בגדי המלכה החדשים: סיאט ארונה 2022 המחודשת במבחן

סיאט ארונה מתחדשת במתיחת פנים של אמצע החיים, הכוללת ליטוש קל של העיצוב, שדרוג משמעותי יותר של תא הנוסעים והבטיחות, והצטרפות גרסת 1.5 ליטר חזקה, אך גם סובלת בתחילת הדרך מהמשבר בתעשיית השבבים. שווה את הכסף?

ששי כהן 02 בינו, 2022
סיאט ארונה 2022

3 שנים לאחר שנחת כאן סיאט ארונה, הקרוסאובר הקומפקטי של היצרן שזכה עד כה להצלחה מרשימה במכירות עם 14,255 מסירות (עד ספטמבר 2021 לפי נתוני איגוד יבואני הרכב), זוכה הקרוסאובר הפופולרי למתיחת פנים של אמצע החיים האמורה לחזק את מעמדו בצמרת קטגוריית ה-B-SUV של הקרוסאוברים הקומפקטיים אליה הצטרפו שלל מתחרים חדשים. הארונה נחשב כאן לאחד מצמד הקרוסאוברים המבוקשים בישראל (יחד עם קיה סטוניק) ונדמה שעם כל הרעש של משבר הקורונה ותעשיית השבבים לרכב, המכירות שלו דווקא צמחו בישראל השנה. מ-3,974 מסירות בכל שנת 2020, ל-4,161 מסירות ב-9 החודשים הראשונים של 2021 (אין עדיין נתוני מסירות של הרבעון האחרון של השנה, שללא ספק יעלו משמעותית את היקף המסירות). אז היכן המשבר ובעיות המלאי? היבואן מצידו מדווח שאם היה יכול להביא לארץ כמות גדולה יותר של מכוניות, אז המספרים היו אף מרשימים יותר. יחד עם זאת, המשבר בשבבים בהחלט משפיע על הדגם החדש ועליו אפרט בהמשך.

ליטוש לעיצוב החיצוני

בכל הנוגע להופעה החיצונית, מתספקת הארונה בליטוש קל של חזית הרכב, עם גריל, פגוש ופנסי ערפל בעיצוב מחודש המנסים להקנות לרכב הופעה מעט יותר קשוחה בסגנון שטח, לצד יחידות תאורה ראשיות מסוג Eco Led (תאורה ראשית מסוג LED) שמגיעות כסטנדרט. בצידי הרכב גרסאות ה-FR בעלות העיצוב הספורטיבי זוכות לחישוקי גלגלים בעיצוב חדש ובחלקה האחורי של המכונית נרשמים כיתוב של השם "ארונה" בפונט כתב יד, ועדכון קל לפגוש האחורי. מעבר לכך, מדובר באותה מכונית מוכרת שכבר פחות בולטת וחדשנית על הכביש, אך בהחלט עדיין נאה למראה. מידות הרכב ממוצעות לקטגוריה עם 4.15 מטר לאורך, 1.78 מטר לרוחב וגובה של 1.53 מטר המספקים תא נוסעים מרווח יחסית (עד 2 מבוגרים ישבו בנוחות בספסל האחורי), ובסעיף השימושיות רושמת המכונית שלל תאי אחסון בחלל הנוסעים לצד תא מטען בנפח 400 ליטר, הגדול מהמקובל בקטגוריה.

סיאט ארונה 2022

שדרוג משמעותי יותר של תא הנוסעים

בעוד שלשינויים בעיצוב החיצוני ישימו לב אולי רק בעלים של ארונה מהדגם היוצא, כניסה לתא הנוסעים חושפת שדרוג משמעותי יותר לדשבורד שעוצב מחדש (בסגנון שראינו באיביזה החדשה ל-2022), עם שדרוג איכות החומרים ושימוש בפלסטיק רך למגע ואיכותי יותר,  גלגל הגה בעיצוב חדש ונאה, שילוב צבעים חדש שמקנה לתא הנוסעים מראה צעיר יותר, עם שימוש במסגרות בצבע דבש ליציאות מיזוג האוויר שעוצבו גם הן מחדש, העלאה של המולטימדיה גבוה יותר ושימוש במסך גדול יותר – "9.2 מסוג "צף", לצד שלל שדרוגים קוסמטיים שונים. האבזור של הארונה כבר מרמת הגימור הבסיסית "Style" עשיר מהמקובל וכולל בין השאר: כניסה והנעה ללא מפתח, מולטימדיה "9.2 דוברת עברית הכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, משטח טעינה אלחוטי לטלפון החכם, צמד יציאות USB מסוג Type C, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים, חישוקי גלגלים קלים "16, שמשות אחוריות מושחרות, מסילות גג, קיפול מראות חשמלי, חיישני אורות וגשם ועוד. חבל רק שמצלמת רוורס מוצעת בתוספת מחיר בשעה שמרבית המתחרות שלה כוללות אותה כסטנדרט. לוח השעונים עדיין לא עבר כאן לגרסה דיגיטלית מלאה, אולם כולל צג דיגיטלי מרכזי המספק גם הוא נתונים של מחשב הדרך בעברית. מעבר לכך, המושבים עצמם נוחים, תנוחת הישיבה מעט יותר גבוהה מרכב פרטי והראות לצדדים בהחלט טובה.

סיאט ארונה 2022

שדרוג הבטיחות אבל…

הארונה המחודשת מוותרת סוף סוף על המובילאיי שליווה את הדגם היוצא וזוכה סוף סוף לבקרת סטייה מנתיב אקטיבית המצטרפת להתרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה ברוורס, התרעת עייפות הנהג ו-6 כריות אוויר, המהווים מפרט בטיחותי מרשים ומושלם. את הבשורה הפחות נעימה בסעיף הזה, אנחנו מקבלים עם תזכורת ממשבר השבבים העולמי, בו מרבית המכוניות שיכנסו בארבעת החודשים הראשונים של 2022 יגיעו ללא התרעת השטח מת במראות הצד והתרעה על תנועה חוצה מאחור וזה ממש חבל. מעבר לכך, הארונה נבחנה במבחן הריסוק האירופאי עם הצגתה ב-2017 וזכתה לציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.

על הכביש

החדשה העיקרית מתחת למכסה המנוע בדגם החדש נוגעת לאפשרות הראשונה לרכוש את הרכב גם בגרסת ה-1.5 ליטר 150 כ"ס החזקה, שמוצעת לצידה של גרסת ה-1.0 ליטר המוכרת ובעיקר פונה לחובבי הדגם שחיפשו אחר ביצועים טובים יותר (תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות). הגרסה הנבחנת כאן היא גרסת הבסיס המצוידת במנוע טורבו 3 צילינדרים 1.0 ליטר המוכר, המפיק 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. כשיוצאים לדרך, זו אותה מכונית מוכרת המספקת שילוב מוצלח של ביצועים וצריכת דלק, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות ומהירות מרבית של 190 קמ"ש. מנוע ה-3 צילינדרים די מאוזן ואינו סובל מרעידות בעת עמידה, תיבת ה-DSG זריזה ופועלת בצורה מושלמת עם המנוע, ולמען האמת עבור 90% מהלקוחות הפוטנציאליים של הדגם, המנוע הצנוע מספק בהחלט ביצועים מספקים. בסעיף התורפה, רעש המנוע בעיקר במהירויות נמוכות מעט מוחשי בתא הנוסעים מהצפוי. מעבר לכך, מדובר במכונית נעימה ונוחה למדי, שאינה מתקשה להתמודד גם עם אספלט באיכות גרועה. בסעיף צריכת הדלק, רשמה המכונית בימי המבחן כ-12.5 ק"מ לליטר בממוצע, אך מי שמרבית נסיעותיו מתבצע בכבישים בין עירוניים, יכול לצפות בהחלט לקצב של 15 ק"מ לליטר ומעלה בממוצע.

סיאט ארונה 2022

מהטובות ביותר

למרות שמחיר הדגם טיפס בכמה אלפי שקלים מול הדגם היוצא ומתחיל כיום ב-116,900 שקל לגרסת הכניסה, סיאט ארונה 2022 עדיין נהנית מתמחור תחרותי ביחס לקטגוריית ה-B-SUV ומציעה לדעתנו את אחד הקרוסאוברים הקומפקטיים הטובים ביותר שמוצעים כיום בארץ. לזכותה: עיצוב חיצוני נאה, תא נוסעים איכותי ומאובזר היטב כבר מרמת הגימור הבסיסית, בטיחות מרשימה, ומנוע 1.0 ליטר חסכוני המספק גם ביצועים טובים. בסעיף השלילה: כרגיל בסיאט, על צבע מטאלי תצטרכו להוסיף עוד 2,000 שקלים, מצלמת רוורס וחיישני רוורס שמגיעים כיום כמעט כסטנדרט אצל המתחרים יעלו כסף נוסף, וגם הרחבת אחריות ל-3 שנים במקום שנתיים תקזז לכם עוד 1,000 שקלים מחשבון הבנק, אבל בשורה התחתונה, סיאט ארונה עדיין אטרקטיבי במחיר ומהווה את אחד הקרוסאוברים הקומפקטיים הטובים ביותר בארץ.

עוד ממבחני דרכים