אופנוע חשמלי זירו DS – סיבוב התרשמות

מותג האופנועים החשמליים זירו ( ZERO ) מארה"ב נחת בישראל ומציע לצד ידידותיות לסביבה וחיסכון רב בעלויות התפעול, גם שפע של פאן. יצאנו לסיבוב ראשון עם ה- DS הדו-שימושי.

ששי כהן 03 ביונ, 2014
אופנוע חשמלי זירו DS

מהפכת כלי הרכב החשמליים מסרבת לרדת מהפרק והכישלון הצורב של בטר פלייס לפני כשנה, לא משפיע על מותגים חשמליים לרעה ולא מונע את הגעתם לארץ. העתיד ככל הנראה, נמצא בחשמל ולא בבנזין. לצערנו אמנם, יקח עוד הרבה זמן עד שכלי הרכב החשמליים ישתלטו על המכירות, אולם אנו בהחלט מאמינים שגם שעתם היפה תגיע. המצטרף האחרון לשוק התחבורה החשמלית שנחת בארץ, הוא מותג האופנועים האמריקני ZERO, המייצר מגוון אופנועים חשמליים מאז 2006 ואף זוכה לביקורות נלהבות בחו"ל. כעת הוא גם בישראל, ולאחר הופעת בכורה בתערוכת אוטומוטור 2014 ( תערוכה???) הוא עושה את צעדיו הראשונים בהחדרת אופנוע חשמלי לשוק הדו-גלגלי הישראלי, שוק המצוי במיתון כחמש שנים, מקובע מאוד ופועל בסגנון העדר ( סאן יאנג- קימקו ), אוהב ברובו אופנועים, אך רוכש בעיקר קטנועים, ומאוד זהיר ברכישת מותגים חדשים. בקיצור, לא תנאי פתיחה אופטימליים.
מהעבר השני, מבחינת הרשויות, זוכה ה- ZERO דווקא לקבלת פנים חמה ומלטפת הכוללת: רישוי A1 ( המאפשר לבעלי רישיון עד 33 כ"ס לנהוג, למרות שהספקים האופנועים שווים כמעט לכפול ) , ביטוח חובה מקביל ל- 50 סמ"ק ( 1,700 ש"ח בלבד במקום 3,600 ש"ח לאופנוע בנזין מקביל ),אגרת טסט שנתי בעלות של 43 ש"ח, ומיסוי של 10% בלבד עקב היותו חשמלי בעל דרגת זיהום 1. נשמע מפתה? חכו, עוד לא רכבתם עליו.

אופנוע חשמלי זירו DS

אופנוע חשמלי זירו DS


השיווק בארץ כולל 4 דגמים החולקים שלדה ומנוע חשמלי זהה אמנם, אך פונים לקטגוריות שונות עם נציגות לאופנועי השטח, ספורט ודו"ש. מעטים הם כלי הרכב שנהיגה בהם מבשרת על מהפכה של ממש, אחד מהם הוא האופנוע החשמלי של ZERO. דגם ה- DS הדו-שימושי עימו יצאנו לסיבוב התרשמות, הרשים אותנו אם נדמה את זה לעולם הסלולר, כאילו עברנו מנוקיה 2160 ישירות לאייפון 5S.
לצד עיצוב נייקד מודרני ונאה מאוד לטעמי, סיבוב מפתח בסוויץ' מדליק את לוח השעונים הדיגיטלי והמנוע כצפוי לכאורה פועם. חובבי הקטנועים ישמחו לגלות שאין כאן כמובן הילוכים ואין צורך להתעסק עם קלאץ' ורגלית הילוכים. מדובר באופנוע אוטומטי לחלוטין והאפשרות היחידה שתהיה לכם לשחק, היא לבחור בבורר המצבים אם ברצונכם להעניק למנוע התנהגות חסכונית ( ECO ), רגילה או ספורט. סיבוב המצערת ויוצאים לדרך: במילה אחת : WOWWWW. האופנוע מזנק מהמקום בנחישות והתחושה היחידה שמתלווה לעוצמה המתפרצת ( מומנט מרבי כבר מהיציאה מהמקום ) היא של רקטה ששיגרה אותך קדימה. ה- ZERO מאיץ בעוצמה מרשימה, שרירי הבטן מתכווצים ומעל לכל הכל נעשה ללא רעש וצלצולים, בשקט כמעט לחלוטין וללא רעידות, ריח, חום מנוע שנפלט וכל מה שמלווה בד"כ אופנועים רגילים.
אופנוע חשמלי זירו DS

אופנוע חשמלי זירו DS


הסיבוב של 20 דקות שעשיתי היה קצר. קצר מדי ( איך הזמן טס כשנהנים…) ולצד יכולות התאוצה הנפלאות, ( 5.2 שניות ל- 100 קמ"ש ), סיפק ה- ZERO אופנוע נוח מאוד לרכיבה, ידידותי למדי גם למתחילים, יציב ומשרה הרגשת ביטחון, ולהבדיל ממכוניות חשמליות הסובלות ממשקל גבוה במיוחד עקב אכלוס הסוללות החשמליות, כאן המשקל ממוצע לקטגוריה ועומד על 169ק"ג כל עוד ולא שדרגתם לדגמים המאובזרים ביותר סוללות המגדילות משמעותית את טווח הנסיעה. אם נסכם את שלב ההתרשמות מהנהיגה ( לא מדובר במבחן דרכים אמיתי בשל הזמן הקצר ), התנהגות הכלי וההיגוי דומים מאוד לאופנועים רגילים וזה בהחלט מעניק לו נקודות זכות, רק שהכל עובד חלק, בשקט ועם תחושת חוויה לא מוכרת. למרות היותו מוגדר כאופנוע דו-שימושי, נראה שבשטח שהוא יתאים בעיקר לרכיבת שבילים כזו או אחרת.
אז האם הכל מושלם? כנראה שלא, זה עדיין אופנוע חשמלי וטווח הנסיעה של דגם ה- DS הבסיסי עומד על 74 ק"מ אם תרביצו איתו רק נסיעה בין עירונית מהירה, או 152 ק"מ אם תרכבו רק בעיר, שם הוא הכי חסכוני. הדגם משווק בשתי גרסאות נוספות הכוללות סוללות חזקות יותר המאריכות את טווח הנסיעה עד 253 ק"מ בנסיעה עירונית. מעבר לכך, למרות כל חווית הנהיגה המתקדמת, האופנוע נטול כמעט לחלוטין מערכות מתקדמות לרבות ABS והגדג'ט העיקרי שתמצאו בו הוא סינכרון עם הסמארטפון שלכם ואפשרויות שליטה שונות על האופנוע דרך המסך הסלולרי.
וכמו בכל רכב חשמלי, יתרון נוסף גלום בחיסכון בעלויות התחזוקה: עלות " תדלוק " הסוללות דרך מטען המתחבר לשקע חשמל ביתי סטנדרטי ( 5 שעות טעינה ) עומדת על 4.5-7.5 ש"ח לטעינה מלאה ( בהתאם לקיבולת הסוללות ) או שווה ערך לצריכת דלק של 100 ק"מ לליטר ! את זמן הטעינה הארוך יחסית תוכלו לקצר משמעותית דרך מטען מהיר הטוען את הסוללות תוך שעה וחצי, אך מחירו אינו נמוך ועומד על 7,000 ש"ח. בנוסף, גם עלויות התחזוקה במוסך נמוכות משמעותית מהמקובל ובהיעדר שמנים, פילטרים, פלאגים, וכו', נותר רק לבצע בדיקת צמיגים, בלמים ובדיקות כלליות בעלות של 600 ש"ח לטיפול הנעשה מדי 6,000 ק"מ.
מחיר אופנוע זירו DS תחרותי יחסית ( לנוכח הביצועים ועלויות התחזוקה הנמוכות משמעותית מהמקובל ) ומתחיל ב- 67,900 ש"ח לדגם הבסיסי, 78,900 ש"ח לדגם האמצעי בעל טווח הנסיעה המורחב, ועד 88,900 ש"ח לדגם עם סוללת ה- POWER TANK המאפשרת טווח נסיעה של עד 253 ק"מ. בשורה התחתונה: צאו לנסיעת מבחן, החוויה מובטחת, ואם רוב נסיעותיכם מתרכזות סביב העיר או בערים הקרובות אליה, מדובר כנראה באחלה כלי. הלוואי עלי.


אופנוע חשמלי זירו DS

אופנוע חשמלי זירו DS