סובארו XV החדש 2018 – מבחן דרכים

סובארו XV, רכב ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל בשנים האחרונות, בדור חדש שמציע שדרוג המראה, הבטיחות והאבזור במחיר דומה לדור היוצא. שווה את הכסף?

ששי כהן 20 בדצמ, 2017
סובארו XV 2018 החדש

מזג אוויר השתגע
אמצע דצמבר, אנחנו בנהיגת השקה לסובארו XV החדש בישראל במסלול שטח במרכז הארץ, ומקבלים תדרוך בסגנון: "תשמרו מרחק טוב אחד מהשני, כי כמות האבק שתעלה בנהיגה היום בשטח תחסום כמעט לחלוטין את שדה הראיה". נהיגת שטח במרכז הארץ בחודש דצמבר עם כל-כך הרבה אבק שהתרומם לאוויר, לא זכורה לי שנים. גם מעברי המים שקיוו המארגנים שיהיו מדי פעם בשטח, כסימן לשאריות היומיים וחצי של הגשם שהיו עד כה העונה, לא התממשו במציאות והבוץ המועט שהופיע לעתים נדירות, לא דגדג אפילו את יכולותיו של ה-XV החדש.



מזג האוויר השתגע: אמצע דצמבר ואיזה אבק עולה בשטח (צילום: רונן טופלברג)


אבל לא רק מזג האוויר השתגע
גם שוק המכוניות המשפחתיות השתגע. עד לפני שנים ספורות, רכב סדאן 1.6 ליטר אוטומטי עם אבזור נדיב. היום: המשפחתית האולטימטיבית בארץ היא ג'יפון. כולם רוצים ג'יפונים, למרות שרוב הלקוחות לא באמת יטרח לרדת באמת לשטח. אבל יש צדיק אחד בסדום: סובארו XV, ג'יפון משפחתי קומפקטי עם הנעה 4X4 קבועה כסטנדרט. 13,200 עותקים ממנו עלו לכבישים בישראל ב-5 שנים האחרונות מאז החל שיווק הדגם בישראל, מה שהפך אותו ב-4 שנים האחרונות גם לרכב ה-4X4 הנמכר ביותר בארץ. אבל בשונה מעדר הג'יפונים שמציף את המדינה, לסובארו יש קהל רחב שקונה את הרכב גם כדי ליהנות ממנו בשטח. אם להאמין לנתוני היבואן, כ-45% מהלקוחות הפרטיים של הרכב בשנה החולפת רכשו אותו עם מיגונים לשטח. שאפו.

מצא את ההבדלים: סובארו XV דור 2 ו- XV דור 1


אז מה חדש?
הדור השני של סובארו XV שהושק השבוע, נראה אמנם דומה מאוד לדור היוצא, אך מדובר ברכב חדש כמעט לחלוטין, היושב על פלטפורמה חדשה וחזקה ב-70% מהדור היוצא. את השינויים תמצאו בעיקר בחזית מחודשת לרכב, ובעיצוב מחודש לחלקה האחורי של המכונית. מדובר גם ברכב שצמח טיפה במידות החיצוניות, עם 4.465 מטר באורך (1.5+ס"מ), 1.8 מטר רוחב (2+ס"מ) ובסיס גלגלים של 266.5 ס"מ (3+ס"מ), התורמים לתא נוסעים מעט יותר מרווח. בסעיף הגובה הוא לא השתנה (1.615 מטר), ונקודת התורפה שלו כמו בעבר, נותרה תא מטען צנוע בנפח 310 ליטר.

יכולות נהיגת שבילים מהירה מאוד (צילום: רונן טופלברג)


מאובזרת אך חבילת הבטיחות המקורית מוצעת רק כאופציה
כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים בעיצוב חדש לחלוטין: העיצוב נעים לעין, איכות החומרים וההרכבה גבוהה מאוד, אך הנדסת האנוש לא ממש מוצלחת עם מיקומים מוזרים לכל מיני מתגים (ביטול מערכות בטיחות מתקדמות בלחצנים בתקרה) וכן שלל מסכים דיגיטלים שאמנם מרשימים למראה, אך עמוסים מדי ודורשים זמן לימוד ארוך לתפעולם. האבזור שודרג משמעותית כבר בדגם הבסיסי "קלאסיק" המיועד יותר לציי רכב וכולל מעתה מולטימדיה מקורית עם מסך "6.5, תומכת אפל קאר-פליי ואנדרואיד אוטו, בלם יד חשמלי, מראות צד מתקפלות חשמלית, שמשות אחוריות כהות, מצלמת רוורס, חישוקי "17 קלים, 7 כריות אוויר, מובילאיי ומערכת X-MODE לנהיגת שטח משופרת. דגם ה- "EYESIGHT" המיועד יותר ללקוחות פרטיים כולל בנוסף: מולטימדיה עם מסך "8, בקרת אקלים מפוצלת, חיישני אורות וגשם, כניסה והנעה ללא מפתח ואת מערכת הבטיחות המקורית המקיפה של סובארו הכוללת: התרעה על סכנת התנגשות עם בלימה אוטונומית עד 200 קמ"ש, התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על שטח מת במראות, החלפת אורות אוטומטית ובקרת שיוט אדפטיבית עד 180 קמ"ש. דגמי ה-2.0 ליטר ברמת גימור הגבוהה יזכו גם לתאורת LED מלאה בחזית וחישוקי "18 קלים.

תא נוסעים מאובזר ונעים מאוד לשהיה (צילום:רונן טופלברג)


על הכביש
סובארו XV החדש משווק בארץ עם אותם מנועים מוכרים של הדור היוצא בשינויים קלים בלבד : 1.6 ליטר 114 כ"ס ו-2.0 ליטר 156 כ"ס. אנחנו קיבלנו את דגם ה-1.6 ליטר שצפוי כמו קודמו להיות הפופולרי בארץ, המציע ביצועים סבירים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.9 שניות ומהירות מרבית של 175 קמ"ש. על הכביש מדובר בביצועים שללא ספק יספקו את מרבית הלקוחות, אך חובבי נהיגה וביצועים יראו בדגם הנ"ל כבד ומעט עצל, וסביר להניח שיבחרו בגרסת ה-2.0 ליטר. הגיר האוטומטי הרציף חלק בפעולתו וגם תחת מאמץ מציע אופי פעולה המזכיר גירים פלנטרים ופחות תחושה של נסיעה על הילוך אחד. אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה טובה מהמקובל בסגמנט, עם מתלים רכים יחסית ושיכוך מהמורות מוצלח, ונסיעה שקטה ומבודדת היטב מרעשי חוץ ומנוע. בסעיף הדלק: סיפקה המכונית בתנאי מבחן מאומצים צריכת דלק של 10.5 ק"מ לליטר בממוצע.

רכב הפנאי מהבודדים שמציע יכולות שטח אמיתיות (צילום: רונן טופלברג)


בשטח
את אחד היתרונות המובהקים של ה-XV תמצאו כמובן בהנעת ה-4X4 הקבועה המגיעה כסטנדרט עם הרכב, אשר בשונה מרכבי פנאי אחרים (כולל מרבית דגמי ה-4X4 שלהם), מציע יכולות שטח אמיתיות בזמנכם החופשי. עם מרווח גחון של 22 ס"מ, לעומת ממוצע של 18 ס"מ אצל המתחרים, מערכת X-MODE לשטח כסטנדרט הכוללת בקרת שטח של המנוע והגיר ותוכניות ירידה/עליה במדרון, הילוך כח, דיפרנציאל מוגבל החלקה, זווית גישה של 18% ונטישה של 29% + חישוקי "18 ברכב המבחן, מדובר בחבילה מרשימה לנהיגת שטח, כאשר במרבית יום המבחן שבילינו עם הרכב בשטח, נחשפנו ליכולותיו המופלאות של הרכב, כאשר רק בתנאים קיצוניים (יחסית לרכב הזה) נתקלנו בחוסר כח של גרסת ה-1.6 ליטר.

העליה היתה קצת יותר מאתגרת… (צילום:רונן טופלברג)


החל מ- 134,990 שקל
סובארו XV החדש נכנס לקטגוריית רכבי הפנאי העמוסה, שבשנה הקרובה תאכלס חברים רבים נוספים, כשלמרות התחרות העזה, היבואן מעריך שיצליח להגדיל את חלקו בשוק ולמכור כ-4,000 מכוניות בשנת 2018. לזכותו של הרכב: עיצוב נאה, תא נוסעים מהודר ומאובזר כבר מרמת הגימור הבסיסית ויכולות שטח הטובות בקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים. בסעיף החובה, מנוע הבנזין 1.6 ליטר הבסיסי עשוי להיות חלש יחסית עבור חובבי ביצועים ותחת עבודה מאומצת מספק גם צריכת דלק גבוהה מעט מהמקובל. חבל גם שמערכות הבטיחות המתקדמות מוצעות רק בדגם המאובזר ביותר שעולה 142,990 שקל. כך או כך, בשורה התחתונה מדובר באחד הג'יפונים הכי טובים לדעתנו כיום בשוק רכבי הפנאי וללא ספק אחד המהנים ביותר, אם יש לכם גם כוונות לרדת גם לשטח, וזה עוד לפני שהזכרנו מוניטין יפני של אמינות וסחירות עתידיים ואחריות יבואן של 5 שנים.
בעד: עיצוב חיצוני ופנימי, אבזור, יכולת שטח, בטיחות, אחריות נגד: ביצועים סבירים ב-1.6 ליטר, חבילת הבטיחות המרשימה מוצעת רק בדגם הבכיר לסיכום: כנראה ימשיך להיות ה-4X4 הנמכר ביותר בישראל