העתיד כבר כאן: יונדאי איוניק חשמלית במבחן דרכים

230 ק"מ אמיתיים בין טעינות, עלות טעינה מלאה בפחות מ-20 שקל, מרכב משפחתי מרווח ונוח, ביצועים חמים ו- 120 הזמנות שכבר נרשמו. שווה 160,000 שקל? יונדאי איוניק החשמלית במבחן דרכים.

ששי כהן 09 בינו, 2019
יונדאי איוניק חשמלית

הרבה מדברים על העתיד והמכוניות החשמליות שעתידות לכבוש את הכבישים, אך בינתיים, לפחות בארץ, העסק די מקרטע, עם מכונית סופר-מיני אחת עממית שמשווקת בעצלתיים (רנו זואי), סופר-מיני אחת יוקרתית שלא מצליחה להימכר (ב.מ.וו i3) וצמד SUV יוקרתיים ויקרים שיעלו בקרוב על הכביש (ובכמויות קטנות). דווקא השוק-הדו-גלגלי בארץ מוביל את המהפכה החשמלית בארץ עם שלל קטנועים ואופנועים שנמכרו כאן בשנים האחרונות. עכשיו יש גם ליונדאי משפחתית חשמלית ראשונה בישראל – האיוניק החשמלית, ואפילו במחיר סביר של 160,000 שקל, הגבוה ב-20-25 אלף שקל מהדגמים ההיברידים שלה. מה יש לה להציע? יצאנו לבדוק.



עם יותר מ-17,000 עותקים שלה שכבר נעים על הכבישים ותואר "המכונית הנמכרת ביותר ב-2018", יונדאי איוניק היא לא מכונית שכבר תסובבו אחריה את הראש, אבל  דווקא הגרסה החשמלית שלה זכתה להרבה תשומת לב ברחוב. זה לא בגלל הגריל השונה והאטום שלה (ללא פתחי איוורור), וגם לא פנסי ה-LED המעוצבים מאחור. זה רק בגלל שרכב המבחן שסופק לנו בצבע השחור, הוא למעשה מכונית בצבע לבן שצופתה במדבקות ושלל סטיקרים מעוררי עניין שגורמים לסובבים אותה להבין שלא מדובר באיוניק הרגילה של השכן מההייטק. נדמה שדווקא בצבע הלבן המקורי שלה עם הגריל הכסוף ושלל סטיקרים היא היתה בולטת עוד יותר. בכל מקרה, זו אותה גברת בשינוי אדרת, אך בהחלט נעימה למראה.

יונדאי איוניק חשמלית

איוניק היברידית ואיוניק חשמלית. הבדלי העיצוב מתרכזים בעיקר בחזית

בתוך תא הנוסעים ההבדלים משמעותיים יותר: אמנם המבנה הכללי של הדשבורד כמעט זהה, אך הקונסולה המרכזית בין שני המושבים הוחלפה בקונסולה הייטקית עתירת מתגים, ואת מקומה של ידית ההילוכים המסורתית, תופסים מתגי "P, R, D, ו-N", ובורר תכניות נהיגה. בנוסף, לוח השעונים הדיגיטלי עוצב מעט שונה, ומציע עיצוב משתנה בהתאם למצבי הנהיגה. מעבר לכך, מדובר בשינויים קוסמטים בלבד (מסגרות פתחי מיזוג בצבע נחושת במקום כחול ועוד). לצד אלו, מדובר באותה איוניק שימושית ומרווחת למדי למשפחה בת חמש נפשות, בין השאר הודות לבסיס גלגלים של 270 ס"מ, ותא מטען נדיב גם בדגם החשמלי בנפח 455 ליטר.

יונדאי איוניק חשמלית

תא מטען נדיב בנפח 355 ליטר או 455 ליטר עד השמשה.

האבזור נדיב כסטנדרט וכולל: בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון, מולטימדיה "Connected" יעילה עם שלל אפליקציות, ניווט Waze ומצלמת רוורס, קיפול מראות חשמלי, כניסה והתנעה ללא מפתח, חישוקי "16 ועוד. רכב המבחן צויד גם בפריטים כמו חימום הגה ומושבים, גג שמש וריפודי עור שלא יעשו עליה בדגם הישראלי. אבזור הבטיחות מושלם וכולל התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, התרעת סטיה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, התרעת שטח מת במראות הצד, בקרת שיוט אדפטיבית, 7 כריות אוויר ועוד.

יונדאי איוניק חשמלית

מרווחת ומאובזרת, במקום ידית הילוכים, יש מתגים

שלח לי שקט בקופסה מארץ רחוקה…

כל מי שהתאהב בנסיעה השקטה שמציעות לרוב מכוניות היברידיות, ימצא באיוניק החשמלית קפיצת מדרגה של ממש: המנוע החשמלי המפיק 120 כ"ס ומומנט של 30 קג"מ, מספק ביצועים זריזים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב- 9.9 שניות וקצב צבירת תאוצה ליניארי מרשים, שמאפיל אפילו על מכוניות עם הרבה יותר "סוסים". אל אלו מצטרפים אחיזת כביש גבוהה ויכולות עקיפה זריזות ומרשימות הודות למומנט הנדיב של המנוע, והכל נעשה בשקט מופתי הן במצב נסיעה ECO החסכוני והן במצב SPORT החוויתי יותר, שם הרכב מזנק בהחלטיות ומספק ביצועים שמרגישים טובים מהמספרים על הנייר. נוחות הנסיעה לרוב טובה, אולם נדמה היה שמתלי הרכב מעט יותר קשיחים ביחס לאיוניק ההיברידית הרגילה. ייתכן והסיבה היא משקל הרכב הגבוה יחסית ( 1.4 טון ) בשל הסוללות המאוחסנות מאחור.

יונדאי איוניק חשמלית

רכב חשמלי ראשון של כלמוביל בשיווק סדיר. הנסיון לייבא בעבר את המיצובישי MIEV לא יצא לפועל

פחות מ-20 שקל לטעינה מלאה

אז את טווח הנסיעה הרשמי המדווח לפי תקן ה-WLTP שמבטיח 280 ק"מ בין טעינות לא הצלחנו לשחזר, אולם 230 ק"מ אמיתיים בהחלט ניתן לצפות במציאות, מה שעשוי להתאים בגדול לבערך 90% מהנהגים בארץ שאינם משתמשים ברכבם לצורך עבודה. האיוניק מצידה, תעשה אמנם הכל כדי שתנצלו היטב את הסוללות למקסימום ק"מ: זה מתחיל במחשב הדרך שמסייע לכם בנהיגה חסכונית, מנופי תפעול מאחורי ההגה שאינם משמשים להעברת הילוכים (תיבת הילוכים מתקדמת עם הילוך אחד), אלא לצורך קביעת רמות הטעינה הרגנרטיבית, המשפיעה על טווח הנסיעה תוך שימוש באנרגיית הבלימה שנצברת. לאחר כמה "משחקים" עם המנופים הנ"ל, הצלחתי ללמוד את המערכת ולנסוע לגבי עשרות ק"מ כמעט ללא שימוש בדוושת הבלמים. חיסכון ברפידות בלימה וצלחות מובטח. היתרון הגדול של השימוש בחשמל ולא בדלק הוא בחיסכון העצום בעלויות: קצת פחות מ-20 שקל לטעינה מלאה שמספיקה לבערך 200 ק"מ (נסיעה חסכונית עם מזגן).

יונדאי איוניק חשמלית

תמיכה במגוון אפשרויות טעינה: החל משקע כוח ביתי ועד עמדת טעינה מהירה.

שלום ולא להתראות לתחנות הדלק

יחד עם זאת, הפעלת מזגן לאורך הנסיעה מקצצת באופן מיידי 30 ק"מ בערך מטווח הנסיעה וכך גם קביעת טמפרטורה מדויקת בבקרת האקלים. מצד שני, האיוניק ידידותית למשתמש ומציעה תמיכה במגוון אפשרויות טעינה: החל משקע טעינה ביתי –שקע כוח (8 שעות לטעינה מלאה), דרך טעינה מעמדת טעינה ביתית מנוהלת (4-4.5 שעות לטעינה מלאה) ועד טעינה מעמדת טעינה מהירה DC, המאפשרת זמן טעינה של 23-30 דקות ל- 80% טעינה בהתאם לסוג העמדה. כשהרכב בטעינה אגב, ניתן לראות מרחוק על החלון הקדמי את מד הטעינה בצבע כחול. גימיק חמוד. לנוכח נדירותן של עמדות הטעינה הציבוריות כיום (נושא שנמצא בטיפול), חשוב שתגורו בבית פרטי או בבניין/ מקום עבודה שקיימת בו אפשרות להתקנת עמדת טעינה לרכב (שקע כח ביתי לרוב).

פסק דין

יונדאי איוניק החשמלית היא כיום המשפחתית החשמלית היחידה הנמכרת כיום בישראל, ומדגימה פחות או יותר כיצד כולם ינהגו בעתיד הלא כ"כ רחוק. במחיר של 160,000 שקל בו היא מוצעת כיום, יהיו מספיק מי שיהיה להם להגיד מדוע זה לא משתלם, עם שלל חישובים מתוחכמים של החיסכון בעלויות מול תוספת המחיר מול משפחתית רגילה. מצד שני, לקוחות שמבקשים לצמצם דרמטית את הוצאות התדלוק (עד 90% בהוצאות הדלק) ועלויות הטיפולים במוסכים (אין שמנים, פילטרים, פלאגים וכו'…) ובעלי חשיבה ירוקה ומודעות לאיכות הסביבה, ימצאו כאן פרטנרית ביצועיסטית, אפילו מרגשת במידה מסוימת, שקטה כמו מכוניות פלאג-אין יוקרתיות שעולות פי 4 ויותר, מרווחת, מפנקת ובטיחותית במחיר סביר למדי (בוודאי מול מחירן של החשמליות האחרות בארץ). 120 הזמנות כבר נרשמו לדגם בארץ, רובן ע"י מקומות עבודה. בשורה התחתונה: העתיד כבר כאן ונראה לא רע בכלל.


עוד ממבחני דרכים