חשמל זורם בכפות רגליך: רנו זואי במבחן דרכים

רנו זואי, המכונית החשמלית הנמכרת באירופה, מציעה מכונית סופר-מיני שקטה וחסכונית מאוד בהוצאות, אך תוכל להתאים למרבית הלקוחות בעיקר כרכב שני בבית.

ששי כהן 03 במרץ, 2017
רנו זואי

לאחר שייבאה בעבר קרסו מוטורס את החשמליות החשמליות עבור חברת בטר פלייס, במהלך שגרם לנזק תדמיתי למכוניות החשמליות בישראל, עקב השיווק הבעייתי של בטר פלייס שהוביל לפשיטת רגל והשארת לקוחות שמרוצים באופן כללי מהרכב, אך פחות מיכולת הסוללות שלו שנפגעו משמעותית עקב סגירת תחנות החלפת הסוללות, החלה קרסו מוטורס בשיווק רנו זואי, מכונית 100% חשמלית, הפעם ללא הגימיק של החלפת סוללות בתחנה ייעודית, אלא בסגנון הקלאסי והפופולרי בעולם החשמלי הכולל טעינה מעמדת טעינה ביתית, ואופציה לטעינה ציבורית בעשרות תחנות הפזורות ברחבי הארץ.



רנו זואי ורנו פלואנס ZE של בטר פלייס לשעבר רנו זואי החשמלית ורנו פלואנס ZE של בטר פלייס לשעבר- חלוצת המכוניות החשמליות בארץ.
רנו זואי משתייכת לקטגוריית מכוניות הסופר-מיני ונחשבת למכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה, עם יותר מ-50 אלף מכוניות שנמסרו עד כה ללקוחות. בארץ, מדובר כיום בדגם השני החשמלי שמשווק, לאחר שבחודש נובמבר האחרון הושקה גם ב.מ.וו i3 החשמלית במחיר של 249,000 שקל. עבור קרסו מוטורס, מדובר במכונית הראשונה שהיא מנסה להחדיר ברצינות לשוק החשמליות, לאחר שייבאה לארץ גם את ניסאן ליף בטפטופים קלים  בשנים האחרונות. הפעם, מצהירים בקרסו שהמכונית החשמלית הגיעה לארץ במטרה להימכר במספרים משמעותיים (מאות יחידות בשנה הראשונה) ולהיות הראשונה בגל מכוניות חשמליות שיגיעו בהמשך.
מבקרת את הסבתא רבא... מבקרת את הסבתא רבא…
כבר במפגש בחניה עם הרכב, מספקת רנו זואי הופעה של סופר-מיני מודרנית, חמודה ועגלגלה, אך יחד עם זאת לא בעלת עיצוב שעשוי להרגיז מישהו כפי שמציעות חלק מהמכוניות ההיברידיות.  עם בסיס גלגלים של 258 ס"מ, מציעה המכונית גם את אחד מתנאי הנוסעים המרווחים בקטגוריה, המספיק לאכלוס משפחה הכוללת זוג פלוס 3 ילדים ללא כל בעיה. למרות השימוש בסוללות הגוזלות מקום לא זניח במרכב הרכב, מצליחה רנו זואי להציע גם את אחד מתאי המטען הגדולים בקטגוריה, בנפח של 338 ליטר מכובדים למדי.
תא נוסעים, אבזור
כניסה לתא הנוסעים חושפת סביבת נהג ונוסעים בסגנון הייטק: לוח השעונים דיגיטלי לחלוטין וניתן להתאמה אישית, מערכת המולטימדיה המקורית מספקת שלל נתונים על הרכב והיחידה החשמלית, ואת סביבת הנהג והנוסעים מעטרים שלל סימוני ZE מעולם החשמל. לצד אלה, שילוב צבעים בהירים בדשבורד ובמושבי הרכב תורמים לאווירה מאוד נעימה ואף יוקרתית משהו. הזואי משווקת ברמת גימור אחת וגבוהה בארץ הכוללת: מולטימדיה מקורית עם מצלמת רוורס, בקרת אקלים, חיישני אורות וגשם, לוח מחוונים דיגיטלי, כניסה והתנעה ללא מפתח, בקרת שיוט וחישוקי גלגלים "16, כאשר בסעיף הגימיקים ניתן למנות מפזר ריח מובנה ברכב ואופציה למיזוג או חימום הרכב מראש דרך אפליקציה. למרות ציודה של המכונית ב-4 כריות אוויר בלבד, למכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
רנו זואי תא נוסעים רנו זואי תא נוסעים
על הכביש
רנו זואי משווקת בארץ עם מנוע חשמלי המפיק 88 כ"'ס ומומנט מרבי של 22.4 קג"מ ותיבת הילוכים אוטומטית עם הילוך אחד. היצרן טוען לטווח נסיעה בין טעינות של 240 ק"מ, אולם בפועל לא תוכלו ככל הנראה לעבור את הטווח של 160 ק"מ לפני שתצטרכו לטעון את הרכב שוב. על הכביש מדובר במכונית מאוד מאוד נעימה לנהיגה, המציעה נסיעה שקטה כמעט כמו מרצדס S קלאס, נוחות נסיעה טובה ברוב סוגי הכביש, ותחושה של מכונית זריזה למדי הודות למומנט הנדיב שמציע המנוע החשמלי. אם התרגלתם לנהיגה הנעימה והשקטה של מכוניות היברידיות, אז כאן בפירוש מדובר בקפיצת מדרגה.
עבור מרבית הנהגים, טווח של 150-160 ק"מ בין טעינות בהחלט מכסה את הדרישות היומיות הממוצעות. מרבית הנהגים בישראל לא עוברים יותר מ-60 ק"מ ביום, נתון שאמור להשאיר אתכם עם רזרבה גדולה של חשמל במצברים, עד שתגיעו הביתה ותחברו את המכונית לעמדת הטעינה שתותקן לכם בבית/ בעבודה וכלולה במחיר הרכב. במקרה הזה, תצטרכו לשעה אחת של טעינה כדי להטעין 80% מהסוללה. מרשים.
עמדות הטעינה הציבוריות
יחד עם זאת, נתקלנו במבחן בבעיה לא צפויה: את הרכב אספנו מת"א לסופ"ש עם טווח של 151 ק"מ נסיעה שהופיע בלוח השעונים, ולאחר שהסתובבנו עימו במהלך החמישי-שישי, ירד הטווח ל-60 ק"מ. מכיוון שאין לנו עמדת טעינה בבית, הפעלנו את אפליקציית ג'ינרג'י המספקת מידע על עמדות הטעינה הפזורות בארץ, ומצאנו עמדות טעינה במרכז המסחרי של בילו סנטר הסמוך לביתנו. כשהגענו על הבוקר למתחם, חיברנו את הרכב לטעינה ונכנסנו לבית קפה כדי לשרוף קצת זמן. ששבנו לרכב לאחר 50 דקות בציפייה למצוא את הסוללות טעונות במלואן, גילינו עליה של 10% בלבד בטעינת הסוללות, ואז הבנו שמדובר בעמדות טעינה ישנות שאינן תומכות בטעינה מהירה.
תא מטען גדול ביחס למקובל בקטגוריה תא מטען גדול ביחס למקובל בקטגוריה
חשוב להבין כמה דברים בנושא הטעינה:
בראש ובראשונה, כל רוכש של רנו זואי מקבל עמדת טעינה ביתית הפותרת אותו מהצורך להגיע לעמדת טעינה ציבורית, ובמידה והלקוח מספיק אחראי כדי לחבר את הרכב לטעינה מדי יום-יומיים, אין סיבה שיצטרך לטעון את הרכב מחוץ לבית. דבר נוסף, בקרסו מוטורס מבטיחים לעבות את רשימת תחנות הטעינה עם 40 עמדות נוספות עד סוף השנה, שקרוב לוודאי יתמכו בטעינה מהירה. במקרה כזה, ניתן בהחלט יהיה לצאת מסביבת המגורים גם לטווחים גדולים משמעותית בעת הצורך. בעיה נוספת שנתקלנו בנוגע לעמדות הציבוריות, היתה שברגע שהתמלא מרכז הקניות ונוצרה בעיית חניה, אנשים החנו מכוניות רגילות בחניות השמורות לרכבים חשמליים ובכך מונעים מלקוח מזדמן את האפשרות לטעון את הרכב במקרה הצורך. אני מניח שהנושא יטופל עם הגדלת כמויות הדגמים החשמליים על הכביש, ואכיפה מצד בעלי החניונים.
תחנת עמדות טעינה בבילו סנטר- 3 מתוך ארבע חניות תפוסות ע"י רכבים לא חשמליים ! תחנת עמדות טעינה בבילו סנטר- 3 מתוך ארבע חניות תפוסות ע"י רכבים לא חשמליים !
היתרון: חיסכון ענק בהוצאות הרכב
בהיעדר הצורך לתדלק את הרכב ובמקומו לצרוך חשמל, הוצאות "הדלק" שלכם יצטמצמו עד פי 8 ביחס למה שהתרגלתם להוציא על דלק. בהיעדר שמנים, פילטרים, פלאגים וכל מיני רכיבים נוספים המאפיינים רכבי בערה פנימית, יצנחו מחירי הטיפולים השנתיים שלכם משמעותית ויסתכמו ב-480 שקל לטיפול שנתי. נסיעה במצב ECO המגבילה את ביצועי הרכב ומגבילה אותם ל-95 קמ"ש מרביים, יסייעו משמעותית לחיסכון בצריכת החשמל ברכב. בשל היותה מכונית חשמלית שאיננה מזהמת (דרגת זיהום 1), מי שיקבל אותה ממקום העבודה יזכה גם להנחה של 990 שקל בשווי השימוש החודשי.
ובכל זאת…
מאוד אהבנו את רנו זואי. אמנם מחיר הרכישה גבוה יחסית ועומד על 132,000 שקל, אך עבור לקוחות שהמחיר אינו מהווה עבורם בעיה (בעיקר כרכב שני במשפחה), וטווח הנסיעה היומי שלהם אינו גבוה במיוחד, רנו זואי מספקת חווית נסיעה מאוד שקטה ונעימה, ביצועים זריזים מהממוצע, ומעל לכל חיסכון ענק בהוצאות הרכב, שיקטין את הוצאות הרכב שלכם באלפי שקלים רבים בשנה. מעבר לכך, מדובר באפשרות לנהוג במכונית חשמלית שאינה מזהמת את האוויר, ולהצטרף למהפכה הירוקה הרבה לפני שכל העולם יעבור למכוניות חשמליות (כך אמור לקרות בעתיד הלא כל-כך רחוק). המתחרה היחידה שלה אגב בארץ לעת עתה, עולה כמעט כפול.