נוסטלגיה לשבת: מאזדה 323F ו-323 סדאן מגיעות לישראל

"היפנית שפתחה לעולם את העיניים", כך תוארה מאזדה 323F עם השקתה בארץ ב-1992, הודות לפנסים הנשלפים חשמלית והעיצוב הספורטיבי שסחפו איתם אלפי לקוחות. בסופו של דבר, דווקא גרסת ה-323 סדאן המשעממת נמכרה כאן במספרים גדולים יותר. מתגעגעים?

ששי כהן 06 במרץ, 2020
מאזדה 323F

בהמשך למתקפת יצרני הרכב היפניים שהחלו להגיע לארץ בסוף שנות ה-80 עם סיום החשש מפני החרם הערבי העולמי, שהחל עם מיצובישי בשנת 1988 והונדה ב-1990, בשנת 1992 נחתו כאן גם טויוטה ומאזדה, ושנה מאוחר יותר גם ניסאן ואיסוזו. הפעם נדבר על כניסתה של מאזדה לישראל בשנת 1992, עם 3 דגמים בתחילת הדרך: מאזדה 626 לשוק המנהלים ומאזדה 323 לשוק המשפחתיות הפורח, שהוצעה כאן בדגמי סדאן ו-323F עם עיצוב ספורטיבי חריג יחסית לאותה תקופה.


החדירה של מאזדה 323 לשוק הישראלי היתה נוחה יחסית: השוק הישראלי אימץ בחיבה מותגי רכב יפניים חדשים שהציגו חדשנות מקומית ונהנו ממוניטין אמינות מוצלח של מותגים יפניים, וכמעט כל השקה ללקוחות של מותג יפני חדש בארץ, נעשתה במוצאי שבת וגררה אחריה התנפלות של הלקוחות על אולם התצוגה החדש (כך היה גם בהשקת המאזדה). מאזדה 323 סדאן היתה הדגם המשעמם יותר במשפחה, אך היתה תפורה בדיוק לצרכי ציי הרכב עם מרכב סדאן 4 דלתות מהסוג המבוקש ביותר כאן, עיצוב נאה גם אם לא פורץ דרך ו-2 רמות גימור: LX שכוונה לציי הרכב וזוהתה חיצונית ע"י פגושים שחורים, ו-GLX ללקוחות פרטיים שכללה אבזור חשמלי מלא, הגה כח, מזגן מקורי ואף חימום מושבים קדמיים!

מאזדה 323 סדאן 1992-1997

1992: מאזדה 323 סדאן בכנס חשיפה למנהלים בציי רכב (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

חביבת אוהדי מכוניות השופוני…

מאזדה 323F שכבר היתה די וותיקה בעולם, היתה סוג של אטרקציה על הכביש, עם מרכב "5 דלתות קופה" ייחודי ונמוך (רק 1.33 מטר גובה), ועיצוב ספורטיבי חריג יחסית שכלל ספוילר מודגש, כאשר גולת הכותרת היתה צמד פנסי החזית הנשלפים חשמלית בסגנון פורשה שהציע הדגם, פריט עיצובי ייחודי שהעצים את הנוכחות על הכביש, המבטים המסתובבים ואת הרושם הנדרש שחיפשו חלק ניכר מלקוחות הדגם. בקיצור, המון סטייל ושופוני של אותם ימים. הדגם שווק בארץ ברמת הגימור GLX המאובזרת בלבד, שכוונה בעיקר  ללקוחות פרטיים, וכלל גם הוא את כל האבזור החשמלי המקובל, הגה כח, מזגן מקורי חזק וחימום מושבים קדמיים. חישוקי מגנזיום הוצעו רק כאופציה וכמעט אף אחד מהלקוחות לא רכש אותם. מעבר לכך, הוא היה צפוף יותר ביחס לדגם הסדאן וכלל ספסל אחורי צר יחסית, לא המתכון המומלץ למכונית משפחתית.

מאזדה 323F 1992-1995

מאזדה 323F מוצגת באירוע ציי רכב 1992 (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

ספורטיבית עם מנוע 87 כ"ס…

למרות ההופעה הספורטיבית (של ה-323F), צמד הדגמים שווקו כאן רק בגרסת בנזין 1.6 ליטר צנועת הספק שהניבה 87 כ"ס, כאשר הגרסה הידנית צוידה במאייד כפול והגרסה האוטומטית היתה מוזרקת. עם התיבה הידנית 5 הילוכים הציעה ה-323 תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות ומהירות מרבית של 175 קמ"ש, כאשר הגרסה האוטומטית נזקקה ל-13.1 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 167 קמ"ש. צריכת הדלק של צמד הדגמים עמדה סביב ה-10 ק"מ לליטר בממוצע, לפי נתוני היצרן. על התנהגות ספורטיבית כלל לא היה ניתן לדבר, כאשר המכונית סבלה מאחיזת כביש לקויה ונטייה מוגזמת להיגוי יתר, אך תנוחת הנהיגה היתה נמוכה וספורטיבית ועם מיקום מצוין של ההגה, ידית ההילוכים והדוושות, ודווקא ההגה היה הצד החזק בשלדתה עם אופי מהיר, מדויק ורגיש. בסעיף נוחות הנסיעה, התקשתה המאזדה לספק נוחות מעבר לבינונית.

מאזדה 323 משטרה

 

חביבת ציי הרכב בתחילת שנות ה-90

אז התנהגות ספורטיבית לא באמת היתה למכונית, אך מאזדה 323 נחשבה לאחת המכוניות האמינות של אותה תקופה, ואף זכתה במקום הראשון בסקרי אמינות אירופאים. אמינות הדגם אפשרה גם חדירה משמעותית לציי הרכב, עם כמויות גדולות שנמכרו למשטרה, שימשו כניידות סיור וצברו מאות אלפי ק"מ באמינות גבוהה, וכן מספר גדול של מכוניות ששימשו חברות השכרה וחברות ליסינג.

מאזדה 323 השכרת רכב

תמחור תחרותי

עם תג מחיר החל מ-56,900 שקל לדגם ה-323F הידני והחל מ-61,900 שקל לדגם האוטומטי, היתה מאזדה 323 אמנם יקרה מדגמים פופולרים כמו מיצובישי לנסר (56,750 שקל לאוט') ודייהטסו אפלאוז (58,300 שקל), אך היתה זולה מיפניות נחשבות יותר כמו מיצובישי סופר לנסר (65,100 שקל), טויוטה קורולה (68,850 שקל) והונדה סיוויק שהיתה הכי יקרה (73,850 שקל). בתחילת הדרך ה-323F זכתה למרבית המכירות, עם קהל לקוחות גדול שראה בה חלופה ספורטיבית זולה ולא פחות מרשימה מהסיוויק, כאשר עם סיום השיווק שלה בשנת 1995 והגעת ה-323 לאנטיס, המשיך שיווק גרסת ה-323 סדאן כאופציה זולה לציי הרכב (ובהצלחה מרשימה במכירות) עד לשנת המודל 1997 שם הסתיים שיווק הדגם.

מאזדה 323F פרסומת

מאזדה 323F נעלמה כמעט לחלוטין כיום מהכבישים, ובודדות ממנה נעות כיום על הכביש ומוחזקות לרוב בתנאי ירודים בידי צעירים שאוהבים את המראה הספורטיבי הייחודי. דווקא גרסת הסדאן הינה מחזה פחות נדיר כיום ועדיין ניתן לראות לא מעט ממנה מסתובבות על הכביש, הודות למספרים הגדולים יותר שנמכרו כאן, שנות השיווק הארוכות יותר (נמכרה עד 1997), והאמינות המופלגת של הדגם שאפשרה שרידות לאורך שנים.

מאזדה 323F

רובן המוחץ של המכוניות כבר נגרט או שוכב במגרשי גרוטאות.

נפגוש אותה בשוק האספנות?

נכון ליום פרסום הכתבה תוכלו למצוא 6 מודעות של הדגם בלוח יד 2, כאשר 5 מהן מדגם הסדאן ואחת מה-323F, במחירים הנעים בין 3,000-ל6,000 שקל. האם נפגוש אותה בעוד שנתיים גם בשוק האספנות? ללא ספק שכן, וכנראה שבגרסת ה-323F שכמה יחידות שלה שמורות כיום בידי אספני רכב ומחכות ליום שבו יקבלו רישוי של רכב אספנות.




שיתופים

עוד מנוסטלגיה