נוסטלגיה לשבת: 1983- סיאט נכנסת לישראל

"המכונית הנותנת ביותר באירופה"… כך הוצג הסלוגן של סיאט עם כניסתה לארץ בשנת 1983, והתחלת שיווקם של סיאט רונדה שמוצבה כמשפחתית יוקרתית, וסיאט פורה שהיתה למכונית הזולה בישראל בשעתה.

ששי כהן 22 בנוב, 2019
סיאט רונדה מגיעה לישראל 1983

בשנת 1983 העניקה יצרנית הרכב הספרדית סיאט את זיכיון היבוא של מכוניותיה לישראל לידי האחים ארנון ורמי איילין, הבעלים של סוכנות "קפריש", שייבאה בזמנו גם את דגמי אלפא רומיאו, שחברו לאיש העסקים אברהם דר, ויחד הקימו את סוכנות "סעם" שהפכה להיות יבואנית סיאט בישראל.


מותג סיאט שמכר עד אותה שנה יותר מ-5 מיליון רכבים בעולם (החל משנת 1950 בה נוסד), היה באותם זמנים בבעלות של ממשלת ספרד (לאחר התנתקות משיתוף פעולה עם פיאט) והיה למותג הרכב הרביעי בגודלו באירופה. ישראל היתה יעד נוסף של היצרן בדרך להתפתחות המותג בעולם, והנציגה המקומית "סעם" הריחה הזדמנות להחדיר מותג חדש לארץ שעשוי להגביר משמעותית את מכירותיה.

סיאט בישראל

אפריל 1985, הודעה רשמית בעיתון "דבר" על הגעתה של סיאט לישראל

בחודש מאי 1985 הגיעו לנמל חיפה הדגמים הראשונים של היצרן מסוג סיאט רונדה, מכונית משפחתית 5 דלתות מפיתוח עצמאי של החברה (כבר ללא השותפות עם פיאט), אך עדיין התבססה על פיאט ריטמו ונהנתה מעיצוב מודרני, טכנולוגיה מעודכנת (גיר 5 הילוכים, הצתה אלקטרונית, מחשב דרך לחיסכון בדלק) ואבזור נדיב לאותה עת (תלוי רמת גימור: L,GL ו-GLX) עם מד סל"ד, ריפודי קטיפה, שעון דיגיטלי, מושבים אורטופדים עם שלל אפשרויות כיוונון, שמשות כהות, מראת צד עם כיוונון מתוך הרכב, וברשימת האופציות: צבע מטאלי, רדיו טייפ ומזגן בהתקנה מקומית.

סיאט רונדה מגיעה לישראל 1983

סיאט רונדה הראשונה נפרקת ממכולה בנמל חיפה אפריל 1983.

מתחת למכסה המנוע הוצעה הרונדה עם 3 מנועי בנזין לבחירה: 1,197 סמ"ק (16.3 שניות ל-100 קמ"ש), 1,438 סמ"ק (12.8 שניות ל-100 קמ"ש) ו-1,592 סמ"ק (11.5 שניות ל-100 קמ"ש), שהוצעו בשילוב לתיבת 5 הילוכים ידנית והציעו חיסכון בדלק עם עד 18 ק"מ לליטר. בנוסף, הוצעה המכונית עם אחריות נגד חלודה ל-6 שנים.

סיאט רונדה תא נוסעים

תא נוסעים שהיה מאובזר יחסית לאותם ימים.

מיצוב מקומי בתחילת הדרך כרכב יוקרה…

אסטרטגיית השיווק בתחילת הדרך היה מיצוב הרונדה כרכב יוקרה… עם שלל סיסמאות שפורסמו בעיתונות המקומית ותיאורים כמו "אתה רוצה מכונית יוקרה? קח סיאט רונדה"… "היוקרתית הכדאית ביותר…" ו-"מעולם לא הוצע לך כל-כך הרבה תמורת פחות כל-כך…". המחיר מנגד, היה עממי בהחלט ומאוד תחרותי: החל מ-7,105$ (מחירי הרכבים הוצגו בדולר באותם ימים ולפני מס הפקדה למכס).

סיאט רונדה

סיאט רונדה מגיעה במכולות של צים

" המכונית הנותנת ביותר באירופה"…

הסלוגן שנבחר לסיאט היה נועז – " המכונית הנותנת ביותר באירופה"… מה שגרר ביקורת וגרם לא הרבה זמן לאחר מכן לשינוי הסלוגן ל"לנהוג ברמה אחרת", ובהמשך עם הגעת דגמי האיביזה והמלאגה שצוידו במנוע שפותח בשיתוף פורשה, לסלוגן חדש: "עם מערכת מנוע פורשה"…

פרסומת סיאט רונדה 1984

פרסומת סיאט רונדה 1984

סיאט זוכה להצלחה עם הגעתה

7 חודשים לאחר שהחל שיווק סיאט בישראל, החלה היבואנית בשיווק דגם נוסף: "סיאט פורה" שהיה לגרסה הספרדית של הפיאט 127 הפופולרית. הדגם שווק בארץ בדגמי 3 ו-5 דלתות עם מנוע בנזין 903 סמ"ק וצויד בתג מחיר החל מ-$6,631, מחיר שהפך אותה למכונית הזולה בישראל. עד לתחילת הפורה החדשה שווקו בארץ כבר כ-1,600 מדגמי הרונדה, מה שהפך אותה לסיפור הצלחה מקומי.

סיאט רונדה וסיאט פורה

דגמי סיאט הזולים הפכו גם לחביבי הגרלות רכב בארץ. בתמונה: הגרלה ב-1984

שנה מאוחר יותר, הצליחו לחדור דגמי סיאט גם לציי הרכב, והפכו להיות דגמים פופולרים בחברות ההשכרה, מה שהקפיץ את מכירות המותג בארץ, ואפשר התברגות בצמרת הדגמים הנמכרים ביותר בישראל. הכותרות בעיתונים הפכו גם לפרסומות של היבואן שניצל את ההסתערות של הלקוחות בארץ לקידום המותג בישראל.

סיאט 1984

בחודש אפריל 1984, זינקה לרגע סיאט גם למקום השני במכירות רכב חדש בישראל, תוך שהיא עוקפת מותגי רכב אירופאים וותיקים ומוערכים, ושניה רק לסובארו מלכת השוק של שנות ה-80. בסה"כ נמסרו אלפי מכוניות מדגמי סיאט בשנה הראשונה לשיווק, באחד המהלכים המוצלחים של החדרת מותג רכב חדש לישראל.

סיאט 1984

 

סיאט פורה

מכוניות סיאט משנותיה הראשונות בישראל נעלמו לחלוטין כיום מהכביש, ובודדות מהן שרדו ונמצאות אצל אספנים. דווקא את דגם הפורה ניתן למצוא עדיין מסתובב בשטחי הרשות הפלסטינית, יחד עם האח החורג פיאט 127 שעדיין פופולארי שם. במקרה הנ"ל, סיאט פורה שצולמה בשבוע שעבר ומשודרגת עם שמשות מושחרות וג'נטים מגנזיום עם לוגו של BMW…

צילומים: ישראל סאן ארכיון הרווארד, עיתון מעריב, עיתון דבר, אתר WHEEL




עוד מנוסטלגיה