אוטותל – מערך שיתוף הרכב בת"א יוצא לדרך בהשקעה של 100 מיליון שקל

"נגמר העידן של הרכב הפרטי בת"א"- כך הצהיר הבוקר רון חולדאי ראש העיר ת"א בחשיפת פרויקט "אוטותל" המבטיח שיתוף כלי רכב במטרה להוזיל את עלויות המחייה בת"א.

ששי כהן 16 בינו, 2017

עיריית ת"א חשפה הבוקר את פרויקט "אוטותל", מערך שיתוף כלי הרכב העירוני, המבטיח להוריד את עלויות המחייה בעיר, לצד שיפור התחבורה העירונית והקטנת כמות כלי הרכב בעיר. 40 מכוניות ראשונות יועמדו לטובת הציבור החל מחודש מרץ הקרוב ועד סוף השנה יכלול הפרויקט כ-260 מכוניות, שלטובתם תקצה העירייה כ-520 חניות ברחבי ת"א. הפרויקט תוקצב ע"י עיריית ת"א בסכום של 100 מיליון שקל ל-10 השנים הקרובות. מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4- 14 רכבים פרטיים מהכביש.




במסיבת העיתונאים אותה ערכה הבוקר עיריית ת"א בשיתוף חברת Car2go, הציגו בכירי העיריה את תכניותיהם בפרויקט השאפתני המבטיח להיות נדבך נוסף בהורדת יוקר המחיה של התושבים בעיר, לצד טיפול בפקקי התנועה האין סופיים ובבעיות החניה הקשות. לדברי רון חולדאי, ראש העיר ת"א, עלות אחזקת רכב פרטי עומדת כיום על 3,000 שקל בחודש ומשפחות המחזיקות ביותר מרכב אחד בבעלותן, יוכלו להחליף את אחד הרכבים הפרטיים בשימוש במכונית שיתופית בפרויקט ה-"אוטותל", במודל של שכירות לפי דקות, ובכך לצמצם משמעותית את הוצאות הרכב המשפחתיות.
260 מדגמי יונדאי i10 יעלו לכביש בשנה הקרובה במסגרת הפרויקט. 260 מדגמי יונדאי i10 יעלו לכביש בשנה הקרובה במסגרת הפרויקט.
אז מה זה אוטותל?
אוטותל הינו פרויקט השכרת מכוניות פרטיות במודל של שכירות לפי דקה על בסיס הכל כלול ומוגבל לנהגים מגיל 24 ומעלה. הפרויקט יתופעל בת"א באמצעות חברת Car2go העושה כבר שימוש במודל השכרת רכבים לפי שעה מזה כ-8 שנים. על-מנת להשתמש באחד מרכבי ההשכרה, צריכים להירשם באתר אינטרנט ייעודי שהוקם לפרויקט ולשלם דמי מינוי חודשיים (המחיר טרם נקבע אך מוערך ב-40-50 שקל לחודש), לאחר הרישום ישלח לביתכם כרטיס חכם המאפשר לפתוח כל רכב שיהיה בפרויקט, לאחר שאיתרתם אותו באפליקציה ייעודית/ באתר האינטרנט/ נתקלתם בו ברחוב.  המחיר יגבה בפועל לפי דקת שימוש ברכב, כאשר הסכום הכולל של הנסיעה אמור להיות זול ב-30-40% משימוש במונית.
הרכב שנבחר ע"י עיריית ת"א לטובת הפרויקט הינו יונדאי i10 אוטומטי, שמציע שילוב של רכב קטן נוח לחניות, חסכוני יחסית בדלק, בעלת דרגת זיהום אוויר 5 שנחשבת ידידותית יחסית לסביבה, ובעל נתוני אמינות ועלויות אחזקה טובים לדרישות העירייה. כ-260 מכוניות כאלו יירכשו לטובת הפרויקט בשנה הקרובה, כאשר 40 מהן יעלו כבר בחודש מרץ 2017 על הכביש.
רון חולדאי ומיטל להבי חונכים את המכונית הראשונה בפרויקט אוטותל רון חולדאי ומיטל להבי חונכים את המכונית הראשונה בפרויקט אוטותל
 
פתרונות חנייה אוטותל
לצידן של כל החניות הציבוריות (כחול-לבן) שיועמדו לטובת רכבי אוטותל ללא תשלום בכל רחבי העיר, כחלק מההכנות לשלב הראשון בפיילוט, תחל עיריית תל אביב-יפו בצביעת כ-80 חניות ייעודיות ברחבי העיר, לטובת 40 הרכבים הראשונים ו-500 משתמשים ראשונים בפרויקט. בחודש יולי, יחל השלב השני, במסגרתו יתנסו כ-1500 משתמשים, בכמות שלא תעלה על כ-170 רכבים ממותגים וסך של כ- 340 חניות ייעודיות. בהמשך, תודבק מדבקה ייחודית של "אוטותל" על גבי תמרורי "חניה מועדפת" המותרת לתושבי האזור וכעת תותר גם לרכבים השייכים למערך.
לדברי מיטל להבי, סגנית רה"ע הממונה על התחבורה, הבינוי והתשתיות: "כמו ה"תל אופן" כך גם ה"אוטו תל" נועד לאפשר כלכלה שיתופית במרחב העירוני ולנתק את התלות בין הבעלות על מתכת וגלגלים לבין האפשרות של האדם לנוע ממקום למקום. בהעדר תח"צ 24/7 השירות יפעל 364 ימים בשנה (למעט יום כיפור), ונפעל להרחיב את המערך לערים נוספות במטרופולין גוש דן כפי שעשינו עם ה"תל אופן" ובעתיד לכלול במערך גם רכבים חשמליים".




"תם עידן הרכב הפרטי בת"א"
לדברי ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי :" אוטותל הינו פרויקט שצריך להיות ארצי ואשר משרד התחבורה ומשרד האוצר צריכים להיות שותפים בו. יעילותו של הפרויקט תהיה משמעותית בהרבה, במידה וניתן יהיה להשתמש בו בכל רחבי הארץ ולכל הפחות במטרופולין גוש דן. אני מאוד מקווה שהרשויות המקומיות סביבנו יצטרפו למהלך ואנו מנהלים איתם מגעים בנושא". עוד הוסיף חולדאי: "תם עידן הרכב הפרטי בת"א".