וולוו XC60 מבחן דרכים

ה XC60 , מפנקת בכביש ובשטח , אבל מעל לכל , זה כנראה רכב השטח הכי בטיחותי שתוכלו לרכוש היום. בכל הקשור לבטיחות , בוולוו לא מתפשרים . החברה השוודית הציבה לעצמה יעד שאפתני במיוחד : עד שנת 2020 היא תשיק מכונית שלא יהרג בה בתאונת דרכים אף נוסע . נשמע יומרני מדי ? אולי…

ששי כהן 20 באוג, 2009

ה XC60 , מפנקת בכביש ובשטח , אבל מעל לכל , זה כנראה רכב השטח הכי בטיחותי שתוכלו לרכוש היום.

בכל הקשור לבטיחות , בוולוו לא מתפשרים . החברה השוודית הציבה לעצמה יעד שאפתני במיוחד : עד שנת 2020 היא תשיק מכונית שלא יהרג בה בתאונת דרכים אף נוסע . נשמע יומרני מדי ? אולי , אבל אין ספק שמהנדסי החברה נותנים פריוריטי גבוה ביותר לנושא הבטיחות.
ה XC60 , הג'יפון היוקרתי של החברה , הוא אחד הסנוניות הראשונות לדור החדש של מכוניות החברה אשר פונות ובגדול לשמירה על חיי הנוסעים. זה לא שוולוו לא היתה עד עכשיו בטיחותית, להיפך , אבל עה XC60 הם לוקחים את הבטיחות צעד גדול קדימה .
הדגם הוצג לראשונה בתערוכת ג'נבה 2008 והגיע לארץ בתחילת 2009 כאח קומפקטי יוקרתי ל XC90, מצוייד ב 5 מקומות ישיבה ומימדים קומפקטים יותר המאפשרים תנועה עירונית נוחה וקלה יותר.  חיצונית , מתהדר הג'יפון בעיצוב מוחצן אך אלגנטי ולא מצועצע ונותן לבעליו הרבה כבוד על הכביש. חזית הרכב בעלת גריל טיפוסי המזוהה מיד עם יצרנית הרכב השוודית ורק סמל החברה הגדול מדי בחזית הרכב , מגושם ופוגע קצת במראה הנקי . מבט מהצד חושף מראה זורם וקלאסי כמעט ללא הדגשות של בתי גלגלים מנופחים וחישוקי "17 נאים ( עם אופציה גם ל "18 ) . חלקה האחורי של המכונית מזכיר בעיצובו את האח הגדול XC90 עם צמד יחידות תאורה ארוכות הנמתחות לצדי הרכב וצמד מפלטים אשר מקנים לרכב מראה מעט ספורטיבי. התוצאה על כל פנים נעימה ביותר לעין והרכב למרות מידות לא קטנות , נראה עדין ויפה.

וולוו XC60 מבחן דרכים

וולוו XC60 מבחן דרכים

לארץ מגיע ה XC60 עם 2 סוגי מנועים : דיזל 2.4 ליטר עם הספק של 185 כ"ס ובנזין 3.0 ליטר 6 צילינדרים עם הספק של 285 כ"ס ב 5,600 סל"ד אותו לקחנו למבחן.
כניסה לרכב , התנעה בלחיצת כפתור והמנוע עתיר כוחות הסוס מתעורר לחיים בשקט מפליא. לחיצה קלה על דוושת הבנזין והרכב מזנק קדימה בקלילות השמורה לרץ מרתון ולא לרכב השוקל כמעט 2 טון. אין ספק שביצועי כביש הם הצד החזק של ה XC ועם נתוני יצרן מוצהרים של 7.5 שניות ל 100 קמ"ש ו 210 קמ"ש מירביים , כח כנראה לא יחסר לכם. את העליות לירושלים ביצע הרכב בקלילות ובמהירות , ללא הרגשת שום מאמץ ובשקט מפליא. למעשה , רק לחיצות בריאות על דוושת הגז והאצות חזקות יחד עם טיפוס לסל"ד גבוה , מצליחות להחדיר את רעש המנוע לתוך הרכב. בנסיעה רגועה המכונית שקטה מאוד ורק במהירויות גבוהות יחסית ניתן לשמוע רעשי רוח קלים. נוחות הנסיעה בכביש מצויינת ולמרות שהרכב מוגדר כרכב שטח במידה מסויימת, המתלים רכים יחסית ומצליחים להעלים את רוב המהמורות שנקלעות לרכב בדרכו בצורה טובה.

וולוו XC60 מבחן דרכים

וולוו XC60 מבחן דרכים

בירידה לשטח עם הרכב , מפגין ה XC60 יכולת נסיעה מהירה בשבילים אשר יקחו את משפחתכם לפיקניק השבועי באתרי קק"ל במהירות ובסטייל . גישה לשטח טכני עמוס סלעים ומכשולים אינה מומלצת וספק אם מעניינת את רוכשי הרכב הפוטנציאלים, אבל שלא תטעו . הרכב מסוגל להרבה יותר משבילי כורכר , מצוייד במרווח גחון נאה של 23 ס"מ ,אשר בשילוב מערכת ההנעה הכפולה (והקבועה) , מסוגל גם להיכנס למסלולים בעלי עבירות בינונית אשר יחד עם בקרות היציבות ,האחיזה ומערכת בקרת הירידה במורד יסייעו לכם לא רק להיכנס למסלול קצת בינוני ביכולתיו , אלא גם לצאת ממנו ללא עזרה.

וולוו XC60 מבחן דרכים

וולוו XC60 מבחן דרכים

תא הנוסעים
רוכש פונציאלי אשר מעוניין להחליף את רכב היוקרה שלו בג'יפון של וולוו . ירגיש מיד בבית. תא הנוסעים מפואר ומפנק . איכות החומרים וההרכבה משובחת וההרגשה הכוללת מחניפה לנהג ולנוסעים ברכב. הדגם אותו קיבלנו , מאובזר ברמת הגימור הגבוהה וכולל מושבי עור בשני צבעים , גג זכוכית גדול מימדים הנפתח חשמלית בחלקו, בקרת אקלים כפולת איזורים עם פתחים ליושבים מאחור, מערכת שמע משובחת , מושב נהג חשמלי, מחשב דרך , בקרת שיוט אקטיבית ,שפע חיישנים , דלת תא מטען חשמלית והרשימה עוד ארוכה.
בטיחות
בסעיף הבטיחות מחזיק ה XC60 את האס האמיתי שלו . כיאה ליצרן אשר מחשיב את בטיחות הרכב כדבר החשוב ביותר , מצויידת המכונית בכמות שיא של אביזרי בטיחות ( למרות שחלקם אינם מגיעים כסטנדרט ). באופן מעת מפתיע , מצוייד הרכב רק ב 6 כריות אוויר , אך מחפה בשפע מערכות אחרות הכוללות את ה CITY SAFETY הסטנדרטית בכל הדגמים , מערכת המסייעת להימנע מתאונות במהירות של עד 30 קמ"ש , המזהה מצב של חוסר עירנות הנהג ,בזחילה בפקק תנועה לדוגמא ובולמת את הרכב עצמאית ברגע של אי שמירת מרחק שהופכת התנגשות לבלתי נמנעת ובכך מונעת תאונות מהסוג הנפוץ , אשר מסתיימות בד"כ בנזקי פח בלבד.  רכב המבחן צויד גם במערכת התראה מפני תאונה מלפנים, בקרת שיוט אקטיבית היודעת לשמור על מרחק נדרש מהרכב מלפנים, מערכת הכנת הבלמים לתאונה, בלימה אוטומטית, הפעלת אורות חירום מהבהבים במהירות בבלימה קיצונית, צמד בוסטרים מקוריים לילדים מאחור ,מצלמת רוורס ,פנסי בי קסנון עוקבי פנייה , מערכת ה BLIS , המתריעה על הימצאות רכב בשטח המת במראות הצד, מצלמות אשר מזהות ומתריאות על ירידה לשוליים , סטייה מהנתיב עקב חוסר עירנות , וכמובן בקרות יציבות ,אחיזה, ירידה במורד (בשטח ) ועוד.
לאחר נסיעת שטח קלה הכללה המון אבק, כוסה אחד החיישנים באבק , מה שפגע ביכולת עבודתו התקינה , אך אל דאגה  : מיד הופיעה הודעה בלוח השעונים עם תיאור מדוייק של הבעייה. עצירה מהירה בצד , ניקוי החיישן , והופ ! הכל עובד. ככה זה בוולוו , הבטיחות מעל לכל וכל הזמן המכונית תדאג ליידע אותך על כל בעייה בטיחותית אפשרית בדרך, עם שפע של התראות קוליות וויזואליות אשר אם הם מרגיזות אותך, ניתן גם לכבות את המערכות , אבל לא בשביל זה שילמת כסף על זה נכון ? אה כן , ועוד דבר אופציונאלי : מערכת אשר בודקת את כמות האלכוהול ששתית (בדומה למערכות המשטרתיות ) ובמידה והגזמת , תחסום את אפשרות התנעת הרכב. בקיצור, אם עוד לא הבנתם , הרכב גם זכה ב 5 כוכבים בריסוק ב EURO NCAP ועם תוצאה משוקללת מהגבוהות ביותר שאי פעם התקבלו שם.

וולוו XC60 מבחן דרכים

וולוו XC60 מבחן דרכים

חוזרים הביתה
בסיכומו של יום , מתגלה הוולוו XC60 כרכב משפחתי מצויין (למשפחות האמידות ביננו כמובן ), המאפשר מראה של רכב שטח אלגנטי עם יכולות של מכונית סאלון יוקרתית , ויסיע אתכם למחוז חפצכם בנוחות גבוהה, ובבטיחות אולי הגבוהה ביותר שניתן לקבל ברכב שטח כלשהו . ה XC60 , מאובזר במערכות הבטיחות המתקדמות ביותר שניתן למצוא היום בענף הרכב וידאג לעשות הכל כדי למנוע ממכם להיקלע לתאונה ואם כבר חלילה הגעתם , הוא ישתדל להוציא אתכם עם הכי פחות פגיעות וזה דבר שבהחלט אסור לזלזל בו. חסרונות ? לא ממש מצאתי , הוא נחשב מזהם יחסית עם פליטת CO2 העומדת על 284 גרם לק"מ וצריכת הדלק סביב 7.5 ק"מ לליטר זה קצת בזבזני בימינו ולא ידידותי לסביבה בעידן הירוק , אך גם מתחריו סובלים מתופעות אלו.  חוץ מזה , אם תרצו , משווק בארץ גם דגם דיזל חסכוני יותר ומזהם פחות . חסרון נוסף : חבילת התוספות הבטיחותיות עולה כסף רב וספק אם רוב הלקוחות יבחרו לצייד את מכוניתם בחבילה החשובה הזאת.
מחירו לצרכן , לאחר כניסת המיסוי הירוק שלא כ"כ היטיבה עימו , מתחיל ב 319,000 ש"ח.
רכב המבחן , ברמת גימור "אקסטרים " המאובזר בכל טוב , עולה כבר 375,000 ש"ח .חבילת האבזור הבטיחותי מייקרת אותו כבר ל 420,000 ש"ח שזה כבר הרבה . בבטיחות לא משחקים , אבל למה זה צריך להיות כ"כ יקר ?

וולוו XC60 מבחן דרכים

וולוו XC60 מבחן דרכים

 

 

 

 

עוד ממבחני דרכים