ארבע דרכים לשמור על חיי סוללת הרכב שלכם

כבר די ברור שרכב חשמלי הוא העתיד. הכבישים מתמלאים במגוון כלי־רכב חשמליים ובנוסף למכוניות הפרטיות ניתן למצוא גם קלנועיות, אופניים חשמליים ואפילו ממספר דגמים מסחריים של יצרניות הרכב.

מדור שיווקי 14 ביול, 2022
רכב חשמלי

משרד האנרגיה, משרד התחבורה ומשרד האוצר, כולם פועלים יחד כדי להביא לכך שבעוד קצת יותר מעשור, הרכב החשמלי יחליף את רוב מכוניות הבערה הפנימית. המיסוי על מכוניות אלו נמוך יותר, הרישוי השנתי גם כן, משרד האנרגיה מקדם הקמתם של עוד עמדות טעינה חשמליות ואף משרד הבינוי והשיכון מאפשר הקמת עמדות טעינה בבתים משותפים קיימים, ללא צורך באישור כל הדיירים.


כל שנותר הוא לבחור את הרכב החשמלי הבא שיחליף את רכב הבנזין החונה כרגע בחנייה שלכם.
רגע לפני השינוי, הינה כמה טיפים לשמירה על חיי הסוללה החשמלית של הרכב.

לא לרוקן את הסוללה ולא להטעינה עד הסוף

רכב חשמלי נוסע באמצעות האנרגיה הנטענת בסוללת הליתיום. ככל שהסוללה טעונה, כך טווח הנסיעה של הרכב גדול יותר, בדומה מאוד לסוללת הטלפונים הניידים.
ההמלצה בנוגע לטעינת הסוללה היא, לא לטעון אותה עד ל-100%, עדיף לנתק את הטעינה כשהטעינה מגיעה ל-90%-80% בערך. כמובן שאם מתוכנן טיול ארוך, עדיף לדאוג לסוללה מלאה כדי שלא להיתקע באמצע הטיול, אך אם אין צורך מיוחד, עדיף לעצור את הטעינה.
כמו כן, מומלץ שלא להגיע למצב שבו הסוללה ריקה לחלוטין, ולהטעין אותה כשהיא יורדת ומגיעה סביב 10%.

עדיפות לטעינה איטית

ברחבי הארץ פרוסות עמדות טעינה שיתופיות לטעינה מהירה. עמדות אלו שימושיות במיוחד במצבי חירום או במקרים שבהם הרכב לא הספיק להיטען היטב יום קודם ויש צורך להמשיך בנסיעה. טעינה מהירה אורכת כחצי שעה והיא ממלאה את הסוללה עד ל-80%–70% בערך.
זהו אומנם פתרון יעיל ונהדר במקרה הצורך, אך עדיף שלא להשתמש באפשרות זו באופן קבוע. טעינה איטית, האורכת כמה שעות, עדיפה לצורך שמירה על חיי הסוללה.

חנייה מקורה או סגורה

קור קיצוני, ולחלופין חום גבוה, פוגעים בחיי הסוללה, בייחוד בזמן שהיא נטענת. אם הדבר מתאפשר, עדיף להתקין את עמדת הטעינה כך שהרכב יהיה במקום סגור או מקורה. אם אין אפשרות, עדיף להחנות אותו בצל.
אם כל האפשרויות הללו אינן מתאפשרות, ובייחוד בימי הקיץ החמים, מומלץ לחבר את הרכב לכבל הטעינה ולתת לבקרת הטמפרטורה של הרכב לבצע את עבודתה. בצורה זו נשמרת הטמפרטורה של הרכב ללא שימוש בסוללה עצמה.

לשים לב לניצול הסוללה

כל הטיפים הקודמים נועדו לשמור על חיי הסוללה ולאפשר לה אורך חיים ממושך עד כמה שניתן, אך בנוסף לכל אלה, חשוב לשים לב לשינויים בצריכת האנרגיה של הרכב.

רכב שאינו בשימוש, אפילו כמה ימים, עדיין יצרוך כ-1% של סוללה בכל יום. לפיכך, אם נראה כי ישנה ירידה משמעותית בצריכת האנרגיה, הן בזמן שהרכב כבוי והן בזמן שהוא בפעולה, כדאי לגשת למוסך מורשה בהקדם כדי לטפל בבעיה.

היתרונות של מכוניות חשמליות עולים על החסרונות שלהן. המחיר הגבוה, עדיין נמוך באופן משמעותי אם משקללים יחד גם את עלות צריכה החשמל מול צריכת הדלק וכן את עלות הטיפולים התקופתיים של רכב בעל מנוע בערה פנימית.

אם כבר הוחלט על החלפת הרכב, ודאו כי כל הנחיות היצרן לגבי תחזוקת הרכב והסוללה, ברורות ומובנות. בררו היכן נמצאים מוסכי השירות של הרכב, שכן טיפול לרכב חשמלי אינו דומה לטיפול ברכב רגיל. הזמינו עמדת טעינה ביתית לצורך טעינה נוחה ואופטימלית עבורכם. ולבסוף, קחו את הרכב לנסיעת מבחן כדי להרגיש בהבדל ולהשתכנע לחלוטין.

קרדיט תמונה: freepik