נוסטלגיה לשבת: סיטרואן BX -"המשפחתית הטובה בארץ"

היא הדיחה את סובארו לזמן קצר מראשות טבלה המכירות, זכתה לגרסת GTI ייחודית לישראל, הוטסה על גב מטוס בפרסומת נדירה, הוכתרה כמשפחתית האמינה ביותר בארץ ובסוף התרסקה בשל בעיות אמינות… סיפורה של סיטרואן BX.

ששי כהן 20 במרץ, 2020
סיטרואן BX צילום: בועז לניר

תמונה ראשית: בועז לניר

"נסה פעם לנסוע לאילת וחזרה ביום אחד ותתפלא עד כמה אתה מרגיש רענן אחרי הנסיעה", כך הוצגה סיטרואן BX באחת מפרסומות הרכב בשנות ה-80, שניסו לתאר את אחת המכוניות הנוחות ביותר שהיו כאן לא רק בשנות ה-80-90, אלא עד עצם היום הזה. מעבר כך, נהנתה המכונית מעיצוב מתקדם לאותם ימים, טכנולוגיה חדשנית ואבזור עשיר (אופציה ללוח שעונים דיגיטלי), או כמו שהסלוגן של המכונית היה "10 שנים קדימה…".



סיטרואן BX נחשפה בעולם בשנת 1982 בתור מחליפת ה- GS, אך לארץ הגיעה רק בשנת 1985 היישר לשוק המשפחתיות הפורח שנשלט ביד רמה ע"י סובארו לאונה, שהתחדשה בדיוק באותה שנה בדור חדש שהציג התקדמות גדולה. בשנתיים הראשונות לשיווק, המכירות לא היו ממש מוצלחות, כאשר הציבור לא ידע איך לאכול את המשפחתית האוונגרדית. שנתיים מאוחר יותר, כשהגיעה מתיחת הפנים של ה-BX עם מחיר נוח יותר הודות להרחבת המס המופחת מ-1,300 סמ"ק ל-1,600 סמ"ק, זינקו מכירות הדגם בישראל עם אלפי ישראלים שהסתערו על הדגם המחודש, שהפך לסחורה החמה של שוק המשפחתיות בישראל. העם החליט BX והמתחרה מבית סובארו לרגע הובסה, וגם גרסת ה-1,600 DL שלה לא הצליחה לשמור אותה בבכורה.

פרסומת סיטרואן BX

המכונית המתרוממת עם נוחות הנסיעה הטובה ביותר

לצד עיצוב מודרני ומתקדם לאותה תקופה, היתה ה-BX גם מרווחת מהמקובל, עם בסיס גלגלים של 266 ס"מ שאינו רחוק ממשפחתיות מרווחות של היום (270 ס"מ), כאשר את היתרון המרכזי מול המתחרות, הציגה המכונית בסעיף המתלים, שם צוידה ה-BX  (כמו ה-GS היוצאת) במערכת מתלים הידרופניאומטים ייחודית, שכללה בוכנות הדוחסות ומשחררות גז ונוזל בפיקוח של מנגנון כח מרכזי, אשר סיפקו שילוב מושלם של נוחות נסיעה ללא תחרות, לצד אחיזת כביש מושלמת שתרמה לבטיחות גבוהה מאוד של הרכב. בנוסף, סיפקו המתלים אפשרות להגבהת הרכב ל-3 מצבים, שאפשרו יכולת נסיעה גם בכביש לא סלול (יעני קרוסאובר…) ואפילו נהיגה עם 3 גלגלים במקרה שהלך צמיג אחד. בחנייה היא היתה יורדת ונהיית נמוכה במיוחד, וכשהיו מניעים אותה, היו צריכים לחכות שהיא תתרומם למצב נסיעה.

סיטרואן BX

קרוסאובר שהקדים את זמנו? אחיזת כביש מעולה, יחד עם אפשרות להגבהת המרכב, משכו לקוחות סוררים גם לשטח… (צילום: בועז לניר)

גיר אוטומטי חדשני עם 4 הילוכים

ה-BX החלה דרכה בארץ בדגמי BX16 שציודו במנוע 1.6 ליטר חזק שהפיק 94 כ"ס והוצע בשילוב לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים, או אוטומטית עם 4 הילוכים, בשעה שכל המתחרות הוצעו עם תיבה אוטומטית 3 הילוכים בלבד. גם בתחום הבלימה הוצעה המכונית עם צמיגים רחבים וארבעה בלמי דיסק כסטנדרט. הביצועים היו מצוינים לאותה תקופה: תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.9 שניות בדגם הידני, או 13.5 שניות בדגם האוטומטי, מהירות מרבית של 176 קמ"ש (170 באוט'), וצריכת דלק של 10.3 ק"מ לליטר (10.2 באוט') בממוצע. מאוחר יותר הצטרפה גם גרסה מוזלת של הדגם – BX14E שצוידה במנוע 1.4 ליטר 72 כ"ס וגיר ידני, שהציעו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.5 שניות, מהירות מרבית של 163 קמ"ש וצריכת דלק של 10.7 ק"מ לליטר בממוצע.

סיטרואן BX 16TRS

סיטרואן BX 16TRS. צילום: בועז לניר

בשנת 1989 הצטרפה גם הגרסה הספורטיבית: BX16 GTI, גרסת הביצועים של ה-BX שיוצרה באופן בלעדי עבור השוק הישראלי עם מנוע 1,600 סמ"ק שהפיק 115 כ"ס (המנוע של ה-205GTI) וגיר ידני, אך הביצועים היו רחוקים מ-GTI אמיתית עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות ומהירות מרבית של 194 קמ"ש… בהמשך הזמן הגיעה גם ה-BX GTI האמיתית שצוידה במנוע 1.9 ליטר 122 כ"ס.

סיטרואן BX

1988: מכונית הפרס של האגודה למען החייל. שימו לב לרכב עם מרווח הגחון הנמוך שהוא חונה.( מתוך ארכיון הרווארד)

שימוש נרחב בפלסטיק

ה-BX עשתה גם שימוש נרחב בפלסטיק, עם מכסה תא מטען וחלונות פלסטיק בקורות הגג האחוריות, שלא עמדו עם השנים בעומס השמש הישראלית, איבדו את שקיפותם והוחלפו בחינם ע"י היבואן לחלונות זכוכית מושחמים. הדגם שווק בארץ ב-2 רמות גימור בתחילת הדרך: 16RS הבסיסית (מזגן בהתקנה מקומית, מושבי בד, שילוב נרחב של שטיחים בתא הנוסעים כולל בדשבורד, טסות לגלגלים) ו-16TRS המפוארת, שזכתה למרבית המכירות בארץ וכללה מזגן מקורי, חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, לוח שעונים שכלל גם מד סל"ד ומד חום מנוע, מראה ימנית, ריפודי קטיפה ואופציה לגלגלי סגסוגת קלה, הגה כח וגג נפתח חשמלי. דגם ה-TRS נבדל חיצונית מה-RS ע"י חלונות הצד האחוריים הבעייתיים. בשנת 1987 כשנחתה בארץ מתיחת הפנים לדגם, עוצב מחדש תא הנוסעים של הרכב, שהפך להיות פחות עתידני והרבה יותר שגרתי. בשנת 1992, יחד עם מתיחת פנים נוספת, התחלפו רמות הגימור של הדגם עם ה-TGS הבסיסית ו-TZS המפוארת יותר.

סיטרואן BX צילום: בועז לניר

לוח השעונים המתחכם לפני מתיחת הפנים (1985-6) + שילוב נרחב בשטיחים בדשבורד ובדלתות. (צילום: בועז לניר)

פרסומת עולמית שכללה הטסת הרכב על גג בואינג !

סיטרואן BX נהנתה גם מביקוש מצוין באירופה: במהלך 12 שנות ייצור הרכב נמכרו בעולם לא פחות מ-2,315,739 עותקים של הדגם, שנמכר בחו"ל גם בגרסת סטיישן עם אופציה ל-7 נוסעים (טפטופים שלה הגיעו גם לארץ). בשנת 1988 נרשמה גם פרסומת ייחודית ברמה עולמית לדגם, בה הורכבה BX GTI על גג מטוס בואינג 707 בנמל תעופה בצרפת, שלקח אותה לטיסת פרסומת נדירה בסגנון חללית שהורכבה על מטוס ! (בוצע במציאות, לא הדמייה).

"המשפחתית הטובה בישראל"

עם תמחור תחרותי יחסית בשנת 1987 לדגם המחודש שהחל מ-26,700 שקל לדגם ה-1.4 ליטר ידני ועד 39,200 שקל לדגם האוטומטי המאובזר ביותר, לעומת אופל אסקונה אוט' ב-42,600 שקל, פולקסווגן גולף 1.6 אוט' ב-43,100 שקל, פורד אסקורט אוט' ב-40,600 שקל, זכתה ה-BX למכירות מצוינות ולחודשים ספורים אף הצליחה להדיח לראשונה את סובארו לאונה מראש טבלת המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל, למרות שהסובארו היתה זולה ממנה משמעותית (31,500 שקל לדגם 1.6 ליטר אוט'). במגזין "אוטו" הכריזו עליה כמשפחתית הטובה ביותר בישראל, והציבור הישראלי הסתער על ה-BX בהמוניו, עם אלפי יחידות שנמכרו מדי שנה בשנים 1987-1988, רובן מהדגמים האוטומטים המאובזרים.

סיטרואן BX פרסומת

פרסומת לסיטרואן BX משנת 1988 שהציגה באופן מקורי את הביקוש הגבוה לדגם בארץ.

הוכתרה גם כמשפחתית האמינה בישראל (חחח)

בחודש ספטמבר 1986 פרסם מגזין "אוטו" סקר אמינות שביצע בעזרת ציי רכב, חברות השכרה, מוסכים ועוד, בו קבע מי המכוניות הבלתי אמינות בישראל, ומי המכוניות האמינות בישראל. למרבה ההפתעה, ה-BX כיכבה בראש רשימת המכוניות האמינות ביותר בישראל, כאשר סובארו 1300 כיכבה דווקא בלא אמינות…

סיטרואן BX

מעריב 1986 מדווח על מבחן האמינות של "אוטו"

קיץ 1987: כ-7,123 מדגמי BX אוטומטיות נקראות למוסך

באמצע שנת 1987 החלו להגיע דיווחים על בעיות אמינות בתיבת ההילוכים האוטומטית מתוצרת ZF שהותקנה במכונית. בחודש יולי 87' נקראו לקוחות הדגם האוטומטי לריקול שכלל החלפת בורג בעייתי בתיבת ההילוכים, שנטה להשתחרר ולפגוע בפעילות התיבה. מספר חודשים מאוחר יותר החלו להגיע גם דיווחים על תיבות הילוכים שקרסו והוחלפו בתיבה חדשה. סה"כ נדרשו להגיע למוסך כ-7,123 בעלים של BX אוטומטית משנת המודל 1987-8, כאשר כמה מאות מהם נזקקו להחלפה מלאה של הגיר, רובם משנת המודל 1987.

סיטרואן BX

מעריב 1988: אין תקלות יותר

הרעש הנרחב שעשה הגיר הבעייתי, הובילו במהלך 1988 גם לירידה חדה במכירות הדגם, שסבל גם מלוח שעונים שנטה להתפרק ולהיסדק כתוצאה מהחום הישראלי, ומערכת מתלים מתוחכמת שייצרה גם היא בעיות. במסיבת עיתונאים שערכה היבואנית בספטמבר 1988, ניסתה החברה להילחם בירידה במכירות ובתדמית שדבקה למכונית הפופולרית שלה, אולם מוניטין הדגם כבר נפגע והציבור החל להפנות לה גב. בסה"כ נמכרו בישראל בשנות השיא (1987-8) יותר מ-10,000 מדגמי ה-BX, כאשר משנת 1989 ועד סיום המכירות ב-1994 נמכרו מספרים נמוכים משמעותית.

גיליון אוטו אוגוסט 1987

תחרות מבית

טרם התרסקות המכירות של ה-BX, באוגוסט 1987, בימי שיא הצלחתה של ה-BX בישראל, לאחר השקת פיג'ו 405 החדשה לעיתונאים בחו"ל, הצהירו במגזין אוטו שהפיג'ו החדשה תפגע במכירות המרשימות של ה-BX ותהפוך למכונית הנמכרת ביותר בישראל (מה שלא קרה). את דוד לובינסקי היבואנית של פיג'ו וסיטרואן, השער החדש של המגזין בו תוארה ה-405 כמכונית שתכה את ה-BX, פחות התקבל בברכה, (הרי למה לפגוע בתרנגולת שהטילה ביצי זהב) וה-405 הגיעה לארץ באיחור של שנה וחצי, ורק לאחר שה-BX כבר נפגעה במכירות. ל-BX בימינו מקום של כבוד בשוק האספנות, וחבל שרק בודדות שרדו.  באופן אישי, גם אצלי שמורה לה פינה חמה בלב: למדתי עליה נהיגה כמה שיעורים, עד שהוחלפה ע"י המורה במיצובישי לנסר.




עוד מנוסטלגיה