נוסטלגיה לשבת: רנו 19 אנרג'י מגיעה לישראל

היא הושקה בהשקה חגיגית במלון הילטון בת"א בהשתתפות שחקני מכבי ת"א בכדורסל, היתה למכונית הדגל החדשה של היצרן וגם הרנו האחרונה לשאת שם דגם במספר. למרות האטה חריפה בשוק הרכב הישראלי, היא נמכרה באלפי עותקים בשנת השיווק הראשונה. סיפורה של רנו 19.

ששי כהן 29 במאי, 2020
רנו 19 אנרג'י

בשנת 1988 הושקה בעולם רנו 19, המשפחתית הקומפקטית החדשה של היצרן שהחליפה את דגמי ה-9 וה-11 והפכה למכונית הדגל החדשה של רנו. ה-19 היתה גם אבן דרך של היצרן הצרפתי שסימל מעבר לאיכות, גימור ועיצוב משופרים מהדגמים היוצאים, והוכיח שרנו יודעת לייצר לא רק מכוניות קטנות טובות, אלא גם משפחתיות מוצלחות. ה-19 היתה גם הדגם האחרון של רנו לשאת את שם הדגם כמספר, ואחריה הגיעו דגמים שכבר ענו לשמות כמו קליאו, לגונה, מגאן ועוד.


השקה חגיגית בישראל

בינואר 1989 היא נחתה גם בישראל והושקה באירוע ערב יוקרתי במלון הילטון ת"א, בו נחשפו האורחים לראשונה לעיצוב החדש והנאה של המשפחתית החדשה של רנו, שעוצבה ע"י ג'יואג'רו והחלה את שפת העיצוב החדשה של רנו אותה ראינו מאוחר יותר בדגמים נוספים. כחלק מהניסיון להדגיש את היותה מרווחת מהממוצע, התארחו בהשקה גם מספר שחקני קבוצת מכבי ת"א בכדורסל שנכנסו לכלי הרכב ולא התלוננו על צפיפות יתר… המכונית שווקה בתחילת הדרך בגרסת האצ'בק שימושית, והמתחרות העיקריות שחיכו לה בארץ היו פיאט טיפו, פורד אסקורט, פיג'ו 309 וכמובן סובארו לאונה מלכת השוק ומיצובישי לנסר החדשה שנחתה באותה שנה.

השקת רנו 19

השקת רנו 19, בכירי קרסו ועוגת רנו 19 (צילום: ישראל סאן)

מנוע חדש ומודרני לאחר הרבה שנים

רנו 19 היתה גם הראשונה בדגמי רנו שזכתה למנוע ה-1.4 ליטר "Energy" החדש של היצרן, שהיה מנוע מודרני ראשון מזה שנים של היצרן וכלל גל זיזים עליון. המנוע החדש הפיק 80 כ"ס ויחד עם תיבת הילוכים ידנית בעלת 5 הילוכים, הציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות, מהירות מרבית של 173 קמ"ש וצריכת דלק ממוצעת של 11.5 ק"מ לליטר, או עד 19 ק"מ לליטר בשיוט ב-90 קמ"ש בכביש בין עירוני. מעבר לכך, מדובר היה במכונית עם התנהגות כביש טובה ונוחות נסיעה גבוהה.

השקת רנו 19

שחקני מכבי ת"א בכדורסל והשחקן יענקלה בין סירא ז"ל בהשקת הדגם במלון הילטון (צילום: ישראל סאן)

אופציה למזגן ב-1,900 שקל

בתוך תא הנוסעים הציעה המכונית עיצוב מודרני, לוח שעונים עמוס מידע ונורות התרעה ומושבים מרווחים ומפנקים בסגנון רנו שזכו גם לריפודי בד קטיפה. לצד אלו, נרשמה גם הבטחה לפלסטיקים איכותיים מבעבר, שיהיו עמידים גם בתנאי החום הישראלי וישארו במקומם גם לאחר שנים. הדגם שווק ב-2 רמות גימור לבחירה (הבכירה עם צמד חלונות חשמל ונעילה מרכזית), כאשר ברשימת האופציות הוצעה אפשרות לתוספת מזגן במחיר של 1,900 שקל. יחד עם זאת, האבזור היה קמצני ביחס ליפניות שהגיעו באותה תקופה והחלו את מתקפת האבזור החשמלי בדגמים עממיים.

השקת רנו 19

השחקנית ענת עצמון בהשקת הדגם (צילום: ישראל סאן)

יבוא מספרד במחיר תחרותי

כחלק מהמאמץ להוזיל את מחיר המכונית ולהרחיב את נתח השוק של רנו בשוק הרכב הישראלי, החליט היבואן לייבא את הדגם דווקא ממפעל רנו בספרד, שבשל עלויות ייצור נמוכות יותר, סיפק מחיר רכישה נמוך מהדגם הצרפתי. הדגם הושק בארץ במחיר התחלתי אטרקטיבי של 30,000 שקל, או 31,900 שקל כולל מזגן, כאשר לשם השוואה, מחיר פיאט טיפו 1.4 ליטר החל מ-31,950 שקל, מחיר פיג'ו 309 1.6 ליטר החל מ-36,450 שקל וסובארו לאונה מלכת השוק נמכרה רק ב-50 שקל יותר לגרסת ה-1.3 ליטר ידנית הבסיסית.

השקת רנו 19

1990 – מצטרפות גרסאות אוטומטיות וסדאן

בדצמבר 1989 נחתה בארץ גם רנו 19 אנרג'י סלון (שאמאד), גרסת הסדאן המשפחתית יותר של ה-19 שהוצעה בתוספת מחיר של 4,000 שקל וכללה תא מטען גדול משמעותית, בעזרתה ניסתה רנו להתחרות בקטגוריית משפחתיות הסדאן המבוקשות בארץ. שנה מאוחר יותר נחתה בארץ גם גרסת ה-1.4 ליטר האוטומטית, שנתנה מענה לראשונה לביקוש לדגמים משפחתיים אוטומטים שזכו לזינוק במכירות בארץ, אך היתה העצלה במשפחת הדגמים עם 16.5 שניות ל-100 קמ"ש.1990: פרסומת רנו 19

הרחבת משפחת הדגמים עם גרסאות חזקות יותר

באותה שנה הגיעה גם רנו 19 שאמאד (CHAMADE) שזכתה למנוע חזק יותר בנפח 1.7 ליטר שהפיק 92 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים ידנית או אוטומטית, אך מדובר היה במנוע מיושן שלא ממש סיפק את הסחורה למעט ביצועים נאים בדגם הידני (10.7 שניות ל-100 קמ"ש) והרבה פחות בדגם האוטומטי (14.1 שניות). מאוחר יותר נחתו בארץ גרסאות ה-1.8 ליטר שהחליפו את דגמי ה-1.7 ליטר, עם מנוע מוזרק ששיפר את הביצועים (95 כ"ס בדגמים הבסיסיים ו-110 כ"ס בדגם ה-RTI). את הדובדבן שבקצפת משפחת הדגמים סיפקה גרסת הקבריולט המפתה, שכללה בד גג מתקפל וצוידה במנוע ה-16 שסתומים החזק בנפח 1.8 ליטר, שהפיק 137 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות.

פרסומת רנו 19

הצלחה במכירות בתחילת הדרך

השקת הדגם בארץ היתה מוצלחת ולמרות ששוק הרכב היה בהאטה משמעותית באותה שנה, נרשמו לא פחות מ-180 הזמנות לדגם החדש בשבועיים הראשונים להשקת הדגם, מה ששלח את 'בני משה קרסו' היבואנית להזמין לא פחות מ-2,500 מכוניות לשנת השיווק הראשונה. בסיום אותה שנה רשמה היבואנית בסופו של דבר 2,220 מסירות,  כאשר יותר משליש מהמכירות של היבואן בארץ היו מדגמי ה-19.

 

רנו 19 קבריולט

רנו 19 קבריולט (צילום: אמיר זריבי מתוך מודעה מהעבר למכירה בפייסבוק)

האם שרדה לשוק האספנות?

רנו 19 שווקה בארץ בשנים 1989-1996 והוחלפה לאחר מכן ע"י המגאן. בשנה שעברה היא חגגה כ-30 שנה, מה שמאפשר להירשם בארץ כרכב אספנות. האם אחת כזו אכן קיבלה רישוי אספנות? נכון לעתה לא מצאנו ונשמח לפגוש אחת כזו. נכון להיום, לא נמצאה ביד 2 אפילו מודעת מכירה אחת לדגם והמכונית הפכה להיות נדירה למדי על הכביש.





עוד מנוסטלגיה