הכירו את חלאווה : אופנוע הטרור ששימש את המחבלים בחדירה לישראל

אופנוע הטרור המרכזי ששימש את מחבלי חמאס שחדרו לישראל בשבת השחורה, הוא של HALAWA המצרית המייצרת אופנועים זולים בסין. למרות האיסור לייבא לרצועת עזה אופנועים, אלפי כלים כאלו הוברחו לרצועה וישראל באופן הזוי אף אישרה לחמאס לפני 5 חודשים יבוא חלקי חילוף לאופנוע הטרור.

ששי כהן 15 בנוב, 2023
אופנוע חלאווה חמאס

צילום תמונה ראשית: Alma Research & Education Center

לא רק טנדר טויוטה היילקס. צי כלי הרכב של ארגון הטרור חמאס כולל גם מאות אופנועי HALAWA ששימשו בין היתר את מתקפת הטרור של החמאס ב-7 באוקטובר בחדירה לישראל וכיבוש כמה מהישובים בעוטף עזה. על עזה להזכירכם, הטילה ישראל איסור בייבוא של אופנועים, אך ההברחות במנהרות משטח מצריים הפכו האופנועים לכלי פופולרי ברצועה מזה יותר מעשור, והפכו גם לאחד מכלי המוות המובילים בתאונות דרכים ברצועה, עם יותר מ-200 הרוגים מדי שנה בשל היעדר לימודי נהיגה מסודרים, אי חבישת קסדות ותרבות של השתוללות ואי ציות לחוקים. כחלק מהביזיון, ביוני האחרון העניקה ישראל אישור רשמי ליבוא חלקי אופנועים לרצועה למרות שהיא אוסרת יבוא של אופנועים לשם, תחת התירוץ של שיפור חייהם של הפלסטינים והמחשבה הלא מציאותית ששדרוג איכות החיים שלהם יוביל לשקט.


מותג האופנועים חלאווה (HALAWA) הינו מותג אופנועים מצרי שנוסד ב-1973 וכולל מספר דגמי אופנועים בסיסיים וזולים במיוחד המיוצרים עבורם בסין (ע"י DAYUN) כאשר במצרים הוקם גם מפעל המייצר חלק מחלקי החילוף של האופנועים. הפירוש אגב של המילה "חלאווה" בערבית הוא מתיקות… הכי רחוק מהדימוי של אופנוע הטרור ששירת את המחבלים.

חלאווה אליקנטו

חלאווה אליקנטו

אחד הכלים הפופולרים שמשרתים את החמאס הוא  Halawa Alicanto, אופנועי כביש בסיסי ומיושן מבחינה טכנולוגית שמוצע עם מנועי 4 פעימות בנפח 125, 150 ו-200 סמ"ק ומיועד כתחבורה בסיסית וזולה במיוחד לאחזקה. בדגמים מהשנים האחרונות שלו, הוא מצויד גם בלוח שעונים דיגיטלי ומחיר הכלי בסין נע סביב ה-900 דולר בלבד. אל תצפו כאן לביצועים ספורטיביים, אולם באותה שבת שחורה הוכיחו אופנועי הטרור שהם מסוגלים לסחוב 2 מחבלים (או שלושה בחזרה עם חטוף) למרחק של כמה ק"מ ללא כל בעיה ובשטח לא סלול, מה שהתאפשר ככל הנראה עקב החלפת הצמיגים לכאלו המותאמים יותר לשימוש בדרכים לא סלולות. בשיטה זו, נחטפו כמות לא מבוטלת של אזרחי ישראל.

אופנוע HALAWA

משמש ברצועת עזה גם כרכב משפחתי בשעת הצורך. על קסדות וביטוחים לא שמעו שם, אך כמות הנפגעים בתאונות גבוהה משמעותית מהמקובל. צילום:Reuters

עשרות רבות של אופנועים כאלו חדרו לארץ במסגרת מתקפת הטרור הרצחנית, ורבים מהם ננטשו בשטח ישראל לאחר שהמחבלים שהגיעו עליהם חוסלו בלחימה ע"י צה"ל וכוחות הביטחון. חלק מהאופנועים הושמדו גם מהאוויר ע"י כלי טייס שונים.

במבצע צוק איתן בשנת 2014 חשף צה"ל מנהרת טרור בצפון הרצועה שהתקרבה לישראל ובתוכה היו מוכנים 3 אופנועים חדשים עם הפנים קדימה לפרוץ לישראל, כאשר הוסרו מעליהם מראות הצד והמאותתים, כדי להפוך אותם לצרים יותר שיוכלו לנוע במנהרות. זו היתה עדות נוספת לשימושם של האופנועים לא רק לשימוש אזרחי רגיל כתחבורה בסיסית, ובכל זאת הממשלה בחרה להתעלם מזה ולאשר להם יבוא של חלפים לפני מספר חודשים דרך מעבר רפיח.

אופנוע של החמאס שנלקח שלל ע"י אזרחים

אופנוע של החמאס שנלקח שלל ע"י אזרחים בישראל. צילום מתוך "כאן 11".

אמש נחשף בערוץ כאן 11 שלאחר שהאופנועים שכבו בצידי הדרכים עוד ימים ארוכים לאחר שהגיעו באותה שבת שחורה, כמה מהם הגיעו לידי חובבי אספנות שהחליטו לקחת את החוק לידיים ואספו כלים כאלו מהכביש והעבירו אותם לביתם למזכרת. במשטרה הודיעו כי מדובר בעבירה פלילית ואמש הגיעו גם כוחות מג"ב דרום לבית של "אספן" כזה שם נמצאו כמה אופנועים וטויוטה היילקס של החמאס, וגרוע מזה גם שלל אמצעי לחימה כמו רובי קלאצ'ניקוב ומטולי RPG. המשטרה טוענת שמי שיחזיר בימים הקרובים לתחנות המשטרה ציוד, נשק, רכבים וכל דבר אחר שהגיע לארץ ע"י המחבלים, לא יועמד לדין. נכון לעכשיו נאספו כבר שלל אופנועים וטנדרים של החמאס אשר מאוחסנים במשטרת אופקים לעת עתה.

עוד מדו גלגלי