אסקפיזם מיוקר המחייה: ליפמוטור T03 – החשמלית שחותכת בהוצאות

״האביב הישראלי״ בשוק המיני: פיקנטו חדשה מ-100 אלף שקל, היבוא של יונדאי i10 נעצר ומיצובישי ספייס סטאר כבר חוגגת 11. מנגד, ליפמוטור הפכה לתחרותית במחיר ומציעה חווית נהיגה חשמלית המלווה בעלויות אחזקה מגוחכות. אז נכון שלא הכל מושלם, אבל האם מדובר בעסקה הכלכלית הטובה בקטגוריה?

ששי כהן 27 במאי, 2024
ליפמוטור T03

שוק מכוניות המיני הוא אחד הפופולרים בענף הרכב המקומי, עם נציגות כמעט קבועה של 2 מכוניות ברשימת המכוניות הנמכרות ביותר בארץ מדי שנה. השילוב של ממדים חיצוניים קומפקטיים, תא נוסעים מרווח ביחס לגודל החיצוני, ביצועים נאים והאחזקה הזולה, הפכו את מכוניות המיני לפתרון תחבורתי יעיל במיוחד, שלווה לאורך השנים בתג מחיר זול יחסית שאפשר רכישת רכב חדש בתקציב נמוך יחסית.

היצרנים מבצעים מעבר לייצור דגמים גדולים ורווחיים יותר

בתקופה האחרונה נרשמת מגמה עולמית מדאיגה: היצרנים נוטשים בזה אחר זה את שוק המכוניות הקטנות ומתרכזים במעבר לדגמים גדולים ורווחיים משמעותית. גם תקנות זיהום האוויר המחמירות באירופה מקשות על קבלת תקינה אירופאית, ומובילות לצמצום משמעותי של הדגמים, נתון המשפיע על ההיצע גם בישראל שאימצה את התקינה האירופאית, כאשר החיפוש הנואש אחר הפחתת פליטת המזהמים הוביל למעבר לשימוש בתיבות הילוכים רציפות או רובוטיות חד מצמדיות מהסוג שפוגע בנוחות הנסיעה. התוצאה: ההיצע קטן והמחירים עולים.


ישראל: היצע המכוניות מצטמצם והמחירים עולים

בארץ המצב חמור אף יותר. ישראל היא מדינה יקרה ויוקר המחייה תופס כאן כותרות כמעט מדי יום, והתיאבון הבריא של האוצר למסים סיפק מאז ומתמיד מחירי מכוניות מהגבוהים בעולם, ומתחילת השנה נרשמת מגמה נוספת של התייקרות. אם אתם חושקים כיום במכונית מיני יעילה וזולה לאחזקה, תגלו שהמבחר כמעט אפסי וכולל היום בסה"כ 3 דגמים: קיה פיקנטו שמוצעת במחיר התחלתי שזינק ל-100 אלף שקל ועשוי לעלות עוד יותר עם הגעתו של הדגם המחודש בקיץ הקרוב, מיצובישי ספייס סטאר שעולה מעט פחות אך נחשבת כבר למיושנת (נמכרת כאן 11 שנים כמעט ללא שינויים), וכמובן יונדאי i10, שהיבוא שלה לארץ נעצר בשל ייצורה במפעל בטורקיה ונפילתה כקורבן להפסקת הסחר עם ישראל שהכריז ארדואן לאחרונה.

ליפמוטור T03

אולם התצוגה הראשי בת"א שנפתח לאחרונה

אז מה מציעה הליפמוטור?

בדיוק כאן נכנסת לתמונה ליפמוטור T03 החשמלית, שלנוכח השינויים בקטגוריה והתנהלות מושכלת של היבואן בארץ, הפכה לעסקה הכלכלית המשתלמת כרגע בקטגוריית מכוניות המיני. השיווק של ליפמוטור החל בארץ בסוף 2022 כמכונית המיני החשמלית הראשונה בארץ שמצוידת בתקינת M1 של רכב פרטי רגיל, המורשה לנוע בכל כבישי ישראל ואינה מיועדת לשימוש עירוני בלבד. הדגם הגיע לארץ במחיר של 99,900 שקלים שהתאפשר עקב המיסוי הנמוך של 10% בלבד מס קניה שהוטל בזמנו על רכבים חשמליים, ותחת הסלוגן ״תתרגלו לקבל יותר״ הוצעה מכונית מיני חשמלית, זריזה, יעילה וחסכונית במיוחד בעלויות האחזקה שלה. מנגד, בסעיף הבטיחות היא אכזבה עם מפרט דליל הכולל צמד כריות אוויר בלבד ואת מקומן של מערכות הבטיחות המקוריות מחליפה בארץ מערכת בטיחות מתקדמת מתוצרת מובילאיי.

בתקופה שחלפה מאז השקת הדגם, הסתפקה הליפמוטור בהצלחה בינונית בלבד (מעל 600 מסירות עד כה) והתקשתה לכבוש את קטגוריית המיני, כאשר הלקוחות העדיפו לרכוש למשל מכונית כמו קיה פיקנטו שהיתה זולה ב-12,000 שקל משמעותיים למדי בענף המיני. לאחרונה, זוכה הליפמוטור בהזדמנות נדירה להקפיץ את מכירותיה; בשעה שמחיר הפיקנטו זינק, מטרו מוטור יבואנית ליפמוטור ספגה פעמיים את התייקרות המס, מ-10% ל-20% בינואר 2023 ומ-20% ל-35% בינואר 2024 וכיום מחירי צמד הדגמים זהה.

ליפמוטור T03

תתרגלו לקבל יותר?

אז נכון ש-100 אלף שקלים הינם עדיין סכום לא נמוך עבור מכונית מיני, אולם כאן ממשיך היבואן עם הצעת רכישה אטרקטיבית הכוללת מימון של עד 50,000 שקלים ללא ריבית והצמדה למשך 3 שנים, המתורגם בעידן הנוכחי של הריבית הגבוהה במשק להטבה בשווי של כמה אלפי שקלים טובים. גם אגרת הרישוי נמוכה עדיין ועומדת על 578 שקלים בלבד לשנה, וגם אחרי ביטול ההטבה הצפוי בינואר 2025, היא בסה״כ תתייקר בעוד כמה מאות שקלים. מה שלא צפוי להיפגע לעת עתה, הוא עלות הנסיעה המגוחכת של הליפמוטור שעומד סביב ה-12 אגורות בלבד לק״מ נסיעה, או טעינת סוללה מלאה בעלות של 24 שקל בלבד שסיפקה לנו טווח אמיתי שנע סביב ה-250 ק״מ (לעומת 280 ק"מ הצהרת היצרן). מדובר בחיסכון של מאות שקלים בחודש, או אלפי שקלים בשנה. אל אלו מצטרפים גם מחירי טיפולים נמוכים משמעותית ביחס לדגמים המונעים בדלק, והטיפול הראשון מוצע כעת גם במתנה.

ליפמוטור T03

אבל לא רק בכסף מדובר כאן

נכון להיום, כל מכוניות המיני העממיות בישראל משווקות עם תיבת הילוכים רובוטית חד מצמדית או אוטומטית רציפה, שהם אינם המתכון האופטימלי לנסיעה חלקה ונעימה, וככל שתנסו לסחוט מהן ביצועים, כך תפגשו יותר רעש וטלטולים בתא הנוסעים שפוגעים בחוויית הנהיגה. לליפמוטור יחידת הנעה חשמלית יעילה הכוללת את הביצועים הזריזים בקטגוריה, מנוע חזק המפיק 108 כ״ס והיעדר תיבת הילוכים שמסייעים לנסיעה חלקה לחלוטין ושקטה, אם כי במהירויות גבוהות מעל 100 קמ"ש נרשמים קצת רעשי רוח. הודות לבסיס גלגלים גדול יחסית, מדובר גם במכונית שמפתיעה לטובה בנוחות הנסיעה ואף די מרווחת לארבעה נוסעים. נכון להיום, מדובר לדעתי במכונית המיני העממית שמציעה את חווית הנסיעה הנעימה ביותר.

ליפמוטור T03

תא מטען בנפח 210 ליטר, אך מזוודה קומפקטית ותיק יכנסו בקלות ועם קיפול המושבים האחוריים הנפח צומח ל-508 ליטר.

לא הכל מושלם

נקודת התורפה העיקרית של הדגם מגיעה בסעיף הבטיחות שכולל רק צמד כריות אוויר וללא מערכות בטיחות אקטיביות כלל, והדגם לא נבחן במבחן הריסוק האירופאי משום שאינו משווק שם. בתמורה, מפצה היבואן עם התקנת מערכת בטיחות מקומית מתוצרת מובילאיי, שמספקת אזהרות שמירת מרחק, סטייה מנתיב וחריגה ממהירות הנסיעה המותרת. עד כמה זה קריטי? בבטיחות לא מזלזלים ותמיד מומלץ לשדרג לרמת הבטיחות הגבוהה ביותר, אולם עדיין צריך לזכור שיש כיום יותר ממיליון מכוניות משומשות שנעות על הכביש ללא מערכות בטיחות מתקדמות, וגם בקרב מכוניות חדשות משווקים כיום מגוון דגמים יקרים משמעותית מהליפמוטור, החל משלל ג'יפונים אופנתיים ועד דגמי פרארי אפילו במחירים של יותר מ-2 מיליון שקל שאינם שווקו עם מערכות בטיחות מתקדמות.

עסקה טובה?

ליפמוטור T03 היא לא מכונית מושלמת, אבל בהחלט מכונית שלמעט בסעיף הבטיחות, לא רק שאינה נופלת ביכולות הנהיגה שלה מהמתחרות בקטגוריה, אלא אף עולה עליהן בכל הנוגע לאיכות, נוחות וחווית הנהיגה, המפתיעה לטובה ורחוקה מלספק תחושה של מכונית זולה. בעידן הנוכחי של יוקר המחיה, בו אנו נדרשים להדק חגורה, הליפמוטור היא מכונית שתחסוך לכם המון כסף בהוצאות הרכב, מתאימה לצעירים, מבוגרים או כרכב שני אידיאלי למשפחה, ומתאימה גם לכאלו שנוסעים אפילו 200 ק"מ ביום. במחיר של 99,900 שקל בו היא מוצעת כיום, מדובר בעסקה מאוד אטרקטיבית בשוק מכוניות המיני, והיבואן מבטיח כעת גם "שלל הפתעות נוספות" באולם התצוגה. גם בעולם מאמינים בה. בחודש החולף פורסם שקונצרן סטלנטיס, מקבוצות הרכב הגדולות בעולם, רכש 21% ממניות ליפמוטור בתמורה ל-1.5 מיליארד דולר, מה שאמור להעיד כנראה על עתיד מבטיח עוד יותר למותג.