הקטנוע החשמלי המתקדם בישראל? NIU GT במבחן דרכים

אחרי שכבש את השוק הסיני, נחת הקטנוע החשמלי של חברת NIU בארץ, ומציע קטנוע אורבני חכם ומעוצב במיוחד, המבטיח 140 ק"מ בין טעינות, טעינה מלאה ב-3.5 שעות, חווית נהיגה מהנה ועלויות אחזקה נמוכות במיוחד. יצאנו לבדוק איך כל זה מתבטא על הכביש וכמה יעלה לכם התענוג הזה?

ששי כהן 30 ביול, 2020
קטנוע חשמלי NIU GT

שוק הקטנועים החשמליים זוכה לתנופה אדירה במזרח וגם באירופה נרשמים היקפי מכירות שמציגים צמיחה משמעותית במכירות בשנים האחרונות, כחלק מתרבות ה-Smart Mobility שכובשת את העולם ומציעה כלים המכוונים לתנועה עירונית יעילה, ידידותית לסביבה וזולה לאחזקה. יחד עם זאת, דווקא בישראל, מעצמת ההייטק, הכלים החשמליים הסתפקו עד כה במכירות נמוכות יחסית לענף הדו-גלגלי. אז עכשיו יש לנו קטנוע חשמלי חדש בארץ, קטנוע לייף סטייל עמוס טכנולוגיה וחמוד במיוחד. האם שוק הקטנועים החשמליים בפתח של עידן חדש?

אז למי שלא מכיר את יצרנית הקטנועים החשמליים NIU, נוסיף שמדובר ביצרן דו-גלגלי סיני שהחל את דרכו בעולם ב-2014, והוקם ע"י צוות שהגיע ברובו מעולם ההייטק ולאו-דווקא מתעשיית הרכב המסורתית. ב-6 שנים שחלפו, הוא הספיק להגיע לנתח שוק של קרוב ל-40% משוק הקטנועים החשמליים הסינים, להתרחב לאירופה ושאר העולם וכיום הוא משווק ביותר מ-40 מדינות בעולם, עם מכירות מרשימות של יותר מ-1.1 מיליון קטנועים, אשר צברו עד כה יותר מ-3 מיליארד ק"מ נסיעה. לארץ הוא מגיע ע"י חברת UME, שהיא לא רק היבואנית של הכלים החשמליים של Segway, אלא גם חברת בת של UMI (יבואנית שברולט, קדילאק ואיסוזו), מה שאמור להסיר דאגה מליבכם לגבי שרידות בעידן הקורונה וחשש מכניסה למותג חדש.


שונה מהעדר

אחת הסיבות המרכזיות לדעתנו לחוסר הצלחה של קטנועים חשמליים בישראל, נוגעת לעיצוב הכלים, שלרוב מהווה פשרה בין הדרישה לאחסון סוללות גדולות, לרצון לספק כלי קומפקטי וקל משקל, המתבטא בחלק גדול מהמקרים בעיצוב לא מפתה (בלשום המעטה), פרופורציות מוזרות והופעה כללית שלא ממש עושה חשק. במקרה של ה-NIU GT החדש, מדובר בכלי סופר מעוצב וסטייליסטי, המצליח לשלב היטב בין הופעה מודרנית למראה רטרו, עם אחד העיצובים החמודים והנאים ביותר בשוק הקטנועים העירוניים. לצד העיצוב המוצלח, מדובר בקטנוע קומפקטי במידותיו, המתאים גם לרוכבים לא גבוהים ומספק להם ביטחון רב בנהיגה. לצד אלו, מצויד הדגם בתאורת LED היקפית, צמד מראות צד עגולות שקצת היו לנו קטנות, מושב רחב, שמנמן ונוח לצמד נוסעים, משטח רגליים שטוח שנוח גם להובלת חבילות, רגלית צד ורגלית אמצע. בסעיף האבזור תמצאו גם פריטי נוחות כמו שקע USB לטעינת הסמארטפון ובקרת שיוט שממש לא אופיינית לקטנועים מהסוג הנ"ל.

קטנוע חשמלי NIU GT

אפילקציה ייעודית לסמארטפון

ה-NIU מצויד בלוח שעונים דיגיטלי מתקדם, עם מסך LCD איכותי וגדול שנראה היטב גם תחת נסיעה בשמש ישירה, וכולל בנוסף גם אפליקצייה ייעודית לטלפון הנעזרת בסים סלולרי של Vodaphone העולמית, אשר יחד עם GPS מובנה מציעה היסטוריית נסיעה מלאה, מיקום הכלי, התראות על נסיונות גניבה של הכלי שמשודרות לסמארטפון שלכם ועוד (למעשה מהווה גם סוג של איתוראן לקטנוע), לצד שלל נתונים אודות כמות החשמל בסוללות ואופציה לשדרוג תוכנה ועדכונים של היצרן מרחוק.

על הכביש

הדגם מצויד במנוע חשמלי מתוצרת BOSCH בהספק של 3000 וואט המחובר לגלגל האחורי ויחד עם צמד סוללות ליתיום יון מתוצרת פנסוניק, מספק ביצועים מלהיבים בכביש העירוני, עם תאוצה מעמידה ל-50 קמ"ש תוך 4 שניות, מהירות מרבית שמגרדת את ה-80 קמ"ש וחווית נהיגה חשמלית שקטה לחלוטין, נטולת רעידות וזמזומים וכמובן אינה מזהמת ואינה פולטת ריחות של דלק שרוף. כל מי שלא יצא לו עדיין לרכב על קטנוע חשמלי, מוזמן לתאם נסיעת מבחן. חווית נהיגה מלהיבה מובטחת ואפילו ממכרת. אני מודה שמזמן לא יצא לי לנהוג על כלי עירוני כה יעיל ומהנה לנהיגה כמו הכלי הזה. מעבר לכך, הבולמים של הכלי מעט נוקשים, מה שמספק נוחות נסיעה בינונית בכביש שאינו סלול היטב, ועל סעיף הבלימה אחראים צמד בלמי דיסק ומערכת בלימה משולבת העוצרים את הכלי הזה באופן יעיל, רק חבל שהכלי לא מצויד במערכת ABS שמשדרגת את הבטיחות. תחת נהיגה במצב "ספורט" הצלחנו לגרד בכביש ישר את ה-80 קמ"ש גם כשהרכבנו נוסע נוסף. למרות שמדובר בכלי עירוני מובהק, במקרה הצורך ניתן לצאת איתו לבין עירוני קליל לטווח של 2-3 ק"מ (עד 80 קמ"ש).

קטנוע חשמלי NIU GT

טווח נסיעה

ה-NIU GT משווק בארץ ב-2 דגמים לבחירה, הנבדלים בטווח הנסיעה בין טעינות. גרסת הבסיס מציעה טווח נסיעה של 100 ק"מ וגרסת ה-PRO הנבחנת כאן, מציעה לפי נתוני היצרן עד 170 ק"מ בין טעינות, מה שבפועל מספק סביב ה-130 ק"מ (תלוי באופן הנהיגה שלכם). לרשות הרוכב עומדים בורר מצבי נהיגה, כאשר מצב ה-E-SAVE שמבטיח את טווח הנסיעה הגבוה ביותר מגביל את מהירות הכלי ל-20 קמ"ש, מצב הדיינמיק שהכי מתאים לתנועה עירונית מגביל את הכלי ל-50 קמ"ש ובמצב ספורט תוכלו להגיע גם עד 80 קמ"ש על חשבון טווח נסיעה מצומצם יותר, שעדיין כנראה לא ירד מה-100 ק"מ. זמן הטעינה של הסוללות עומד על כ-3.5 שעות דרך מטען המתחבר לשקע חשמל ביתי ומי שאין לו נקודת חשמל ליד חניית הקטנוע, יכול לשלוף את הסוללות (11 ק"ג לשתיהן) ולקחת אותם לטעינה ביתית. האחריות של הסוללות עומדת על כשנתיים ולדברי היצרן הן אמורות להספיק 5 שנים ללא בעיה מיוחדת.

קטנוע חשמלי NIU GT

3.5 שעות לטעינה מלאה משקע חשמל ביתי

הוצאות אחזקה נמוכות

היתרון של קטנועים חשמליים מעבר לחווית רכיבה זריזה ושקטה מתבטא כמובן בהוצאות האחזקה, שם נהנים הכלים מביטוח המקביל לכלי 50 סמ"ק, עלויות טיפולים אפסיות (טיפול שגרתי כל 3,000 ק"מ בעלות של 250 שקל), ועלויות חשמל נמוכות משמעותית מול מחירי דלק (טעינה מלאה בכמה שקלים בודדים). חברות שליחויות שיבחרו בכלי חשמלי ודורשות ביטוח לנהגים חדשים, יחסכו בעלות ביטוח החובה כ-3,000 שקל מול קטנוע בנזין 125 סמ"ק !

החל מ-16,500 שקל 

בסיכומו של מבחן, קטנוע NIU GT הינו קטנוע אורבני כמעט מושלם: הוא נראה מעולה ונהנה מהופעה סטייליסטית, הוא מציע רכיבה עירונית זריזה, שקטה ומהנה במיוחד, המידות שלו קומפקטיות ומאפשרות תנועה עירונית קלילה גם במקומות אורבנים צפופים, הוא ידידותי גם לרוכב מתחיל, ונהנה מעלויות אחזקה נמוכות במיוחד. בסעיף החובה, השימושיות שלו קצת פחות טובה מקטנועי בנזין, כאשר תא האחסון המסורתי מתחת למושב פינה את מקומו לאחסון הסוללה (את זה תפתרו בארגז אחסון אחורי) ומחיר הרכישה שלו גבוה מקטנוע בנזין בסיסי, ולמרות שאטרקטיבי ביחס לקטנועים חשמליים, מתחיל ב-16,500 שקל לגרסת הטווח נסיעה של 100 ק"מ, או 21,000 שקל לדגם בעל טווח הנסיעה המוגדל שנבחן כאן. בשורה התחתונה: העתיד הוא ללא ספק חשמלי, והדגם החדש של NIU הוא כלי אורבני מושלם, למי שמרבית נסיעותיו המוחץ מתבצע בתוך העיר.




עוד מדו גלגלי