המונחים שאתם צריכים להכיר ברכב חשמלי

הלהיט החדש בשוק המכוניות הוא הרכב החשמלי. אז רגע לפני שאתם עוברים למכונית חשמלית שקטה, מפנקת וחסכונית בהוצאות האחזקה, בואו להכיר את המונחים שמלווים מכונית חשמלית.

מדור שיווקי 15 בנוב, 2021
רכב חשמלי

כחלק מההחלטה לעבור למכונית חשמלית, יש עולם שלם של מונחים ומושגים המתייחסים לסוג מכונית זו. בנוסף להתאמת החנייה הביתית, כך שתוכלו להטעין את הרכב בשעות הלילה וכחלק מההסתגלות לנסיעה שקטה וללא רעשי המנוע, יש להכיר את כל השיח של עולם המכוניות החשמליות, זאת כדי לקבל את ההחלטות הנכונות, לבחור בעמדות טעינה מתאימות ולהסביר לבעל המוסך מה הבעיה ברכב – אם יש כזו.

לפניכם כל המונחים שאתם צריכים להכיר, בואו נצא לדרך:

רכב היברידי – רכב זה משלב בתוכו שני מנועים שונים: בנזין וחשמלי. תוך כדי נסיעה נעשה מעבר בין מנוע אחד לשני באופן אוטונומי על־ידי הרכב. המנוע החשמלי של הרכב אינו דורש טעינה ממקור חיצוני והוא נעשה תוך כדי נסיעה, ומאפשר חיסכון ניכר בדלק ובפליטת המזהמים.

רכב היברידי פלאג אין (PHEV) – גם ברכב זה קיימים שני מנועים – חשמלי ובנזין – אך הפעם המנוע החשמלי ניתן לטעינה באמצעות כבל חיצוני בעמדת טעינה ביתית או ציבורית, והרכב כולל סוללה גדולה יותר המבטיחה טווח נסיעה חשמלי של כמה עשרות ק"מ. גם ברכב זה המעבר בין המנועים נעשה באופן אוטונומי.

רכב חשמלי (EV) – זה רכב בעל מנוע חשמלי בלבד. טעינת הרכב נעשית באמצעות כבל, באחת מעמדות הטעינה הציבוריות או בעמדה פרטית ביתית.

זרם חשמלי – ממש כמו בכל מכשיר חשמלי אחר, גם רכב חשמלי נטען באמצעות זרם חשמלי שהוא תנועה של אלקטרונים בתוך מוליך.

זרם ישר (DC) – מושג זה מתייחס לסוג הטעינה של הרכב, והכוונה היא לזרם שעובר בכיוון אחד בלבד – מתייחס לטעינה מהירה.

זרם חילופין (AC) – בשונה מזרם ישר, זהו זרם שעובר בצורה מחזורית, והכוונה היא לטעינה רגילה – טעינה איטית.

משך טעינה – הזמן שלוקח לסוללה להיטען במלואה. באופן תיאורטי, אם הסוללה נמצאת על 0% ועד שהיא נטענת ל-100%. ההמלצה של יצרניות הרכב היא לא להגיע למצב של 0% ולא לטעון מעל 80%–90%.

טעינה מהירה – הכוונה לעמדת טעינה שיכולה להטעין את הרכב בזרם ישר, ובכך למלא את הסוללה בפרק זמן קצר יחסית. אפשרות זו קיימת בעיקר בעמדות ציבוריות והיא מאפשר להמשיך בנסיעה תוך חצי שעה במקום להמתין מספר שעות כפי הנדרש בטעינה רגילה, שהיא טעינה איטית.

קילוואט – מידה למדידת חשמל. הכוונה היא ל-1,000 וואט. קילוואט לשעה – קוט"ש – מתייחס לכמות החשמל הנצרכת ביחס למספר הקילומטרים בנסיעה.

דוושה אחת – זוהי אופציה הקיימת בחלק מהמכוניות החשמליות, המאפשרת האצה והאטה באמצעות דוושה אחת בלבד. עדיין תהיה דוושת בלם ברכב, אך הגדרות הרכב הן שברגע שהנהג אינו לוחץ על דוושת ההאצה, הרכב יחל בהאטה אוטומטית.

בלימה רגנרטיבית – בכלי־רכב חשמליים, בלימה של הרכב מביאה להחזרת חשמל לסוללה, היא הופכת את פעולה המנוע מהוצאת אנרגיה להחזרתה.
טווח נסיעה – אחד הנתונים החשובים בעת קניית הרכב הוא, מה המרחק שניתן להגיע עם הרכב עד שהסוללה שלו מסתיימת? טווח נסיעה מתייחס למספר הקילומטרים שניתן לנסוע ברכב חשמלי עם סוללה טעונה במלואה. נתון זה נמסר כחלק ממפרט הרכב, אם כי בפועל הוא לרוב נמוך יותר, כך שכדאי להתייעץ עם בעלי רכב דומה לקבלת הנתון האמיתי.

סוללת ליתיום – רכב חשמלי עובד על סוללה (ממש כמו השלט של הטלוויזיה) וסוללה זו נקראת סוללת ליתיום. סוללה נטענת המבוססת על מתכת ליתיום בשילוב עם קובלט. גם הפלאפונים מאובזרים בסוללה דומה.

לסיכום, כשעולם המונחים מוכר יותר, וניתן להבין את השיח מסביב, ישנה האפשרות לבחור רכב חשמלי שיתאים וישמש אתכם ואת משפחתכם באופן מושכל ונהיר יותר. כעת, גם אתם יכולים ליהנות מיתרונותיו הרבים של הרכב הנפלא הזה.

עוד מצרכנות