ב.מ.וו סדרה 3 מבחן דרכים: חווית הנהיגה המושלמת?

נהיגה אחת שווה יותר מאלף מילים… בשעה שמרבית המכוניות הופכות להיות דומות מדי אחת לשניה, נהיגה בב.מ.וו 320i מגדירה מחדש את המושג "חווית הנהיגה המושלמת". סדרה 3 במבחן דרכים

ששי כהן 02 באוק, 2016
ב.מ.וו סדרה 3

ב.מ.וו סדרה 3, המכונית שאולי אחראית יותר מכל למושג "מכונית ספורט-סדאן", חוגגת כבר 41 שנה ולמרות שהדור השישי כבר וותיק והוצג עוד ב-2012, מצליחה מכונית הסדאן בעלת האופי הספורטיבי, להוביל עדיין את מכירות המותג בארץ, גם בעידן בו נדמה שכמעט כולם רוצים ג'יפון מסוקס בחנייה.  בשמונת החודשים הראשונים של השנה, עלו לכביש כ-442 מדגמי סדרה 3, המקדימה את ה- X1 שמסרה 358 מכוניות. סדרה 3 היא אייקון עולמי בעל קהל לקוחות קשיח ונאמן, שמעריך איכויות נהיגה ונראה שאיננו ממהר לאמץ כל מיני טרנדים (ג'יפונים לדוגמה). אז יצאנו למבחן עם דגם ה- 320i שנחשב אצלנו באופן מסורתי לדגם המועדף במשפחה, וחזרנו עם תובנות.

עצוב: ב.מ.וו סדרה 3 ליד מרכז פרס לשלום ביום פטירתו. עצוב: ב.מ.וו סדרה 3 ליד מרכז פרס לשלום ביום פטירתו.
הופעה מוחצנת

ב.מ.וו סדרה 3 היא מכונית מוחצנת ובולטת על הכביש ואת החרטום עם "גריל הכליות" המפורסם שלה קשה לפספס וכך גם את העיצוב השרירי והמפתה שלה.  בדור הנוכחי שלה, מדובר אף במכונית מנהלים גדולה ומרווחת אשר בניגוד לעבר מציעה מרחב מחייה נאה גם ליושבים מאחור, הנהנים מספסל אחורי מרווח יחסית ונוח לא מעט הודות לבסיס גלגלים מרשים של 281 ס"מ ורוחב של 1.81 מטר. התלונה היחידה נרשמת רק בקרב הנוסע במושב האמצעי הסובל במקצת מצפיפות במקום לרגליים עקב התעלה של ההנעה האחורית שבולטת לרגלי הנוסעים וגורמת לרצפה לא שטוחה. נפח תא המטען נדיב ועומד על 480 ליטר המסייעים לשימושיות של הרכב בחיי היום יום.
ב.מ.וו סדרה 3 - תא נוסעים איכותי ויוקרתי השומר על סממנים קלאסים ב.מ.וו סדרה 3 – תא נוסעים איכותי ויוקרתי השומר על סממנים קלאסים
תא נוסעים איכותי ויוקרתי
כניסה לקבינה חושפת תא נוסעים יוקרתי הן במראה והן בתחושה: איכות החומרים גבוהה, איכות ההרכבה ללא דופי והעיצוב הכללי מאיר עיניים. בדומה למסורת הדגם, גם כאן לוח השעונים שומר על המבנה הקלאסי (מד מהירות ומד סל"ד אנלוגים וגדולים, וצמד שעוני דלק וחום מנוע קטנים יותר), אך מתובל גם בצגים דיגיטלים משלימים ברוח התקופה, לצד צג מולטימדיה עם מסך צבעוני בגודל "6.5 ומערכת פיקוד iDRIVE השולטת על מערכות הרכב. לשמחתינו, תפעול בסיסי של הרדיו, תפעול המזגן וכל המערכות העיקריות הנדרשות לנהיגה  מתאפשרים ישירות ממתגים יעודיים ואינם מחייבים שימוש בממשק הפיקוד הדורש למידה, הסתגלות והסחת דעת מהנעשה בכביש. מעבר לכך, עיצוב לוח השעונים והקונסולה המרכזית מודרנים, ידית ההילוכים בסגנון סטיק של מטוס קרב, המושבים ספורטיבים ותומכים ומאפשרים תנוחת נהיגה מושלמת, ורכב המבחן שהגיע ברמת הגימור הגבוהה " לקשרי" כלל גם מושבי עור בצבע אדום נועז שבהחלט תורמים לאווירה נעימה ברכב, אם כי יהיו כמובן גם לקוחות שלא יאהבו את הפנים הצעקני יחסית.
ב.מ.וו סדרה 3 - המרווח ליושבים מאחור שופר משמעותית בדור הנוכחי ב.מ.וו סדרה 3 – המרווח ליושבים מאחור שופר משמעותית בדור הנוכחי
אבזור נדיב אך לא מדי
במסגרת מתיחת הפנים שנעשתה לרכב בשנה האחרונה, רמת הגימור הבסיסית כיום בסדרה 3 "ספורט" כוללת אבזור נדיב כסטנדרט, עם פנסי חזית ויום בטכנולוגיית LED, הגה ספורטיבי מצופה עור, מערכת בחירת מצבי נהיגה (רגיל, חסכוני, נוחות, ספורט וספורט+), חיישני גשם ואורות, מושבי ספורט קדמיים, כפתור התנעה, גג שמש עם פתיחה חשמלית, חישוקי "17 קלים ומערכת שמע מקורית עם מסך ה-6.5", דיבורית BT, חיבורי USB ו- AUX וממשק שליטה. האבזור הבטיחותי משופר וכולל כסטנדרט: 6 כריות אוויר ואת חבילת הבטיחות "Driving Assistant" הכוללת מערכת התרעה בפני סטייה מנתיב עם הגה שרועד במקרה כזה, מערכת התרעה בפני פגיעה במכונית מלפנים או הולך רגל, כולל בלימה אוטומטית במהירויות עירוניות. ויש גם דברים מרגיזים: בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, פתחי מיזוג אחוריים ומראות מתקפלות חשמלית לא תמצאו כאן וגם לא בדגם ה-320i היקר יותר, ואת חלקם תקבלו רק עם אבזור נוסף בחבילת האבזור "Luxury" שתגבה ממכם תשלום נוסף של 27-48 אלף שקל בהתאם לדגם.
ב.מ.וו 320i ב.מ.וו 320i
על הכביש העירוני
ב.מ.וו סדרה 3 משווקת בארץ בגרסאות 1.5 ליטר, 3 צילינדרים, 136 כ"ס חסכונית וזולה יחסית המהווה גרסת כניסה, מנוע 2.0 ליטר עם הספקים של 184 ו-252 כ"ס ומנוע 3.0 ליטר 326 כ"ס בפסגת ההיצע, המוצעים כולם בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית. הדגם הנבחן כאן, ה-320i, מצויד במנוע ה-2.0 ליטר 184 כ"ס ונחשב לדעתנו לבחירה המוצלחת במשפחה מבחינת שילוב של ביצועים ומחיר.  את בוקר המבחן, הבוקר אותו הודיעו על פטירתו של הנשיא ה-9 שמעון פרס ז"ל, התחלנו בנסיעה עירונית ודי פקוקה לכיוון מרכז פרס לשלום הממוקם ביפו. בנסיעה מהסוג הנ"ל, שלצערנו מרביתנו חוזים יום יום (עומס תנועה כבד ושלל רמזורים מעיקים), הציעה המכונית אופי נינוח מאוד, בידוד מוצלח מרעשי החוץ והמנוע ונהיגה נעימה למדי, הודות לכיול מתלים מוקפד המתורגם לנוחות נסיעה טובה, למרות קשיחות יחסית של המתלים המכוונת לנהיגה ספורטיבית.
ב.מ.וו 320i -מהנה ויחסית חסכונית וידידותית לסביבה ב.מ.וו 320i -מהנה ויחסית חסכונית וידידותית לסביבה
מחוץ לעיר
אבל עם כל הכבוד לתנועה העירונית המעיקה שבסופו של דבר תלווה את רובינו בחיי היום יום, את דגמי BMW קונים בעיקר מי שאוהבים גם לנהוג וליהנות מהדרך. "חווית הנהיגה המושלמת" קוראים לזה בחברה, ועם הנעה אחורית, מנוע בטכנולוגיית טווין טורבו בהספק של 184 כ"ס ומומנט מירבי של 27.5 קג"מ המתקבל בסל"ד של 1,350-4,600, המגובים בתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים שמכוונת לאופי ספורטיבי, מתגלה מכונית מענגת ומהנה לנהיגה, גם כשלא מדובר בגרסאות החזקות והקיצוניות של הדגם. עם 7.3 שניות ל-100 קמ"ש, הגה חד ומתקשר (למרות היגוי חשמלי), מתלים קשיחים יחסית ואחיזת כביש פנטסטית, מציעה ה-320i פרטנרית חביבה לנהיגה ספורטיבית, וככל שהכביש מתעגל ומסתלסל לו, כך נמרח לו יותר החיוך על הפנים. בחירה בתוכנית הנהיגה "ספורט+", המעצימה את תגובות המנוע, הגיר וההגה לאופי ספורטיבי וכוללת אף ניתוק של מערכת בקרת היציבות, תאפשר לחובבי הגה מנוסים חווית נהיגה מהנה אף יותר. אמנם לא מדובר כאן בתאוצות סוחפות המדביקות את הגוף למושב, או אנרגיות מתפרצות שגורמות לקיבה להתהפך, אלא במכונית שבהחלט מהנה לנהיגה מעל לממוצע בקרב המתחרות בסגמנט. את המבחן סיימנו עם תצרוכת דלק של 8.5 ק"מ בתנאים מאומצים יחסית, רחוק מאוד מהצהרת היצרן (17.5 ק"מ לליטר), אך סביר שבנהיגה שגרתית תחת הקפדה על כללי החיסכון בדלק תניבו תוצאה טובה יותר.
8.5 ק"מ לליטר במבחן בתנאים מאומצים 8.5 ק"מ לליטר במבחן בתנאים מאומצים
תעזבו אתכם מרכב פנאי 
במחיר התחלתי של 277,000 שקל לדגם הבסיסי, או 325,000 שקל לגרסת ה-Luxury הנבחנת כאן עם אבזור משודרג, מתומחרת ב.מ.וו 320i דומה למתחרות המקבילות בפלח (מרצדס C קלאס, אאודי A4 ויגואר XE), כאשר בשונה מחלק מהמתחרות המכוונות בעיקר לנוחות, המכונית הזו אכן פונה לנהג, מגרה את החושים ומציעה את חווית הנהיגה המהנה והמסורתית השמורה לסדרה 3 לאורך כל הדורות שלה. במדינה בה לא קיימים כלל מסלולי מירוץ, הספורט המוטורי שייך בעיקר לעולם השטח ובכל כביש או מקום שניתן "לתת בגז" קיים סיכוי גבוה להימצאותה של ניידת תנועה, אנחנו באופן מסורתי מעדיפים מכוניות לא קיצוניות, המציעות פשרה טובה בין הדרישות להנאה מנהיגה, לצד יעילות, נוחות ושימושיות בחיי היום יום. ואת זה מציעה ב.מ.וו 320i לדעתנו בצורה הטובה ביותר במשפחת סדרה 3, עם שילוב מוצלח של ביצועים והנאה, נוחות ותצרוכת דלק שפויה ומחיר סביר ביחס למקובל. בעידן הנוכחי בו גם בעלי היכולת ממהרים לנטוש את מכוניות הסדאן ולאמץ ג'יפ יוקרתי, הזכירה לנו שוב ב.מ.וו סדרה 3 למה אנחנו כ"כ אוהבים את הדגם הזה לאורך כל הדורות שלו.