נוסטלגיה לשבת: מיצובישי קולט דור 6 – יפה אבל לא אופה…

הדור השני של מיצובישי קולט בישראל הגיע ב-1997 והציע עיצוב שרירי יותר, אך הסתפק בטסות לגלגלים, ממדים שהצטמצמו ומנוע חלש יותר לעומת הדגם היוצא. לקינוח, גם המחיר התייקר משמעותית. האם למרות הכל הוא הצליח כאן?

ששי כהן 01 במרץ, 2024
מיצובישי קולט 1997-2004

מיצובישי קולט הוא אחד הדגמים הוותיקים ביותר של היצרן, שהגיע לעולם ב-1962 ואף היה לדגם הראשון של היצרן שיוצא לאירופה. למרות ההיסטוריה ארוכת השנים של הדגם במיצובישי, חבל רק שהדור הנוכחי שלו הוא בסה"כ רנו קליאו עם סמלים של מיצובישי, בעידן בו יצרני רכב משתפים פעולה כדי לחסוך בהוצאות ומשווקים מכוניות זהות עם סמלים שונים. בארץ החל הקולט את דרכו בשנת 1993 כגרסת ה-3 דלתות הספורטיבית של מיצובישי סופר לנסר שנמכרה כאן היטב, היוותה סמל סטטוס עבור צעירים רבים ולמרות שלא באמת היתה ספורטיבית, עדיין היתה מהירה ויחסית מהנה לנהיגה. בשנת 1997 היא הוחלפה בדור חדש ושני בארץ שהיה כבר דור שישי לרכב בעולם.



הקולט החדשה נחתה בישראל באביב 1997 (באיחור של שנה מהשקתה בחו"ל) והיתה חלוצת נבחרת הדגמים החדשים של מיצובישי בישראל שכללה גם את הכריזמה המשפחתית והגאלאנט החדשה שהגיעו מספר חודשים לאחר מכן. הפעם, לא מדובר היה בגרסת 3 דלתות ספורטיבית לכריזמה המשפחתית שהגיעה אלינו בכלל מאירופה, אלא בגרסת ה-3 דלתות של הדור החדש של הלנסר (המחליף הרשמי של הסופר לנסר) שיוצר בכלל בתאילנד ובשלב הזה הוחלט לא לייבא אותו לארץ.

בניגוד לעיצוב העגלגל והמרשים של הקולט היוצאת שהיתה אחת הקומפקטיות הנאות ביותר על הכביש, הדור החדש של הקולט כלל עיצוב חד ומרכב שרירי יותר, עם פגוש קדמי אגרסיבי למראה, פתחי אוורור קטנים בגריל, ספוילר נמוך ובולט, סט חצאיות בצידי הרכב וספוילר אחורי גדול שהקנו לרכב הופעה ספורטיבית. מנגד, חישוקי גלגלים היו "13 בלבד וכללו טסות במקום חישוק סגסוגת. מדובר היה גם במכונית קטנה יותר מהדור היוצא, עם מרכב באורך 3.88 מטר, רוחב של 1.68 מטר וגובה של 1.36 מטר, שיחד עם בסיס גלגלים שהצטמצם ב-8.5 ס"מ ל-241.5 ס"מ ותא מטען צנוע בנפח 240 ליטר, סיפקו רכב שהיה הרבה יותר קרוב לממדי מכוניות סופר-מיני מאשר למשפחתית קומפקטית ורבים ממעריצי הקולט היוצאת לא הסתירו את אכזבתם מעיצוב הדגם החדש.

מיצובישי קולט 1997

1997: מיצובישי קולט במבחן במגזין "אוטו". צילום: יואל פרלמן

בתא הנוסעים שודרגה סביבת הנהג לשפת העיצוב החדשה של היצרן, שכללה מראה יפני טיפוסי, הנדסת אנוש מוצלחת ושדרוג איכות החומרים לצד ריפודי מושבים צבעוניים ונאים ודיפוני בד לדלתות שהוסיפו למראה החמים והצליחו לטשטש מעט את המראה הפלסטיקי האפור וחסר הייחוד של הדשבורד. גם עיצוב ההגה לא היה מוצלח והאבזור לא השתנה מהותית מול הדור היוצא וכלל צמד חלונות חשמל, נעילה מרכזית, כיוונון מראות חשמלי, הגה כח ומזגן מקורי.

היצע הדגמים בארץ

הקולט הגיעה לארץ עם יחידת כח אחת שכללה גרסה מעודכנת של מנוע הבנזין 1.6 ליטר של הדגם היוצא, שלמען התאמתו לדרישות זיהום האוויר הנוקשות באירופה הציע הספק נמוך יותר של 90 כ"ס ו-14 קג"מ (לעומת 113 כ"ס בדור היוצא) והוצע בשילוב לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או לראשונה בארץ עם תיבה אוטומטית 4 הילוכים מהדור החדש של היצרן "INVECS II" שהיה גיר מתוחכם יותר, עם פעולה חלקה יותר וגם כזה חכם שמתאים את העברות ההילוכים לסגנון הנהיגה של הנהג. מאוחר יותר ראינו את תיבת ההילוכים הזו גם בדגמי הכריזמה והגאלאנט החדשים. עם יחידת הכח הנ"ל הציע הקולט תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.5 שניות (לעומת 9.8 שניות בדור היוצא) ומהירות מרבית של 185 קמ"ש בדגם הידני ו-12.3 שניות (11.6 שניות בדור היוצא) ו-180 קמ"ש בגרסה האוטומטית.

מיצובישי קולט 1997

1997: מיצובישי קולט במבחן במגזין "אוטו". צילום: יואל פרלמן

2001 – מתיחת פנים 

בסוף שנת 2000 נחתה בארץ הקולט המעודכנת לאחר שעברה מתיחת פנים מקיפה, שכללה חזית מחודשת לרכב עם גריל גדול יותר בצבע מתכתי, פגוש קדמי קרבי יותר למראה שכלל גם פנסי ערפל, חצאיות צד מודגשות יותר והחלפת גם הפגוש האחורי שתרמו להארכת המרכב בעוד 2 ס"מ. בתא הנוסעים נרשמו הגה עם שילוב יוצא דופן של עור ועץ, ציפוי עור לידית ההילוכים, רקע לבן ללוח השעונים, גימור דמוי עץ בקונסולה המרכזית וצמד כריות אוויר, אך עדיין עם בלמי תוף מאחור ו- ABS שהוצע רק כאופציה בתשלום. מתחת למכסה המנוע שודרג ההספק ל-103 כ"ס ו-14.4 קג"מ, שלא ממש השפיע על הביצועים אך סייע לגמישות טובה יותר של המנוע, ועם הגעת הדגם המחודש פסק גם שיווק הדגם הידני.

מיצובישי קולט 2003

2002- מתיחת פנים

יקרה

מחירה של הקולט החדשה עם הגעתה לארץ עמד על 73,500 שקל לגרסה הידנית ו-80,000 שקל לגרסה האוטומטית, מחירים שהיו זהים לסופר לנסר המשפחתית וגבוהים מהמתחרה העיקרית שלה הונדה סיוויק 3 דלתות 1.4 ליטר (69,935 שקל לידנית ו-77,055 שקל לאוט'). אפילו הגרסה הידנית של רובר 214 היוקרתית בקרב הקטנות היתה מעט זולה יותר עם תג מחיר של 72,950 שקל לדגם הידני וגם פולקסווגן פולו 16V בגרסת ה-3 דלתות בעלת הביצועים העדיפים היתה זולה יותר (68,060 שקל). במחירים החדשים התקשתה הקולט לשחזר את הצלחת הדור היוצא ויחד עם הכריזמה שהחליפה את הסופר לנסר שגם לא היתה יורשת מספיק מוצלחת לטעמו של הלקוח הישראלי הממוצע, הובילו השתיים לדעיכה של מותג מיצובישי בארץ במחצית השניה של שנות ה-90. גם ב-2001 עם הגעתו של הדגם המחודש לארץ עם תג מחיר של 99,000 שקל, באותו הסכום יכולתם לרכוש סיאט איביזה ספורט עם 156 כ"ס וביצועים טובים משמעותית, או אפילו במחיר נמוך יותר את פיאט פונטו HGT עם 130 כ"ס והרבה יותר הנאה מהנהיגה. הביקורות הגרועות יחסית בעיתונות, גם כאן לא עזרו לשיווק הדגם.

מיצובישי קולט 2003

91 מכוניות עדיין נעות על הכביש, כ-70 מהן אוטומטיות.

תשרוד לאספנות?

הדור השני של הקולט בארץ שווק בשנים 1997-2004 ולא הצליח לשחזר את הצלחת הדור הקודם שזכה לפופולריות גבוהה יותר. בסה"כ נמכרו בארץ כ-967 מכוניות מהדור השני, מהן 740 אוטומטיות. לשם השוואה, הדור הקודם של הקולט התקבל באהבה גדולה יותר ובימי הזוהר, 93' למשל, נמכרו 780 מכוניות בשנה אחת. לאורך השנים הציגה הקולט אמינות גבוהה ותא נוסעים שעמיד בפני פגעי מזג האוויר הישראלי, אך מעבר לעיצוב החביב למכונית לא היו באמת יכולות ספורטיביות, המרכב היה קטן וצפוף יותר והמחירים הגבוהים, לצד הביקורות הצוננות בעיתונות הרכב והצעות אטרקטיביות בהרבה מהתוצרת האירופאית הבריחו את מרבית הלקוחות הפוטנציאליים. נכון להיום המכוניות ששרדו מוחזקות בעיקר בידי צעירים שחלק לא מבוטל מהם ניסה לשדרג את ביצועי הרכב. לפי נתוני משרד הרישוי שרדו כיום 91 מכוניות שעדיין נעות על הכביש עם רישוי בתוקף, מהן 70 אוטומטיות. במידה ואתם חושקים באחת כזאת, כרגע מוצעות 3 מכוניות למכירה בלוח יד 2, אך מחירי דגמים שמורים אינם זולים ומתחילים ב-20,000 שקל ומכאן צומחים כלפי מעלה. האם חלקם יזכו בעוד שנים ספורות גם לרישוי אספנות? סביר להניח שכן.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים
Audi

עוד מנוסטלגיה

אאודי Q4 אי טרון
פולקסווגן טיגואן אולספייס

פולקסווגן טיגואן אולספייס