המשבר בשוק השבבים: היקף ייצור דגמי פולקסווגן חוזר לשנות ה-50

פולקסווגן מתגאה אמנם בזינוק בייצור דגמי החשמליות, אך לפי דיווחים בגרמניה מסתירה את הצניחה בייצור דגמי הבנזין והדיזל במפעל הראשי שלה בגרמניה, שהיקף הייצור שלו צנח השנה לקצב של 300,000 מכוניות בלבד, הנתון הנמוך ביותר מאז 1958 !

ששי כהן 21 באוק, 2021
פולקסווגן גולף דור 8

המשבר החריף בתעשיית השבבים הפוגע משמעותית בייצור כלי הרכב ברחבי העולם, מספק חדשות מעניינות מקונצרן הרכב פולקסווגן. מצד אחד, החברה דיווחה לעיתונות בשבוע החולף על שיא חדש בייצור דגמים חשמליים (BEV), הכולל ייצור של 122,100 מכוניות חשמליות ברבעון השלישי של השנה, המהווה זינוק של 109% מול הרבעון המקביל אשתקד, ונתח שוק עולמי שחצה את ה-6% מסך מכירות הדגמים החשמליים בעולם. מצד שני, סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה אמש שבחטיבת דגמי הבנזין והדיזל של היצרן, נרשמת צניחה דרמטית במכירות השנה עם היקפי הייצור הנמוכים ביותר מאז 1958!

לפי רויטרס, מאז תחילת השנה יוצרו במפעל הראשי של פולקסווגן בוולפסבורג רק 300,000 מכוניות, צניחה משמעותית לעומת אשתקד, בה החל וירוס הקורונה להשפיע וייצור הדגמים צנח אל מתחת לחצי מיליון מכוניות. בעשור החולף ממוצע הייצור של המפעל עמד על כ-780,000 מכוניות בשנה, וצפי הייצור טרום עידן הקורונה עמד על כ-1 מיליון מכוניות בשנה לשנים הקרובות. המפעל שמייצר בעיקר את דגמי הגולף והטיגואן, סובל מצניחה בייצור בשל המחסור בשבבים בתעשיה ולאו דווקא בשל ביקוש נמוך בעולם, ולעת עתה ברור שהמשבר ילווה את יצרני הרכב עמוק אל תוך 2022.

יחד עם זאת, הצניחה בייצור דגמי הבנזין והדיזל די נשלטת ע"י היצרן, אשר מעדיף לספק את מרבית השבבים שהוא מצליח לרכוש לתעשיית המכוניות החשמליות המהווה את עתיד הקונצרן, כחלק משמירה על התחרות עם שלל הדגמים החשמליים שמציפים את השוק ובראשם טסלה. בעידן הנוכחי, מעדיפה פולקסווגן לייצר יותר מכוניות חשמליות על חשבון הדגמים המסורתיים, משום שהן הרבה יותר ריווחיות, ולכן מקבלות תעדוף בייצור. בחודש החולף, אף דיווחו בפולקסווגן שאם משבר השבבים לא יפתר בקרוב, עשויה החברה לאבד כ-25% מהעובדים שלה בעולם.