נוסטלגיה לשבת: פורד פוקוס דור 1

רגע לפני שכמעט נכחדו מכירות פורד בישראל, עבר זיכיון היבוא לדלק מוטורס ועימו הגיעה לארץ פורד פוקוס – "הבחירה של דור ההייטק", שהקפיצה את מכירות פורד פי 8 ! בשנה הראשונה לשיווק.

ששי כהן 29 ביול, 2017
פורד פוקוס דור 1 בישראל

בשנת 1999 רשמה פורד ישראל שנה נוספת של ירידה במכירות, עם מסירה של 989 כלי רכב חדשים בלבד. זאת היתה גם השנה האחרונה בה הגיעו דגמי פורד לישראל ע"י "החברה הישראלית לאוטומובילים", רגע לפני שעבר זיכיון היבוא של הדגמים לידי חברת "דלק מוטורס" שייבאה לארץ באותם שנים רק את דגמי מאזדה מיפן, וחיפשה להתרחב בשוק המקומי.




"יש חדש בפורד – רואים" 
את הסלוגן המוכר של פורד משנות ה-90 : "יש חדש בפורד – רואים" לא ממש ראו בארץ במציאות. פורד פוקוס, המשפחתית החדשה של החברה, שהחליפה את האסקורט המזדקנת, הוצגה בעולם בשנת 1998, ואף זכתה בתואר הנכסף " מכונית השנה באירופה" ושנה לאחר מכן גם בארה"ב. לארץ, היא לא מיהרה להגיע בידי היבואן הקודם, בין השאר בשל היעדר גרסת סדאן 1.6 ליטר אוטומטית שמאוד היתה חשובה להצלחה בשוק המקומי.
פורד פוקוס האצ'בק דור 1 פורד פוקוס האצ'בק דור 1
"הבחירה של דור ההייטק"
במהלך 1999 עבר זיכיון יבוא מכונית פורד בישראל לידי חברת "דלק מוטורס" והיבוא הסדיר החל בינואר 2000, עם השקת פורד פוקוס בישראל, באחד ממסעי הפרסום החכמים ומוצלחים בתולדות שוק הרכב הישראלי, שזיהה את הצלחת חברות ההייטק בתחילת המילניום הנוכחי, והגדיר את הפוקוס החדשה כבחירה של דור ההייטק. קמפיין ההחדרה של הדגם לישראל, בתקציב מדווח של 1.5 מיליון דולר, כלל תיאורי הערצה לדור ההייטק המצליח, שאוהב את החיים הטובים ודורש מכונית מצליחה כמו פורד פוקוס, ואף לווה במשפטים כמו "הם דורשים סביבת עבודה לא שגרתית, משכורת מעל הממוצע, ומכונית לא ממש סטנדרטית"… התוצאה לא איחרה לבוא, והפוקוס הפכה להיות סמל סטטוס בקרב חברות ההייטק, כשהפכה לאחד הטרנדים הלוהטים בשוק ציי הרכב באותם שנים.
פרסומת ראשונה לפורד פוקוס בישראל פרסומת ראשונה לפורד פוקוס בישראל
1.6 ליטר סדאן אוטומטית, אבל לא רק
המפרט הישראלי של הפורד פוקוס היה מושלם: לצד עיצוב מתקדם מאוד לאותם שנים (מבחוץ ובתא הנוסעים), שלרגע גרם למרביתן המוחץ של המשפחתיות המתחרות להיראות מיושנות ליד הפוקוס, שווקה הפוקוס בתחילת הדרך בדגמי סדאן והאצ'בק מעוצבים, שנהנו ממנוע 1.6 ליטר 100 כ"ס, שהוצע בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים, או ידנית עם 5 הילוכים, וכן בהמשך בדגמי 2.0 ליטר 130 כ"ס. בנוסף, הפוקוס היתה משפחתית עם יכולות דינמיות מרשימות, והציעה התנהגות כביש מצוינת לאותם שנים, לצד נוחות נסיעה גבוהה במיוחד, בין היתר הודות לציוד הרכב במתלה רב חיבורי, שגם היום רחוק מלהיות סטנדרטי בכלי רכב חדשים. אל אלו הצטרפו תא נוסעים בעיצוב ייחודי ונעים לעין, ורשימת אבזור נדיבה יחסית למקובל אז.
עיצוב מתקדם גם בתא הנוסעים ביחס למקובל באותם שנים. עיצוב מתקדם גם בתא הנוסעים ביחס למקובל באותם שנים.
בדלק מוטורס שנהנו באותם שנים ממכירות מעולות של דגמי מאזדה 323 לאנטיס, תייגו את הפוקוס כמכונית למצליחנים, ובשל כך, ולמרות כל התדמית הרעה של דגמי פורד שהשאיר אחריו היבואן הקודם, בחר היבואן להציע את הפוקוס במחיר בסיסי שהיה גבוה אפילו ב-500 שקל מהלנטיס המצליחה עם התדמית היפנית… כחלק ממיצוב הרכב כמשהו בליגה גבוהה יותר. מחירי הפוקוס החלו ב- 99,000 שקל לדגם LX בסיסי אוטומטי או GLX מאובזר ידני, ועד 103,000 שקל לדגם ה-5 דלתות אוטומטי ברמת הגימור הגבוהה GLX.



מרבית דגמי פורד פוקוס מהדור הראשון מגיעים בשנתיים האחרונות למגרשי הגרוטאות מרבית דגמי פורד פוקוס מהדור הראשון מגיעים בשנתיים האחרונות למגרשי הגרוטאות

ההצלחה
אם את שנת 1999 סיימה פורד ישראל עם מכירות של 989 כלי רכב בלבד, את שנת 2000 שהיתה לשנת השיווק הראשונה של פורד בישראל בידי דלק מוטורס, סיים המותג עם מסירה של 7,819 כלי רכב ומקום 9 בדירוג המותגים, עם זינוק של כמעט פי 8 במכירות, שנבע ברובו ממכירות חזקות של הפוקוס. בשנת 2001 עלה המותג אף למקום השמיני במכירות, למרות ירידה במכירות (7,662 מסירות) שנבעה מהיחלשות שוק הרכב בישראל (תחילת משבר ההייטק). גם ב-2002 המשיך מותג פורד לטפס למקום ה-7, ושוב עם ירידה במכירות (6,687 מסירות), בשל המשבר העולמי בחברות ההייטק, שהשפיע על ישראל ב-2001-2 וצמצם את מכירות הרכב החדש בישראל מ-153,029 מסירות ב-2001 ל- 126,388 מכוניות בלבד ב-2002.