גודשת לכל פועל: אבארט 500 סקורפיונה במבחן

גרסת כניסה חדשה העונה לשם "Scorpione" ב-129,900 שקל היא סיבה מספיק טובה כדי לקחת את הרכב למבחן. קצת פחות כח, קצת פחות אבזור ועדיין עם חווית נהיגה משובחת מהסוג שכבר כמעט ולא פוגשים היום ברכב חדש.

ששי כהן 16 במרץ, 2022
אבארט 500 סקורפיונה

במבחן שלנו היום לא רכב חשמלי, לא ג'יפון, לא גיר אוטומטי ולא רכב מרווח או עם מערכות בטיחות חצי אוטונומיות. הפעם הגיעה לידינו אבארט 500 בגרסת כניסה חדשה בישראל העונה לשם "Scorpione", המבטיחה חווית נהיגה מהנה מהסוג שמזכיר קצת ספורטיביות של פעם (במובן החיובי של המילה), בתמורה למחיר של 130,000 שקל ההופך אותה לאחת העסקאות האטרקטיביות כיום בשוק הרכב המקומי. במדדי משרד התחבורה היא מדורגת עם ציון 13 בדרגת זיהום האוויר ו-0 ברמת האבזור הבטיחותי, אך אם המשרד היה נניח מפרסם גם מדד של הנאה מנהיגה ביחס למחיר, אז ללא ספק היא היתה מקבלת דירוג 1, הטוב ביותר אם לא הבנתם…

עושה חשק

מפגש במציאות עם הסקורפיונה חושף את אותו עיצוב מוכר של הדגם שעדיין נראה יפה ועדכני, עדות לעיצוב המקורי והמוצלח של ה-500 המשלב בין מראה רטרו למראה מודרני וכבר חוגג 15 שנה מבלי ששמנו לב לכך. למרות שהמקור לאבארט (פיאט 500) כבר התעדכן בדור חדש, בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, האבארט עדיין רחוקה מלהראות מיושנת ועם חישוקי ה-"16 הקרביים והקליפרים בצבע אדום, הספוילר המאסיבי מאחור, ארבעת יציאות המפלט וחבילת ה-"Color Kit" שצויד רכב המבחן הכוללת גם סט מדבקות "Abarth" בצדדים, ליפ קדמי ואחורי ומראות צד בצבע אדום, מדובר ללא ספק במכונית די קרבית למראה.

אבארט 500 סקורפיונה

תא נוסעים 

כניסה לרכב חושפת צמד מושבים ספורטיביים קדמיים שלא רק נראים טוב, אלא גם די נוחים ותומכים, ואליהם מצטרפים ריפוד גג שחור, הגה קטום מצופה עור, דוושות אלומיניום, בורר Sport Mode המווסת את תגובת המצערת וגדישת הטורבו ושעון כוחות G המספקים אווירה ספורטיבית, ואליהם מצטרפים בקרת אקלים דיגיטלית, לוח מחוונים דיגיטלי הניתן להתאמה אישית ומולטימדיה מקורית עם מסך מגע "7, שאמנם לא כוללת תמיכה בשפה העברית, אך מאוד ידידותית למשתמש, קלה לתפעול וכוללת גם קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי המאפשרים הרצת Waze ואפליקציות נוספות. לא תמצאו כאן אבזור כמו Keyless וקיפול מראות חשמלי, אבל האמת שלא באמת צריך את זה. אם רציתם עדות לגילו המתקדם של הרכב, אז תמצאו אותו בתפעול מיושן למראה לבקרת האקלים ושלל משטחי פלסטיק קשיח שעוטפים את תא הנוסעים, אך שילוב בד בדלתות הרכב והצבע החיצוני של המכונית לרוחב הדשבורד מספק בסה"כ תא נוסעים נעים בהחלט לשהייה. בסעיף השימושיות (בכל זאת, בסוף הרכב ישרת אתכם יותר זמן בחיי היום יום מאשר בנהיגות פאן) תמצאו צמד מחזיקי כוסות, צמד יציאות USB, שקע 12V, אופציה להושיב צמד ילדים גם בספסל האחורי ותא מטען בנפח 185 ליטר שבהחלט עשוי להספיק לשימושים יום יומיים.

אבארט 500 סקורפיונה

בטיחות

האבארט 500 עדיין לא מיוצרת עם מערכות בטיחות מקוריות, וזאת כנראה נקודת התורפה העיקרית של הדגם. יחד עם זאת, היא מצוידת בלא פחות מ-7 כריות אוויר ומערכת מובילאיי בהתקנה מקומית שלפחות מספקת התראות, אבל אם נסתכל רגע על קהל הלקוחות הפוטנציאלי של הרכב, אז סביר להניח שהוא דווקא שמח מהיעדרן של כל מיני מערכות אלקטרוניות העשויות להתערב בנהיגה. במבחן הריסוק של EuroNcap היא זכתה בציון של 3 כוכבים.

אבארט 500 סקורפיונה

על הכביש

הסקורפיונה משווקת רק עם גיר ידני שהולך ונכחד לצערנו בשנים האחרונות גם בשוק הספורטיביות, אך עדיין לא מפחיד חובבי נהיגה אמיתיים (24 מתוך 30 רוכשי דגמי האבארט בארץ מתחילת השנה בחרו בגיר ידני), ויחד עם סאונד מושלם שבוקע מארבעת האגזוזים כבר עם התנעת הרכב, סביר להניח שהחיוך יעלה לכם על הפנים עוד לפני שזזתם מטר מהחניה. מנוע הטורבו 1.4 ליטר המוכר של היצרן מפיק בגרסת הכניסה 145 כ"ס ומומנט מרבי של 21 קג"מ, ויחד עם מכונית קלילה ביחס למקובל היום (1,030 ק"ג), שלדה מצוינת ומכלולים בעלי אופי ספורטיבי (הגה,בלמים ומתלים), מספקת הסקורפיונה חווית נהיגה שפונה אל הרגש ודורשת מעורבות של הנהג בנהיגה בניגוד לשלל ספורטיביות מודרניות המצוידות בגיר אוטומטי והמון אלקטרוניקה. אז נכון שבקו ישר עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.8 שניות היא לא הרבה יותר זריזה כיום ביחס לסופר-מיני מודרניות מונעות טורבו, ושלא נדבר גם על החשמליות שמגיעות לשוק, אולם את ההבדל תרגישו בסיבוב (כפי שפעם היה הסלוגן של סיטרואן ZX), עם מכונית שחיה ובועטת בכבישים מפותלים ומספקת הרבה מאוד פאן ביחס לשקל/למטר פח. מעבר לכך, מצוידת המכונית גם במערכת המדמה נעילת דיפרנציאל אלקטרוני המסייעת להעברה יעילה של כוח המנוע אל הכביש בפניות במהירות גבוהה, ומערכת המתלים מצליחה לספק שילוב מוצלח בין אחיזת כביש גבוהה לנוחות נסיעה טובה בחיי היום יום מבלי שהגב ישלם מחיר גבוה בסעיף זה. בסעיף הדלק, את ימי המבחן סיימתי עם קצת 11.5 ק"מ לליטר בממוצע בתנאים מעט מאומצים.

אבארט 500 סקורפיונה

אנחנו זן נדיר

בפתחו של עידן מהפכת המכוניות החשמליות, אבארט 500 היא זן נדיר שהולך ונכחד לצערנו מעולם הרכב וככל הנראה גם הדור הבא שלה יאמץ תחנות אנרגיה במ'קום תחנות דלק. במחיר של 130,000 שקל בו היא מוצעת כעת, מדובר בלא פחות ממציאה בשוק הספורטיביות ותמורה מצוינת למחיר, וקשה לנו לחשוב על רכב של מותג אחר עד 200,000 שקל המספק חווית נהיגה דומה. גרסת הסקורפיונה החדשה עשויה בהחלט להביא קהל חדש למותג (אלו שכבר נהגו על אבארט יבחרו בגרסאות החזקות יותר), וכבר היום מצהירה חברת סמלת היבואנית ששליש מלקוחות המותג בארץ מתחילת השנה בחרו בגרסת הכניסה החדשה שתורמת לעליה במכירות, ואת הרבעון הראשון של 2022, צפויה אבארט לסיים עם כמות מכוניות המקבילה כבר לכל שנת 2021.

עוד ממבחני דרכים