יבוא אישי רכב ב-2014 : הדגמים הפופולרים

רשות המסים מפרסמת נתונים אודות יבוא אישי של רכבים בשנת 2014, מהם עולה כי חלה ירידה חדה ביבוא האישי לישראל. המותגים הפופולרים ביבוא אישי : מרצדס, טויוטה וקרייזלר-ג'יפ.

ששי כהן 05 בספט, 2015
מרצדס S קלאס 2015

רשות המסים פרסמה השבוע סקירה על שוק הרכב בישראל, הכוללת מאגר נתונים גדול על שוק הרכב הישראלי ב-2014, כפי שרואים אותו רשות המסים ומשרד התחבורה. בכתבה הנוכחית נתמקד על שוק היבוא האישי, שעד לפני מספר שנים נהנה מצמיחה, ובשל התחרות העזה, המיסוי הירוק, שערי המטבע ועוד, סובל מירידה מתמשכת במכירות. אם בשנת השיא 2009 יובאו לארץ קצת מעל 3,000 מכוניות, אז בשנה החולפת ( 2014 ) נרשמו לראשונה מאז 2007 פחות מ-1,000 מכוניות. 999 בדיוק.



את הסיבה למגמת הירידה בהיקפי היבוא האישי, טוענים ברשות המסים להגברת הפיקוח של רשויות המכס והתייחסות מחמירה יותר לתופעת הנמכת המחירים, אותה פגשנו במספר מקרים בשנים האחרונות. בנוסף, ייתכן שגם הפעלת "מס יוקרה" – העלאת מס קניה לרכב מעל מחיר 300 אלף ש"ח – הביאה לצמצום מסוים הדגמים שמובאים ביבוא אישי. מעבר לכך, ליבואנים עצמם משקל רב בפגיעה ביבוא האישי. כך למשל חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס, טוענת שכחלק ממלחמתה ביבוא האישי, הציעה החברה בשנה האחרונה מאות מכוניות ששימשו להדגמה ולתצוגה, עם ק"מ נמוך של אלפי ק"מ בודדים בלבד על השעון ואחריות מלאה של היבואן, במחירים הדומים ולעתים אף זולים מכלי רכב המיובאים במסגרת היבוא האישי, מה שפוגע לטענתם משמעותית בכדאיות היבוא האישי.
מרצדס – המבוקשת ביותר ביבוא האישי
במהלך 2014 יובאו לארץ כ- 284 מדגמי מרצדס ביבוא אישי, המהווים 28% מסך היבוא האישי אשתקד וירידה של 17 מכוניות לעומת 2013. דגם ה- S קלאס היה הפופולרי עם 80 יחידות והקדים את ה- ML עם 68 יחידות, E קלאס עם 44 יחידות, CLS עם 32 יחידות ואחרים עם כמויות קטנות יותר. כלמוביל היבואן רשמי, מסר 1,985 יחידות ב-2014.

טויוטה סיינה - 101 יחידות ביבוא האישי אשתקד

טויוטה סיינה – 101 יחידות ביבוא האישי אשתקד


מותג טויוטה במקום השני ביבוא האישי עם 220 יחידות ( 16 מהן מדגמי לקסוס ) ו-22% מהשוק, וירידה של 174 כלים לעומת 2013. הדגמים הפופולרים : טויוטה סיינה עם 101 יחידות, קאמרי הייבריד עם 39 מסירות והיילנדר עם 19 מסירות. בשנה הנוכחית אמור יבוא דגמי טויוטה להצמטצם משמעותית ביבוא האישי, עקב צניחה במחירי הקאמרי ההיברידית ביבוא הרשמי ואצל סוכני היבוא המקביל וכך גם בשאר הדגמים שמיובאים ע"י היבוא המקביל במחירים נמוכים יחסית.




במקום השלישי דגמי ג'יפ וקרייזלר שזכו דווקא לעליה קלה ביבוא עם 97 יחידות ב-2014 לעומת 87 ב-2013 ונתח שוק של 9.7%. ג'יפ הגרנד צ'ירוקי הוביל עם 62 מסירות והקדים את הרנגלר עם 24 יחידות. במקרה הנ"ל, מחירים גבוהים של היבואן הרשמי סייעו ליבוא האישי, אך גם במקרה שלהם, השנה צפויה פגיעה חדה ביבוא האישי בשל כניסת היבוא המקביל של חברת אוטו מקס וכן חברת איילון מוטורס הוותיקה שמנהלות כרגע תחרות עזה על ליבם וכיסם של הצרכנים ומסייעות לירידת מחירים בדגמי ג'יפ.
חצי ממכירות פורשה בארץ : ביבוא האישי
בהמשך הרשימה : BMW עם 80 יחידות כאשר ה- X5 מוביל עם 14 יחידות והשאר מתחלק על הרבה דגמים. פורשה אחריו עם 46 יחידות, 36 מתוכם מדגמי הקאיין. במקרה של פורשה אגב, מדובר בכמעט 50% מדגמי פורשה שהגיעו לארץ ב-2014, שכן אצל היבואן הרשמי הגיעו רק 50 רכבים. בהמשך הרשימה פורד עם 37 יחידות, 21 מדגמי האקספלורר ו-10 מדגמי מוסטאנג, שברולט עם 28 יחידות, אאודי עם 21 יחידות, פולקסווגן עם 21 ושלל יצרנים עם 93 דגמים נוספים.