חשמלי אלגנטי ויעיל: פולקסווגן ID.5 בנהיגת היכרות

ה-ID.5 מצטרף לאופנת הקרוסאוברים החשמליים בעלי העיצוב דמוי קופה, אך במפתיע מספק לצד העיצוב המרשים גם תא נוסעים מרווח ושימושי, טווח עד 530 ק"מ, גרסת GTX ספורטיבית ואופציה לטעינה מהירה שתספק 100 ק"מ ב-7 דקות. מתי בישראל?

ששי כהן 11 במאי, 2022
פולקסווגן ID.5

בשיתוף: וואלה רכב

פולקסווגן ממשיכה בהשקת דגמים חשמליים חדשים באירופה, המצטרפת הטריה היא ה-ID.5 – גרסת ה- SUV coupé החשמלית הראשונה של היצרן, ואחות חורגת לסקודה אניאק קופה שהושקה באירופה בחודש שעבר. עבור חטיבת ה-'ID' החשמלית של פולקסווגן, מדובר כבר בדגם השלישי שיוצא לשוק (לצידם של ה-ID.3 וה-ID.4) והמשותף לשלושתם הוא שלצערנו אף אחד מהם לא הגיע עד כה לישראל. את האשמה להיעדר דגמים חשמליים של היצרן בישראל מפנה צ'מפיון מוטורס היבואנית ליצרן, אשר מתקשה לעת עתה לספק את הביקוש הגבוה באירופה, ומתעדף את השוק האירופאי כמענה לרפורמת ה-'CAFE' של האיחוד האירופאי, המאלצת את היצרנים להגדיל את חלקן של המכוניות החשמליות בשוק כחלק מהמאמץ להפחית את פליטת המזהמים ועמידה בתקן המחמיר של האיחוד המונע קנסות כבדים שמוטלים על היצרנים.

פולקסווגן עם עיצוב נועז

ה-ID.5 הינו למעשה גרסת הכאילו קופה של ה-ID.4 המציע קרוסאובר ספורטיבי ונאה במיוחד למראה, ובמידה מסוימת אפילו נועז עבור פולקסווגן השמרנית, כאשר למעט עדכון קל לפגוש הקדמי, חזית הדגם זהה למוכר לנו מה- ID.4 ואת ההבדל נמצא החל מקורת B המרכזית עם גג המשתפל לאחור בחדות ומסתיים בספוילר בולט המשתלב באופן מושלם עם השמשה האחורית ודלת תא המטען. משלימים את ההופעה הספורטיבית חישוקי גלגלים גדולים 19-20 אינץ' (בהתאם לרמת הגימור) עם צמיגים בחתך נמוך, צביעה דו-גוונית למרכב, תאורת LED היקפית ומתקדמת בטכנולוגיית ה-iq Light של היצרן, ידיות פתיחת דלתות מסוג מגע וגג זכוכית פנורמי.


כלל ידוע הוא שעיצוב דמוי קופה לרוב בא על-חשבון השימושיות, אך במקרה הנוכחי הנמכת הגג בחלקה האחורי של המכונית מקזזת את מרווח הראש מאחור רק ב-12 מ"מ (5 מ"מ מהם במרווח הראש לתקרת הרכב ו-7 מ"מ בגובה המושב אחורי) ונפח תא המטען אפילו גדול יותר מהגרסה הרגילה ועומד על 549 ליטר לעומת 545 ליטר ב-ID.4.

פולקסווגן ID.5 GTX

תא נוסעים

עם 4.6 מטרים לאורך, 1.85 מטר רוחב, גובה של 1.61 מטר ובסיס גלגלים של 277 ס"מ, ה-ID.5 הוא קרוסאובר בגודל משפחתי המציע מרווח נאה לחמישה נוסעים, בין השאר הודות לרצפה שטוחה ומיקום פתחי מיזוג אחוריים נמוכים מאוד ביחס למקובל, מה שמפנה המון מקום לרגלי הנוסעים ותורמים לתחושת המרווח. גם עיצוב סביבת הנהג והנוסעים זהה כמעט לחלוטין לדגם ה-ID.4 וכולל עיצוב "נקי" וכמעט נטול מתגים, לוח מחוונים דיגיטלי קטן 5.3 אינץ' ומסך מולטימדיה מרכזי 12 אינץ' השולט על מרבית מערכות הרכב וכולל קישוריות לאנדרואיד ואפל (גם אלחוטיים) ועדכוני OTA המאפשרים שדרוג הדגם, טיפול בתקלות ועוד ללא צורך להגיע למוסך.

פולקסווגן ID.5

עיצוב "נקי" עם מיעוט מתגים ושילוב צבעים מוצלח, מייצר סביבת נהג נעימה מאוד למראה

הרכב החשמלי בדרך להיות מוצר אלקטרוני

בסעיף הגימיקים תמצאו סימנים מעולם האלקטרוניקה על דוושות התאוצה (PLAY) ודוושת הבלם (PAUSE), במקרה שלא הבנתם עדיין שמכוניות בעידן החשמלי הופכות להיות יותר מוצר בידור עם גימיקים ואלקטרוניקה ופחות מכונית לנהג. בנוסף תמצאו תצוגה עילית על השמשה הקדמית שתדאג שתורידו כמה שפחות את העיניים מהכביש, משטח טעינה אלחוטי לנייד, תאורת אווירה מרהיבה לשעות הלילה, שלל תאי אחסון שימושיים, ומגוון מתגי טאץ' לתפעול מהיר יותר של מערכות הרכב, חלקם נוחים יותר (כמו אלו של בקרת האקלים) וחלקם הרבה פחות (כמו אלו שעל ההגה).

פולקסווגן ID.5

דוושות תאוצה עם סימנים מעולם האלקטרוניקה. חביב בהחלט

על מה אפשר היה לוותר? כנראה על הסידור שבו תמצאו רק שני מתגים בדלת הנהג השולטים על ארבעת החלונות החשמליים, כאשר יש בורר לבחירה באילו שניים תשלטו והנה חסכנו 5 יורו-סנט לכל מכונית. לדעת אנשי פולקסווגן, רוב האנשים לא ממש משתמשים בפתיחת החלונות האחוריים, אך הרבה פעמים באים לפתוח חלון נהג ופותחים דווקא את האחורי… כאן זה יקרה הרבה פחות. גם את התפעול הקולי "Hello ID" של מגוון מערכות הרכב מצאתי פחות יעיל ושימושי. כאופציה תוכלו לקבל גם מושבים קדמיים ספורטיביים ויחד עם שלל שילובי צבעים של תא הנוסעים (כולל אופציה להגה בצבע קרם בהיר), מתקבל תא נוסעים מזמין ונעים מאוד לשהיה.

זריזה, חלקה ושקטה

להשקת הדגם בחבל טירול היפהפה באלפים האוסטריים התייצבו לשם שינוי בדיוק צמד הדגמים שעתידים להגיע לארץ בעתיד. מבין שלוש הגרסאות של הדגם, שמתחילות ב-pro עם 174 כ"ס, הגרסה שעשויה להוביל כאן את המכירות הוא גרסת ה-pro performance המצוידת בהנעה אחורית ומנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס, ולצידה תוצע גם גרסת ה-GTX הספורטיבית יותר המצוידת בצמד מנועים חשמליים להנעה כפולה, הספק משולב של 300 כ"ס וביצועים חמים יותר.

פולקסווגן ID.5

אופציה למושבי "באקט" ספורטיביים

בדיוק כמו אחיותיה החורגות לקבוצה מבית סקודה ואאודי, גם כאן פותח הדגם על שלדת ה-MEB הייעודית של היצרן לדגמים חשמליים ואת מרבית מסלול ההשקה ביצענו על גרסת ה-PRO, שסיפקה חוויית נהיגה חשמלית שקטה, חלקה, המלווה בביצועים טובים, עם תאוצה של 8.4 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש, מומנט של 31.6 קג"מ המספק מספיק כח זמין לעקיפות מהירות ומתלים שלרוב סיפקו נוחות נסיעה גבוהה (לא פלא אם נתחשב באיכות הסלילה הגבוהה של הכבישים באזור). המהירות המרבית הוגבלה ל-160 קמ"ש לטובת שמירה על טווח נסיעה אופטימלי. בסעיף החשמל, מצויד הדגם בסוללת 77 קוט"ש המבטיחה טווח נסיעה של 520 ק"מ או 480 ק"מ בדגם ה-GTX, אך מסלול הנהיגה ההררי ובתנאים מאומצים הניב צריכה שנעה סביב ה-19 קוט"ש ל-100 ק"מ, הרחוקה יחסית מהצהרת היצרן, ונצטרך להמתין להגעת הדגם לארץ ולבחון אותו על מסלול מקומי שגרתי יותר.

פולקסווגן ID.5 GTX

סיבוב היכרות קצר יותר על גרסת ה-GTX הספורטיבית יותר, חשף ביצועים חמים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.3 שניות ואחיזת כביש טובה יותר, אך מדובר בקרוסאובר מהיר ומהנה לנהיגה ולא ספורטיבי קיצוני.

מערכת הטעינה שלו תומכת בעמדות של עד 135 קילוואט ובתנאים מסוימים (בתלוי במצב הסוללה, הטמפרטורה וסוג העמדה) יכול לקלוט עד 150 קילוואט שיוסיפו 100 ק"מ ב-7 דקות טעינה.

דור חדש למערכת חניה אוטומטית

מפרט הבטיחות של ה-ID.5 מרשים וכולל את שלל מערכות הבטיחות המתקדמות כיום בשוק, לרבות מערכת עזרי הנהיגה של שמירה על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטומטית תחת השם 'travel assist' עם שורת שיפורים, ומצליח לחדש עם מערכת חדישה הלוקחת את מערכת החניה האוטומטית צעד אחד קדימה, ומאפשרת הגדרת עד 5 חניות קבועות במיקומים שונים (המשולבים עם מערכת הניווט). כך למשל תוכלו לבצע חניות מסובכות בצורה אוטומטית, כולל זיכרון של תוואי מסלול הנסיעה וסיוע בנסיעה לאחור החוזרת על אותו התוואי בדומה לזו שמוצעת בחלק מדגמי ב.מ.וו. המערכת מתאימה למשל לתרחישים של חניה צפופה מתחת לבניין בין עמודים הדורשת ריכוז ומיומנות רבים המוחלפים בביצוע חניה בלחיצת כפתור כבר מהכניסה לשטח הבניין, אך ספק אם נראה אותה גם בדגמים שיוצעו בארץ.

פולקסווגן ID.5

פולקסווגן ID.5

מתי בישראל?

השלכות וירוס הקורונה, משבר תעשיית השבבים, בעיות נרחבות בשרשרת האספקה ולאחרונה גם המלחמה באוקראינה, מציבים אתגרים משמעותיים בקרב יצרני הרכב בעולם החווים ירידה חדה בפעילות ובייצור המכוניות, אלו המובילים לבעיות מלאי משמעותיות ועליות מחירים. יחד עם זאת, מעבר מהיר לייצור דגמים חשמליים בפולקסווגן (זינוק של 74% מתחילת השנה) על-חשבון ירידה בייצור דגמי מנועי בעירה פנימית, סייעו לחברה לסיים את הרבעון הראשון של 2022 עם צמיחה ברווח התפעולי של החברה, למרות היקף הכנסות נמוך יותר בשל התמקדות בדגמים רווחיים יותר וצמצום הוצאות החברה. ה-ID.5 עשויה לחזק את נבחרת החשמליות של פולקסווגן באירופה ושיווקה יחל במדינות ראשונות כבר במהלך החודש הנוכחי. לארץ צפויה המכונית להגיע רק בעוד שנה וחצי (סוף 2023!), אך מי שתקדים אותה תהיה ה-ID.4 שצפויה לנחות כאן לקראת סוף השנה. מוקדם עדיין לדבר על מחיר, אך בניחוש מושכל המתבסס על כך שדגמי פולקסווגן תמיד יקרים יותר מאלו המקבילים להם מסקודה, סביר להניח שתג המחיר הבסיסי יהיה בגזרת 210 אלף שקלים וצפונה.

עוד ממבחני דרכים