יפהפיאט: פיאט 500 החשמלית- מבחן דרכים

פיאט 500 החדשה עוברת לעידן החשמלי ומבטיחה לצד העיצוב המחודש והיפהפה, גם טווח נסיעה עד 320 ק"מ, וזינוק מרשים בביצועים ובבטיחות. איך כל זה מתבטא על הכביש? יצאנו לבדוק.

ששי כהן 18 באוק, 2021
פיאט 500 החשמלית

11 שנה לאחר שהושקה בארץ פיאט 500 "החדשה" ו-13 שנה לאחר שהוצגה בעולם, זוכה מכונית המיני הפופולרית והמצליחה של פיאט לדור חדש, שמיוצר מעתה רק בגרסה 100% חשמלית ולמעשה מהווה את הפיאט החשמלית הראשונה בישראל. אם נרצה קצת יותר לדייק, אם תיכנסו כיום לאחד מאולמות התצוגה של פיאט בארץ (חברת סמלת – היבואן הרשמי), תגלו שה-500 החדשה היא האופציה היחידה שמחכה לכם בחטיבת הפרטיות של המותג, לצד שלל המסחריות המוכרות. ללא ספק צעד נועז של היצרן שהחליט לייצר את המכונית הכי חשובה שלו בעולם בגרסה חשמלית בלבד, בשוק שעדיין רק מתחיל לאמץ דגמים חשמליים. האם היא תמשיך את הצלחת הדור היוצא שהפך למשפחת דגמים שלמה עם השנים? ימים יגידו. מה יש לה לחדש מול הדור היוצא, יצאנו לבדוק.

פיאט + יפהפיה = יפהפיאט 🙂

הדבר הראשון ששמחנו לגלות עם השקת הדור החדש היה שהיצרן הצליח לא לפגוע בעיצוב המוצלח של הדור היוצא, ורק שדרג אותו למראה מודרני יותר תוך שמירה על קווי העיצוב המקוריים של הדגם המשלב בין מראה רטרו למראה מודרני, והתוצאה במציאות היא של מכונית מיני יפהפיה שיוצרת הרבה עניין ברחוב. למרות הדמיון הניכר אגב לדור היוצא, מדובר בדגם חדש לחלוטין שפותח על פלטפורמה חדשה וייעודית של היצרן לדגמים חשמליים, והבטחה ל-96% חלקים חדשים שמרכיבים אותה. כחלק מהרצון להשתדרג ולטפל בנקודות חולשה של הודר היוצא, הדור החדש צומח במידות כמה ס"מ לכל כיוון (3.63 מטר לאורך, 1.68 לרוחב, 1.53 מטר גובה) ומבטיח להיות מעט יותר מרווח ושימושי בתא הנוסעים. לצידם של דגמי הקופה והקבריולט המוכרים, מוצעת לראשונה ה-500e גם בגרסת 3+1 הכוללת דלת אחורית אחת (בצד ימין) המאפשרת גישה קלה יותר לספסל האחורי, המותאם בעיקר עבור צמד ילדים קטנים. בשעת חירום, תוכלו גם להסיע צמד מבוגרים בספסל האחורי, וזה בתנאי שהם לא גדולים מהממוצע ובעלי כושר גופני טוב לצורך ההשתחלות לאחור (בגרסאות הקופה והקבריו).

פיאט 500 החשמלית

100% איטליה

גם בתוך תא הנוסעים מציעה ה500e החדשה קפיצת מדרגה מול הדור היוצא: עיצוב סביבת הנהג והנוסעים חדש ויוקרתי יותר, ובכל חלל הנוסעים תמצאו כל מיני התחכמויות עיצוביות המבקשות לחזק את הסטייל האיטלקי הידוע, ועל הדרך להזכיר לכם שהדור החדש מיוצר מעתה במפעל החברה בטורינו-איטליה, ולא במפעל החברה בפולין כפי שנעשה בדור היוצא. כבר מרמת הגימור הבסיסית תקבלו לוח שעונים דיגיטלי ומולטימדיה מרכזית עם מסך מגע"7 וקישוריות של אפל קאר-פליי, לצד אבזור נדיב שכולל התנעה בכפתור, בלם יד חשמלי, הגה קטום ומעוצב ומשטח טעינה אלחוטי לנייד. החל מרמת הגימור השניה משתדרגת המולטימדיה למסך מגע" 10.25, וגם תקבלו בקרת אקלים דיגיטלית, חישוקי "15 קלים וחיישני חניה אחוריים. רמת הגימור הגבוהה שנבחנת כאן, ה-"LA PRIMA" כוללת כבר תא נוסעים בניחוח פרימיום עם מושבי עור טבעוני (מלאכותי) נאים למראה ונוחים לישיבה, תאורת LED מלאה מבחוץ (במקום חלקית בשאר הדגמים), חישוקי "17 קלים בעיצוב יהלום ועוד. בסעיף השלילה, איכות הפלסטיקים פשוטה יחסית, ללא משטחי פלסטיק רך למגע, ופה ושם נתקלנו באיכות הרכבה לא ממש מלהיבה. בשורה התחתונה, מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית ותא נוסעים נעים ביותר לשהייה.

פיאט 500 החשמלית

בטיחות

גם בסעיף הבטיחות רושם הדור החדש שיפור משמעותי, כאשר את מקומה של מערכת הבטיחות המתקדמת בהתקנה מקומית מחליפה חבילת בטיחות מקורית הכוללת כבר בגרסת הבסיס: התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית, התרעת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, מערכת לניטור עייפות נהג, זיהוי תמרורי תנועה בלוח השעונים, מצלמת רוורס, 6 כריות אוויר, חיישני לחץ אוויר בצמיגים ועוד. רמת הגימור הבכירה מוסיפה גם בקרת שיוט אדפטיבית, חיישני חניה היקפיים, התרעת שטח מת במראות הצד ושמירה על מרכז נתיב הנסיעה. הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק של EuroNcap, אך בהתחשב שקודמו זכה לציון מלא של 5 כוכבים, אנחנו בהחלט מקווים שהדור החדש לא יאכזב.

פיאט 500 החשמלית

על הכביש

אבל עם כל הכבוד לעיצוב החיצוני והפנימי והאבזור המשודרג, את השינוי הדרמטי ב-500 תגלו כשתצאו לדרך, עם החלפת מנוע הבנזין במנוע חשמלי שמקפיץ את איכות וחוויית הנהיגה כלפי מעלה. הדגם משווק בארץ ב-2 גרסאות לבחירה, כאשר גרסת ה-"Action" הבסיסית מצוידת במנוע חשמלי המפיק 95 כ"ס, בעזרתו תאיצו ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות זריזות למדי, בדרך למהירות מרבית מוגבלת של 135 קמ"ש, שנועדה לצמצם למינימום את הפגיעה בטווח הנסיעה של הדגם שעומד על כ-190 ק"מ בלבד בגרסת הבסיס (סוללת 23.7 קוט"ש). למי מכונית כזאת אמורה להתאים? בגדול, כנראה לרובכם. מרבית האנשים כיום בארץ לא מבצעים יותר מ-50 ק"מ נסיעה ביום, כך שתוכלו לפחות תאורטית להטעין את הדגם אחת לשלושה ימים. החל מרמת הגימור השניה, תקבלו את ה-500e עם המנוע החזק יותר, המפיק 118 כ"ס ומשודך לסוללה גדולה יותר בקיבולת של 42 קוט"ש. עם יחידת הכח הנ"ל, מאיצה המכונית ל-100 קמ"ש ב-9 שניות, מגיעה למהירות מרבית של 150 קמ"ש ומבטיחה נטווח נסיעה משולב עד 320 ק"מ בין טעינות. בימי המבחן שלנו, הגענו לסביב ה-260 ק"מ במציאות, וצריכת החשמל הצביעה על עלות של 8.5 אגורות לק"מ נסיעה לפי מחירי החשמל היום. מעבר לכך, הדגם תומך בטעינה מהירה ובגרסת הטווח הגדול יותר תוכלו להטעין אותה 50 ק"מ ב-5 דקות בלבד בעמדת טעינה מהירה.

פיאט 500 החשמלית

חיה עירונית

על הכביש מדובר במכונית מהנה לנהיגה במפתיע, הכוללת נסיעה חלקה ושקטה לחלוטין ותחושה של מכונית חזקה מכפי שמספרים הנתונים על הנייר. ביחס לדגם הקודם שצויד בגיר רובוטי חד מצמדי ומנוע עצל יחסית, מדובר כאן בשדרוג דרמטי בחווית הנהיגה. מה שכן, כאשר איכות הכבישים היתה בעייתית, גילינו מכונית שקצת קופצנית עם נוחות נסיעה בינונית. אז נכון שמרבית הדגמים החשמליים זריזים, שקטים ומהנים לנהיגה, אך במקרה של ה-500 הקטנה, משהו בה מצליח לסחוט חיוכים גם בנסיעה. (תאוצה של 3.9 שניות ל-50 קמ"ש הופכת אותה לחיה עירונית).

החשמלית הזולה בישראל

מחיר פיאט 500 מתחיל כיום ב-99,900 שקל לגרסת ה-"Action" הבסיסית, צומח ל-123,900 שקל לגרסת ה-Passion המצוידת כבר בסוללה הגדולה והמנוע החזק יותר ומגיע עד קרוב ל-160,000 שקל לגרסת הקבריולט ברמת הגימור הגבוהה ביותר שנבחנת כאן. מתחרות אין לה ממש עדיין בארץ, למעט המיני קופר SE החשמלית, אך זו עולה החל מ-199,000 שקל, מחיר גבוה שלדעתנו לא מצדיק בכלל את התוספת. בעבור המחירים הנ"ל, מציעה ה-500 החשמלית קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור היוצא. היא היתה ונותרה יפהפיה, תא הנוסעים שלה השתדרג, הבטיחות עלתה ומעל לכל חוויית הנסיעה שודרגה פלאים. בסעיף החובה, נוחות הנסיעה מסתפקת בציון בינוני, וכדי לרכוש את גרסת הבסיס שמתהדרת בתואר "החשמלית הזולה בישראל", אתם צריכים באמת לנסוע מעט מדי יום, או מקסימום לרכוש אותה כרכב שני במשפחה. שווה את הכסף? בהחלט, וזה עוד לפני שדיברנו על עלויות האחזקה הנמוכות.

 

 

עוד ממבחני דרכים