ימאהה XSR125 במבחן: אופנוע 125 סמ"ק שמיועד דווקא למבוגרים

אופנוע הרטרו הקטן במשפחת דגמי ה-XSR של ימאהה, מצויד במנוע 125 סמ"ק חזק וחסכוני בדלק, ולצד עיצוב קלאסי ועמוס סטייל בסגנון אופנועי המירוץ של שנות ה-70, מיועד לשם שינוי גם לרוכבים מבוגרים כאופנוע ראשון או כאופנוע לחוזרים לענף המבקשים כלי תחבורה עירוני יעיל ומהנה לרכיבה.

ששי כהן 12 בנוב, 2023
ימאהה XSR125 במבחן

את אופנועי הרטרו המקסימים של ימהה מסדרת ה-XSR אנחנו כבר מכירים כמה שנים טובות בדגמי ה-700 וה-900 סמ"ק שלהם, אך מסתבר שקצת יותר משנה משווק כאן ובשקט תמוה משהו גם ה-XSR125, האח הקטן והזול במשפחה, שלא ברור מדוע מטרו מוטור היבואנית די מחביאה אותו. נכון ששוק אופנועי ה-125 סמ"ק רחוק מימיו היפים והיום מרבית לקוחות ה-125 סמ"ק מעדיפים רכישת קטנועים, אך מסתבר שנמכר כאן אופנוע עירוני יעיל ועמוס סטייל, שאינו מכוון דווקא לבני 16 אלא יותר לצעירים בגילאים מתקדמים יותר המחפשים תחבורה עירונית יעילה ואופנתית, או למבוגרים שמתחילים את דרכם בשוק האופנועים או חוזרים לענף לאחר שנים רבות של היעדרות ולא מחפשים כלי בשביל "לתת בגז" אלא בפיתרון יעיל לצפיפות העירונית, לפקקים ולבעיות החניה.


ה-XSR125 הוצג בעולם לפני כשנתיים, נחת בארץ בסוף השנה החולפת ומגיע אלינו ממפעל ימאהה בצרפת. הדגם חולק מכלולים רבים עם דגמי ה-MT125 וה-YZF R125 הספורטיביים שמכוונים יותר לילדים מגיל 16, ומתחת לעיצוב הרטרו המרהיב בסגנון אופנועי המרוץ של היצרן משנות ה-70, תפגשו את שלדת הפלדה מסוג דלתאבוקס המוכרת של היצרן. לארץ מיובא הדגם רק בגרסה הבכירה שלו העונה לשם 'Legacy Edition', הכוללת חישוקי שפיצים "17 בצבע זהב (במקום חישוקים יצוקים), צבע שחור עם פסי כסף וזהב, מגן אלומיניום למערכת למפלט ושלל נגיעות קוסמטיות לחיזוק מראה הרטרו. למרות המידות הקומפקטיות, לא מדובר בכלי קטן, אלא בכלי גדול יחסית שאינו מסגיר את היותו מצויד במנוע קטן נפח, וגם חישוקי הגלגלים "17 ומידות הצמיגים הרחבות מהמקובל (110/40 מלפנים ו-140/40 מאחור) תורמות למראה המשכנע שלו שהופך אותו גם לפרטנר לרוכבים בוגרים או מבוגרים.

המנוע כאן הוא המנוע המוכר של ה-MT125 וה-R125, בנפח 125 סמ"ק המפיק 14.9 כ"ס (ההספק המקסימלי המותר ברישיון A2) ומשודך לגיר ידני 6 הילוכים. מדובר במנוע מוזרק ומקורר נוזל, שקט למדי המספק ביצועים טובים ביחס למקובל בקטגוריה, כאשר חישוקי השפיצים וצמיגי המצלר האיכותיים בעלי הייעוד גם לשטח קל מאפשרים לו להיות כלי שעשוע גם לרכיבות שבילים מהירות בזמנכם הפנוי. את עיקר יתרונותיו תגלו בתוך העיר הצפופה, שם המידות הקומפקטיות שלו מאפשרות לו כושר השתחלות גבוה בין טורי מכוניות צפופים, וגם המשקל הקליל שלו, חישוקי הגלגלים הגדולים והצמיגים הרחבים תורמים לתחושת הביטחון ונסיעה מהירה יחסית גם בכבישים מפותלים.

ימאהה XSR125 במבחן

מחוץ לעיר מסוגל הכלי להגיע למהירות של 110 קמ"ש על השעון ואפילו קרוב לזה גם כאשר יש 2 רוכבים (ובתנאי שהם לא כבדים מהמקובל) ובסה"כ מדובר בכלי שמספק חווית נהיגה כיפית ביחס למקובל בקטגוריה. נותר לקוות שאין לכם בעיה לתפעל הילוכים, משום שבתוך העיר בשל המנוע הקטן תצטרכו לשחק לא מעט עם ההילוכים. מעבר לכך, מדובר בכלי ידידותי לסביבה העונה לדרישות זיהום האוויר יורו 5, וגם מאוד חסכוני בדלק, עם נתון של 40 ק"מ לליטר במציאות, אך אם תהיו רגועים ותרכבו בצורה חסכונית, תוכלו להגיע לנתון מרשים אפילו עוד יותר.

ימאהה XSR125 במבחן

שווה את הכסף?

במחיר של 25,000 שקל על הכביש כולל כל האגרות, מדובר בעסקה עם תמורה טובה מאוד למחיר ובסה"כ במחיר שדומה למדי למחירי קטנועי 125 סמ"ק איכותיים. בתמורה למחיר הזה, תקבלו אופנוע 125 סמ"ק יפהפה ועמוס סטייל, עם מנוע חזק יחסית ואחיזת כביש גבוהים המספקים חווית נהיגה מהנה בעיר, כאשר מדי פעם ניתן גם לצאת איתו מחוץ לעיר לערים סמוכות, כל עוד ולא תדרשו ממנו לעשות זאת על בסיס יום יומי. גם האופציה לרדת איתו לטיולי שבילים מהנים ראויה לציון לחיוב וכן צריכת הדלק המאוד נמוכה שלו ועלויות האחזקה הנמוכות יחסית המאפיינות דגמי 125 סמ"ק. בצד השלילה, זה לא הכלי למחפשים ביצועים ותאוצות מרמזור לרמזור וגם לא לאלו שרוצים כלי לטיולים ארוכים בסופ"ש לבד או כזוג, כי בשביל זה או בשביל נסיעה בין עירונית יום יומית, מומלץ לכם לעבור לנפח גדול יותר.

עוד מדו גלגלי