כולל של 240 כ"ס ו-21 קג"מ, ויכולת לטפס לסל"ד אסטרונומי (קו אדום ב-9,000 סל"ד), שלווה בדחיפה מדהימה קדימה וסאונד ממכר שנפלט מצמד האגזוזים. יחד עם גיר ידני 6 הילוכים מצוין (שרבים תיארו אותו כטוב מהגיר של פורשה 911), עם ידית הילוכים קצרה במיוחד שנראתה כמו סוג של ג'ויסטיק, סיפקה המכונית תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות ומהירות מרבית של 240 קמ"ש. ראוי לציין שעד 6,000 סל"ד, מדובר היה במנוע יחסית מנומנם, אך ברגע שעברתם את הסל"ד הנ"ל התעורר המנוע לחיים והעיר את האדרנלין בתוך שניה. באופן מפתיע, מדובר היה גם במנוע שנחשב ידידותי לסביבה באותם ימים אשר עמד בדרישות זיהום האוויר האירופאיות הקשוחות. לשמחתם של הלקוחות, אמצעי מניעה אלקטרונים לא היו בהיצע, מה שאפשר מכונית מהנה במיוחד לנהיגה בסגנון של פעם, אך במידה מסוימת גם לא סלחנית עבור נהגים לא מנוסים, שרמיסה לא אחראית של דוושת הבנזין יכלה לשגר אותם לסחרור שלא בטוח שהיו יוצאים ממנו בשלום.

הונדה S2000

פברואר 2002: מגזין "אוטו" מעמיד את ההונדה למבחן מול פורשה.צילום: יואל פלרמן

השוואתי מול פורשה??? 

כל מבחני הרכב שנערכו לדגם בארץ הסתיימו בשירי הלל להונדה החדשה, שמצד אחד היתה יקרה להחריד ולא נוחה בכלל, את מצד שני חלומו הרטוב של כל חובב נהיגה אמיתי. לאחר סדרה של מבחנים ראשונים שנערכו לדגם בארץ בכל המדיות, החלו מגזיני הרכב לקחת את הרכב למבחנים השוואתיים. ביולי 2000 העמיד מגזין "הגה" את ה-S2000 לעימות מול אאודי TT רודסטר בגרסת הקוואטרו (הנעה כפולה) עם מנוע 1.8 ליטר טורבו 224 כ"ס. ה-TT הצטיינה בנהיגה ספורטיבית ובתא הנוסעים המפואר, איכותי ומושקע יותר, אולם ההונדה ניצחה את המבחן בשל ההנאה העדיפה מהנהיגה. בפברואר 2002 לקח מגזין "הגה" את ההונדה למבחן מול פורשה בוקסטר S (מנוע בוקסר 6 צילינדרים 3.2 ליטר 252 כ"ס), באירוע שגרם לאנשים להרים גבה "ממתי הונדה יכולה להתחרות באמת בפורשה?". המבחן סוכם במשפט: "עם ה-S2000 היינו אמנם רוצים יותר לשחק, אך עם הבוקסטר S היינו שמחים לא רק להשתעשע, אלא להשאר יחד גם אחרי הסקס"… משום שהפורשה היתה מכונית הרבה יותר נעימה, מפנקת ושלמה בחיי היום יום, והפסידה בהנאה מנהיגה להונדה רק במקרים קיצוניים ונדירים. באפריל 2002 לקח עיתון "הארץ" את ה-S2000 לנסיעה לאילת כשלצידה דווקא אופנוע: הונדה VFR800, בנסיעה שניסתה לברר מי מהנה יותר לנהיגה. לצערם של הבוחנים, ביום שבו יצאו לדרך התקיים מבצע ארצי של משטרת התנועה ללכידת נהגים ממהרים… בין המסקנות שהופקו במבחן: "האופנוע יציב יותר מהמכונית. מדובר ביציבות כיוונית, כלומר השלווה והביטחון שמעניק כלי הרכב בדהירה בקו ישר. במהירות גבוהה ועל כביש משובש מעט, ה-S2000 לא מפסיקה לקפץ, לזוע ולנוע. היא מצריכה תיקוני היגוי קטנים ובלתי פוסקים. ה-VFR, לעומתה – בטון יצוק". אם לא היה ברור, האופנוע ניצח את המבחן.

הונדה S2000

יולי 2000: מגזין "הגה" בוחן את ההונדה מול אאודי TT. צילום: רונן טופלברג

יקרה מאוד

בשנת 2002, אותה שנה בה נבחנה ה-S2000 מול הבוקסטר S, עמד מחירה של ההונדה על 300,000 שקלים, מחיר שהיה זהה לאאודי TT רודסטר, אך זול בכ-120,000 שקל מפורשה בוקסטר S. ב.מ.וו Z3 עם מנוע ה-3.0 ליטר שסיפק ביצועים דומים עלתה 307,000 שקל. מרצדס SLK320 עלתה 324,000 שקל אך יובאה לארץ רק בגרסה אוטומטית, אך בעוד שאת ההונדה יכולתם לרכוש רק בגרסה אחת ויקרה למדי, את כל המתחרות יכולתם לרכוש גם בגרסאות צנועות יותר עם מחירים נמוכים משמעותית. מי שחיפש רודסטר עממית, יכל למצוא רק את טויוטה MR2 שהיתה היחידה שהוצעה בפחות מ-200,000 שקל (199,000 שקל ליתר דיוק), כאשר היבוא של מאזדה MX-5 הוקפא באותה תקופה.

הונדה S2000

גם מכונית המבחן הראשונה של ה-S2000 שרדה ואף מוצעת כיום למכירה במחיר של 150,000 שקל. צילום מתוך "יד 2".

תשרוד לאספנות?

יבואנית הונדה הכירה היטב את שוק הספורטיביות הפתוחות הזעיר בארץ ובחרה לייבא את ה-S2000 בכמויות קטנות מדי שנה, כדי לא להיתקע עם מלאי לא מכור כפי שקרה ליבואנית מאזדה עם ה-MX-5. גם יבואנית טויוטה התקשתה למכור כאן את ה-MR2 וייבאה כמויות קטנות. הונדה S2000 שווקה בארץ בשנים 2000-2009 וממנה נמכרו כאן בסה"כ 54 מכוניות, כאשר בשנת השיווק הראשונה נמכרו כאן רק 3 מכוניות (מתוכן אחת כרכב המבחן של היבואן), כאשר שנות השיא שלה היו 2006 עם 10 מסירות ו-2008 עם 11 מסירות. המחיר הגבוה, יחד עם חוסר הנוחות שלה בחיי היום יום והיעדר לוגו יוקרתי בחזית שיצדיק את המחיר, משכו רק לקוחות חובבי נהיגה אמיתיים ובעלי ממון, שהעריכו את יכולותיה הנדירות של המכונית ולמעשה לא ממש השתמשו בה בחיי היום יום, אלא כמכונית פאן לשעות הפנאי. אולי זה מסביר מדוע מתוך 54 מכוניות ששווקו כאן, שכידוע מכוניות ספורט אמיתיות מועדות לפורענות, תאונות וירידה מהירה יחסית מהכביש, שרדו כיום לא פחות מ-39 מכוניות שעדיין נעות על הכביש עם רישוי בתוקף. 9 מכוניות נוספות ירדו סופית מהכביש ול-6 מכוניות נוספות לא בוטל הרישיון עדיין במשרד הרישוי והן גם לא ניגשו לטסט, מה שמעיד אולי שהן נשמרות אי שם ומחכות לרישוי אספנות עתידי… אם אתם חושקים באחת כזאת, קחו בחשבון שמדובר במכונית אספנות ברמה עולמית ויקרה למדי. נכון להיום מוצעת אחת כזאת למכירה בלוח יד 2, יד 10 משודרגת שנראית חדשה, שמסתבר שזו היתה גם מכונית המבחן הראשונה של היבואן בארץ, אשר מוצעת במחיר מבוקש של 150,000 שקל.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בהכנת הכתבה
Audi

עוד מנוסטלגיה

אאודי Q4 אי טרון
פולקסווגן טיגואן אולספייס

פולקסווגן טיגואן אולספייס