נוסטלגיה לשבת: שברולט קוואליר מגיעה לישראל

בשנת 1995 נחתה בארץ שברולט קוואליר, שהציעה משפחתית אמריקאית מפתה למראה, לצד גרסאות קופה וקבריולט ראוותניות ומחיר אטרקטיבי שסחף אחריו אלפי לקוחות (מקום 5 בשוק הרכב ב-1995) ושלל מתחרות אמריקאיות שלא הצליחו לשחזר את הצלחתה. מתגעגעים?

ששי כהן 07 בפבר, 2020
שברולט קאווליר 1995

צילום: תמונה ראשית, ישראל סאן, ארכיון הרווארד

בשנת 1995 נחתה בישראל שברולט קוואליר, מחליפת הפונטיאק סנבירד, שהצטרפה לשוק המשפחתיות והציעה לישראלים את האפשרות להגשים את חלום המכונית האמריקאית במחיר שאינו גבוה משמעותית ממשפחתיות איכותיות יפניות. למרות שהרכב היה בינוני למדי ביכולותיו, הודות לעיצוב מפתה, מנוע חזק יחסית, אבזור נדיב לאותה תקופה, וכמובן סמל של שברולט בחזית שסימל באותם ימים מעמד והצלחה, הוא הקפיץ את מכירות UMI בשנת 1995 לשיא של 18,000 מכוניות ! שנקבע הודות להובלת הקוואליר עם 5,289 מסירות ( המכונית ה-5 הנמכרת ביותר ב-1995 בארץ!) אך גם עם מכירות מרשימות באותה שנה גם לקורסיקה ולדגמים המסחריים של GMC, ונדורה, ספארי וסונומה . שנה מאוחר יותר, הקוואליר התספקה ב- 3,905 מסירות (מקום 9 בשוק הרכב).



השברולט שנמכרה ביפן תחת השם " טויוטה קוואליר"

הקוואליר 1995 החדשה שנחתה בארץ, היתה דור 3 למכונית שהוצגה לראשונה בשנת 1981, ולמרות שפותחה על אותה שלדה וותיקה של הדור הראשון, הציעה עיצוב מודרני ומושך, מרכב סדאן משפחתי מרווח יחסית והתקדמות עצומה מול הפונטיאק סנבירד אותה החליפה. בשנת 1996 התרחבה בארץ משפחת הקוואליר, עם הצטרפות גרסת קופה נאה וספורטיבית יותר, שהתחרתה בהונדה סיוויק קופה שנמכרה כאן במספרים מרשימים, וכן בגרסת קונברטיבל (קבריולט) מוחצנת יותר, עם גג בד מתקפל חשמלית שנמכרה במספרים קטנים, אך סובבה ראשים רבים. בג'נרל מוטורס היצרנית כיוונו את הקוואליר החדשה לשיווק עולמי נרחב, ואף ביפן שווקה המכונית בשיתוף פעולה עם טויוטה תחת השם "טויוטה קוואליר".

פרסומת שברולט קוואליר

פרסומת שברולט קוואליר (מתך אוטו של פעם בפייסבוק)

שברולט קוואליר הוצעה בתחילת הדרך בגרסת "LS" בסיסית שכללה מנוע 4 צילינדרים בנפח 2.2 ליטר 8 שסתומים בלבד, שהפיק 115 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 3 הילוכים, ויחד הציעו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-11.4 שניות ומהירות מרבית של 170 קמ"ש. רמת האבזור כללה אבזור חשמלי מלא, רדיו -טייפ מקורי עם צג דיגיטלי, הגה כח, "מזגן אמריקאי חזק", צמד כריות אוויר ובלמים משולבים ABS. דגמים בודדים הגיעו לארץ מצוידים מצוידים בתיבת הילוכים ידנית.  מסע הפרסום הראשון כינה את הרכב "משפחתית ללא פשרות" והדגיש את רמת הבטיחות הגבוהה של הרכב לאותם ימים.

שברולט קאווליר CS

גרסת ה-CS הבסיסית שזוהתה חיצונית ע"י פגושים בצבע שחור

רמת הגימור הגבוהה יותר LS צוידה במנוע חזק יותר בנפח 2.4 ליטר 16 שסתומים, שהפיק 152 כ"ס והציע ביצועים משופרים, כאשר עם הגעתו לארץ, יצאה UMI היבואנית במסע פרסום שתיאר את הרכב כסוג של מטוס קרב, הודות לביצועים הנאים יחסית לסגמנט, וכנראה גם ברוח מנכ"ל החברה באותם ימים אביהו בן נון שהיה בתפקידו הקודם מפקד חיל האוויר, עם פרסומת שכללה סט של מדבקות ברוח מטוס קרב… פרסומת שברולט קוואליר

פרסומת שברולט קוואליר (מתך אוטו של פעם בפייסבוק)האבזור היה עשיר יותר וכלל גם פגושים בצבע הרכב (במקום בצבע שחור), גיר אוטומטי 4 הילוכים, צלחות גלגלים מהודרות יותר, ספוילר אחורי ונגיעות קוסמטיות בתא הנוסעים.

שברולט קוואליר 1996

מנכ"ל UMI אביהו בן נון (שני משמאל) מבקר במרכז תפעולי חדש בשנת 1996( צילום: ארכיון הרווארד , ישראל סאן)

בספטמבר 2002 השיקה היבואנית בארץ את דגמי 2003 של הקוואליר, שעברו מתיחת פנים מקיפה שהתרכזה ביחידות תאורה חדשות בחזית הרכב ועיצוב מחודש לחלקה האחורי של המכונית, שהקנו למכונית מראה מצועצע משהו והרבה פחות מוצלח מהעיצוב המקורי, יחד עם אבזור משודרג ומנוע 2.2 ליטר מחוזק שהפיק 140 כ"ס ו-20.8 קג"מ. למרות השדרוגים הרבים, התקשתה הקוואליר המחודשת לשחזר את הצלחת הדגם המקורי ונמכרה במספרים נמוכים יחסית.

פרסומת שברולט קוואליר קבריולט

גרסת הקונברטיבל – חלום העבר של חובבי המותג

הצלחתה המרשימה של שברולט קוואליר שלחה גם את המתחרות לייבא משפחתיות אמריקאיות שניסו להצטרף לגל ההצלחה של אמצע שנות ה-90 למשפחתיות האמריקאיות. כך הגיעו קרייזלר נאון ופורד טרייסר, במחירים אפילו נמוכים יותר, אך רק הנאון נמכרה בתחילת הדרך במספרים משמעותיים יותר, כאשר הטרייסר נותרה בעיקר קישוט לאולם התצוגה.  לאורך השנים נקראה הקוואליר מספר פעמים למוסך לקריאות שירות (ריקול), ובסה"כ למעט בעיות חשמל, הפגינה אמינות גבוהה יחסית לאורך השנים.

שברולט קאווליר LS

שברולט קאווליר LS שירדה מהכביש

שברולט קוואליר שווקה בישראל עד שנת 2004, אז החלה UMI לדחוף לשוק דווקא את דגמי שברולט מקוריאה (דגמי דייהו לשעבר שנרכשה ע"י GM), שהוצעו בעיקר לציי הרכב ודחקו את המכוניות האמריקאיות "האמיתיות" של שברולט הצידה. מחליפת הקוואליר – שברולט קובאלט, לא הגיעה לארץ.

שברולט קוואליר

שברולט קוואליר מבוקשת גם כמשומשת. כתבה של THE MARKER משנת 2003

נכון להיום, למרות שמרביתן המוחץ של המכוניות כבר ירדו מהכביש, שברולט קוואליר עדיין איננה מחזה נדיר ולא מעט מכוניות שלה שרדו ועדיין נעות על הכבישים. נכון לפרסום הכתבה נתקלנו ב-15 מכוניות למכירה בלוח יד 2, לא פחות מארבעה מהן עדיין יד ראשונה, במחיר החל מ-2,000 שקל לאחת יד 1 משנת 1998 ועד 19,000 שקל לקוואליר קופה משופרת משנת 1997. האם אחת מהן תשרוד ותגיע בעוד חמש שנים לשוק האספנות? ימים יגידו.

שברולט קוואליר קופה

שברולט קוואליר קופה – נעלמה לחלוטין מהכביש ועדיין נראית טוב לדעתנו.

<


עוד מנוסטלגיה