קרוב ל-4 שנים לאחר שנחתה בארץ ו-5 שנים לאחר שהוצג הדור הנוכחי והשני שלה בעולם, זוכה ג'נסיס G80 למתיחת פנים מקיפה של אמצע החיים, המבקשת לחזק את מעמדה מול שלל דגמי הסאלון שהתחדשו בקטגוריה, לרבות הדורות החדשים של מרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5. מה יש לדגם המחודש להציע והאם עדיין יש ביקוש למכוניות סאלון מונעות בדלק בקטגוריה שהולכת ומתרבה בדגמים חשמליים?
ה-G80 היא מכונית הסאלון היוקרתית של ג'נסיס וגם המכונית הנמכרת ביותר בעולם בהיסטוריה הקצרה של מותג היוקרה של יונדאי שיחגוג בשנה הקרובה עשור להולדתו. השיווק שלה בארץ החל עם השקת המותג בפברואר 2021 ומאז נמכרו כאן קרוב ל-300 מכוניות, כאשר יותר משליש מהן היו מהגרסה החשמלית שכללה גם גג זכוכית סולארי ראשון מסוגו בישראל, שמאפשר להטעין את הסוללה עוד כמה ק"מ בזמן עמידה בשמש. הגרסה המחודשת שנחתה כעת בארץ, כוללת בשלב הראשון רק את דגם הבנזין כאשר שיווק הגרסה החשמלית והמוכרת יימשך לצידו לעת עתה כרגיל.
מה נשתנה?
במסגרת מתיחת הפנים, שומרת ה-G80 על העיצוב הסאלוני האלגנטי מפוסל ומוכר, אך מתחדשת בפנסי חזית כפולים שעוצבו מחדש ובטכנולוגית MLA חדשה (Micro Lens Array), גריל מעודכן, חישוקי גלגלים "19 בעיצוב חדש, ומאחור דיפיוזרים מעוצבים עם אגזוזים נסתרים המתאפיינים בחיפוי כרום ייחודי בצורת V. יחד עם צבעי מרכב חדשים, המכונית נותרה יפהפיה ועדכנית ובהחלט מספקת את ההופעה האלגנטית והמכובדת המצופה מדגמי סאלון יוקרתיים. הממדים נותרו ללא שינוי ומדובר במכונית גדולה ומרווחת עם מרכב באורך של 5 מטרים, רוחב של 1.92 מטר, גובה של 1.46 ס"מ, שיחד עם בסיס גלגלים נדיב הנמתח ל-301 ס"מ, מספק תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, אך תא המטען מתקשה לפרוץ גבולות עם נפח של 424 ליטר בלבד.
בשלב הנוכחי הדגם משווק רק ברמת גימור אחת ובמחיר של 489,000 שקל, כאשר גרסת הכניסה המוזלת שהיתה לדגם ירדה לעת עתה מהתפריט וחבל. האבזור החיצוני עשיר וכולל תאורת LED מלאה עם פנסי חזית אדפטיביים, חישוקי גלגלים "19, חיישני חניה היקפיים, מצלמות היקפיות 360, אפשרות להתניע את הרכב מהשלט ולהוציא או להכניס אותו לחניה צפופה כאשר אתם מחוץ לרכב, דלת תא מטען חשמלית, גג זכוכית פנורמי נפתח עם תריס חשמלי ועוד.
תא נוסעים
בתא הנוסעים מיישרת ג'נסיס קו עם המקובל ומשדרגת את ההופעה הטכנולוגית עם מסך OLED ענק המשלב את לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה, ברוחב 27″ המתפרש לאורך הדשבורד ומדגיש את עיצוב הפנים האלגנטי והמינימליסטי בשילוב התחכום ההייטקיסטי, הכולל לשמחתנו גם הנדסת אנוש מצוינת עם שלל מתגים פיזיים לתפעול ישיר של מערכות חיוניות לנהיגה, המונעות את הצורך בהתעסקות בדפדוף במסכים מסורבלת במסך המולטימדיה. כרגיל בג'נסיס, ההקפדה על היוקרה נודפת מכל מקום ברכב, גם במקומות הנסתרים יחסית מהעין, ובניגוד לכל המתחרים שאימצו בחיבה את דיפוני העור הסינטטי (הטבעוני…), בג'נסיס, היכן שאתם פוגשים עור, אז מדובר בעור אמיתי, וכנ"ל גם ביחס למשטחי עץ, אלומיניום או קרבון. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שבעידן הנוכחי, ריפודי העור הטבעוניים הם ברמה גבוהה ולעתים שומרים על מראה טוב יותר עם התקדמות השנים ביחס לעור האמיתי, ואולי כאן רצוי שג'נסיס תאפשר ללקוחות שמעוניינים בכך גם ריפודי עור טבעוניים.
מעבר לכך המושבים נוחים ומפנקים, סביבת הנהג והנוסעים מרשימה מאוד, חוגת ההילוכים השקופה בגימור יהלום מרשימה, אך לעתים אתם עשויים להתבלבל עם חוגת השליטה על המולטימדיה שצמודה אליה, והאבזור עשיר ומפנק את כל הצעצועים המוכרים כיום בקטגורית הסאלון, בתוספת גלגל הגה מחומם עם כיוונון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים המתכווננים חשמלית, מושב נהג עם מערכת עיסוי בכמה סגנונות, חימום לשורת המושבים השנייה, וילון אחורי עם גלילה חשמלית, וילונות-צד אינטגרליים בשורה השנייה, תאורת אווירה מרהיבה בשעות החשיכה, תצוגה עילית צבעונית בהקרנה על השמשה הקדמית, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מערכת שמע משודרגת של חברת Bang&Olufsen עם 18 רמקולים ועוד. גם מפרט הבטיחות עודכן וכולל את כל מערכות הבטיחות הפופולריות כיום, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
מעבר מהנעה אחורית להנעה כפולה
כשיוצאים לדרך, מתגלה מכונית מרשימה מאוד המספקת שילוב מרשים של ביצועים מצויניים ונוחות נסיעה גבוהה, למרות שהדגם לא מצויד במתלי אוויר. יחידת הכח נותרה זהה לדגם היוצא וכוללת מנוע טורבו בנזין 2.5 ליטר ארבעה צילינדרים, המפיק 300 כ"ס ו-43 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 6 שניות בלבד ובכל רגע נתון עומד לרשות הנהג המון מומנט זמין שמאפשר עקיפות זריזות ובטוחות וקצב התקדמות מהיר במיוחד שמצליח להסתיר היטב את משקלה הלא קל של המכונית העומד על 2.4 טון לפני נוסעים. בג'נסיס מדברים גם על שדרוג חווית הנהיגה גם כאשר הכבישים הופכים למפותלים, כאשר החידוש העיקרי בדגם הוא מעבר מהנעה אחורית להנעה כפולה כסטנדרט המשדרגת את אחיזת הכביש בתנאים קיצוניים שבאירופה בעיקר נוגעים לנהיגה על כבישים רטובים וחלקים מקרח או משלג, נתון שפחות רלוונטי לארץ. צריכת הדלק במבחן עמדה על 9 ק"מ לליטר בממוצע, נתון טוב בהחלט ביחס לביצועים ולגודל ומשקל המכונית. יחד עם זאת, נראה שהגיע הזמן שהדגם יוצע גם בגרסה היברידית חסכונית וידידותית יותר לסביבה.
שווה את הכסף?
מחיר ג'נסיס G80 החדשה נקבע על 489,000 שקל וביחס למתחרים הישירים הוא ב-19,000 שקל מגרסת הכניסה של ב.מ.וו סדרה 5 וזול ב-51,000 שקל מגרסת הכניסה של מרצדס E קלאס, כאשר הדור החדש של אאודי A6 יוצע מעתה רק בגרסה חשמלית. יחד עם זאת, בשעה שהמתחרות הגרמניות מציעות מנועים חלשים יותר משמעותית ואבזור פחות עשיר בגרסאות הכניסה שלהן, בג'נסיס תקבלו את הרכב עם כל חבילת האבזור העשירה כסטנדרט וביצועים טובים משמעותית, שהשוואת המתחרות אליו תגרור התייקרות דרמטית במחירם. אל אלו מצטרפים בג'נסיס גם שירות מעולה ללקוחות שהנהיגה היבואנית בארץ, חבילת טיפולים ל-3 שנים הכלולה במחיר, ומוניטין אמינות כמעט ללא תחרות. הבעיה אולי העיקרית של הדגם, כמו של מתחריו, היא ביקוש נמוך יחסית לקטגוריית הסאלון בשל חיבת היתר של מרבית הלקוחות לדגמי פנאי יוקרתיים, וגם אלו שעדיין חושקים במכונית סדאן סאלונית (שתהיה נוחה ומפנקת יותר מרכבי הפנאי), עורקים בחלקם לעבר הדגמים החשמליים ודגמי הפרמיום-טק הזולים יותר שחלקם בשוק החשמליות הולך ועולה, לפחות עד שנידע סוף סוף מה הולך להיות המיסוי שיוטל על החשמליות מינואר הקרוב. –