נוסטלגיה לשבת: קרייזלר 300M – "אתה לא יכול להסתפק בפחות"…

המטרה: החלום האמריקני על כבישי אירופה. הנשק: קרייזלר 300M הנשענת על שושלת ה-300 של היצרן, עם עיצוב סוחף מבטים, מנוע V6 עתיר סוסים, אבזור נדיב ותואר מכונית השנה 1999 בארה"ב. גם לארץ היא הגיעה עם שאיפות. הצליח לה?

ששי כהן 15 בדצמ, 2023
קרייזלר 300M

השבוע פרסמה קרייזלר העולמית ידיעה על פרידה ממכונית הסדאן קרייזלר 300 לאחר כמעט 20 שנות ייצור, ולמעשה גם הפסקת שושלת ה-"300" שהחלה עוד ב-1955. אמנם בהמשך נטשה קרייזלר את השם "300" לטובת שמות שונים אך חזרה בסוף שנות ה-90 שוב לסדרת ה-"300" בניסיון לשחזר את תהילת העבר. לרגל הפסקת ייצור הדגם בסוף החודש הקרוב, שנחשב גם לקרייזלר סדאן האחרונה שיוצרה, חזרנו הפעם לשנת 1999, לקרייזלר 300M שהחזירה לאחר שנים ארוכות את הסדרה "300" למותג וניסתה לרכוב על תהילת ה-300 המקורית מ-1955 שצוידה בהנעה אחורית ו-300 כ"ס וניצחה 23 מירוצי NASCAR מתוך 45 שבהן השתתפה באותה שנה.


מכונית הדגל החדשה של קרייזלר

ה-300M הוצגה בארה"ב בסוף 1998 והיתה מחליפתה של האיגל ויז'ן שכשלה במכירות. הרעיון היה לפתח מכונית שרירים מעודנת שתתאים גם לקהל האירופאי ותחזיר לקוחות לאולמות התצוגה של קרייזלר גם בארה"ב. השלדה נלקחה מהדור היוצא, המידות התקצרו בכמה ס"מ טובים והעיצוב כמיטב המסורת של קרייזלר היה נועז, שונה, אווירודינמי ומושך מבטים. יחד עם זאת, לא היה מדובר בעיצוב חדש לחלוטין בחברה, אלא בגרסה מחודשת ומודרנית יותר לדגמי הקונקורד, ה-LHS והאחות החורגת דודג' אינטרפיד, ועדיין מדובר היה במכונית ענקית כמיטב המסורת האמריקנית עם 5.02 מטר לאורך, 1.89 מטר לרוחב וגובה של 1.42 מטר. נפח תא המטען היה מכובד לאותה תקופה ועמד על 476 ליטר וכבר עם הצגתה זכתה המכונית בתואר נחשב: "מכונית השנה 1999 בארה"ב".

קרייזלר 300M

תא נוסעים מרשים

גם תא הנוסעים היה מקורי והציע אווירה בניחוח יוקרתי עם השקעה בפרטים קטנים מצד אחד, אך גם הנדסת אנוש מסורבלת מצד שני. לוח השעונים כלל רקע לבן לארבעת השעונים וספרות בניחוח רטרו והיו גם צמד מסכים דיגיטלים קטנים. את חלונות החשמל יכולתם לתפעל גם כאשר אין מפתח בסוויץ', תאורת הפנים היתה עשירה, על ההגה היו לא פחות מ-6 כפתורים ובמרכז הדשבורד הוטמע שעון אנלוגי בסגנון יוקרתי, אך איכות החומרים לא היתה בליגה של מרצדס או BMW. בסיס הגלגלים עמד על 287 ס"מ והציע תא נוסעים מרווח יחסית, לצד אבזור עשיר שכלל מושבי עור מפנקים, מערכת שמע מקורית ואיכותית שפותחה בשילוב אינפיניטי, מושבים קדמיים חשמליים, בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג אחוריים, בקרת שיוט, חישוקי גלגלים קלים "17, הגה מצופה עור, 2 כריות אוויר ו-ABS. מאוחר יותר נוספו גם כריות צד.

קרייזלר 300M

ה-300M מגיעה לישראל

בקיץ 1998 החלה חברת מכשירי תנועה בשיווק ה-300M בישראל כדגמי 99'. הדגם שווק בארץ בגרסת מנוע אחת שכללה מנוע בנזין V6 בנפח 3.5 ליטר שהפיק 253 כ"ס ו-35.3 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים. בניגוד ל-300 המקורית, לדגם החדש היתה הנעה אחורית ופחות יומרות ספורטיביות. ה-300M אמנם היתה חלשה ביחס לדגמי ה-300 מהעבר ואף לא כללה גרסת V8 שרירית במיוחד, אך הביצועים היו נאים לאותה תקופה עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8 שניות ומהירות מרבית של 220 קמ"ש. גם צליל המנוע שבקע מהאגזוזים היה בסגנון אמריקאי מעורר חושים, אך במבחני דרכים שנערכו לדגם הוא לא הציג איום אמיתי מבחינת נוחות הנסיעה, התנהגות הכביש והאיכות למתחרות היוקרתיות מאירופה, ובכל זאת זכה מדי פעם לשבחים כמו למשל של עיתונאי הרכב הלל פוסק שכתב בזמנו במגזין "אוטו" וסיכם את הרכב כ-"המכונית האמריקאית היחידה שנהניתי לנהוג בה בשנים האחרונות" ואף הוסיף: "יותר מקדילאק STS החדשה ואפילו מקורבט וקמארו"… 

קרייזלר 300M

"אתה לא יכול להסתפק בפחות"…

תמחור

מחיר הדגם עם השקתו בישראל נקבע על 253,000 שקלים, כ-1,000 שקל עבור כל כ"ס… מחיר שהיה גבוה יותר מגרסאות הבסיס של אאודי A6 וב.מ.וו סדרה 5, אך זול יותר מגרסאות הכניסה של וולוו S80 ומרצדס E קלאס, אך ביחס אליהן מדובר היה במכונית עם הרבה יותר כ"ס מתחת למכסה המנוע ואבזור סטנדרטי עשיר יותר. "אתה לא יכול להסתפק בפחות" ו-"עכשיו החלום האמריקאי קרוב יותר מתמיד" היו משפטים של היבואן במסעות הפרסום לדגם.

קרייזלר 300M

רק 12 מכוניות שרדו נכון להיום בארץ.

הצליחה?

קרייזלר 300M שווקה בישראל בשנים 1999-2004 ופנתה בעיקר לחובבי האמריקאיות וכאלו שחיפשו מכונית סאלון גדולה ומרשימה למראה עם תג מחיר זול יחסית ביחס לאירופאיות המתחרות. בסה"כ אימצה המכונית כ-178 לקוחות בלבד בישראל, ולאורך שנות השיווק שלה כאן מעולם היא לא איימה במכירות על המתחרות שבד"כ רשמו מספרי מכירות כאלו בשנה אחת בלבד. נכון להיום לפי נתוני משרד הרישוי, שרדו רק 12 מכוניות שעדיין נוסעות על הכביש עם רישוי פעיל ולא מצאנו אף אחת שמוצעת למכירה.

  • תודה לצבי תמרי על הסיוע בנתונים

 

Audi

עוד מנוסטלגיה

אאודי Q4 אי טרון
פולקסווגן טיגואן אולספייס

פולקסווגן טיגואן אולספייס