נוסטלגיה : קו 100 תל אביב- קהיר

במלאת 30 שנה לקו התחבורה הציבורית בין תל אביב לקהיר , אנו מביאים את הסיפור המלא של קו 100 , בימים בהם השלום עם מצרים נראה כל כך רחוק . אי השקט הפוקד את מצרים בשנה האחרונה העלה לסדר היום הציבורי גם אפשרות של דרישה לשינויים בהסכם השלום שנחתם עם ישראל . עובדה זו גרמה…

ששי כהן 29 בנוב, 2012
קו 100 תל אביב- קהיר

במלאת 30 שנה לקו התחבורה הציבורית בין תל אביב לקהיר , אנו מביאים את הסיפור המלא של קו 100 , בימים בהם השלום עם מצרים נראה כל כך רחוק .

אי השקט הפוקד את מצרים בשנה האחרונה העלה לסדר היום הציבורי גם אפשרות של דרישה לשינויים בהסכם השלום שנחתם עם ישראל . עובדה זו גרמה לי להיזכר בימים שלאחר חתימת ההסכם , בהם ניהלו מו"מ על פתיחת קו תחבורה ציבורית בין תל אביב וקהיר, שעל הפעלתו הוסכם במסגרת הדיונים על סעיפי הסכם השלום לפני כ- 30 שנה.

 הפעלת הקו הזה , (וכן קו נוסף בין תל אביב ושארם א-שיח שלא הופעל בסופו של דבר מעולם ) , הייתה אחד הצעדים ליציקת תוכן בהסכם השלום ולעודד שיתוף פעולה הדדי בין 2 המדינות. קו האוטובוסים בין תל אביב לקהיר , כך קיוו חותמי הסכם השלום , יקל על התיירות בין המדינות . באופן טבעי , בצד הישראלי הגשמת המשימה הוטלה על אגד ובצד המצרי על חברת " איסט – דלתא " כשהכוונה הייתה להפעיל את הקו לסירוגין – פעם באוטובוס הישראלי עם נהג ישראלי ופעם באוטובוס מצרי עם נהג מצרי .

קו 100 תל אביב- קהיר

קו 100 תל אביב- קהיר


בתמונה : ליד האנדרטה לאנואר סאדאת

המו"מ בין שתי החברות החל בת"א במפגש שנמשך מספר ימים ובהמשך נערך ביקור גומלין להמשך המו"מ . במהלך הדיונים התברר כי קיים פער גדול בין הציפיות של כל אחד מהצדדים לבין משנהו , אך פוליטיקאים יודעים לגשר גם על פערים גדולים וההסכם להפעלת הקו המשותף נחתם .
ממשלת ישראל הייתה מעוניינת מאוד ביצירת נורמליזציה ובעידוד התיירות בין שתי המדינות , דבר שיבטא באופן מוחשי את פירות השלום . מנגד- שליטי מצרים היו יותר מאופקים . כתוצאה מהבדלי ההשקפות הללו , הישראלים הציעו לקבוע מחיר נסיעה זול ככל האפשר בקו הבין- ארצי ואילו המצרים רצו לייקר את המחיר . למזלם של מנהלי המו"מ , פערי המחירים של התחבורה הציבורית בשתי הארצות היו גדולים מאוד ובפועל מה שאצלינו נחשב זול מאוד , אצלם נחשב יקר מאוד . אנחנו רצינו לקבוע מחיר נמוך , שיכסה את העלויות שלנו ויותיר מרווח ריווח קטן למפעיל , ואילו הם רצו לייקר את המחיר בהשוואה לעלויות הנסיעה בתחבורה הציבורית שלהם . הודות לפערי התמחור והרצון המשותף להגיע לסיכום חיובי , נקבע במאמץ משותף מחיר אמצע .
 דוגמא בולטת לפערים שביננו לבינם הייתה סוגיית הביטוח . הם נדהמו מעלות הביטוח אצלנו  וכשניסינו להבין מה כ"כ מדהים אותם הסבירו כי אצלהם אם נהג אוטובוס דורס ילד , הוא משפה את אבי הילד בארבעה כבשים ובכך מסתיים העניין …
קו 100 תל אביב- קהיר

קו 100 תל אביב- קהיר

בתמונה : אוטובוס אגד בתחנת המרכזית בקהיר

למפגש במצרים נסעו מטעם אגד שלושה אנשים : חברי המזכירות שלמה לוין ואיצ'ה מנחם וכותב השורות הללו , שנבחר בזכות תפקידו כמנהל ההתחשבנות מול הממשלה והעובדה שהוא יליד ארץ ערבית . בצאתנו למפגש במצריים , כבר היה לצדדים שלד של חוזה שהצריך ליבון וגיבוש בסעיפים שונים , כולל סיכום על תעריפי הנסיעה וגמר תכנון הפרטים הטכניים של הכרטוס . שני חברי המזכירות דיברו באנגלית וידעו כמה קללות בערבית . אני עצמי , אף שנולדתי בבגדד ועליתי ארצה כילד , הידע שלי בערבית הידלדל במרוצת השנים ועל כן לא מצאתי לנכון להציגו מראש בפני עמיתינו המצרים . למען ההגינות , רק ציינתי שאני מבין מעט ערבית . השיחה איתם התנהלה באנגלית , וכיוון שהאנגלית של שני הצדדים לא הייתה רהוטה , נהגו חברי שתי המשלחות לפרש זה לזה את אשר הבינו כי נאמר – בערבית או בעברית . וכך היו מכינים את עצמם להמשך הדיונים .

 בשלב מסוים העליתי בפני המצרים את עצתינו באחת הסוגיות ולאחר שסיימתי הם החלו להתייעץ בינהם בערבית . מדבריהם הבנתי שהצעתי לא הובנה כראוי . לא יכולתי להתאפק והתערבתי בשיחה בערבית כדי להסביר את טעותם . הם נדהמו …

 סיימנו לסכם את כל הפרטים והגיעה השעה להדפיס את הנוסח הסופי של ההסכם . שותפינו המצרים הושיבו מדפיסה למשך הלילה ובבוקר הביאו לעיוננו מסמך שהודפס ברמה ירודה מאוד . נטלתי יוזמה ונעזרתי בשירותי המלון שבו התכנסנו לקבל מדפיסה טובה , מכונת כתיבה כדורית של  IBM והבאתי הסכם מודפס ברמה טכנית טובה.

קו 100 תל אביב- קהיר

קו 100 תל אביב- קהיר

בתמונה : אוטובוס אגד בתעלת סואץ

קו תל אביב – קהיר ,שקיבל בישראל את מספר הקו 100 , יצא לדרך וחברי " אגד  " הוותיקים נלחמו בינהם על הכבוד לנהוג בו , בעיקר משום שהוא הקנה להם ביקור חינם בקהיר .

לימים , לאחר שנת ההפעלה או יותר , המצרים ביקשו להעלות את מחיר הנסיעה בקו . פנייתם נשלחה לישראל בדואר הפנימי המשותף באמצעות נהגי האוטובוסים שביצעו את הקו ונשכחה באיזו מגירה בתחנה המרכזית בת"א . כעבור חודש מאז משלוח הפנייה , הודיעו לנו המצרים שבהתאם לסעיף בחוזה המחיר יעלה בראשית החודש הבא.

 לאחר תקופה מסויימת , נטל משרד התחבורה מאגד את הרישיון הקו והעביר אותו ל" דן " , ושנים אחדות לאחר מכן שוב הוחזרה הפעלת הקו לידי אגד. למרבה הצער , קו תל אביב- קהיר לא נשא מעולם רווחים והפעלות רק העניקה למפעיל יוקרה . הביקוש לנסיעה בקו הידרדר עם הזמן עד כדי כך ששני הצדדים הסכימו לבטל אותו לחלוטין . גם חברי אגד הפסיקו להתלהב מלנהוג בו , הן משום שדי רבים מהם כבר ממשו את הטיול הקטן לקהיר והן משום שאחד החברים נעצר במצרים בתואנה שניסה להשתמש בדולרים מזוייפים . ( הוא נשבע לי שקיבל אותם בבנק ) .למזלו , הוא הוחזר לישראל לאחר ימים ספורים ולא נמק בכלא המצרי .

הנסיעה הראשונה בקו 100

הנסיעה הראשונה בשירות שמסמל את פירות השלום שניכרת בין שתי המדינות , הייתה חוויה מסעירה הן מבחינת טקסית והן מבחינת ההרפתקאות והגלגולים שנכונו למשתתפיה .

ב- 29 באפריל 1982 , בשעה 7:00 בדיוק , התאספו בתחנה המרכזית שרי התחבורה והתיירות , סגן שר התחבורה , חברי כנסת, חברי מזכירות אגד, הקונסול המצרי בת"א ואורחים רבים שבאו ליטול חלק בטקס פתיחת הקו היומי הסדיר בין ת"א וקהיר . הושמעו שם דברי ברכב חכמים והיו גילויים נרגשים של דמעות נהגים וותיקים שרשמו בעבר דפים מזהירים בתולדות האגודה וקוויה לאיזורים מרוחקים , ובאו להשתתף בחנוכת הקו . והייתה סקרנות לא מעטה לקראת הבלתי נודע – קו ראשון החוצה , תחת דגל השלום , את גבולות שתי המדינות שרק לפני זמן קצר היו אויבות .

 בין אלו שהשתתפו בנסיעת הבכורה היו סגן שר התחבורה , ארבעה חברי כנסת ועיתונות . בצידם נוסעים מן המניין , רוכשי כרטיסים שרצו להיות החלוצים בקו . האוטובוס הראשון יצא לדרכו בשעה 7:30 בדיוק והיה אמור להגיע לתחנתו הסופית בקהיר כעבור 7 וחצי שעות , כלומר בשעה שלוש אחר הצהריים . בפועל , התארכה הנסיעה ונמשכה כ- 19 שעות מהן 11 שעות המתנה במסופי הגבול ברפיח ועל גדות תעלת סואץ…

מעשה, בנסיעת הבכורה השתתפו שני אוטובוסים , אחד למוזמנים ואחד לנוסעים הרגילים . האוטובוס שהיה מיועד לנסיעת שירות רגילה יצא לדרכו חזרה מקהיר ביום שישי 30/4/82 בשעה 7 וחצי בבוקר כמתוכנן , למרות שהגיע – כאמור – לקהיר רק באחת אחר חצות …האוטובוס השני ( של האורחים ) , התעכב בקהיר עוד יום אחד ומעז יצא מתוק : במקום לראות את העיר על קצה המזלג ולברוח מיד חזרה , ניתנה לאורחי נסיעת הבכורה הזדמנות לערוך סיור מקיף יותר בבירת מצרים.

 
 

 

לייעוץ ומידע נוסף השאירו פרטים ונציגנו יחזור אליכם


יונדאי 2019

יונדאי 2019


אנחנו גם ב-Facebook

Facebook Pagelike Widget

אנחנו גם ב-Instagram

  • ג'יפון 100% חשמלי ראשון בישראל, עם טווח נסיעה של 470 ק"מ. 454 אלף שקל והוא שלכם. יגואר i pace
  • לא רק אוטובוסים ומשאיות:יבואנית מאן משיקה בישראל גם מסחריות ורכבי היסעים
  • מרצדס A קלאס החדשה בישראל. הכי מרווחת, טכנולוגית ואוטונומית בקטגוריה
#mercedesbenz #aclass #tlv #telaviv #new #2018 #sport #wheel #car #mercedes #israel
  • קיה סטינגר בכביש 10 שנפתח רק פעמיים בשנה.
  • Ds7 Crossback Test drive
  • אגדת רכב אמריקאית:קדילאק אסקלייד בישראל
  • סיטרואן ספייסטורר החדש במבחן דרכים.
  • קיה סטוניק במבחן דרכים
  • אוטו אוכל בירושלים
  • סיאט איביזה מול ארונה, סופר מיני מול ג'יפון מה עדיף? עכשיו באתר. צילום: משה נרקיס