טיפים לנהיגה בחורף על אופנוע וקטנוע

החורף שמלווה אותנו בימים אלה אינו סיבה לא לרכוב על אופנוע או קטנוע, אך מחייב משנה זהירות. אז קבלו את המדריך לרכיבה על דו-גלגלי בחורף, שיעזור לכם לעבור אותו בשלום.

מדור שיווקי 24 בינו, 2017

באדיבות: חגי אופנועים, רישיון על קטנוע אוטומט
הגשם, הרוח הנושבת בעוצמה ומזג האוויר הסגרירי אינם ידידיהם הטובים של רוכבי האופנועים והקטנועים. הכבישים הופכים חלקים, הרוח מתעתעת ומערערת את השליטה בכלי הרכב הדו-גלגלי, הגשם מקשה על הראייה דרך הקסדה הסגורה.




חשוב להדגיש – אופנועים וקטנועים מיועדים לנסוע בחורף בדיוק כמו בקיץ ובכל עונה. תנאי מזג אויר אינם סיבה לא לרכוב עליהם, וכמו כל כלי רכב הם מותאמים היטב לשם כך. אלא שהרוכבים אינם מוגנים כמו נוסעים במכונית ולכן בחורף עליהם לנקוט משנה זהירות ולנהוג באופן בטיחותי יותר מתמיד.

על המדריך לנהיגת חורף לאופנועים וקטנועים

במדריך שלפניכם נמצאים טיפים חשובים לנהיגת חורף נכונה ובטוחה על אופנועים וקטנועים. חלק נכבד מנהיגת החורף קשור להכנה של הרוכב וכלי הרכב לחורף. לכן, המדריך מחולק ל-3 חלקים:

  • הכנת כלי הרכב
  • הכנת הרוכב
  • הנהיגה

כלי הרכב

צמיגים

פה אין מקום לפשרות. אל תחכו לטסט, גשו בהקדם למוסך וודאו כי הצמיגים של כלי הרכב שלכם תקינים. אפשר לדבר שעות על אחיזת כביש והיגוי יתר, אבל כל זה בטל בשישים מול צמיגים לא תקינים או לא מתאימים.
למשל, קחו בחשבון שצמיגי ספורט רחבים אינם חותכים את המים כמו צמיגים צרים והם נוטים "לצוף" מהר יותר. צמיג צר מייצר מגע טוב יותר עם האספלט, ולכן מומלץ יותר.
כמו כן, כשהטמפרטורה נמוכה לחץ האוויר בצמיג יורד. לכן, הקפידו לבדוק את לחץ האוויר בצמיגים בתדירות גבוהה.

בלמים ושימוש בהם

איך אומרים – אותו כנ"ל. כל התעסקות בנהיגת חורף טפלה ומיותרת אם מזניחים את הצמיגים והבלמים. קחו אחריות ובדקו במוסך מוסמך את מצב הבלמים.
לגבי שימוש בבלמים: הקפידו על שימוש בשניהם, אחורי וקדמי ביחד. רבים נוטים לוותר על הבלם הקדמי, והטעות הזו עלולה לעלות ביוקר. יש לתרגל שימוש בבלימה משולבת בשני הבולמים ולוודא שאתם שולטים היטב בטכניקה.

אורות

בחורף, החושך יורד מוקדם. בחמש בערב כבר חושך, מה שאומר שנוסעים הרבה יותר כשחשוך. פנס לא תקין או נורה שרופה פירושם שלא רואים אתכם.

הרוכב

ביגוד

ביגוד החורף נועד לשמור את הרוכב חם ויבש. קחו בחשבון שכמות ימי הגשם בישראל מצומצמת יחסית, ולא כל יום חורפי גם גשום. אם אתם נוסעים נסיעות קצרות (למשל, בתוך העיר), אולי תוכלו להסתפק במעיל רכיבה עם בטנה ניתנת להסרה, בהתאם לטמפרטורות בחוץ.
לימים קרים וגשומים, מומלץ להתלבש בחליפת סערה. מדדו את הביגוד בישיבה על כלי הרכב שלכם וודאו שאתם מרגישים בו נוח. חשוב לרכוש את החליפה כשני חלקים (מעיל ומכנסיים), כך שתוכלו ללבוש ולפשוט את חלקיה בהתאם לרצונכם. כמו כן ודאו כי לא חם לכם מדי, שלא תזיעו יתר על המידה. חשוב להרגיש בנוח בחליפת הסערה.
אם בחרתם כפפות, ודאו כי יש לכם אחיזה טובה עם כף היד, כולל "במצב רטוב" מהגשם. כמו כן, ודאו שהרגש נשאר באצבעות ושכפות הידיים אינן מגושמות מדי בתוך הכפפות.




אביזר אפשרי נוסף הוא מחממם צוואר (חם-צוואר, היי-נק).

קסדה

מומלץ למרוח את המשקף של הקסדה בחומר מונע הצטברות אדים. את החלק החיצוני של המשקף מומלץ למרוח בווקס ייעודי ובכך למנוע הצטברות מים. אם יש בקסדה חריר לאוורור ומניעת הצטברות אדים, בדקו שהוא פתוח.

מחזיר אור

מומלץ להוסיף מחזירי אור על המעיל / החליפה ולהגדיל את הנראות שלכם בכביש. אפשרות פשוטה, זולה ומעולה היא ללבוש את האפוד הזוהר שנמצא בכל כלי רכב, כולל כמובן אופנועים וקטנועים. האפוד נראה היטב מרחוק והוא קל ללבישה ולפשיטה.

נהיגה

קו ישר

בחורף, יותר מתמיד, מומלץ לא להסתכן ולהימנע מפניות פתאומיות. לכן, מומלץ לנהוג בקו ישר כמה שרק ניתן ולהימנע מ"לזגזג" ולעבור מצד לצד. גם אם המשמעות היא פחות עקיפות.

בלימה מבוקרת

לא לבלום בפתאומיות אלא באופן מבוקר ורגוע. אל תשאירו את העצירה ללחיצה אחת קשה, גם אם היא מתבצעת על שני הבלמים. בחורף נוהגים בלי דרמות.
ושוב, השתמשו בשני הבלמים במקביל, בקיץ ובוודאי בחורף.

בלימה בקו ישר

לא מומלץ לבלום כשכלי הרכב מוטה או תוך כדי סיבוב. קראו נכון את הכביש והנהיגה ובלמו כשכלי הרכב מיושר.

כתמי שמן

האויב הגדול של הרוכבים. מקובל לחשוב שהגשם הראשון שוטף את הכל ואחריו הכבישים נקיים ובטוחים, אבל זו טעות גדולה. נזילות השמן אינן נפסקות בחורף והכתמים החלקלקים והמסוכנים שבים וצצים בכבישים.
עם הזמן והניסיון לומדים לזהות את כתמי השמן תוך כדי הנסיעה עליהם ולדעת מתי הכביש נקי ונוח לנסיעה ומתי חלק ומסוכן. אבל בחורף, התנאים מקשים. לכן, סעו בזהירות ולמדו להרגיש את הכביש.

סימני צבע בכביש

האח התאום של כתמי השמן. סימני הצבע שעל הכביש צבועים בצבע שמן שהופך מלכודת מהירות בחורף. למעשה, מספיק שהגננים ברשות המקומית יפתחו ממטרות בגינה שעל אי התנועה, וסימני הצבע הופכים חלקים ומסוכנים.
אין טעם להורות לרוכב לתכנן מסלול שלא עובר דרך סימני צבע, ולו מהטעם הפשוט שלעתים סימנים אלה מכסים את הכביש לרוחבו. אבל חשוב להשתדל לא לבלום על סימני הצבע בכביש ולהגיע אליהם בנהיגה רגועה ובטוחה.

מהירות

כלל האצבע אומר שבחורף מורידים 10% מהמהירות הרגילה בה אתם רגילים לנהוג. נהגו באופן איטי ומבוקר. תכננו כל פנייה וסיבוב, גם אם אתם נכנסים בפעם ה-3,562 לרחוב בו גדלתם ואתם מכירים בו כל סיבוב, באמפר ותמרור. גם אם הסביבה מוכרת, תנאי מזג האוויר השתנו, ואתם לא יכולים לדעת איך זה יתבטא על האספלט.

שמירת מרחק

בחורף במיוחד, אל תיצמדו לכלי הרכב שלפניכם. הראות לקויה, התגובות איטיות והסיכון עולה. לכן, השאירו לעצמכם מרווח טעות ותקנו עצמכם בהתאם.
חשוב גם לשמור על מרחק בטיחות לא רק מהרכב שלפניכם אלא גם מזה שמאחור. נהגי מכוניות, אולי בגלל שאינם חוששים מתאונה עם אופנוע או קטנוע, נוטים לעתים להיצמד לכלי רכב דו גלגלי מאחור ולא לשמור על מרחק בטחון. לכן, השתדלו לקחת את האחריות על עצמכם ולשמור על מרחק בטחון מלפנים ומאחור.

צפו קדימה כמה מהלכים מראש

ההמלצה האחרונה נשמעת קצת בנאלית וצפויה אבל היא מאד חשובה. למדו "לקרוא" את הכביש, מלפנים ומאחור, ולצפות את מה שקורה. כך תקטינו את ממד ההפתעה ולא תזדקקו לבלימות חירום ועצירות פתאום.
למשל, משאית מתקרבת מאחור ומכונית מהירה הן סיבות מצוינות לעבור לנתיב ימני אם יש אפשרות. ראיתם על המדרכה איש מנופף בידו? שימו לב שהמונית שלפניכם עשויה לפנות בחדות ימינה. ילדים והולכי רגל עלולים להתפרץ לכביש, בעיקר אם יורד גשם.
ויש עוד. קוראים לזה ניסיון – והחורף הוא העונה הטובה ביותר להשתמש בו.

עוד מדו גלגלי