נוסטלגיה לשבת: סיטרואן ZX – "את ההבדל תרגיש בסיבוב"

היא הציגה סטנדרט חדש באחריות בארץ, צוידה בהיגוי אחורי פאסיבי שהבטיח התנהגות כביש מצוינת, כללה גרסת וולקן ספורטיבית מהנה במיוחד לנהיגה, ולמרות 11 כניסות למוסך במבחן ארוך טווח שביצע מגזין אוטו, זכתה לשלל שבחים ומחמאות, כאשר הייצור שלה נמשך עד 2009 בסין. סיפורה של סיטרואן ZX.

ששי כהן 26 ביונ, 2020
סיטרואן ZX קופה 16V. צילום: דניאל אדמון

תמונה ראשית: סיטרואן ZX קופה 16V (באדיבות דניאל אדמון)

בשנת 1991 הציגה סיטרואן את ה-ZX, המשפחתית החדשה של היצרן שהחליפה חלקית את סיטרואן BX (היתה קטנה ממנה), ובניגוד אליה היתה הרבה פחות מהפכנית (הן בעיצוב והן בטכנולוגיה) ובעיקר ניסתה להחזיר את אמון הלקוחות למותג שסבל מירידה חדה בביקוש בעקבות הצרות שהשאירה אחריה ה-BX. אם הסיסמה של ה-BX היתה "10 שנים קדימה" הודות לטכנולוגיה והקידמה, ה-ZX ניסתה להיות יותר "גולף", זאת אומרת לעשות הכל בסדר וללא התחכמויות מיותרות ובעיקר להיות איכותית ואמינה יותר.


ה-ZX נחתה בישראל בשנת 1992 ושווקה בתחילת הדרך לצידה של ה-BX הוותיקה (עד שזו הוחלפה ע"י הקסנטיה), ובניגוד אליה הציעה עיצוב פשוט יחסית ולא ממש מסובב ראשים (שגרר גם ביקורת מהרבה חובבי המותג) ומרכב האצ'בק 5 דלתות שימושי. בדגם החדש וויתרה גם סיטרואן על מערכת המתלים ההידרו-פנאומטיים, שאמנם הציעו בעבר נוחות נסיעה ללא תחרות, אך יחד איתם גם שלל צרות עם צבירת הק"מ. יחד עם זאת, בסיטרואן לא וויתרו לחלוטין על ההתחכמויות המסורתיות שלהם והציעו ב-ZX היגוי אחורי פאסיבי, אשר גרם לגלגלים האחוריים לפנות קלות בזוית הפוכה לכיוון ההיגוי, ובכך סייע לאחיזת כביש מעולה, והגה חד ומתקשר באופן יוצא דופן שתרם לחווית נהיגה ספורטיבית ומהנה. למרות השימוש במתלים קונבציונליים, ה-ZX נהנתה גם מנוחות נסיעה מצוינת.

1994 סיטרואן ZX

1994 סיטרואן ZX

היצע הדגמים בארץ

היצע הדגמים עם תחילת הדרך בארץ כלל בבסיס את ה-ZX ריפלקס, שצוידה במנוע בנזין 1.4 ליטר 75 כ"ס המוכר של היצרן, שהפיק 75 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים, והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.7 שניות, מהירות מרבית של 173 קמ"ש וצריכת דלק של 11.4 ק"מ לליטר. לצידו הוצעה גרסת ה"אורה" שצוידה במנוע 1.6 ליטר 89 כ"ס, ששודך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית 4 הילוכים והציע קיצוץ קל של 0.2 שניות בתאוצה ל-100 קמ"ש בדגם הידני, אך 14.8 שניות בדגם האוטומטי שהתקשה להציע ביצועים מספקים מול היפניות האוטומטיות המתחרות. הגרסאות המוצלחות והאמינות של הדגם היו דווקא הריפלקס הידנית הבסיסית והוולקן הספורטיבית.

סיטרואן ZX ריפלקס

סיטרואן ZX ריפלקס (באדיבות שלומי בדרק)

סיטרואן ZX וולקן

הדובדבן שבקצפת היה כמובן ה-ZX וולקן, הגרסה המשפחתית הספורטיבית שהציעה שילוב של ביצועים ספורטיביים עם נוחות נסיעה מצוינת, הארוזים במרכב משפחתי שימושי בחיי היום יום. העיצוב החיצוני אמנם שודרג בסט חצאיות צד, חישוקי גלגלים קלים, יציאת מפלט קרבית יותר ופסי קישוט בצבע אדום להדגשת המראה הספורטיבי, אך הוולקן התקשתה להציע הופעה חיצונית של רכב ספורט והיתה למעשה סוג של זאב בעור כבש, מה שהרחיק ממנה לרוב צעירים בעלי ממון חובבי GTI שחיפשו גם פוזה, וסיפק לה הרבה יותר לקוחות חובבי נהיגה בעלי משפחות, שאמנם פחות התעללו בה, אך גם איתם רבות מהמכוניות סיימו את חייהן מוקדם מהצפוי בשל שלל תאונות.


הוולקן שווקה בתחילת הדרך עם מנוע 1.9 ליטר 8 שסתומים שהפיק 130 כ"ס ושודך לגיר ידני והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות. שנה מאוחר יותר הוחלף המנוע במנוע 2.0 ליטרים ידידותי יותר לסביבה עם ממיר קטליטי, שהפיק 123 כ"ס בדגם הידני ו-122 כ"ס בדגם האוטומטי, והביצועים רוסנו מעט עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.2 שניות בדגם הידני ו-12.3 שניות בדגם האוטומטי. אז תאוצה בקו ישר לא היתה הצד החזק של הוולקן, אלא נהיגה מהירה בכבישים מפותלים, שם הציעה המכונית שילוב נדיר של אחיזת כביש גבוהה, נוחות נסיעה מצוינת והמון הנאה מנהיגה הודות לשלדה המופלאה.

1994- סיטרואן ZX

1994- פרסומת לסיטרואן ZX קופה

הרחבת הדגמים עם יבוא דגמי ה-16V, גרסאות הקופה והסטיישן

מאוחר יותר עם מתיחת הפנים לדגם, נחתו בישראל גם גרסאות קופה 3 דלתות וגרסת סטיישן, כאשר בנוסף החל יבוא גרסת ה-ZX 16V הספורטיבית האמיתית, אשר צוידה במנוע 2.0 ליטר 16 שסתומים 155 כ"ס, ששיפר משמעותית את הביצועים, אך נמכרה כאן במספרים קטנים ביותר. דגמי ה-1.6 ליטר השתדרגו במנוע מחוזק (103 כ"ס) ואבזור חשמלי נדיב יותר (FURIO) כדי לתת מענה ליתרונות הדגמים היפניים, ובדומה לשאר דגמי סיטרואן, גם ב-ZX נהנו הנוסעים מכורסאות ישיבה מפנקות ותומכות, כאשר גרסאות הוולקן נהנו מלוח שעונים עשיר יותר, מושבים קדמיים ספורטיביים, הגה 3 זרועות (שצופה עור בהמשך) ושלל נגיעות קוסמטיות ספורטיביות בחלל הנוסעים.

פיג'ו סיטרואן 1996

פרסומת מ-1996 ל-ZX שזוכה להרחבת האחריות ל-4 שנים

11 כניסות למוסך ב-20,000 ק"מ הראשונים של רכב המבחן…

ה-ZX היתה גם למכונית האירופאית הראשונה בישראל שהציעה 3 שנות אחריות או עד 100,000 ק"מ, ובשנת 1996 שודרגה האחריות אף ל-4 שנים או עד 150,000 ק"מ. באופן כללי היא הציגה אמינות גבוהה דרמטית מה-BX, כאשר הדגמים הידניים נחשבו למוצלחים יותר וגם הגרסאות הספורטיביות שלה נחשבו למוצלחות ועמידות. במגזין "אוטו" ערכו בשנת 1993 מבחן ארוך טווח ל-ZX וולקן בצבע החציל המרהיב של הדגם, שהיה אחד מסימני ההיכר של הרכב, בו לא חסכו שבחים ומחמאות ממכונת הנהיגה שסיפקה פאן בשפע, הציעה איכות שלא היתה מוכרת עד אז בסיטרואן ונחשבה לאמינה ביותר, כאשר "רק" 11 כניסות (3 מהן לטיפולים שוטפים) היו למוסך ב-20,000 ק"מ הראשונים שלה… באוטו תירצו את זה באונס הקבוצתי והעינויים שעבר רכב המבחן בתקופה הזאת בקרב חברי המערכת, ולמרות זאת עם תור של 3 רוכשים שחיכו לרכוש את הדגם הנ"ל בסיום המבחן…

סיטרואן ZX וולקן

דו"ח מסכם מבחן ארוך טווח סיטרואן ZX וולקן. מתוך מגזין "אוטו" יוני 1993

הייצור נמשך בסין עד שנת 2009 !

סיטרואן ZX יוצרה באירופה עד שנת 1998 והוחלפה ע"י הקסארה, אך במסגרת שיתוף פעולה של היצרן עם יצרנית הרכב הסינית Dongfeng, המשיך הייצור של ה-ZX בסין עד שנת 2009 תחת השם "Citroën Fukang", בגרסאות האצ'בק, סדאן ואפילו סוג של טנדר. אז אם אתם מחפשים חלקים לרכב, ייתכן ותוכלו למצוא בסין חלקי חילוף חדשים במחירים אטרקטיביים. רק תחכו שהקורונה תחלוף כבר מהעולם…

סיטרואן ZX תוצרת סין

סיטרואן ZX תוצרת סין – יוצרה שם עד שנת 2009

בעוד שנתיים יכולה ה-ZX להצטרף לראשונה גם לשוק האספנות בישראל. למרות שנמכרו בישראל אלפי יחידות מדי שנה, ה-ZX הפכה כיום לנדירה למדי על הכביש, ונכון לפרסום הכתבה רק מכונית אחת נצפתה למכירה בלוח יד 2 (יד 2 מודל 1995 עם 120K ק"מ למי שמתעניין). האם נזכה לראות בעתיד ZX עם רישוי אספנות? אנחנו בטוחים שיש לפחות מישהו אחד ששמר אחת כזאת לאספנות, וככל הנראה היא תהייה Volcane.




עוד מנוסטלגיה