הדובדבן שבקצפת? יונדאי איוניק 5 במבחן דרכים

יונדאי איוניק 5 מציעה מרכב קרוסאובר בעיצוב ייחודי ומסובב ראשים, מנוע חשמלי 217 כ"ס המספק ביצועים נאים, הבטחה לטווח נסיעה עד 481 ק"מ ותא נוסעים ענק במפתיע. אבל האם היא תזכה להיות נחשקת כמו טסלה? יצאנו למבחן דרכים

ששי כהן 29 ביול, 2021
יונדאי איוניק 5

קרוב לחמש שנים לאחר שהושקה בישראל יונדאי איוניק, המכונית ההיברידית של היצרן שכבשה את השוק ומסרה כאן יותר מ-40,000 עותקים, ואף לפני 3 שנים זכתה גם בתואר "המכונית הנמכרת ביותר בישראל", משיקה כלמוביל היבואנית את האיוניק 5 החדשה, מכונית 100% חשמלית שבעזרתה מכוונת החברה להיות שחקן מרכזי גם בשוק החשמליות, שזוכה לצמיחה עצומה במכירות מתחילת השנה (עם 4,713 מסירות בחצי שנה לעומת 1,525 בכל שנת 2020), ובעיקר לתת מענה לטסלה מודל 3 שכבשה כאן את השוק. "טסלה נתנה לגיטימציה לרכב חשמלי, אבל אנחנו כשחקן מרכזי בשוק הרכב הולכים לכבוש נתח משמעותי מהשוק" – כך מבטיחים בכירי היבואן.

הדגם החשמלי הראשון של יונדאי בפלטפורמה החדשה

האיוניק 5 הינה הסנונית הראשונה בסדרת הדגמים החדשה "IONIQ" של היצרן, אשר פותחה על פלטפורמה חדשה וייעודית לרכבים חשמליים. בניגוד לטסלה מודל 3 שהינה מכונית בתצורת סדאן, האיוניק 5 היא בעלת עיצוב שדי מטעה את הלקוחות. בתמונות היא נראית כסוג של משפחתית האצ'בק, אולם מפגש במציאות חושף קרוסאובר משפחתי די מגודל, שעם 4.63 מטר לאורך ו-1.89 מטר לרוחב, גדול אפילו מהטוסון, אך עם 1.6 מטר לגובה נמוך ממנו בכמה ס"מ בודדים. מעבר לכך, מדובר ברכב עם עיצוב חריג שנראה כמו סוג של קונספט עתידני שמשך הרבה תשומת לב על הכבישים בישראל, ומציע שפת עיצוב חדשה שאיננה נראתה עד כה ביונדאי, עם מוטיב של פיקסלים בעיצוב שמלווה את הרכב מבחוץ ומבפנים, יחידות תאורה ראשיות בעיצוב ייחודי, בתי גלגלים מודגשים, תאורת LED היקפית מרשימה, חישוקי גלגלים אווירודינמיים "19/"20 ועיצוב ייחודי גם לזנב המכונית. נפח תא המטען עומד על 531 ליטר מכובדים ובנוסף תמצאו גם תא אחסון קדמי (מתחת למכסה המנוע) בנפח 57 ליטר.

יונדאי איוניק 5

צילום: תומר פדר

תא נוסעים ענק ושופע פטנטים שימושיים

העיצוב החריג והמקורי של האיוניק 5 נמשך גם לתוך תא הנוסעים, שם בראש ובראשונה תפגשו תא נוסעים ענק ומרווח במיוחד (הודות לבסיס גלגלים של 300 ס"מ המקביל למכוניות סאלון), ספסל אחורי הנע על מסילה, קונסולת אחסון מרכזית הממוקמת בין צמד המושבים הקדמיים ונעה גם היא על מסילה למרחק של 14 ס"מ קדימה או לאחור, מגירת כפפות נשלפת במקום תא כפפות מסורתי ושפע של תאי אחסון הפזורים בחלל הנוסעים, המספקים תא נוסעים שימושי ומרווח במיוחד. גם כאן תמצאו שפת עיצוב שונה לחלוטין ממה שהורגלתם בדגמי יונדאי, עם חשיבה שונה, דשבורד בעיצוב מתקדם ועתיר טכנולוגיה, הגה בעיצוב חדש שבמקום לוגו של יונדאי במרכזו תמצאו לוגו של פיקסלים (סימן ההיכר של הרכב) ובורר מצבי נהיגה במרכזו בסגנון מכוניות על ספורטיביות, לוח שעונים דיגיטלי "12.25 ומסך מולטימדיה מרכזי באותו גודל, התומך בקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי. מעבר לכך, מדובר גם ברכב שפותח עם חשיבה רבה על איכות הסביבה, כאשר נקודות מגע רבות בו, כמו למשל ריפוד המושבים, חיפוי הדלתות, הרצפה ומשענת היד עשויים מחומרים ממוחזרים וחומרי גלם שהופקו מקני סוכר משמשים לדיפון התקרה ושטיחי הרכב.

יונדאי איוניק 5

צילום: תומר פדר

3 רמות גימור לבחירה

הדגם משווק ב-3 רמות גימור לבחירה, כאשר כבר מרמת הגימור הבסיסית "Presige" תקבלו את המולטימדיה "12.25, לוח מחוונים דיגיטלי, מושב נהג חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, חישוקי גלגלים "19, בקרת אקלים דיגיטלית דו-אזורית עם פתחי מיזוג למושבים האחוריים, קיפול מראות חשמלי, תאורת LED חיצונית מלאה, חיישני רוורס וחבילת בטיחות הכוללת התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ושמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, מצלמת רוורס, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוט' ברוורס, 7 כריות אוויר, החלפת אורות אוט' ועוד. רמת הגימור האמצעית "Supreme" כוללת בנוסף גג זכוכית פנוראמי עם וילון חשמלי ורמת הגימור הבכירה שנבחנת כאן "ELITE" כוללת גם מושבי עור, מושב נוסע חשמלי, מושבים אחוריים הנעים חשמלית על מסילה, חימום ואיוורור מושבים קדמיים, חימום מודבים אחוריים, משטח טעינה אלחוטית לטלפון הסלולרי, חיישני חניה קדמיים, תאורת אווירה משתנה, חישוקי גלגלים "20, דלת תא מטען חשמלית, זכרונות למושב הנהג ועוד, כאשר בסעיף הבטיחות מצטרפים מצלמות 360 מעלות, תצוגת וידאו מצולמת של השטח המת במראות המוצגת בלוח השעונים, מערכת אקטיבית להתרעה ומניעת התנגשות בעת כניסה ויציאה מחניה, מערכת חניה אוטומטית לביצוע חניה במקביל ובניצב ועוד.

יונדאי איוניק 5

ביצועים וטווח נסיעה

האיוניק 5 מגיעה לארץ בשלב הראשון בגרסת הנעה אחורית (בהמשך תגיע גם גרסת 4X4 חזקה ספורטיבית יותר), המצוידת במנוע חשמלי המפיק 217 כ"ס ומומנט מרבי של 35.7 קג"מ, אשר יחד עם סוללת ליתיום יון מתקדמת, מבטיחים טווח נסיעה חשמלי עד 481 ק"מ (451 ק"מ בדגם ה-ELTE) לפי נתוני היצרן. על הכביש מדובר במכונית שקטה במיוחד לנסיעה, המציעה בידוד מעולה מרעשי חוץ ונהיגה חלקה ונעימה כצפוי מדגמים חשמליים. יחד עם זאת, בניגוד לטסלה, לאמדובר כאן במכונית לתאוצות היסטריות ברמזורים, ועם נתון של 7.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מדובר ללא ספק במכונית מהירה עם ביצועים מצוינים, אך לא ספורטיביים. אל אלו מצטרפים נוחות נסיעה מצוינת, עם מתלים רכים יחסית, והודות להנעה אחורית תוכלו גם ליהנות ולכשכש קצת גם בזנב במפתיע, גם עם יציאות לא ברוטליות מהמקום. במהלך המבחן היינו רחוקים מלהשיג את טווח הנסיעה הרשמי של היצרן, ובנהיגה מעט מאומצת עם 3 נוסעים ברכב וציוד, הגענו ל-360 ק"מ אמיתיים, שסביר להניח שבנהיגה רגועה ומחושבת תצליחו לגרד עוד 20-30 ק"מ. מעבר לכך, הדגם תומך גם בטעינה אולטרה מהירה וניתן כיום להטעין אותו עד 200 ק"מ ברבע שעה בלבד. 

יונדאי איוניק 5

צילום: תומר פדר

עלויות אחזקה נמוכות במיוחד

במסגרת אסטרטגייה חדשה של היבואן, יסופקו כל הדגמים החשמליים עם טיפולים ל-3 שנים כלולים במחיר (עד 45,000 ק"מ), עמת טעינה והתקנה בסיסית כלולים במחיר הרכב, ואחריות מקיפה של 5 שנים לרכב (עד 100,000 ק"מ) ו-7 שנים לסוללה (עד 150,000 ק"מ), המצטרפים לעלויות נסיעה לק"מ נמוכות במיוחד הודות לשימוש בחשמל ולא דלק, בלאי נמוך יותר של רפידות הבלם, אגרת רישוי בעלות של 530 שקל בלבד ועוד.

יונדאי איוניק 5

החל מ-190,000 שקל

יונדאי איוניק 5 הינו הדובדבן שבקצפת כפי שמכנה אותו היבואן ומיועד בראש ובראשונה לתת מענה לטסלה, למרות שאיננו רכב יוקרה. לזכותו מרכב קרוסאובר עם עיצוב עתידני מרשים ומסובב ראשים, תא נוסעים ענק (עם בסיס גלגלים הגדול אפילו מיונדאי פליסייד הענקית), יחידת כח חשמלית המספקת שילוב מוצלח של ביצועים נאים עם טווח נסיעה גדול יחסית, בטיחות מושלמת ועלויות אחזקה נמוכות במיוחד. בסעיף השלילה, רמת האבזור בגרסת הבסיס נמוכה יחסית למחיר המבוקש שנקבע על 189,900 שקל, ומי שציפה לביצועים ספורטיביים ותאוצות עוצרות נשימה ייאלץ להמתין לגרסת ה-4X4 שתגיע בחודשים הקרובים. בשורה התחתונה, מדובר בקרוסאובר חשמלי משובח ונעים מאוד לנהיגה, והיבואן מצפה למכור ממנו לפחות 800 יחידות עד סוף השנה (תלוי במלאי שיקבל מהיצרן), וכמה אלפי יחידות בשנה מלאה, אבל האם הוא באמת יתחרה בטסלה ויצליח לייצר את הנחשקות שיש למתחרה? ימים יגידו.

מחירים: 189,900 שקל לגרסת הכניסה, 199,900 שקל לגרסת האמצע ועד 216,900 שקל לגרסת ה-ELITE הבכירה שנבחנת כאן. מחיר גרסת ה-4X4 שתגיע לקראת סוף השנה נקבע על 238,900 שקל.

 

עוד ממבחני דרכים